Halvemmat kulut kuussa? Uusi auto vs. vanha

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja xarper, 29.8.2017.

  1. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Nakkaampa soppaan yhden motskarivaihtoehdon:

    Kymmenisen vuotta sitten hommasin vm -70 350 kuutioisen Jawan 2000 €:lla. Siihen piti hommata osia ehkä 300 €:lla niin se läpäisi MR-katsastuksen. Käretön sytkä oli valmiina. Kesällä ajan sillä työmatkoja kun ei sada, ei siis 30 pv helpolla ylity. Bensaa menee 5-8 l satasella. Ei tarvi katsastaa, vakuutus noin 30 €/v. Arvo ei laske, millä ei kyllä paljon ole väliä kun en tota myy. Isoin vika on ollut tarvikesulakerasian huono kytkentä ja kerran loppu bensa. Muuten on pelannut aina. Hiljattain tein ison investoinnin jahvettiin kun tilasin tavaratelineen, sähkökatkaisijaa, takalampun lasin, virtalukon, penkin verhoilun, puslia yms juttuja Slovakiasta, rahaa meni 170 €. Huh huh, vähän kirpaisi. Oulussa ei tarvi motskariin mitään pysäköintimaksujakaaan maksella eikä pysäköintikiekkoa tarvi käyttää.. Menee kotona pienen lipan alle ja talvella pieneen varastoon. Ruosteongelmia ei ole. Ei myöskään jäähdytys- tai jarrunesteitä, venttiilejä, nokka-akselia, jakopäätä... :p Ei tosin montaa hepoakaan koneessa eikä juuri jarruja. Mutta kulkee se sataakahtakymppiä tasasella, mikä on noille ajo-ominaisuuksille ihan tarpeeksi, ehkä liikaakin. Joka käänteessä on joku pappa juttusilla. Jawattomana kelinä sähkötsykällä.

    Talveksi olen puolivakavissaan harkinnut mönkkäriä tai rattoria. Tommonen Kubota ois Oulussa myynnissä:
    https://www.nettikone.com/kubota/b-7100-d/1654671
    Tolla voisi huruutella vaikka kevyen liikenteen väyliä kun kaikki luulisi kaupungin teknisen puolen värkiksi.
     
    Muokattu: 18.9.2017
    Slant Sickness tykkää tästä.
  2. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    20 vuoden aikana on tainnu omat kotterot jättää tien päälle vissiin 3kertaa. Ja ei ole kyllä uusia autoja ollu koskaan. Oisko tuona aikana tullu ajeltua jotain 400tkm yhteensä. Ennalta ehkäisevää huoltoa tulee harrasteltua ja pellin/auton alle tulee vilkuiltua säännöllisesti vaikkei vikaa olisikaan..

    Kyllä vanhatkin on todella luotettavia autoja oikein huollettuna. Enemmän täällä Oulussa näkee pakasta vedettyä autoa talvella tienposkessa/hinurin lavalla kuin näitä vanhoja luottopelejä. :D
     
    Karpov tykkää tästä.
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Avatar-kuvan laitteella ajoin käyttöajoja 1997-2006 yli 300tkm, monasti oli huoltokirjassa kestotestin eli 50tkm ajalla vain öljynvaihtoja. Ne tosin mineraaleilla 3-4 ja synteettisillä 8 tuhannen välein. Parhaimmillaan öljynvaihto siis kaksi kertaa kuukaudessa, kun ennätys oli 60tkm/vuosi.
    Auto on edelleen perheessä 630tkm ajettuna, nyt ajan sillä lähinnä rataa. Nykyisellä moottorilla ajettu yli 400tkm ilman alakertaremonttia ja täysillä mennään radalla joka kesä. Ahvenistolla suht vakiokoneella (115hp) 1.41

    Kerran on jättänyt tielle, kun jakohihnan kiristäjän runko vääntyi enkä huomannut hihnan hankaavan jakopään koppaan. Aina on lähtenyt käyntiin, ilman lohkistakin 30 pakkasesta.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Suurennettuna tuo DX-Corolla näyttääkin ihan Hiivatille.
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kerran on ollu tojota, se ensimmäinen ja viimeinen. Eniten tielle jättäny auto koskaan. Ta-22.

    Avataressa on luonnollisesti Fiat 131 Supermirafiori 2000TC
     
    DD6 ja Pertti K tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!