Halvemmat kulut kuussa? Uusi auto vs. vanha

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja xarper, 29.8.2017.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ostin taannoin parin km:n työmatkaa varten 400 eurolla Nissan Sunnyn, jostain 80-luvun puolivälistäköhän oli. Karvalakkimalli, 1.3 3d ilman mitään varustetta. Jotenkin sillä oli hauska kurvailla. Samaa fiilistä varmaan kuin suositussa harrasteautossa Rättisitikassa, jollaista myös olisi mielenkiintoista kokeilla . Tuppasi hymyilyttämään varsinkin silloin, kun liikennevaloissa seisoi vieressä joku 100-200 kertaa kalliimpi premium-kulkuneuvo. Ei yhtään v....nut eikä hävettänyt. Jos se olisi ollut ainut kulkuneuvo, niin fiilikset olisivat saattaneet olla toisenlaiset.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Heh, oliko tuon ikäisissä Sunnyissä jokin versio olemassa jossa olisi ollut ihan varusteitakin...

    Kun lukee tuon aikakauden Euro/Japski automainoksia niin aurinkolipatkin on jo mainitsemisen arvoisia erikoisvarusteita :)
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan on joku prestige versio missä kello ja sisävalo:odcool:
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla oli viimetalvena -89 Sunny, ilmastoinnilla! Taitaa olla jo aika harvinainen.
     
  5. hantta

    hantta Gearhead

    Minulla oli vm. -69 Datsun sunny 1000 de luxe, värilasit ja kokopeittävät kapselit, siinä taisi olla erot perusmalliin.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Munkin carina 2 oli aika ilmastoitu talvella.....
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Parempi kun erilaista kalustoa pihassa. Kaikesta saa silti kamalaa ja paskaa kun asenne on viallinen :)
     
    cdv70 ja Rockmaple tykkäävät tästä.
  8. kostaja

    kostaja Gearhead

    Hommasin työmatkan joka vähintään 220km päivä vuoksi 2003 v70 volvon automaatilla joka kulkee kaasulla ja bensalla.

    Ensimmäisen kuukauden ajot 7000 km ja kulutus oli 430eur kaasua ja 30 eur bensaa.

    Vakuutus 218 eur vuosi, käyttömaksua en vielä tiedä kun ei ole veropäätöstä tullut.

    Ok auto ajella, osat halpoja, hyvin tilaa, 1800kg koukku.

    Tankkaan joutuu joka päivä kun 250km pääsee tankillisella 15kg kaasua.

    En tiedä mihin tämän "ylimääräisen" rahan kanssa joutuu kun f-250 tuli lykättyä 100tml neljässä vuodessa ,onneksi en ole kuluja laskenut.

    Voin suositella jos vain tankkaus paikka osuu reitille tai liki.

    Hommattiin toinenkin vaimolle vaikka kilometrejä ei tule kuin 40km päivä.
     
  9. multsi

    multsi 2nd gear

    80-luvun japsithan olivat nimenomaan aikalaisekseen erittäin hyvin varusteltuja ainakin hienommissa GLi, GlX jne. varustetasoissa. Camryt, Galantit ja Accordit tarjosivat hyvää varustelu/hinta-suhdetta.

    Sen sijaan ostit jos ostit vaikka w126 S-mersun, siinä ei ollut vakiona oikeastaan yhtään mitään, vaikka hinnat alkaen mallikin maksoi nykyrahassa varmaan saman 100k€ minkä nykyäänkin halvin Ässä maksaa. Rahalla toki sai sitten tingeltangelia. Huippumalli 560Sel:ssä(maksoi miljoona markkaa) oli sentään penkinlämmittimet vakiona.
     
    DX tykkää tästä.
  10. rampleri

    rampleri 3rd gear


    Joo, kyllä sitä omenalla ajelis. Jotenkin tulee aina vaan mieleen opeleita herjatessa nuo pienemmät mallit.

    Joskus heikkona hetkenä haaveillu jopa Commodoresta..
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Joo tuli nuorena käytyä kattomassa takaveto-Asconaa, 1,3 mallia. Siinä ei tosiaan ollut kuin pari mittaria ja pari ilmasuutinta kojelaudassa. Jokseenkin ankea esitys. Samanikäisessä ja halvemmassa Japsissa oli vaikka mitä kivaa pientä muotoilua, valaistusta nappulaa ja merkkivaloa, muovista kromia ja muovista nahkaa.

    Nykyään sitä jopa tykkää oikeanlaisesta askeettisuudesta työkaluhenkisissä laitteissa, mutta tuolloin nuorempana piti olla kaikenlaista silmäkarkkia.

    No edelleenkään ei pysty hankkimaan mitään autoa puhtaasti järkisyillä, ei elämään kannata ottaa vapaaehtoisesti yhtään lisää vitutusta.
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Hei tästä aiheesta: autohan olisi kai jonkinlainen avoauto, ainoa mahdollisuus kai?
    Mutta miettikää nyt: MIKÄÄN V8 ei kävisi, vaan joku sähkömoottorinen kai pelkästään ! Ja sitten sen auton toimitus sinne, huollot ja korjaukset ja vaikka joku Nettiauton myynti-ilmoituksen laadinta, jossa olisi auton sijainti..

    Oikeasti ei tuo kannata.

    [​IMG]
     
    tinareki, rauarp, leivonharri ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Jome

    Jome Gearhead

    On ollu muutama uudehko (2-3 vuotta vanha 40-80tkm)auto vaimon käytössä, osa ollu ihan ok, osa ei. Nyt on ensimmäinen ihan uus. Vain ja ainoastaan takuun ja huolettomuuden takia. Ite teen reissuhommia ja matkapäivä on vuodessa reilu 100 niin jos tohon jotain tulee sen hoitaa joku muu. Itellä on käytössä talvisin 25 vuotta vanha Lada ja kesäsin Cadillac. Lada on kustannuksiltaan kyllä edullinen, mutta ei ehkä paras vaihtoehto ainoona autona. Cadillac ny on harrastus, osat ny ei ainakaan oo halvimmat mahdolliset.

    Varmasti käytetyllä on halvempaa ajaa, mutta vaatii aikaa ja vaivaa eri tavalla, jos meinaa säästää ja tehdä huollot itte. Uusissa huoltovälit on aika pitkät 20-30tkm/vuosi ja maksaa sen 300e. Kulut on aika hyvin tiedossa uuden auton kans, vanhaan voi tulla arvaamatta kaikenlaista ja se maksaa x summan. Ei autoilu ikinä oo halpaa...
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minä olen samasta syystä pitänyt uutta autoa vaimolla myös jo jostain -90 luvulta asti. Kyllästyin siihen että vaimo soittaa pienten lasten kanssa jostain korvesta talvipakkasella, miten täältä pääsisi pois kun romu sammui...
    Sen jälkeen päätin ostaa uuden ja vain yhden kanssa on vaimo joutunut soittamaan automerkin tiepalvelun apuun. Se oli kauko-idässä valmistettu -90/2000 luvun taitteen kapine. Muiden kanssa ei ole ongelmia ollut ikinä ja minä olen saanut reissata rauhassa maailmalla.

    Sittemmin olen laajentanut hermolevon ja huolettomuuden omaan käyttikseen, niin jaksaa paremmin harrastaa näiden harrasteikäisten kanssa.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Koputetaan puuta, mutt kyllä se alun jälkeen (eli kun ostosta on kulunut pari kk tai kilsoja tullut tarpeeksi) on vähän itsestäkin ja huollosta kiinni miten ne autot sinne tielle jää.


    Toki aina voi tulla ylläreitä ja kaikkeen ei voi varautua. Joku puol miljoonaa tullu ajeltua talouden autoilla yhteensä varmaan joita ollut kymmeniä.


    Kahdesti on tien päälle jääty. 800tkm ajettu diesel escort päästi 3km ennen pihaa öljyt ulos ja 10km ennen pihaa camrysta hajos puola.


    Muuten on ollut ongelmia jos vaikka mitä, mutta nuo on ainoat tien päälle jättäneet.


    Toki vapaa-aikaa huoltoihin ym nenee ihan hyvin mullakin vs jos ois ihan uus.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuohon (rouvan) kulkemisten huolettomuuteen on yksi mahdollisuus Autoliiton plusjäsenyys. No ei se taida kyllä sijaisautoa kustantaa niinkuin tekee kai useimmat takuut, mutta pääsee ainakin tienposkesta kotiin ja auto korjaamolle molle.
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Samoin ifin kaskoissa hinuri. Kai sen kyydissä pakkasilla johonkin pääsee myös.

    Mototurva myös 39e? vuoteen.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuttu asia, mutta tulee kalliiksi. Kun se auto viedään jonnekin vaimon matkan varrelle osuvaan korjaamoon mistä se pitäisi sitten saada pian kuntoon jotta ei tarvitsisi vuokra-auton kuluja maksaa kovin pitkään.
    Sitten maksat sen korjaamolaskun joka on kalliimpi kuin sen vanhan ropposen arvo.
    Ja aivan sama tilanne vaikkei "varsinaisesti" tielle jättäisikään. Kun olet kuukauden työmatkalla toisella mantereella, alkaa ne pienet häiriöt edetä isommiksi vioiksi kun niitä ei ole jatkuvasti paimentamassa. Ihan mielenrauhasta ja sujuvasta arjesta on valmis jotain maksamaankin.

    Vaimon edellisessä autonvaihdossa pääsi laskemaan tuon edellisen Honda Jazz:n kulut. Arvonalenema (uusarvo - hyvityshinta) oli kolmen vuoden ja 42tkm jälkeen n. 3200,-
    Huoltosoppari oli 29,-/kk, eli 36*29,-=1044,-
    Renkaita tai muutakaan ei tarvinnut uusia, eikä autoa tarvinnut katsastaa tuolla ajanjaksolla.
    Huoltosoppari hoitaa kaiken muun mikä jää takuun ulkopuolelle, eli huollot, sulat, nesteet jne. Eli kokonaisvaltaisesti huoletonta ajoa.

    Kuukausikustannukseksi tuli (kiinteät kulut) n. 120,-/kk. Tuolla rahalla saatiin vaimolle mielenrauhaa ja varmoja kilometrejä siistillä, uudella ja siistillä autolla.

    Toki pääomallekin pitäisi joku kulu laskea, mutta nykyisillä korkotuotoilla ei kovin suurista summista puhuta.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pääomakuluhan voi olla jopa negatiivinen kun "kumminkin johonkin pyramiidihuijaukseen ne olis menny".
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuonne harrasteautojen pohjattomaan kuiluun ne rahat olisi mennee...
     

Kerro tästä muillekin!