Haluttais ostaa 440 tai 426 hemi moottoria?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja charger1974, 12.8.2011.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    ensimmäisissä 331 moottoreissa oli kytkinkoppa muistaakseni samaa valua kuin lohko. ja lisää muistia, oliskos 392 paino jossain ilmoitettu 347 kg.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niin, toi 318 Polyhän ei oo millään muotoa hemi niinku noi jotkut serkkunsa joita oli saatavila sekä hemi, että poly kansilla. Plymouthin polyyn ei ikinä saanut hemikansia. Motti oli tosi yleinen, 66 ja vanhemmat 318:t ovat kaikki polyja (kanadalaisissa vielä '67).

    Direct Connection ei ole tehnyt hemikansia jotka pulttaantuu wedge lohkoihin. Ennen uustuotantolohkojen ja kansien tuloa ei Direct Connection tohon hemiosastoon juuri satsannut. Tohon aikaanhan olemasa olevat hemit olivat kalliita janiistä merkittävä osa vielä kisatouhuissa räjäytettyjä. Wedgejä sensijaan oli pilvin pimein, eli tollasille nolt on hemikansille oli ikäänku sosiaalinen tilaus. Firma joka tarttui täkyyn oli hemikansia muutenkin tehnyt, ja vieläkin tekevä, Stage V. Stage V conversion kansilla saatiin siis 440 lohkostakin, tai vaikka 413:sta tehtyä "helposti" hemi. Sisimmät kansipultit tulee imukanavan pohjan läpi. Lohko vaatii pikkasen muokkausta et työntötangoille tulee tilaa, lisäks vaihtoon menee nokka ja vähintäänkin männät lukuisien pienempien osien lisäksi.Ja koskei lohkossa ole kansien öljyn paluuta niin se täytyy tehdä erillisisllä linjoilla. Ei koskaan tullut kauheeta myyntimenestystä noista, mut lienee vieläkin saatavilla. Mielenkiintoset noi olis vissiin ollut lähinnä 80 luvun taitteen tienoilla kun ProStockissa tuli tarve matalalohkosille hemeille, toi olis ollut siihen helppo ratkaisu mut siihen aikaan ei noita ollut vielä saatavilla. http://www.stagev.com/pages/hcheads.html
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Eikös kasissakin ole esitelty ihan tällä vuosituhannella joku mopari mihin oli 440:een just laitettu tuollaset hemikannet? Sattu jäämään mieleen, ku en itekään aikaisemmin tienny että tuollasiakin tehdään. :eek:
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä, punanen 71 charger tais olla.
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Juu sama kottero.
     
  6. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Takas aiheeseen, mitä painaa 440 wedge vs 426 hemi rautakansilla?
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Sanokaas paljonko tuo hemi teknologiana antaa etua, eli enempi voimaa jos sitä vertaa esim. wedgeen.
    Jos nyt oletettas vaikka 440 kone wedgekansilla versus hemikansilla jotka eroaisivat vain ja ainoastaan palotilan muotoilun suhteen.

    50 luvun hemithän eivät mitään voimapatoja olleet (tai olivat sinä aikana) ja lyhytiskuinen 383 ja 413 pesi oldhemit voimassa heti kun ne tulivat markkinoille, ja kuten joku jo kertoikin, myös muissa ominaisuuksissa (paino). Mutta oletettavasti 50 ja 60-lukujen valutekniikalla ja metalleilla siitä hemistä tuli hirveän kokoinen rautamöykky.
    Taitaahan sitä olla näissä myöhempienkin aikojen 16 v neloskoneissa hemikannet vaikkei sitä ihmeemmin mainita :-? .
    Vuonna-60 tullut RAM-induction tekniikkana siirtyi kaikkiin autoihin, tosin vähän eri muodossa.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei tossa hemi palotilassa ole mitään etua edes huonon wedgepalotilaan nähden, päinvastoin. Hemin etu tulee kannen virtaavuudesta, ison venttiilikulman ansiosta matalakin kanava tulee suht suorassa venttiilille, ja venttiili aukee poispäin sylinteriseinästä, ei oo kaasuille estettä palotilan puolella. Lisäks toi laaja palotila sallii isojen venttiilien käytön. Mut termodynaamisesti ja muuten se on kehno. Puhumattakaan siitä et miten etenkin suht pienitilavuuksinen vatii pattia mäntää et 170cc palotilalla tulee edes jotain ruttua, mitä ne männät painaa jne.

    Samanverran virtausta ja muilta osin vastaavat, ni hemissä on vähempi voimaa kun wedgessä. Eli jos puute on virtauksesta eikä ongelma wedgekannella ratkea, niin silloin hemi on vastaus jolla on mahdollista ottaa enempi irti. Tollanen tilanne tällä hetkellä taitaa olla vain IHRA:n pro stockeissa käytettävissä mountain motoreissa, joiden volumetrinen hyötysuhde on euht kehno. Silloin parempi virtaus auttaa.

    Suht vakio 426 hemin kansi virrannee siinä 320cfm huitteilla, se on samaa luokkaa kun mitä CNC portattu Stealthkansi, ja tappiportattuina noista vakiotyyppisistä 426 hemi kansista päästään johki 400 cfm lukemiin, samaa luokkaa kun (niihin verrattuna) miedosti portatut B1 wedget. Toki löytyy "parempiakin" hemikansia, mut niin löytyy sitten wedgejäkin, B1MC, B1PS, B1TS ja Predator.

    Mun mielestä toi vapariteknologian pinaakkeli noissa kaksventtiili työntötankomoteissa on NHRA Pro Stock ryhmässä ja viiminen Chryslerin hemillä kaavioon lajitellut on Reid Whisnant vuodelta 1986, mikäli oikein muistan. Toki '99 käyttöön tulleen moparin PS motin nimikin on hemi, mut se on pelkkä nimi, palotilat ja venttiilikulmat ovat jotain ihan muuta.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    392 Hemi alsa vesipumpulla ja imusarjalla 210kg ???

    Ei helvetti, johan pelkät sylinterinkannet painaa ton verran yhteensä :rotfl: :rotfl:

    Yksi 392 tuli aikoinaan tehtyä. Se oli oikea kompastuskivi kun osia siihen aikaan ei meinannut saada mistään. Finn-am sai toimitettua tiivistesarjan ja laakerit. Männät tuli Rossilta jotka osoittautui pelkiksi ahjoiksi. Esko duunasi venttiilin ohjurit jostain Fergunsonin osista jne...

    Tänäpäivänä tilanne taitaa earlyhemienkin kanssa olla parempi.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, Hot Headsilta saa hyvin osaa. Alsakansia ja lohkojakin. Paino voikin olla epätäydellisen alsahemin paino. Joskus ton meidän motin punnitisin öljyt sisällä ja teräs manuaalivauhtipyörällä, se paino 218 kiloa ilman kaasaria. RB alsawedge siis kyseessä.
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    En katellut kuin 440 ja 426 painoja ja ne pitää mielestäni kutinsa aika lailla.
     
  13. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jaa, sinänsä mielenkiintoinen kysymys. Vedetäänpä täällä "essonpaarissa mutu-hatusta" kolme esimerkkikoneparia keskinäisiin vertailuihin (samankokoiset Wedge- ja Hemimotit, silleen, että oikeesstaan vaan kansissa ois niinku se eroavaisuus...) :

    - jos on vakioilla tehtaan omilla porttaamattomilla alkuperäsillä rautaosilla (-kansilla) tehty nämä ekat vertailumotit, niin Hemi antaa hiukka enemmän voimaa. Ei paljon, mutta kuitenklin. Hemin mainittu huonous itse palotilan muodossa kompensoituu siis jo mm. edellämainituilla virtausominaisuuksilla. Hemi maksaa noista kahdesta enemmän.
    - sitten vertaillaan miedohkoja katukoneita: aftermarket alsakannet, tehot ehkä suurinpiirtein samat, riippu kumman leirin kavereilta kysyy. Ei kai kuitenkaan maailmansuuria eroja voimassa? Hemi maksaa noista koneista enemmän.
    - sitten lopuksi vertaillaan "all-out" vapareita kisakoneita. Wedge pesee voimassa Hemin. Vaikka Hemiin kaataisi rahaa kuin paljon eli yrittäis ostaa vaikka mitä palikkaa.

    Ylläoleva siiis mutua. Ei tietoa. Ja joka tilanteessa Hemi on aina HEMI. Ja wedge aina "vaan" wedge. Hyvässä ja pahassa.
     
  14. Mutku

    Mutku Gearhead

    Niin, kuulemma 4-venttiilikannet ei ole niinsanotuilla Hemi-kansilla eli puolipallonmuoitoisilla palotiloilla. Vaan 4-venttiilikansissa (pitsikansissa :poff: ) on kuulemma semmonen harjakattodisaini :poff: , joku "pent-roof"-juttu tms.

    Hemikantisia koneita on ollut ennen ja jälkeen Moparin. Eka semmonen 2-venttiilikantinen puolipallonmuotoisella palotilalla varustettu auton polttomoottori tuli kai joskus 20-luvulla jo Euroopasta?

    Mother Mopar vaan otti sen siihen aikaan ok:n perusdisainin autonmoottoreissaan käyttöön myöhemmin (50- ja 60-luvuilla). Ei ne Moparin inssit kai sinänsä oikeesti keksiny Heminsä osalta mitään isoa, sovelsivat vain tuota vanhan mantereen inssien ideaa. Ja markkinointiosasto kyllä keksi kuoria kermaa. Yhä vieläkin, heh.
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    No se.
     
  16. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Eikös toi Hemisphäärinen palotilan muoto ole alunperin kehitetty lentokonepuolella? Siihen aikaan toi kansityyppi oli aika hyvä verrattuna muihin malleihin.

    Ja onhan niitä köykäsiäkin Hemi moottoreita.
    Mulla on prokkis jossa Daimler v8 Hemi vm. -68, koneen painoksi on ilmoitettu vain 190 kg.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Onks 2.5 vai 4.5 litranen daimleri?
    En tiedä mihin ekaks tuli hemi palotilaset moottorit, ite muistelisin jotain peugeotteja ekalta vuosikymmeneltä. Eikä se mikään valtiosalaisuus ollut sen jälkeenkään, mut jenkeissä sitä ei ollut käytetty. Chrysler teki 2. maailmansodan aikana koemotteja lentokoneisiin jotka oli hemikantisia, j asitä kautta sitten firman eka kansivnettiilimotti autoissakin sitten tuli hemikansilla varustettuna. Eka sukupolvi ei tosiaan ollut mitenkään erityisesti suorituskykyä varten suunniteltu, vasta cheysler 300:n myötä ruvettin kutittelemaan siitä pervomanssia tuotannossa. Mut sitäkin lystiä kesti vain neljä vuotta, kun wedge syrjäytti hemin tuotannosta. Se oli kooltaan ja painoltaan huomattavasti kompaktimpi ja edullisempi valmistaa. Noita 1 gen hemejä oli jokaisella valmistajalla omansa (Dodge, DeSoto ja Chrysler), eikä useimmat osat olleet vaihtokelpoisia vaikka samanakaltaisia olivatkin. 2. sukupolvi eli 426 hemi tehtiin sitten pikaisesti kilpakäyttöön kun ei wedgellä oikeen nascarissa pärjännyt naapureille, se tehtiin pitkälti wedgen lohkon pohjalta. Kisamotiksi tarkoitettu motti kuitenkin tuli tuotantoon ja loi oivan pohjan sitten racemotiks tonne 70-luvun puolväliin asti ennenku teknologia ajo siitä sitte ohi. Jopa niin oivan, että monet järjestöt asettivat sille sanktioita ja rajoituksia. 426 hemin tuotanto loppu 1971, ja gen 3 syntyi 2000 luvulla. Se ei ole ihan puhdas hemi kun moista ei saanut pääästökelposieeksi, mutta aika liki, palotilat ovat ovaalit ja reunoilla on quench alueet. Se on ihan eri elukka jossa on kyllä potentiaalia, mut tuotantokompromissit toki sitäkin rajoittavat.
     
  18. Mutku

    Mutku Gearhead

    Lisää OT:ta :

    - vielä tokan maailmansodan alussa USAn sotalentokoneissa oli puolipallon muotoisilla 2-venttiilisillä palotiloilla olevia (ainakin mekaanisesti ahdettuja) moottoreita käytössä.

    - sotateollisuus muutenkin on kiihdyttänyt mekaanisten vempeleitten kehitystä aina.

    - olihan niissä valtavat litratilavuudet (esim. 27 litraa). Noita ei kande sekottaa autonmoottoreihin, olivat ilmajäähdytteisiä tähtimoottoreita, vaikka 7-14 sylinterisiä. Mutta joissain noista tähtimoottoreista oli mekaaninen rullanokka, bloweri ja työntötangot!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-1690

    - tähtimoottorin nokka-akseli on muuten kovin vinkeän näköinen, samoin kuin kampura ja veivinsäkin, verrattuna autojen rivi- tai veekoneiden osiin.

    Heh, aika pervo pitää olla, kun tuommoisesta moottoripornosta jaksan jappasta vaikka yksin yöllä metsässä repulleni :rotfl:
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    27 litraa on viälä pieni

    pratt whitneyn 4 rivinen tähti 4360 cid= 71.5L
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tästähän tuli erittäin mielenkiintoinen topic. Hemejä on siis ollut alusta asti. Chrysler kuitenkin omi luvat itselleen Hemi nimen käyttöön. Esim Ford ois tuonu tontille omansa Hemi nimellä, mutta eivät saanet käyttää Hemi nimeä joten siitä tuli Boss.
     

Kerro tästä muillekin!