Haponkestävä vai ruostumaton?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja A.K, 24.8.2007.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mitä merkitystä sillä on onko se ruostumatonta, vai haponkestävää? Varmaan silloin on, jos em. materiaalista valmistetussa laarissa on rikkihappoa tms. mutta mites normikäytössä?
    Olen aina ihmetelly näitä juttuja ja eipä taida olla merkitystä, että laittaako runkopalkin pulteiksi ruostumatonta, vaiko haponkestävää... :wink:
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Magneetti ottaa ainakin catback putkistojen rosteri putkiin, oisko etta se on pidetty pehmeena ja helpostitaivutettavana seosmetalleja vahentamalla ja siksi on ferriittista
     
  3. Coronet440

    Coronet440 1st gear

    Tuo magneettisuus on mielenkiintoista. Esim. kromiteräkseen (Cr 12-18%, loput Fe) se tarttuu mutta rosteriin (Cr 18%, Ni 8%, Mn 2%, loput Fe) ja haponkestävään (Cr 19%, Ni 10%, Mo 2%, Mn 2%, loput Fe) yleensä ei. Merkittävin ero on tuossa nikkelissä. Toisaalta magneetti taas tarttuu iloisesti 99% nikkeliin... Mielenkiintoista... Se miksi sanon että joskus magneetti tarttuu rosteriin, johtuu siitä koska olen nähnyt rosteria johon magneetti tarttuu. Jos osaa on muovattu niin siihen voi tarttua magneetti. Esim, joskus magneetti tarttuu putken käyrään... joskus taas ei. Mielenkiintoista edelleen.

    Se tiskipöydän kansi on 99% varmuudella kromiterästä samoin kuin esim pesukoneiden rummut. Tuo kromiteräs on semmoista köyhänmiehen rosteria, jonka lujuusominaisuudet ovat huonommat koska siitä puuttuu nikkeli. Kesäkuussa nikkelin LME-hinta oli 55 000£/tn, minkä takia on pyritty etsimään korvaavia aineita sen tilalle. Viime aikoina korvaavana aineena on käytetty mangaania (n. 6%).

    Väitän ettei ole olemassa semmoista ihmistä joka pystyisi tunnistamaan rosterin haponkestävästä. Silmiin ei voi luottaa, koska pinnanlaatu riippuu ihan siitä miten sitä peltiä valssaamoilla litistellään (valssausaika, valssausnopeus, valssauslämpötila, valssausvoima yms) ja miten pinta viimeistellään. Maitomaisuus katoaa aika nopeasti ku sitä pikkusen itse kiillottaa esim vahalla ja rättilaikalla. Ainoa mistä jotain voi päätellä on kipinäsuihku, mutta siihenki tarttee kyllä hieman meedion kykyjä.

    Noiden compound-terästen kanssa saa olla tarkkana. Niissähän normaali teräs on päällystetty joko ruostumattomalla tai haponkestävällä. Eli toiselle puolelle magneetti tarttunee paremmin kuin toiselle.
     
  4. laakkius

    laakkius Gearhead

    ei magneetti ota kiinni perus rosteriin 304L eikä happoseen 316L, se on ihan varma. Ferriittiseen rosteriin tarttuu, mutta sen pintakin menee ruosteeseen.
     
  5. Coronet440

    Coronet440 1st gear

    Tuo on hyvä nyrkkisääntö ja pätee varmaan 99,9%, mutta poikkeuksia on. Monesti myös rosteriventtiileihin tarttuu magneetti. Meidänki on usein pitänyt Nitonilla tarkistaa onko palanen kromiterästä vai rosteria, jos rosterina toimitetusta romukuormasta löytyy magneettisia kilpuroita.
     
  6. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mikä on herran erikoishaponkestävää? SX?? vai joku cromimolybdeeni putki??
    SX on väriltään muistaakseni hiukan tummempi ku aisi 316L ja siihen ei pysty hitsata normi hapis puikolla 63.20. Cromimölystä en sitten sano tunnistamisen suhteen mitään. Mutta tuskinpa normi normi hapis puikolla pystyy tinata.

    En sitten näin yleisimmin tiedä onko noissa rosteriputkissa vs hapis putki seinämävahvuuksissa eroja? Voisin melkeenpä sanoa että rosteriputki on ohuempi seinämäisempää kuin hapis? Ja mites sitten äänen kaikuvuus jos kokeilee vaikka jollain ruuvarilla napauttaa putkeen? Hapiksen uskoisin kaikuvan terävemmin/pitempään kun normi rosterisen?
    Ja väriltään rosteri sopis olevan kiiltävempää?
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    ns.SLX ja SMO materiaaleja lähinnä tarkoitin ja ainakin tuohon slx-teräkseen ottaa tuo 63.20 kiinni.

    Yleensä ainakin tosiaan nuo rosteriputket on ohuempia kuin happoset.

    Tuo rosterin kiiltävämpi väri johtuu varmaan vaan siitä et ne toimitetaan kiiltävänä,mut happosesta saa kyllä sopivilla konsteilla yhtä kiiltävää mitä rosteri yleensä on!
     
  8. Erppa

    Erppa Gearhead

    Rosteriset harjateräkset on sellaisia mihin magneetti tarttuu,koska ne ilmeisesti on magnetisoitunu siinä prosessi vaiheessa. Itekkin luulin että siinä on vain joku pinnoite päällä kun tarttui mutta nitonillahan se selvisi puhtaaksi.
     
  9. vette73

    vette73 Gearhead

    Toi rst:n ja haponkestävän magneettisuus on hieman erikoinen asia.
    Työkseni metallitöitä tekevänä olen joutunut jotakin niistäkin opettelemaan, ja mieleen on jäänyt tälläinen asia.
    Rst ja haponkestävä ovat magneetisia aineita, mutta ovat jähmettyneet ei- magneettiseen tilaan.
    Muokattaessa aineen rakenne muuttuu ja voi tulla magneettiseksi.

    Testasi ko asian ottamalla palan rst levyä, ja vasaroin sitä alasimen päällä. Vasaroimaton kohta oli edelleen ei-magneettinen, vasaroitu kohta oli muuttunut magneettiseksi. Saman asian huomaa myös esim. Hackmannin lusikoista. Varteen ei tartu magneetti, lusikkaosaan tarttuu.
     
  10. laakkius

    laakkius Gearhead

    olisko syynä se että taot sitä rautasen alasimen päällä rautasella vasaralla ja siitä tarttuu sitä "rautaa" siihen rosteriin. Jos olis rosterinen alasin ja vasara, niin tuota tuskin tapahtuisi... Kunhan ajattelin...
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Niin, mutta mitä merkitystä on noiden eriäivyyksillä? Kertokaa...
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Jos tarkoitat rosteria ja hapokasta niin se et rosteri ei kestä tuolla happosissa liuoksissa ns.mustaa kummemmin,kun ei siellä tahdo kestää aina tuo ns.slx:kään...
     
  13. Buddy

    Buddy 1st gear

    Missä sulla on niin hapokasta liuosta tässä autoharrastuksessa, että ruostumaton ei kestä? En ymmärrä... Akun allako vaiko missä?
     
  14. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mielenkiintoisia juttuja, vaikkei autoihin liittyisikään. Ja mitä enemmän lukee ja opiskelee näitä, niin sitä tyhmempi sitä huomaa olevansa.
    Mahdollista on, että em. ilmastointifirman rosteri oli kuitenkin kromiterästä, mutta missä vaiheessa toi jähmettyminen tulee? Onko mahdollista, että tollanen näyttävä ja sileäpintainen ohutlevy on kylmävalssauksessa saanut magnettisuuden?
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Ai tässäkö olikin kyse autoharrastuksesta,mä kun luulin et yleisesti vaan noista teräslaaduista :eek:

    Autoharrastuksissa hapokasta liuosta ei juuri käytetä kuin sitruunahapolla läträtessä,niin ja tinatessa suolahappoa puhdistukseen!
     
  16. Buddy

    Buddy 1st gear

     
  17. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Voihan se ottaa noihin putkiin kiinni, mut ei kyllä ota SX:ään kiinni niinku pitäs, säkenöi kivasti niinku sädetikku. SLX ja SX on taas eri putkia/materiaalia..
     
  18. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    Asiaa sivuten, muistelen että eräs Chryslerin ex-insinööri John DeLorean (respect) aikoinaan alkoi valmistamaan omia autoja, ja kantavana visiona oli valmistaa ne kestämään. Näissä autoissa oli kori valmistettu ilmeisesti ruostumattomasta teräksestä, onkos näin?
    Surullisen kuuluisia ne autot enemmänkin tais olla laatuongelmien takia, mutta rankkaan herran kyllä todella korkealle. Teki sen mistä haaveili. Ja mun omasta mielestä auto on todella hieno! Moni taas täsmälleen päinvastaista mieltä.
    Olispa tallissa DeLorean, vois joku Halloween-yö pukeutua varsilenkkareihin ja toppaliiviin, virittää auton korin ympärille nipun kaapelia ym.rekvisiittaa ja lähteä kyselee ihmisiltä missä on lähin puhelinkoppi....Huey Lewis and the News pauhais stereoissa. Olis äijää.
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Teenpä testin kuinka tuo 63.20 ottaa oikeasti tuohon slx:ään kiinni,mut tuota sx:ää täältä ei löydy,kait ainakaan?
    Minkä numeroisella puikolla sitä sx:ää hitsaatte?
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Hieno ja hieno,ainakin erikoinen :lol:
     

Kerro tästä muillekin!