Haluttais ostaa 440 tai 426 hemi moottoria?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja charger1974, 12.8.2011.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    Hyvä näin kun kymmenen sivua menty eikä pahimpia juupas eipäs väittelyjä ole tullut.

    Myönnän itse olevani lähes patrioottinen HEMIn kannattaja, mutta tietyt tosiasiat minunkin on myönnettävä, varsinkin kun C-barge osaa perustella omat väittämänsä enempi tietoon perustamalla kun lokaa heittämällä.

    Mutta sattumaa tai onnenkauppaa se ei silti ole, että vielä tänäkin päivänä TopFuel moottorit perustuvat hyvin pitkälti silloin 60-luvulla suunniteltuun 426 HEMI moottoriin.

    Mitään uuttahan ei oltu keksitty puolipallo palotilassa mutta että se yhdistettiin kaiken kestävään ristiin pultattuun alakertaan, niin kokonaisuudesta tuli niin hyvä että se on lähes sellaisenaan edelleen kuninkuusluokassa käytössä..
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    mitä sitä kinaamaan... wedge omistajat on onnellisia omiinsa ja me hemihemmot pikkasen vielä onnellisempia :rotfl:
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eräs tapa - siis ei oikea tai väärä vaan vain eräs tapa - tarkastella asioita on kattoa mitä ns. F.A.S.T -räk reising -luokassa tapahtuu.

    Ideanahan tuossa luokassa on se, että autot näyttävät päällepäin vakiolta. Lohkon pitää näyttää vakiolta, kansien pitää näyttää vakioilta, pakosarjojen ja vaikkapa ilmanputsarin pitää näyttää vakiolta. Se mitä moottorin sisuskaluista löytyy, onkin sitten jo paljon vapaampaa.

    Mielestäni studio57:n auto on jossain määrin juuri tämäntyylinen auto.

    Täältä voi katsella eri moottorityyppien ennätyksiä:

    http://www.fastraces.org/

    http://www.fastraces.org/members/fastra ... tems/ghp28
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    /\ Oho! Aikoinaan seurasin tota F.A.S.T. touhua. Luulin että kovempaa ei mennä kun niillä rengasrajoitukset, mutta nyt menevät alle kymppejä.
    Ajoihan Jykäkin Löijyllä 215 valkosivu (!) misukoilla kymppejä lähes yhtä kovaa kuin katuslikseillä.
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mistä saatais mittari ONNELlISUUDEN mittaukseen? Muuten tää ei ratkea!

    Itse ole onnellinen 489 wedgestä. Toivottavasti uudesta 440 Six Pack wedgestä saatais teholuvut VALUSARJOILLA uudelle sataluvulle. Siinäpä Jykälle taas hommia. Alahan valmistautua jo ainakin henkisesti ;)
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Stock luokassa noi wedget taitaa olla ihan eri sekuntiluvulla kuin hemit. Eli kohtalaisen vakiona ja vaparina hemissä ei ole sitä samaa potentiaalia. Ennen kuin yksikään stokkeri oli menny alle 10 niin maailmalla veikattiin että MaxWedge koneella se ekana alitetaan.
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Näin se varmaan on.

    "Naapurista" on mieleen jäänyt aikanaan 80-luvulla Hermanssonin Dartti, olikos se eka joka paineli ysejä Modified Standardissa? Olisko ollu stroukattu ja 16 tulppaakin on jääny mieleen..

    Vai mites se Jan Juanin Korvetti...
     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

  9. BUMBA

    BUMBA Gearhead

    Hermansson pyörii edelleen HEMI-piireissä. Ollut Håkan Nordströmin -70 stokki HemiCudaa ruuvaamassa, joka kulkee 9.9 ja 650 heppanen stokkimotti.
    Jenkeissä superstokki -68 Barracudalla ajava Charlie Westcott jr. 437 Hemi rautaosilla 985hp, 1460kg, ajettu 8.22 260km. Minusta ei nyt ihan kauheen huonosti, et ei ne nyt ihan paskoja oo mutta kukin saa olla mitä mieltä haluaa.
     
  10. mopardriver

    mopardriver 1st gear

    Tosi(onnelliset)miehet tekevät koneensa itse :poff:

    "Brio - onnistumisen iloa"
     
  11. cuda69

    cuda69 Gearhead

    eiku rahamiehet teetättää koneet ja me muut tehään ite :rotfl:
     
  12. mopardriver

    mopardriver 1st gear

    Mut ne tekeeki töitä joilla tienaa tai sitten ei, mutta silti teettää :rotfl:
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Joko ootte kaivaneet malmit lohkojen valua varten. Itte? Omasta kaivoksesta?
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei oo omaa kaivosta, tarvii naapurin kaivoksesta käydä aina öisin louhimassa.
    FAST, Stock ja Suer Stock on ihan omat juttunsa. Stockissakin Hemit tänäpäivänä piessee nopeimmat Wedget, vaikkakaan marginaali ei vissiin oo kauheen suuri. Max Wedget ei taida olla enää se potentiaalisisn paketti, vaan six packit kulkenee vähintään saman. Mut noissa kaikissa on kyse säännöistä ja siitä et ne pohjautuu tiettyyn pakettiin jota on ollut tarjolla. Noi Bumban manitsemat SS Hemit on alunperin racemoottoreiks tarkotettuja jossa sääntöjen rajoittamat muutokset on jo lähtökohtasesti hyvällä tasolla, puristussuhde, kanvakoko, kaasuttimet. Muun ollessa suht vapaata on lähtökohta ihan toista luokkaa kun vaikkapa 440 wedgellä, joilla niilläkin mennään SS:ssä käsittämättömän kovaa lähtökohtaan nähden pieinillä kanavilla ja venttileillä. Tän hetken nopeimmat SS-hemit alkaa olee niin specifioituneita, et sille tasolle pääseminen vaatii vuosien työn ja tuhottoman määrän rahaa. Mut jos sitte funtsii sitä, että toi n. 440 kokonen motti antaa parhaimmillaan tuon 985 heppa, niin se on suunnilleen saman verran mitä antaa vanha 358 pro stock trukkimosa wedgekansilla. :poff: :poff: Toki rajoituksia on noissa SS moteissa hieman enemmän, mut peruslähtökohta ryhmän rajoituksiin poikkeuksellisen hyvä. Jostain syystä kuitenkin noillekin tehtiin oma luokkansa SS/AH pari vuotta takaperin mikä sallii siihen vain '65 tai 68 malliset racehemit, joten tänä päivänä ne kilpailee lähinnä keskenään kun nopeimmat kuskit tuppaavat ajamaan pelkkää lujkkakisaa ja jättävät braketit väliin. heads up
     
  15. mxu

    mxu 3rd gear

    Siis millä renkailla noi FAST ukkelit ajaa? Esim toi -71 429 musse "normirenkailla" tassuja nostaen 9.84?? :eek:
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ihan noilla retropalloilla mitä kaupasta saa. 60 jalkaset on siellä 1.6-1.7 huitteissa. Vähän niinku sotkkeritkin, ni kaikki ei aina oo sitä miltä näyttää noissa koreissakaan... Ja juu, EN ole ajnaut kymppejä 215 misukoilla. Tavoite oli ajaa 205/75/15 renkailla ja 3.23 ruuvilla kympin puolelle mut en kokeillu kun kolme lähtöä; hommasta vaan ei tullut yhtään mitään.Tehoa oli samaa luokkaa kun noissa FAST vehkeissä, mut dominaattori turhan kulmikas kaasari pidon rajoilla ajamiseen. Aina oli joko liian vähän kaasua tai liikaa ja sitä joutu muuttelee matkan varrella jatkuvasti. Kolmosella sitte pysty jo ajaa kaasu pohjassa. Ajat noissa kolmessa lähdssä oli 11.9, 12.4 ja 11.6 ja loppunopeus jossain 215 paikkeilla. Mut jousitus oli rata-ajoon enempi tähdätty eikä kiihdytyspidosta ollut noiilla renkailla tietoakaan, lisäks motti ei ollut maalipäässä likikään "alueella". Parhaat 60 jalkaset jäi päälle 2 sekunnin kun vuonna 93 pääs samoilla renkailla paljon pienemmällä teholla 1.93. :rotfl:
     
  17. mxu

    mxu 3rd gear

    Jaahas, melkoista kyllä että tommosilla renkailla keulien alle 10, tuntuu kyllä käsittämättömältä, eikös nuo liimaradat vielä ole liukkaampia kuin normiasfaltti normaaleilla renkailla ajettaessa, ja eikös nuo liimaradalla ajele?

    Hämärä muistikuva on jotta täältä olisin joskus lukenut että c-barge joskus virossa(?) olisit testannut jollain vanhoilla katurenkailla silloisella keltaisella alle 10 menevällä darrallas paikaltaan lähtöä kolmonen pesässä ja koko matka sutien, eikös tuosta ollut kuviakin jossain? Mikä oli aika/loparit tuossa vetäisyssä? :rotfl:
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noi oli niin matalat 165:t et ei viittiny mitenkään raivolla loppuun asti vetää. Mut noissa GTI-päivillä ja streetmanissa muuallakin ei oo mitenkään tavatonta nähdä väkee joiden autot menis muuten vaikka mitä mut kun ne sutii lähdöstä maaliin. No tolla dartilal tuli tosiaa kotettua sitä et lähti viivalta suurimmalla vaihteella lappu lattiaan ja samantien rajottajaan ja siit sit keventäen jossain 6500:ssa kierrokset aina siihen asti et tuli rundit täyteen vauhdin takii jonka jälkeen sit pintakaasulla loppuun. Aika oli 14.1 ja loppunopeus vajaa 170. Vähän yrittämällä sutimatta se meni muistaakseni 12.6.
     

Kerro tästä muillekin!