Halpa CO-mittari kotikäytöön

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja J-M Partanen, 20.4.2003.

  1. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Bilteman katalogista ei näyttänyt tuollaista löytyvän,(sementtiä ja kaakeleita kylläkin) vaan entäpä muualta?
    Nyky teknologian aikana luulisi olevan ihan mahdollista?
     
  2. Vallu

    Vallu Gearhead

    Mobilistissa mainostaa Kaasutinexpertti digitaalista gunson-CO -testeriä, hinta 130 erkkiä. (halpako, no jaa..)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Vallu 2003-04-20 13:58 ]</font>
     
  3. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    VPV Motorracing taikka FMI -merkkinen linearisoidulla jänniteporrastuksella toteutettu lambdamittari toiminee tarkoitukseesi.

    Onhan noita itsekeksittyjä happimittareita netti täynnä, jotkut toimivat ja toiset eivät.
    Itse päädyin V8 Magazinessa (99/5) esiteltyyn FMI mittariin ja olen ollut tyytyväinen. Siinä ledien porrastus on paljon toimivampi kuin esim Autometerin vastaavassa, mikä lepattaa valojaan pitkinpoikin vailla järkeä.

    Tottakai 5-johtoinen laajakaista lambdamittari on tarkempi kuin nämä tavalliset muutamajohtoiset zirkonium anturit, mutta onpa hinnassakin eroa. (Motec laajakaistamittari noin 2000€).

    Ulkomaiset valmistajat eivät (ainakaan laitteidensa teknisissä tiedoissa) näiden halpojen mittareiden kohdalla sanallakaan mainitse tästä happianturin jännitekäyrän epälinearisuuden korjaamisesta - mistä Autometer on malliesimerkki.

    Ehdotan em. happimittaria ja säädät seokset sinne lambda arvoon 1,0 niin kyllä luulisi auton menevän päästöistä läpitte.

    Linkki lambda-arvon muuttamiseksi CO% :
    http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 61940.jpeg

    Mittareita:
    http://www.fmi.vtoy.fi/
    [​IMG]


    http://www.vpv-motorracing.com/
    VPV-MOTORRACING ELECTRONICS LAMBDA METER
    UUSI VERSIO; parannettu rikkaan alueen toiminta ja uusi etulevy

    Seossuhdemittari 16:lla ledillä ja erillisellä varoitusvalolla

    [​IMG]

    2-Kanavainen dataloggaava seosmittari

    Erinomainen apuväline esim. V8 moottorin säädössä
    Toimii myös esim. 2-sylinterisessä 2T-kilpapyörässä
    [​IMG]


    -A.
     
  4. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    ralli.netissä on keskusteltu lambdamittarista. Linkki keskusteluun:
    http://www.ralli.net/cgi-bin/foorumit/f ... DCForumID2

    Ohessa sieltä lainattu kirjoitelma VPV Motorracingin antamasta vastauksesta:

    ---
    ---

    vpv
    14-03-03, 10:02 (EET)
    "RE: Lambda mittari"

    Tämän ei ole tarkoitus olla markkinointipuhe vaan muutamia kommentteja seosmittarin rakenteesta ja toiminnasta.
    Perinteinen 1-,2-,3- tai 4-johtiminen lambda on suunniteltu alunperin katalysaattoriautoon, jossa sen pitää säätää seosta vain n. 0.95-1.05 välillä. Kilpahommissa sitä joudutaan käyttämään kuitenkin reippaasti tämän alueen ulkopuolella ja siitä aiheutuu väistämättä tarkkuusongelma. Lämpötilan vaikutus perinteiseen lambdaan on varsinkin rikkaalla alueella erittäin suuri; jos säädät mittarin näyttämään oikein 1000C lämmössä ja 0.8 seoksella näyttää mittari samoilla säädöillä 500C lämmössä n. 0.95. Jos mittari haluttaisiin tarkaksi pitäisi anturin sisälämpötila saada mitattua, siihen ei Mr Bosch ole kuitenkaan järjestänyt yksinkertaista tapaa ja siksi suunnilleen kaikki mittarit ovat lämpötilakompensoimattomia ja näyttävät siten vähän mitä sattuu jos lämpötila muuttuu radikaalisti.

    Itse mittarin rakenteessa ei ole mitään ihmeellistä, sehän mittaa periaatteessa vain jännitettä jonka anturi antaa. Anturin suuren epälineaarisuuden vuoksi on kuitenkin muistettava että tasajakoisella ledien syttymisjännitteellä saadaan huono resoluutio rikkaalle ja laihalle alueelle. Jos jakaa koko alueen (1V) esim. 10:lle ledille on porras 100mV. Laihalla puolella ko jännite muutos vastaa suunnilleen lambdan muutosta 2-1.05 ja rikkalla vastaavasti n. 0.7-0.95. Tällöin viimeiset ledit palaa lähes koko ajan sääti konetta miten tahansa. Kaksiportainen linearisointi (FMI? 2kpl LM3914?) toimii jo aika hyvin koska rikkaan ja laihan seoksen jännitteet ovat suunnilleen suoria, mutta tarkin ominaiskäyrän seuranta saadaan kun jokaisen ledin syttymisjännite määritellään erikseen. Oman firmani mittarissa elektroniikka on kokonaan omaa suunnittelua ja tein sen niin että jokaiselle ledille on määritelty oma syttymisjännite ja siten tuosta voi tarvittaessa muokata millaisen ominaiskäyrän tahansa, haittana on se että mittarissa on n. 150kpl SMD-komponentteja. Lämpötilaongelmaa sekään ei poista ja sen vuoksi joutuu tekemään kompromissin mittausresoluution ja lämpötilaherkkyyden vuoksi. Juuri ko ongelman vuoksi olen päivittämässä vanhoja mittareitani kentältä hieman suurempaa lämpötilavaihtelua sietäväksi.

    Kun halutaan tarkempaa lambdamittausta on käytettävä oikeita laajakaista-antureita, esim. Bosch 5-johtoinen. Nämä anturit ovat tehtaalla kalibroituja toisin kuin nuo perinteiset. Ko anturin käyttö tee-se-itse-miehelle on kuitenkin lähes mahdotonta, koska sen elektroniikka on aika monimutkainen. Joitain rakennusohjeita tuohonkin löytyy, mutta ne toimii vain japsiantureilla, koska Bosch vaatii erikoisen lämpötilasäädön. Olen suunnittelemassa tuolle Boschin 5-johtoiselle anturille mittaria tämän vuoden aikana, hinta ko pelille pyritään pitämään harrastelijaystävällisenä n. 500EUR (Motec vastaava n.2000EUR). Tämä mittari toimii sitten ihan oikeasti lämpötilasta riippumatta lambdan arvoilla 0.7-ääretön (=ulkoilma) ja tarkkuus on muutaman prosentin luokkaa.

    Toivottavasti tämä selkeytti hieman lambda-mittauksen ongelmia


    Terveisin
    Veli-Pekka Vuoristo
    VPV-Motorracing Electronics t:mi
    Tampere

    http://www.vpv-motorracing.com
    ---
    ---
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Meillä koulussa pojat teki tommosen silleen 'kuneiollu muutatekemistä' -duunina. Eli se ei ole kai mikään mahdoton konstruktio.
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    mitenkä muuten on voiko tollasen ledi näytön laittaa auton oman lambda anturin rinnalle ettei sekoita/häiritse ruiskun boksia
     
  8. ana57

    ana57 1st gear

    Olen käyttänyt menestyksellä tavallista digitaalivolttimittaria. Jos mittarin sisäinen vastus on riittävän suuri, se ei haittaa ruiskunohjainta, halvoissakin digimittareissa se on riittävä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    voiko noissa itse rakennettavissa ledi näytöissä käyttää samanvärisiä ledejä (eri kynnysjännite)joka kohdassa.
     
  10. ana57

    ana57 1st gear

    Voi. Ohjain(piiri) ohjaa jokaista lediä vakiovirralla (asetettavissa)
     
  11. Vilpo

    Vilpo 3rd gear

    Niin tuohon alkuperäiseen kysymykseen viitaten, niin voisiko tällaista lambda-mittaria käyttää seoksen mittaamiseen sellaisessa autossa jossa ei lambdaa ole alunperin (ei-kat). Mutta kuitenkin niin, ettei tarvitsisi pakoputkeen reikää tehdä sitä varten? Kun itsellä sattuisi mittari jo olemaan ja ylimääräinen lambdakin..
     
  12. buick8791

    buick8791 1st gear

  13. Ck

    Ck Gearhead

    Tarvetta oli siis halvalle mittarille niinkuin otsikossa kerrottiin. Tämä kyseinen on mulla ainakin toiminut hienosti. Varmaan saa noilla laajakaista hitek mittareilla säädettyä tarkemmin mutta kyllä tämä aina persdynon hakkaa mennen tullen. Kulutuskin tippu varmaan 2litraa omassa autossa.

    http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/capriceman/lambda.pdf
     
  14. Vilpo

    Vilpo 3rd gear

    Niin nuo on varmasti hyviä, mutta tarvitseeko tehdä reikää pakoputkeen, vai saisiko tuon jotenkin muuten liitettyä sinne että saisi tyhjäkäyntiseosta tarkkailtua?
     
  15. capriceman

    capriceman Gearhead

    Lambdan etu on että sen näkee ajossakin, Co:ta on vaikee seurata ajossa.
    Mulla on käytössä simppeli lambdamittari joka on ajon aikana aina päällä.
    Varsin hyvin näkee onko säädöt pielessä tai onko joku alipaine letku irronnut 8)

    Uusi osoite on http://capriceman.ifastnet.com/
    sieltä löytyy erilaisia lambda mittareita...
     
  16. buick8791

    buick8791 1st gear

    Voishan sen saadakin jotenkin pakoputken päähän, mutta voipi tulla enemmänkin vääristyneitä arvoja lämmön tai sen puutteen takia. Ei kai se ole vaikeaa laittaa sitä lähemmäksi pakosarjaa. Itellä vähän samat suunnitelmat jatkuvaan mittaukseen, joten tuo esmes pakoputken pää- mittaus on poisssuljettu omalta osaltani.
     

Kerro tästä muillekin!