Hammastankoa poikkipalkin takapuolelle?

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja tzei, 25.6.2011.

  1. tzei

    tzei 3rd gear

    -48 letukan ohjauksessa klappia ihan riittävästi. Vaihtoehtona olis tietysti joku uus simpukka, vega tai vastaava, mutta kun tuossa ei tuo ohjausgeometria ole muutenkaan oikein oppikirjoista kun siinä ei ole apusimpukkaa ollenkaan. Simpukan vääntövarresta lähtee vain lyhyt tanko toiselle pyörälle ja pitkä toiselle joka nyt monttuun ajaessa ei ihan paras vaihtoehto ole... Noh, tallissa olis yks mustang kakkosen hammastanko josta ajatus lähti mut se tulee poikkipalkin etupuolelle ja letukassa systeemit on takapuolella joten ei käy... Hammastangolla saattais tuo ohjausgeometria ja ajo-ominaisuudet parantua, joten jos jollain olis vihjettä mistä sais tommosen mustang kakkosen tyylisen helposti poikkipalkkiin kiinnitettävän hammastanko-ohjauksen joka kävis poikkipakin takapuolelle, mielellään jopa tehostettukin, tahi jotain muuta kivaa, niin saapi vastailla...
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    w210 mersun (väyrynen) tanko ainakin käy,
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    TransSportissa ainakin on akseliston takapuolella.
     
  4. tzei

    tzei 3rd gear

    Tämähän kuulostais hyvälle. Noita luulis purkaamoilla jo olevan ja kohtuu hintaankin. Tutkitaan...
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Tuo mersu tanko kiinnostas, onko antaa lisäinfoa / kokemuksia???
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    drifting teemin ooppeliin tuollainen mersun hammas tanko asentui toimii hienosti. Sisältää sisäiseti myös ohjaus vaimentimen joten ei hakkaa käsillekään kuten ooppelin simpukka. Tehostus tuntuu riittävältä, ja sopivalla casterilla ohjaus palauttaakin loistavasti. Tuo tankoon joku paremmin varustellun version ja olisi sähkö säätöisyyteen mahdollisuus, johto siitä jätettiin pois ja tuntuu näin hyvältä joten ei ole koitettukaan millaiseksi muuttuis jos siihen sähköä ohjais. ohjaus hieman yli 2.5kierrosta laidasta laitaan ja pyörät kääntyy yli 60astetta. Toimii hyvin yhteen ainakin toyota supran tehostimen pumpun kanssa.

    Kiinnitys on todella helppo, pysty suunnassa 2 pulttia tanggossa olevien korvien läpi, ei siis pannoilla kuten monessa muussa autossa.
     
  7. MJF

    MJF Gearhead

    Ei sulla sattuis oleen mittoja siitä väyrysen tangosta?
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Valitettavasti ei, mutta loppuviikosta voin kysellä/mitata kun taas käyn drifting pajalla.
     
  9. lumikola

    lumikola 1st gear

    Mersun tangon mitat kiinnostaisi minuakin,kuvia löysinkin ja äkkiseltään vaikuttaa melko kompaktin kokoselta ja järkevästi kiinnitettävältä.
    Lähinnä itse "tangon" pituus ja ohjausakselin sijainti,ohjausvarret joutuu muokkaamaan kuitenkin.
    Hintahaitaria oli melkoisesti,pikaisella vilkaisulla purkaamon kallein 750e. yksityiseltä kotipurkajalta 100e.
     
  10. Coupea

    Coupea 3rd gear

    900 saabin hammastanko ,kompakti ja myös kahden pultin kiinnityksellä. Kestävä ja löytyy halvalla. Toisin kuin mersuissa ei vaadi älytöntä casteria palauttaakseen.
     
  11. lumikola

    lumikola 1st gear

    Täytyypä käydä hakemassa kokeeksi tommonen saapaksen tanko,pääsee vähän suunnittelemaan miten sinne hammastanko sopii vai ei mitenkään...
    Kaikenlaiset vinkit ja viisaudet otetaan kiitollisuudella vastaan,mun tapauksessa osat sais olla isohkosta autosta,ovat siis suunnitteilla kuuskakkoseen electraan.
     
  12. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Laitetaan jonon jatkoksi kysymys.
    Onko kokemuksia ja toteutuneita 40 luvun taitteen moparin tai miksei muutkin niin tälläisestä hammastanko swapista
    http://p15-d24.com/uploads/monthly_..._res.jpg.6b29de24301bea439f4e23c30bb5aadd.jpg
    Omas on kans toi simpukka riittävän väljä ja simpukalta menee vaan yks ja sama raidetanko oikealle ja sit lyhyt tanko vasemmalle. Kiinnostais laittaa tollanen esim saab, kun jotaki tolle ohjaukselle pitäs tehdä ja kaikki päivitys on varmaan plussaa verrattuna tohon 40 luvun tekeleeseen.
     

Kerro tästä muillekin!