Haluttais ostaa 440 tai 426 hemi moottoria?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja charger1974, 12.8.2011.

  1. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    No, eikai tää niin vakavaa ole vaikka ite vertailuspekuloinnin jo aloititte alla olevalla lainauksella
    Vertailuna mulle tuli lähinnä teidän autot tai siis niitten motit vain mieleen jos molempien rakentaminen maksaa uusista osista yli 20kg ja toinen on hemppa ja toinen wedge. Eli mitä sais samalla rahalla koneista vastinetta, jos lähtisi toisen jalanjälkiä seuraamaan?


    Muistanko väärin että lum-1n koneesta olis jossain penkitetty yli 900hp? jos näin oli niin kai sen pitäis kelata loppareita vartille joku 230km/h jos pystyy pitää pedaalin pohjassa koko matkan?
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    ´

    Niinhän se on että 40 vuotta on pitkä aika.

    Ja kun harvemmin ne oli uutenakaan mummolla kirkkomatka-ajokin pellin alla, vaan pikemminkin niillä "sikapolkioilla" niin yhdestä jos toisesta hempasta on jossain kohtaa tullut veivi katsomaan, että kuka kiusaa.

    Eli ei niitä ainakaan vakavamieliseen kilvanajoon kannata (raaski) enää valjastaa, mutta esim tuohon sinun ehdottamaan käyttötarkoitukseen se on äijä peli...
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Onneks nykyään on uustuotantopalikkaa tarjolla. Tilanne on aikalailla toinen kun vaikkapa 20 vuotta takaperin, silloin sai paskastakin maksaa maltaita.
     
  4. Anza

    Anza Gearhead

    Mitkä olis hyvät uustuotanto kannet 426:seen. Onko noista köykämiini kansista muuta etua kuin että niitä voi hitsailla kenties helpommin ja ovat kevyet.
    Sellaset pitäis olla joihin käy noi orgis keinut ja imusarjat yms. vanhaa vastaavat.
     
  5. studio57

    studio57 Gearhead

    sanovat että mopar perf kansista kuulemma irtoilee seetit, stage V :kin tehään nykyää mexikossa ja munkin kansissa oli vähän sanomista... oiskoshan sitten indyt parempia.. en tiiä.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Indy SR:t varmaan helpoiten saatavilla ja suht järkihintaset. Ne on Stage V:n peruskansien tapaiset jotka Canfield kopsas, meni nurin ja Indy osti muotit. Tai sitte ihan perinteiset mopar performancet. On niistä se etu et ne on kevyemmät, vahvemmat, uudet, sietää lyijytöntä, on monesti paremmat disainiltaan ja enemmän materiaalia kairaukseen.
     
  7. Anza

    Anza Gearhead

  8. Anza

    Anza Gearhead


    Joo ajelevat varmaan nykyään pikkulohkolla ohi, mutta kivemman näkönen vanha hemmi on :)
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä ne on alsaa, ei oo Indyllä muita rautakansia kun 440-C:t ja pikkulohkon RHS:t.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin toiset tykkää isosta moottorista jossa on isoa woimaa ja toiset taas nopeista autoista :odroll: .
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Juolahti tuossa mieleen seuratessani tätä viihdyttävää keskustelua, että muistaakos kukaan Hemin ja Wedgen väliin sijoittuneen Ball-Stud Hemin?

    Nii, ja erityisesti sen 440 Ball-Stud Hemin? Mitäs sitä pienempään, vaikka suunnittelihan ne sellaisiakin.

    Vähän hassun näköinen Hemi, kun tulpat ei olekaan keskellä venakoppia.

    Varmaan jotain vuosi sitten tuli wanha Hot Rod -lehden artikkeli vastaan kyseisestä moottorista, en minä olisi muuten muistanut. Kannattaa plarata niitä vanhoja lehtiä siis.

    http://www.arruzzahighperformance.com/P ... _Hemi.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_ball-stud_hemi
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    hieno motti, en oo tuollasta ikinä nähnyt ennen.
     
  13. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Oli niitä semihemejä jo -50 luvullakin, ei vaan olleet ihan niin kuuluisia kuin noi "tavalliset" Hemit. Mutta oli noi kai kuitenkin ihan toimivia kikkareita?
    http://classichemi.com/polywhat.shtml

    Ehkä aika/wedget on jo menneet vanhoista Hemi koneista ohi, mutta Hemi saa silti tyylipisteet.....
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Juu, ite sain vihiä tosta ballstudista jo 80-luvulla..., oli tulossa isolohkon korvaajaks mut sitte energiakriisi ja saastemääräyksien kiristyminenkeskeyti ylopäätään kaikennäkösen kehitystyön ameriikan teknologiassa pitkäks ajanjaksoks. Mielenkiintosta tossa oli se, et kaavaillut wedge korvaajat 404 ja 444 olis kumpikin perustuneet matalaan B-lohkoon. Mikä järkevää olis ollutkin, onhan sekin 0.2" leetukan 454:sta korkeempi.

    Polyista taas varmaan tunnetuin ja yleisin on 318 "ryppyreuna" jollasia 318:t oli vuoteen '66 asti. Kustannussyistä lähinnä siirryttiin tunnetumpaan LA-wedge kantiseen moottoriin 273-360 tilavuuksissa. Ne pohajutuvat alakerraltaan tohon 318 polyyn mikä näkyy esimerkiks "mielenkiintosissa" nostaja/työntötankokulmissa. Tota polya oli ajansaatossa monta eri versiota, jotkut varhaiset jopa käytti samoja lohkoja early hemien kanssa. Venttilijärjestely niissä oli hieman samankaltainen kun Fordin 385 ja Cleveland moteissa sekä leetukan isolohkossa. Ainoo et tyypilliseen mopsitapaan venttiilikoneisto kutienkin oli keinuvipuaksiloilla. Pakoventtiili polyssa on muistaakseni aikalailla pystysuorassa kun taas imu on kallistettu. Noista on helposti otettu yli 400 heppaa tänä päivänä vaikkakaan kannet ei disainistaan huolimatta oo mitkään kummoset tehotuotossa.. Kanavat on liian pienet ja väärnmuotoset, eikä materiaalia ole. Eikä kukaan oo tehnyt noihin alsa aftermarket aknsiakaan joissa puutteet olis korjattu! :rotfl:
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tarttis vissiin tuoda niitä mun wanhoja Hot Rod -lehtiä teille vessaluettavaksi Summitin kataloogien tilalle. :)

    Eli tosiaan pitkästä aikaa kun plarasin aikanaan uutena ostamiani Hot Rod -lehtiä "istunnolla", niin toi juttu tuli taas vastaan. Muistaakseni lehti oli vuodelta -86 ja juttu oli mustavalkokuvilla varustettu. Ja nyt kun juttu tuli mieleen tämän ketjun takia, niin muistin ensin että moottoria olisi kutsuttu semi-hemiksi, mutta pikaisesti googlaamalla tuli noi ball-stud hemi -linkit vastaan.

    Noita vanhempia semi-hemiä en aiemmin ole tuntenutkaan. Näköjään vieläkin sitä oppii uutta.
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Joskus 90 oli USpartsissa juttua Hemi kansista r/rb lohkoon. Tais ainakin yks pari tullakin? Ei kysyntää ja sitten ruvettiin 426 ristipulttilohkoa tehdä uudestaan. Tais olla Direct Connection aikaa. Muistaaks kukaan?
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jonkinasteista potentiaalia kenties oli tossa poly disainissakin, ainakin jos ajattelee tehoreittauksia. Tehokkain 318 poly ilmotettiin 290 hepan tehoseks, saman verran kun mitä ilmotettiin 340 six packille. Mut kute nsanottu,ni kannet on akilleen kantapää isompia tehoja ajatellen, ne lienee vakiona karvan vajaa 200 cfm ja isommallakin työllä portattuna jäädään mataliin 200 lukemiin. Materiaalia ei vaan oo siellä missä tarvis.
    http://www.streetrodderweb.com/tech/080 ... yysisestihän toi on "aika" iso moottori 318 kokoseks kun se vatkuu V-mallisena tai jopa vähän levenevänä ylös asti. Ja lohkokorkeus on kuitenkin samaa luokkaa kun isolohkoletukassa. Imusarja on ehkä levein "pikkulohkoimusarja"?
    http://www.1962to1965mopar.ornocar.com/poly318.html
     
  18. hot1930

    hot1930 Gearhead

    joo, eihän noista mikään mitään pieniä mötiköitä ole.
    En ole ikinä nähnyt 318 polyhemiä livenä, mutta 354 poly on osunut kohdalle.

    Ja on ollut kokemusta parista Chryslerin early Hemistä (331 ja 354), hieman on huvittanut kun puhutaan että se on "pikku Hemi".
    Ei niissä ole mitään pientä, ei ainakaan paino tai ulkomitat.
    Karmeen kokoisia malmikasoja, pelkkä lohko painaa varmaan 100 kiloa.
    Ohutvalutekniikka tais olla aika lapsenkengissä siihen aikaan, sillä kytkinkoppakin on pahimmillaan lähes 1" paksuista patarautaa :eek:
    Silloin kun Hemi on trukkilavalla, niin siinä moni isolohko alkaa näyttää ihan kompaktin kokoiselta.
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    50 luvun pikku Hemi painaa ainoastaan 315kg
     
  20. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    muistaa, mutta ei ihan niin tarkasti enää.
     

Kerro tästä muillekin!