Halvemmat kulut kuussa? Uusi auto vs. vanha

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja xarper, 29.8.2017.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Onhan tästä ollu puhetta millon kenenkin kaa mutta miten on faktojen laita? Onko halvempi ajella jollain vanhalla bensarosvolla mikä vie sen 15-20 kaupungissa vrt siihen että makselet kalliita lainoja ja kaskoja pois ja siihen vielä auton arvon alenemat jos laskee päälle ni?

    Karkeesti omia lukuja esim.
    - Bensaan menee 400L/kk about keskimäärin, viimekuussa onnistuin tankkaamaan 530L jollain ilveellä.
    - Vakuutukset on jotain 200-250€/vuosi
    - Verot ~300€/vuosi

    Kuluvia osia siinä missä muissakin mutta ei mitään monimutkasia sähkövikoja yms mitä ei itse voi edes korjata jne.

    Olis kiva kuulla asiasta etenkin niiltä kenellä täällä mahtais olla just tommonen "uusi" auto käytössä.

    Jos järjellä ajelis ni varmaan joku 80-90 luvun taitteen japsi tjsp olis se kaikkein halvin vaihtoehto autoiluun? Ei joku 5l/100km uus diisselli ole varmana halvin vaihtoehto.

    EDIT: Virhe korjattu, S Mobiili puhuu litroissa eikä euroissa :poff:
     
    Muokattu: 29.8.2017
  2. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Paljonko ajat vuodessa, siitähän se on kiinni. Jos suorite on vaikka 40000km poltat tilit mittarille 15-20litran kulutuksella.
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä kai sitä tulee 20-30tkm ainaskin vuoteen noihin kotteroihin mutta silti varmaan halvempaa.
     
  4. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    7830euroa 18l keskilutuksella 30tkm vuodessa, polttoaineen hinnalla 1.45e. 5.5l satkulle dieseliä hintaan 1.3e on 2145e. Tuohon pystyy n. 500-1000euron audi/vw 1.9 autolla. Ensimmäinen vaihtoehto polttaa kyllä tilit mittarille.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Polttoainekulut n. bensajenkki vs. pikkudiesel:
    30 000 km x 15 l/100 km x 1.5 € = 6750 €
    30 000 km x 5 l/100 km x 1.3€ = 1950 €
    Kyllä erotuksella makselee uuttakin autoa. Jos haluaa. Tai voihan vaikka ostaa tonnilla pikkudieselin aina kun edellinen laukeaa. Muissa kuluissa ei varmaan suuria eroja ole vanhan ritsan ja uuden auton välillä.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Johan tuolla yhden tai kahden vuoden säästöllä saa tuon vähän kuluttavan.
     
  7. Aasi

    Aasi 3rd gear

    Mitään tarkkoja laskelmia en oo tehny enkä varmaan osaiskaan :D mutta, ikäni oon ajellu käytetyillä ja vanhoilla autoilla, jenkeillä, euroilla ja japseilla, maaliskuun lopussa sitten tilattiin eukon kanssa ihan uusi auto, ensimmäistä kertaa eläissään. Kesäkuun alusta se on käytössä ollut ja tuntuu että ei siinä säästä penniäkään kun sitä maksaa pois joka kuukausi :lol:Vaan tulipahan sekin kokeiltua niin ei tarvi vanhana kiikkutuolissa valehella :poff:
    Tankilla ei tarvi yhtä tiheään käydä ku Colony Parkilla mikä oli ajossa ennen ku tuo Octavia tuli, mutta se lyhennys sitte syö sitä säästöä. Vakuutus ei loppujen lopuksi ollut kallis, suunnilleen 600e/vuosi ja vero jotain 200e/vuosi. Mercuryn vakuutus tais olla samaa luokkaa tai ei paljoa pienempi ku siinäkin kasko oli, tiiä sitte oliko järkeä sitä siinä pitää vai ei? Verothan ne oli hyvän matkaa yli 400e/vuosi.
    Katellaan tulevaisuudessa jäikö viimeiseksi uudeksi tylsäksi käyttöpeliksi... Ite ehkä tykkäisin enempi jostain Town Carista tai Roadmasterista käyttiksenä ;)
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tm ja Huulilasihan noita uusien autojen kuluja laskeskelee aika tarkkaan kestotestien yhteydessä. Miten se sitten suhtautuu vanhan auton kuluihin, on aika paljon tuurista kiinni, mikä verran sattuu remontinkorjuuta tulemaan.
     
  9. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Jos ihan uusia ostaa niin persnetto tehdään sillä arvonalenemalla/mahdollisella rahoituskorolla eikä polttoaineiden hinnalla. Ellei tietysti aja oikeesti paljon.

    Siksi onkin koomista kun joku vaikka 20tkm vuoteen ajava miettii autokaupassa bensa vs. diesel kun sillä ei oikeesti ole niinkään merkitystä. Se pitää ostaa mikä tuntuu omaan käteen hyvältä.

    Uusi vs vanha auto on ikuisuuskysymys, tällä palstalla joku puritaani haukkuu kohta kaikki jotka ei aja ympäri vuoden jollain 60-luvun fullsizellä, ja joku jolla on varaa ajaa uudella käyttöpelillä ihmettelee että miksi näillä vanhoilla paskoilla pitää hampaat irvessä köristää ympäri vuoden. Tätä lopulta tunteisiin menevää taistelua jatketaan sitten noin 20 sivua.

    *popparit valmiiksi*
     
    Rotten ja rb tykkäävät tästä.
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minen ennee lähe tohon. Sivusta suatan seurata.
     
  11. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Ainii, joku vääräleuka kertoo myös kohta aloittajalle että ei ole kokemuksia kuluista kuussa, mut telluksella on..

    ..Nyt se olin näköjään minä

    :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    meillä on taloudessa ollut niin vanhoja, kuin uusia autoja, sen 40 vuotta, lähes kaikilta maanosilta, joten jonkinlainen näppituntuma on. Jos harraste maksaa sen 20 000, niin sen hintaisia on ollut meidänkin uudet autot, joten lainan osuuden voi laskennasta jättää pois. Kulutus on uudella, 1,6l automaattikopperolla 7,5 ajotietokoneen mukaan, joka pitää aika tarkkaan paikkaansa laskien tankkaukset ja kilometrit, arvonalenema on ollut 3 vuodessa vajaat 4000, vakuutus kuutisensataa, pakollinen vuosihuolto 200 eukkoa. Plussana voidaan pitää, että koko ajan on takuu, periaatteessa uudet renkaat, uusi akku ja kaiken pitäisi ainakin teoriassa toimia. Meillä on ollut 9 vuoden aikana 1 vika, turvavyön esikiristimessä, joka korjattiin huollossa, eli konepellin saranat eivät ole pahemmin kuluneet.P.s Tosin eka Hyundai i 30 poltti ajovalopolttimoita, ainakin 5 paria ;)
     
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Ite kun tarvii vähintään 6-paikkasen kulkineen mihin mahtuu myös tavarat mukaan, kilometrejä tulee ehkä 20tkm/v.

    Nykysellään menee bensaan 200-300€ luokkaa kuukaudessa, vakuutus ~130€/v, verot reilu 400€/v ja autosta ei velkaa ole niin pidän järkevämpänä ajaa vanhalla mitä ei tarvii huoltoon kiikuttaa kun pystyy ite rempat tekemään
     
    xarper tykkää tästä.
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No vaimon carinan kulut voi heittää tähän vertailuun:
    - ostohinta 1400€
    - rempat 4v aikana 400€, muut kuin öljyt ja öljynvaihdot, itse tehty kylläkin.
    - 30000km/v, kulutus 6,7l/100km.
    Nyt myydessä voisi 600-700€ saada.

    Minun jeeppi sitten vie 15l/100 mutta kilometrejä katsastusten välillä tuli 5000km.
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead



    Uutta autoa ei tarvi rempata, eikä huollattaa merkkiliikkeessä. Emäntä on tavannut vaihtaa Subarunsa uuteen alle 100 000 km:n. Kerran vuoteen öljynvaihtohuolto joka merkin korjaamossa n. 200€ ja kerran auton vaihtovälillä isompi huolto n. 600-700. Yhteensä n. 1700 €/5 vuotta, eikä muita kuluja. Ei ole tarvinnut uusia akkuja, renkaita eikä muistaakseni edes jarrupaloja. Mielestäni hyvin kohtuullista, eikä kädet likaannu. Pääomakulut on sitten asia erikseen.

    Itse ajelen kolmella vanhalla (käyttis, museoauto, muuten vaan harrasteauto), mitkä korjaan ja huollan itse. Kalliimmaksi varmaan tulee kuin yksi uusi.
     
    Muokattu: 29.8.2017
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ostatin rouvalla merkeillä tunteilematta VAG konsernin huokeimman tuotteen SEATin Toledon sukulaisen sponsoroidessa romutusseteliautolla ja SEATin antaessa ko romutussetelistä vielä tonnin extra-alennusta. Auto kaksilla pyörillä maksoi just ja just päälle 15 tonnia. Siihen otettiin 39€ kuussa maksava huoltosoppari, joka riittää viideksi vuodeksi ja kattaa kaikki huoltohommelit ja josta saa vissiin aikanaan 15€ kuulta rahaa takaisin (maksimi) kun niitä huoltoja ei tunnu lainkaan tulevan. On nyt 20kk ajettu ja 20tkm on mittarissa. Ei oo käynyt huollossa kertaakaan ja toimii kuin entisajan raideliikennevälineen mukavuuslaitos. Autovero on 100g/km pelillä minimissä ja POP vakuutus meni samantein 83% bonareilla halpaan päähän.

    Mun pitää ajaa vanhalla F-150 tosi vähän, jottei vuosikulut mene tosta yli. Bensaa SEAT vie mitatusti 5,2 keskimäärin ja öljyä ei näköjään lainkaan. Vähän vinkuu tuuli kulmissa mut esim 1.2TSI 90hv kone tuntuu "isolohkolta" kun pitkä pykälä päällä mäessä kuin mäessä kaasunpainallus nostaa vauhtia.

    Mut onhan se jättikutosen ääni musiikkia korville. Heh.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos kerran kustannuksia verrataan, niin verrataan omenoita omenoihin eikä appelsiineihin. Eli joko molempien rempat / huollot tehdään itse tai ei kummankaan. Tai ainakin omalle ajalle pitää laskea joku arvo myös. Tai jos nauttii käyttiksen rassaamisesta, niin voihan se olla negatiivinenkin.
     
  18. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Silti ehkä ajaisin pienellä bensakoneella mikä kuluttais sen 5-6l/100 kun jollain mökkiöljyllä, missä on Ahdinta,sähköstä hukkaporttia,suuttimia,pumppua yms. yli 15v. vanhoja osia mitkä menee vaihtoon vuorotellen mitä ei bensakoneessa ole + se diesel vero.
    Mut loppujenlopuks mahdollisimman yksinkertanen, 4syl bensa, manuaali. varmaan halvin.
    vierestä seuranneena niitä ''edullisia'' diesel vag tuotteita niin :rotfl::rotfl::rotfl:
     
    Joe Hunt ja xarper tykkäävät tästä.
  19. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Mustangilla menee parilla, kolmella tonnilla soppaa vuodessa mun ajoilla joten en todellakaan vaihda mihinkään uuteen riisikeittimeen.
    Vanhempaan jenkkiin voin kyllä vaihtaa..
     
    Rotten ja xarper tykkäävät tästä.
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Hups, S mobiilihan ilmottaa litroina eikä euroina nuo tankkaukset :odoops:
    Korjasinpas ekaan postaukseen...

    Kun tätä lukee ni alkaa tuntua että mullahan menee ihan vitusti tuota bensaa jostain kumman syystä :eek:
     

Kerro tästä muillekin!