hammerite hyvä maali??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja mikko69, 21.2.2005.

  1. mikko69

    mikko69 1st gear

    onko kyseinen maali hyvä? esim. auton pohjaan pintamaaliksi?
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Pohjassa kestää varmasti paremmin epoksimaalit. Muovipohjaisina kestävät kiveniskuja paremmin, tosin kiilto himmenee helposti.

    Maalasin joskus vanteita tuolla hammeritella, maalin kuivuttua siitä tuli melko kovaa ja lohkeiluherkkää.
     
  3. timppa

    timppa Gearhead

    Pysyi ainakin pikapin lavan ja lattian terveissä osissä sen pari vuotta minkä oli mulla ajossa. Yhdestä kohtaa irtosi kun oli sinkki"maalia" alla.
    Ruostetaistelusta ja hitsauksesta huolimatta lava ja lattia ei halunneet pysyä mukana vaan ropisivat pikkuhiljaa matkalle... tosin niin teki myös ovet, etukaaret ja runko :wink: Ja kehtaavat väittää, että Datsun kestää ja säästää.
     
  4. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Maaleissa kannattaa muistaa kaiken vaikuttavan kaikkeen. Se millä pohjat on tehty vaikuttaa siihen, millä pinnan voi maalata. Maalityyppien yhteensopivuus kannattaa tarkistaa myyjältä tai valmistajalta.

    Alustaan kannattaa kuitenkin käyttää maaleja joissa on ruosteenestopigmenttejä ja on lisäksi riittävän elastista. Ns. teollisuusmaalit ovat yleensä ominaisuuksiltaan paljon parempia, kuin tavalliset "markettimaalit".
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    mistä tommosia epoksimaaleja kannattaa mennä katteleen?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    entäs semmonen joka on tarkotettu betoni lattiaan? sen luulis kestävän aika hyvin kulutusta? 8)
     
  7. VRC

    VRC 1st gear

    Maalasin tallin betonilattian (nykyään en enää tekisi niin vaan sekoittaisiin pintaan hiertovaiheessa mämmit) Sikaflexin betoniepoksilla.

    Ylijäävää maalia vetelin sitten sopiviin kohteisiin, kuten pihalla olevan Hiacen raatoon ja kottikärryihin. Seuraavana yönä tullut vesisade huuhteli Hiacen pääosin maalista (epoksi on vesiliukoista ja hitaasti kuivavaa) mutta katoksessa olleista kottikärryistä tuli hyvät. Hiacesta tuli vähemmän hyvä koska siihen jäi semmoiset pystyraidat kuin seepralla joita ei saa mitenkään pois koska se betoniepoksi istuu lujassa kuin *jätös* junttilan tuvan seinässä.

    No niistä kärreistä; niillä on kuskattu soraa ja ***taa jo vaikka minkä verran ja betoniepoksi aina vain kestää. Tämä siitä huolimatta että tämmöisen maalin ei pitäisi pysyä metallin pinnassa. Tuntuu kumminkin hyvin pysyvän vaikka vedettiin suoraan ruosteisen pellin päälle.
    En sitten tiedä toimisiko se sitten jos sillä vasiten rupeisi osia maalaamaan, juoksee aika herkästi ja se kuivamisaika on tosissaan pari vuorokautta. Hyvä puoli on se ettei haise ja välineet voi pestä vedellä. Pitäisi kuitenkin kuivuttuaan kestää hyvinkin kemikaaleja, ja on se ainakin normaalit öljyvuodot kestänyt tallin lattiassa.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikä se varmaan kuivuttuaan enään vesiliukoinen ole? :eek: :lol:
     
  9. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Tallin laattia on aina vähän ongelmallinen. Maalattuna se on vaarallisenkin liukas märillä tai lumisilla kengillä. Hierretty kovete valun yhteydessä voi olla hyvä? Mutta sitä ei sitten myöhemmin pinnoiteta millään. Kuivaan betoniin imeytetty lakka ja sen päälle hiekka/lakka tai maali massa voi olla hyvä vaihtoehto. Pitkän miinuksen se saa hinnasta.

    Noita metalleille tarkoitettuja epokseja kannattaa kysellä maaliliikkeistä joilla on teollisuusmaalien värikoneet. Aivan pienillä yrityksiä niitä ei taida olla. Värisävyjä saa lähes millaisen itse haluaa. Maaleissakin on valinnan varaa, löytyy kiiltoasteessa lähes huonon automaalin kaltaisia, himmeämpiä sitten senkin edestä. Mitä pahemmalle maali haisee, sen parempaa se on. Itse en oikein noihin vesiohenteisiin vielä usko. Ksyleeni on hyvä ohenne.

    Teknos tai Tikkurila varmasti auttaa löytämään itseä lähinnä olevan teollisuusmaalimyyjän. :eek:
     
  10. Damned

    Damned Gearhead

    On se hyvä maali kun sitä käyttää niinkuin valmistaja neuvoo. Kiinteän ruosteen päälle maalattaessa ilman pohjamaalia; muissa tapauksissa erityisen, Hammeritelle tarkoitetun pohjamaalin kanssa. Ja kestää kuin tauti, eikä lohkeile, eikä ole arka kiveniskemille.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli ei kannata maalata ferrexin päälle vai? entä sitten semmonen pohja jossa on jo joku vanha pohjamaali ja ruostetta siellä täällä?? :eek:
    hammerite pohjamaali+pintaväri??
     
  12. mikko69

    mikko69 1st gear

    ?? :lol:
     
  13. Tomppade

    Tomppade 1st gear

    Joskus muutama vuosi sitten yhteen coronettiin piti keltainen hammeri suihkia pintaan, omistaja raaski ostaa mokomaa 1,5l+litran ohennetta, hyvähän juu tuolla oli vedellä, kun coronet ei pieni auto ole+keltainen hammeri vielä niin huonosti peittävää. no homma hoitui kunnialla loppuun ja taisi maalit yli auton myynnin autossa pysyä. itse en kyllä pintaväriksi hammeria nykisi.

    Mutta pohjaan ja vanteisiin varmaan ihan mukava maali, ainakin minulle jäänet hyvä kuva, parempi kuin siitä tutusta ja turvallisesta miranoolista.
     
  14. mikko69

    mikko69 1st gear

    juu, en mä sitä siis auton ulkopintaan meinannu, vaan pohjaan!!
    mites sit toi ihan perus betolux?? ku purkissa lukee että käy myös metallipinnoille, mutta on käytettävä korroosion esto pohjamaalia (ferrex)??
     
  15. mikko69

    mikko69 1st gear

    ?? :x
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ei Hammeritea yhtään mihinkään, korkeintaan suojamaaliksi peltitöiden jälkeen ennen parempaa maalausta. (Hammerite on helposti pestävissä tinnerillä pois)

    Betolux on aika kova tapaus: Faija joutui kerran etsiskelemään paikalliselle roska-auto firmalle halvan-kovan-helposti maalattavan maalin jolla ne vihreät kierrätys/keräyskontit voitiin maalata. Päätyivät testien jälkeen lopulta Betoluxiin.

    En tunne pohjien maalaamista (epäilen että ei ainakaan pehmeää Ferrexiä) Betoluxille mutta Tikkurilan asiakaspalvelu varmaan osaa neuvoa.
     
  17. Flea

    Flea 1st gear

    Tarkkana sen Hammeriten kanssa. Päälle maalattavissa joko 30 min tai sitten vasta 5 VIIKON päästä. Joskus maalasin päälle muutaman päivän päästä ja kuinkas kävi. Alko kiehuu alla. Ei ollu nätti jälki mut onneks auto oli volvo. :lol:
     
  18. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    onko nyt siis kyse siitä hammeriten kiveniskumaalista? jos niin maalasin semmosella ihan pensselillä jarrurummut joskus ja hyvin pysyi monta vuotta mutta kiilto tosiaan katosi aika äkkiä...
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei todellakaan kannata hammerilla maalaa! yleensä epäonnistuu ja jos tarvii paikkailla, niin varmasti epäonnistuu
     
  20. Damned

    Damned Gearhead

    Voe ristus näitä nimettömiä apinoita. Rekisteröitymispakko palstalle!

    Ei todellakaan kannata kommentoida nimettömänä! Yleensä epäonnistuu ja jos tarvii paikkailla, niin varmasti epäonnistuu. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!