Harrasteajoneuvojen lakialoiteadressi

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja oolanti, 5.2.2010.

  1. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Tällainen pilettisysteemi olisi ainakin käyttäjäystävällinen ja helposti valvottavissa. :-?
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuo "piletti" olisi uusi idea mutta samalla myös uusi ylimääräinen tuote jonka kopiointi pitäisi jollain tavalla estää ja ei mene kauaa kun keskustelu kääntyy Nokiavouhottajien suulla kännykkäviesti&GPS valvonnaksi...

    Mitäs jos harrasteajoneuvolla olisi omat kilvet vaikka "Ahvenanmaa"-malliset mutta niin että vain yksi henkilö saisi yhdet kilvet kaikille autoilleen ja ne pitäisi olla kiinni siinä harrasteajoneuvossa jonka kyydissä kilpien omistaja liikkuu? Poliisi tunnistaisi kilvet kaukaa ja voisi tarkistaa omistajan henkilöllisyyden sekä kilpien ja vakuutuksen voimassaolon ennen kuin pysäyttää ajoneuvoa. Eikö näin ole mm. Saksassa?

    - Jani -
     
  3. Heikki

    Heikki Gearhead

    Se on totta. Mutta valitettavasti tällaista määritelmää ei saa millään konstilla lainsäädäntöön, koska lakitekstissä tulkinnanvara tulee olla minimaalisen pieni.

    Siksi mä kannatankin sitä ettei harrasteautoa lähdettäisi edes määrittelemään, vaan haettaisiin muut keinot haluttujen muutosten määrittelyyn ilman liiallista tulkinnanvaraa, kuten jo aiemmin tässä aiheessa pohdiskelin.
     
  4. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Kaikkea harrasteautoiluun liittyvää vääryyttä ei voi kertarysäyksellä poistaa. Elefantti pitää grillata pala kerrallaan. Jos veteraaniautoja ei saa täysin vapaaksi ajoneuvoverosta kuten museoajoneuvot, voisi ehkä yrittää lobata kevyempää verokohtelua esim. jotenkin tähän suuntaan:

    Suomessa on hyvin toimiva museoajoneuvojärjestelmä. Kuitenkaan kaikki yli 30-vuotiaat harrasteautot eivät täytä museoajoneuvovaatimuksia, eikä niitä siten voida museoajoneuvoiksi rekisteröidä. Nämä ns. veteraaniautot ovat kuitenkin samalla tavalla autoharrastuksen kohteita kuin museoajoneuvot.

    Veteraaniautot ovat tyypillisesti museoajoneuvojen kaltaisia harrasteautoja. Ajoneuvon täydellinen entisöinti saattaa kuitenkin useissa tapauksissa ylittää nuoren autoharrastajan taloudelliset resurssit ja taidot. On kohtuutonta vaatia täydellistä entisöintiä kaikilta autoharrastajilta. Ajan kuluessa nuoren autoharrastajan taidot kehittyvät ja resursseja entisöintiin saadaan käyttöön. Tämän päivän veteraaniautot ovat tyypillisesti tulevaisuuden museoautoja. Tukemalla veteraaniautojen ylläpitoa edistetään harvinaisten automallien säilymistä jälkipolvien ihailtavaksi.

    Joissakin tapauksissa ajoneuvon omistaja haluaa parannella vanhan autonsa ominaisuuksia omien ja ajalle tyypillisten muotivirtausten mukaisesti. Tämä on autoharrastusta siinä kuin täydellinen entistäminenkin. Ympäristö kuormittumisen kannalta vanhan yli 30-vuotiaan auton pelastamisella harrastekäyttöön ei ole käytännön eroa verrattuna kyseisen auton romuttamiseen. Hyvän harrastuksen positiiviset yhteiskuntavaikutukset ovat monin verroin suuremmat.

    Koska veteraaniautojen vuotuinen ajosuorite on tyypillisesti vähäinen, ja siten vuotuinen kokonaishiilidioksipäästö vastaa uusien autojen alhaisimman päästötiedon luokan ajoneuvoa, niin ehdotetaan, että kaikkiin yli 30-vuotiaisiin ajoneuvoihin, joita ei ole museokatsastettu, sovelletaan alhaisimman päästöluokan ajoneuvoveroa 97g/100km = 39,79 euroa / vuosi. Museoajoneuvot ovat vapautettu kokonaan vuotuisesta ajoneuvoverosta.

    Jotain tähän suuntaan. Askel kerrallaan kohti parempia autoharrastemahdollisuuksia, kuten nimim. Heikki ehdottaa.
     
  5. Kalle Koo

    Kalle Koo 1st gear

    Tässä on hyvä esimerkki konkreettisesta ajatuksesta perusteluineen. Museoautoilla säilyisi edelleen erityiasema ns. veteraaniautoihin verrattuna. Tässä voisi olla yksi ihan hyvä teema SHAL:n toimintasuunnitelmaan. Autoharrastukseen kuuluu lähes poikkeuksetta yhtenä osana satunnainen ajaminen!
     
  6. pantera

    pantera Gearhead

    Muutama kommentti.....
    Jos on aikomus saada laaja-alainen kannatus läpi harrastajakunnan joka tukisi SHAL'lia tulevaisuudessa, minkäänlainen "harrasteauto" määritelmä ei tule onnistuun.
    Ryhmät ( tuning) jotka rajautuu jonkun ikärajan tms vuoksi eivätkä saa konkreettista hyötyä, jäävät toden-näköisesti hankkeiden ulkopuolelle ja SHAL joutuu tukeutumaan niihin harrastajasegmentteihin joihin muutoshankkeet kohdistuu.

    Kaikki hankkeet jotka pienentää valtion verokertymiä merkitävästi ei tule menemään läpi tässä taloudellisessa tilanteessa...paino sanalla merkittävästi.

    Kaikki todennäköiseti päästöjä lisäävät muutokset torpataan myös satavarmasti.

    On saatava harrasteajoneuvorekisteri joka on vapaa kaikille harrasteajoneuvoille, ei ikä tai muita ajoneuvon laatuun kohdistuvia rajoituksia.

    Käytön rajoitus 30pv vuodessa takaisi sen että väärinkäytökset pysyy siedettävissä rajoissa .
    Päästöt vahenisivät koska käyttö vähenisi, valtion verotulot eivät pienenisi koska harrasteautoja ei kannattaisi käyttää jokapäivaiseen liikennöintiin.
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead

    Olennainen kysymys: Mitä hyötyä tässä mallissa olisi siitä, että autonsa ilmoittaa harrasteautoksi?
     
  8. pantera

    pantera Gearhead

    Vaikka, katsastus joka toinenvuosi,vuosittaisesta käyttömaksuista vapautus, edullisemmat vakuutukset, vapaammat rakentelusäännokset ... jne ....eli kaikki ne asiat joita halutaan 30v vanhemmille
     
  9. Kalle Koo

    Kalle Koo 1st gear

    Ovatko nuo harrastamiseen haluttavat taloudelliset säästöt ainoa syy puhaltaa tulta SHAL ry:n hiillokseen? Käsittääksen pyöräpuolella (MMAF ry) on aikaansaatu selkeyttä ja vapauksiakin rakentelusäännöksiin? Jaa jaa, tää keskustelu kuuluisi kai sinne SHAL-foorumiin....
     
  10. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Olen samaa mieltä, omasta puolestani rakentelusäännökset ovat se suurin kivi kengässä tällä hetkellä.

    Isossa Britanniassa on jo pitkään helpotettu yksityisten ja pienten yritysten mahdollisuuksia saada ajoneuvonsa rekisteröityä kevennetyllä menettelyllä (IVA = Individual Vehicle Approval). Kevennetyn rekisteröinnin piiriin kuuluvat mm. yksityisesti maahantuodut ajoneuvot, itse rakennetut ajoneuvot, hyvin pieninä sarjoina rakennetut ajoneuvot ja ajoneuvot, jotka on rakennettu rekisteröityjen toisten ajoneuvojen osista.

    Valtiovallan suopeasta suhtautumisesta johtuen Isossa Britanniassa on satoja pieniä auton valmistajia, jotka työllistävät suoraan tai välillisesti yli 100000 ihmistä (en muista tähän hätään lähdettä, mutta oli jokin Kit Car -alan järjestön oma arvio). Erikoisautot ovat merkittävä lisä Ison Britannian vuotuisessa viennissä.

    Suomessa touhutaan nyt sähköautojen ympärillä. Ehkä tätä tilannetta voisi hyödyntää. Uudet vapaammat rakentelusäännökset hyödyttäisivät myös orastavaa sähköautoteollisuutta. Suotuisan kehityksen aikaansaamiseksi sähköautoalan koulutukseen on panostettava kiireesti ja alan yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi on toteutettava kaikki käytettävissä olevat keinot. Sähköautojen kehittäminen on tällä hetkellä yksittäisten henkilöiden, yhdisten ja hyvin pienten yritysten varassa.

    Pystyvätkö SHAL ja sähköautoharrastajien yhdistykset toimimaan yhteistyössä?

    Tässä IVA tietoa:

    http://www.businesslink.gov.uk/bdotg/ac ... ink.gov.uk[/quote]
     
  11. Sassabian

    Sassabian 1st gear

    [/quote]

    Tässähän on pointtia. Eikös juuri nuo tiukat säädökset mitä saa tehdä ja mitä pitää tehdä ole se mikä monia kaivelee.
    Eikä tunnu kovin kaukaa haetulta että pieniä autoverstaita Suomeenkin syntyisi, mikäli säädökset kevenisivät.
     
  12. magi

    magi 1st gear

    Tämmöinen tieto löytyi googlatessa AKE:n sitelta, toimintasuunnitelma 2008-2011 (tehty 2006), eli eivät tuon mukaisesti tulle ainakaan avittamaan lakialoitteen toimeenpanoa ennen 2012:


    Suunnittelukaudella AKE ei varaudu ottamaan vastaan seuraavia uusia teh
    täviä:
    • Harrasteajoneuvorekisteri

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/AC361F9B ... 082011.pdf
     
  13. ohc205

    ohc205 1st gear

    Mitä järkeä on kinata harrasteauton määritelmästä?

    Järkevämpää olisi päättää että kaikki 25-30 vuotta vanhemmat on ns oldtimer-kalustoa ja automaattisesti käyttömaksuista ja prosenttisäädöksistä vapautettuja.
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Samaa mieltä! Muutoin olisi loputon suo määrittelemisen kanssa.
    Vaikka kivaahan se olisi jos voisi saada vaikka -99 Neonin harrasteautoksi, koska harrastan Jenkkiautoja, varsikin Mopareita ja tyyliin ja elämänkatsomukseen kuuluu USA-autot, sitäpaitsi Neonissa on karvanopat, itse tehty erikoismaalaus, spoileri ja tarvikevanteet, eli se on selkeästi mielestäni harrasteauto.
    No naapurilla on marja-auto 15 vuotta vanha Tojota jolla käydään marjassa ja mökillä kesäisin. Siellähän ei voi käydä kuin autolla koska metsät ja mökit ovat kaukana. Lisäksi Tojotassa on erikoisvarustelu marjasankojen kuljetukseen, lisäksi naapurilla on aina Toyota-lippis päässä, kaikki hänen autot ovat olleet Tojotia ja muuten diggaa eli harrastaa niitä.
    Kyllä niitä aletaan heti harrasteautoja keksimään jos niikseen tulee.
     
  15. Heikki

    Heikki Gearhead

    Tästä ei kannata huolestua, sillä ei mikään lakialoite edes ehti byrokratiakoneistosta ulos vuoden 2011 loppuun mennessä.

    Sen sijaan toi on minusta HYVÄ uutinen, koska se kertoo että asia on pidetty mielessä ja moisen rekisterin vastaanottaminen on siis mahdollista esim. seuraavalla toimintakaudella - selkeästi sellaisen tehtävän tulemiseen on siis siellä varauduttu.
     
  16. Hoke

    Hoke 2nd gear

    '
    Hieno ajatus mutta tuskin se noin yksinkertainen asia on.
    Tuskin kaikkien vanhojen autojen omistajat haluavat autoaa automaattisesti rajoitetun ajo ajan piiriin ?

    Vai tarkoititko ehkä että kaikilla x ikäisen auton omistajilla on mahdollisuus laittaa autonsa/ ajoneuvonsa harraste rekisteriin.
    Vastaavalla tavalla kun museorekisteri mutta perusteena vain auton ikä.

    Mitäs jos sen haluaa pois harrasterekisteristä ja prosentit onkin yli 50 tuleeko uuden auton vero niskaan kun ei olekkaan enään harrasterekisterissä jossa on löysemmät prosentit.
     
  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    eihän se ole museoikäisessäkään pakko laittaa museorekisteriin jos ei halua.
    siis miksi pitäisi olla pakko.

    jos haluaa pois harrasterekisteristä niin tietysti tulee normiauton maksut niskaan vai
    meinaatko että harrasterekisteri olisi niinkuin porsaanreikä vapaanpaan rakenteluun.
    ensiksi harrasterekisteriin, auto kivaks ja sit pois harrasterekisteristä.
     
  18. nysse1

    nysse1 1st gear

    Ja varmasti tehokkain ja paras tapa saada nimiä eli harrasteautoista kiinnostuneiden joilla ei välttämättä ole omaa peliä on tietysti kerätä ne tapahtumista esim car showt,kisat,pick nik ,power ym alan tapahtumat.
     
  19. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Mikäs on viimeisimmät uutiset tämän tiimoilta? Adressit allekirjoitettuna? Lähetettynä?
     
  20. pl

    pl 1st gear

    Onhan tuolla eduskunnassa ainakin yksi kansanedustaja, jolla on kohtuullisen hyvä näkemys harrasteautotoiminnasta.
    Kannattanee asioita hoitavien tahojen olla yhteydessä.

    http://www.kallejokinen.fi
     

Kerro tästä muillekin!