Harrastajaystävälliset edustajat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Eyetech, 20.2.2007.

  1. corvett

    corvett 1st gear

    Joo,hienoa jos alkaa löytymään muitakin meitä ymmärtäviä PerusS:n viiden lisäksi.Kysymys kuuluu,moniko on tosissaan???
    Korpi ja kumppanit on ainakin myös itse pitkän harrastajataustan omaavia, Entäpä nuo muut"wannabeet"???
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kiitos lähettämästänne kirjeestä ja siinä esittämistänne näkemyksistä. Myönnän
    kernaasti, etten ole asiaanne etukäteen paneutunut, mutta tuntuisi järkevältä
    ja oikeudenmukaiselta antaa harrasteautoille oma erillinen kohtelu. Täyden
    autoveron maksaneiden tilanne tulee autoverouudeistuksen yhteydessä järjestää
    siirtymäajalla.

    Ystävällisin terveisin
    Ben Zyskowicz
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kiitos kysymästä.

    Valitettavasti pystyn vastaamaan vasta nyt, viimeksi tietotekniikan
    ainaisten ongelmien viivyttämänä.

    Minun mielipiteeni on, että arki- ja harrastekäyttö on pidettävä
    erillään myös ajoneuvojen kohdalla. Museoajoneuvokohtelu on tästä hyvä
    ennakkotapaus, mutta minusta ajatusta voisi laajentaa muunkinlaiseen
    harrastekäytöön, kuten nuorempienkin autojen rakenteluun.

    Toinen periaate joka koskee tätä asiaa on minusta se, että julkisen
    vallan kerran hyväksymiä asioita ei jälkikäteen muuteta. Tämä tarkoittaa
    sitä, että kerran käyttöön hyväksytyn ajoneuvon käyttöehtoja ei
    jälkikäteen muuteta. Tässähän kysymys on myös oikeusturvasta. Myönnän
    kyllä, että tieliikenteessä varsinkin tulee vastaan asioita, jotka
    pakottavat muuttamaan tiettyjä käytäntöjä jälkikäteen. Periaatteessa
    voisi ajatella vaikka nopeusrajoituksia tällaisina sikäli, että
    1960-luvulla joku on hankkinut auton jolla voi ajaa 160 km/h, mikä
    silloin oli maanteillä mahdollista. Nykyään tuollaista nopeutta ei
    kuitenkaan sallita, eikä tarvitsekaan sallia, eikä sillä minusta loukata
    ostajaa.

    Kysymykseen liittyen olen vielä sitä mieltä, että verotuksen tulee
    perustua ympäristöhaittojen tuottamiseen, ei mahdollisuuteen tuottaa
    niitä. Kun ympäristöhaittojen verotus liitetään polttoaineeseen eikä
    ajoneuvon omistamiseen, tämäkin ongelma ratkeaa enimmäkseen itsestään.
    Toki saman polttoainemäärän haitat katalysaattoriautossa ovat pienemmät
    kuin 20-vuotiaassa ilman katalysaattoria. Mutta sen voi hoitaa
    esimerkiksi siten, että katalysaattori otetaan sitten huomioon uusien
    autojen verokohtelussa.

    Ajatukseni saa välittää keskustelupalstallenne.

    Terveisin
    Antero Alku


    ...tuo on siis Keskustan heppuja
     
  4. akkuatwpy

    akkuatwpy 3rd gear

    Ja vielä viimehetken vastauksia.
    S-postihan meni näin:

    Hei Overdive.fi-foorumilla olevan keskustelun
    (http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=103676) myötä
    haluaisinkin kysyä teiltä mielipidettänne muutamista asioista.

    Media ja autoteollisuuden etujärjestöt ovat leimanneet vanhat autot
    vakavaksi ympäristöongelmaksi.Yli 20-vuotiaiden autojen osuus
    henkilöautojen kokonaisliikennepäästöstä on alle 3,6%.
    Kun koko henkilöautoliikenteen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on
    alle 9% on selvää että 20-vuotiailla autoilla ei ole mitään käytännön
    vaikutusta päästöjen kokonaismäärään.

    Kysymys kuuluu: Miten te ja puolueenne tulette toimimaan ja
    äänestämään eduskunnassa autoverotusta koskevissa asioissa. Miten
    täyden autoveron maksaneiden kohtelu tulee sinusta hoitaa?

    Mitä mieltä olette siitä, että kaikki yli 30-vuotiaat autot saisivat
    automaattisesti museoauton statuksen, jolloin ne myös olisivat
    vapautettuja veroista ja käyttömaksuista?

    Miten suhtaudutte tavoitteisin toteuttaa mm. Ruotsissa käytössä oleva
    ns. omavalmiste-pykälä, joka mahdollistaa harrasteajoneuvon vapaamman
    (turvallisuudesta tietenkään tinkimättä) rakentamisen ja joka heittää
    romukoppaan nykyisen prosenttipykälä-viidakon?

    ************
    Hei,

    Kiitos viestistäsi - ymmärrän huolesi autoharrastajana.

    Kokoomuksen malli autoverotuksen uudistamiseksi siirtäisi verotuksen
    painopistettä hankinnasta käyttöön, mutta en näe tarpeellisena ulottaa
    verouudistusta yli 25-vuotiaisiin autoihin, olivat ne museorekisterissä tai
    eivät. Autoharrastajien raskaampi verotus ei ole suinkaan uudistuksen tarkoitus, vaan tarkoituksena on saada suomalaista autokantaa uudistettua turvallisempaan ja vähäpäästöisempään suuntaan. Ja autokannalla tarkoitan "käyttö"autokantaa, en harrastajien vaalimia vanhoja autoja.

    Autoverotus voisi Kokoomuksen mallin mukaan olla sellainen, jossa uusille
    autoille säädettäisiin hiilidioksidipäästöihin pohjautuva vuosittainen
    käyttövero. Vanhemmille autoille, siis sellaisille, joiden ensirekisteröinti on
    tapahtunut ennen uuden lain voimaantuloa, säädettäisiin esimerkiksi viiden
    vuoden siirtymäaika, jonka aikana niidenkin verotus muuttuisi
    ympäristöperusteiseksi ja yhteismitalliseksi uusien autojen kanssa.

    Kolmanteen kysymykseesi ns. omavalmiste-pykälästä suhtaudun myönteisesti.

    Terveisin,
    Hanna-Leena Hemming
    ************************
    H-LH on siis Kokoomus , Uusimaa

    Ja vielä yksi:
    ************************
    Moi!

    Tässä lyhyesti:
    Yleisesti ottaen autoveroa tulee uudistaa niin, että vähäpäästöisempien autojen hankkiminen on nykyistä helpompaa. Uudistuksia tehdessä tulee kuitenkin huolehtia, että täyden autoveron maksaneet eivät missään vaiheessa saa joutua altavastaajan asemaan.
    Verojen oikeudenmukainen jakautuminen on niin monisyinen kysymys, että autoverouudistuksen toteuttaminen vaatii laajaa selvitystä ja asiantuntijatahojen kuulemista.
    Harraste- ja museoautoharrastuksen tukeminen sääntöjä järkeistämällä on perusteltua autoverouudistuksen yhteydessä.

    Yst terv,
    Harri Helenius
    Uusimaa 229
    www.harrihelenius.fi
    ********************
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    läpimenneille kansanedustajille voisi lähettää siteerauksia omista lupauksistaan tästä autoveroasiasta että tietävät ketkä ovat olleet heitä tukemassa. esim. jotain tämäntapaista:


    Onnittelut autoharrastajilta!
    Pääsitte kansanedustajaksi, hienoa!
    Toivottavasti tulette olemaan tarkkana vanhojen autojen käyttömaksuja koskevissa asioissa ja muistatte lupaamanne seikat.
    Kirjoititte:
    "(ehdokkaan mainospuheen siteeraus)"

    Autoharrastajat tulevat tarkkaan seuraamaan tämän aiheen käsittelyä eduskunnassa.

    Äänestäjänne.
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Me Overdriven "toimituksessa" tulemme kantamaan tässä asiassa oman kortemme kekoon, sillä huhtikuussa julkaistaan täällä sivustolla uusi "Edunvalvonta"-osio, jossa seurataan lainsäätäjien ja viranomaisten toimintaa, joka koskettaa tai kiinnostaa ajoneuvoharrastajia.

    Kyseessä ei ole kaikille avoin keskustelu vaan uutiset ovat toimitettuja. Tarkoituksena on tarjota lukijoille tarkistettua faktatietoa epämääräisten huhujen ja kuulopuheiden sijaan. Edunvalvontaosion toimittajiksi tullaan etsimään asiaan perehtyneitä harrastajia, joten jos nyt jo tässä vaiheessa jotakuta kiinnostaa, niin asiasta voi olla yhteydessä ylläpitoon, yllapito (ät) overdrive.fi .
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mä tuonne toiseenkin ketjuun jo asiaa vihjaisin, mutta eikös nyt olisi vasta aika toimia? Kun sinne eduskuntaan on näitä autoharrastajaystävällisiä ehdokkaita on jokunen saatu, olisi meidän autoharrastajina velvollisuus olla siihen suuntaan yhteyksissä jatkossakin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että meidän asiamme on kuuluvilla jatkossakin, eikä ainoastaan vaalien alla.

    Kuten joku jossain ketjussa otti puheeksi, ne kysymykset mitä ehdokkaille lähettelimme, olivat erittäin helposti ehdokkaan puolelta kommentoitavissa siihen sävyyn, joka tyydytti vastaajaa. On silti otettava huomioon se, että hyvin huomaamattomilla sanankäänteillä saadaan Cadillacin mentävä porsaareikä kommenttiin, vesittäen sen totaalisesti.

    Ainakin allekirjoittanutta kiinnostaisi kovin ne keinot, joilla meidän autoharrastajien asioita saataisiin tuupattua tehokkaammin eduskuntatalon pylväiden tuollepuolen. Nyt olis niiden aika, koska isot veromuutokset ovat tapetilla, uusi eduskunta valittu mutta isoja päätöksiä ei ole vielä tehty.
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    SHAL:n liittokokous Salossa 24.3. eli ensi lauantaina. Siellä kannattaa olla paikalla, koska SHAL olisi oiva työkalu harrastajien edunvalvontaan.

    Ks. http://www.overdrive.fi/tapahtumat/tapahtuma.php?id=14
     
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tämä oli hyvää tietoa. Eikö tästä olisi paikallaan pitää enemmän meteliä, esimerkiksi omana topicinaan?
     
  10. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

Kerro tästä muillekin!