Harrasteauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jalluvaari, 30.6.2009.

  1. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Hyvä lakialoite, mutta siinä on edelleen pulmana liian epämääräinen harrasteajoneuvon määritelmä. Tuollaisenaan se ei tule menemään läpi, se on valitettava tosiasia.

    Sen lisäksi että virkamieskoneisto pitää pykälää todennäköisesti liian isona porsaanreikänä ja että automaahantuojien lobbarit eivät moista sulata, koska se koskee myös uusia autoja niin meidän harrastajien kannalta ongelmallista on, että tässä vaaditaan että harrasteajoneuvo on merkittäväst muunneltu tai rakennettu uudelleen. Eli miten määritellään tuo "merkittävä" muuntelu. Pääosin alkuperäiskuntoinen, mutta vaikkapa vanteiden tai värityksen vuoksi poikkeava auto ei siis kelpaisi museorekisteriin koska se ei ole alkuperäinen eikä harrasteajoneuvorekisteriin, koska se on liian alkuperäinen??
     
  3. Joller

    Joller 1st gear

    Oijoijoi :eek: meinaako ne vahingossa yrittää jotain harrastusautoilua tukevaa kehittää? Voisko muka olla mahollista.. :D
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Jep. Hyviä pointteja Heikki. Tuohon kannattaisi lisätä joku ikäraja, esim. 15 -vuotta, jonka ikäisen muuntelemattoman auton saisi harrasterekisteriin "odottamaan" museorekisteria - yms. perustelulla.

    Tuoreemman , esim. uuden saisi ko. rekisteriin vain muunnosten kautta/ omavalmisteena / rakennussarjana?

    Tuoreemmilta vaadittaisiin noita muutoksia, mutta lakiin pitäisi saada selkeitä määritelmiä, mitä "muunnokset voisivat olla /olisivat - tai ne täytyy poistaa? Muuten menee liian epämääräiseksi sovellettaessa ja parku lausuntojen antamisen epäasiallisuudesta tulee olemaan valtaisampi kuin museoautojen kohdalla!

    Tuo ajoaika-rajoitus on ihan ok, mutta kolme kuukautta 90 vrk olisi selkeä. Ymmärrän kuitenkin neuvotteluteknisesti 100 pv. Jotta valitusta väärinkäytöksistä ei syntyisi ehdottaisin harrasteautoihin eriväristä kilpeä / jotain eriväristä raitaa reunaan - tyyliin tullikilpi, jossa lukusi esim. harasteauto-pystyssä pienellä. Tämä siksi, että voitaisiin vedota naapurivalvontaan. Harrasteautokilvellä 365 pv. ajava varmasti narautettaisiin kalliita vakuutuksia ja käyttömaksuja maksavien naapureiden taholta. Siksi erilainen kilpi. Omat vanhat tunnukset esim ABC-123 -siirtyisivät niihin harrastekilpiin 8 € kpl auto harrastemuutoskatsastettaessa, koska esim uudemmissa on ikkunoissa usein nuo kilpietsaukset yms. Ja jos muutoskatsastettaisiin takaisin palautuisivat tavalliset kilvet.

    Omistajalle voitaisiin nakittaa velvollisuus väärinkäyttöepäilyissä todistaa ajopäivänsä esim. ajopäiväkirjalla/ todistajilla seisonnasta yms. Nuo poikkeavat kilvet kyllä hoitaisivat sen kateellisnaapurivalvonnan..

    Jotta käyttöveromaksu karkureiksi ei syytettäisi voitaisiin nakittaa jonkinlainen kiinteä käyttömaksu per auto, jossa ei tutkittaisi co2 päästöjä tai painoja. Esim 20 € per vuosi. Tämä siis, jos autoja ei koskisi tieliikennekäytöstä poisto tuon 3 kk ulkopuolella.. Jos tuohon 100 pv. aikaan pitääisi auto ilmoittaa tieliikennekäyttöön ja poistaa se tieliikennekäytöstä 100 pv tultua täyteen , valtio siais maksunsa ko. ruljanssista, mikä kyllä lisäsisi turhaa byrokratiaa.Tuolloin homma olisi helpompi myydä rahapulassa olevalle valtiolle, joka pelkää veronkiertoa..

    Suurin syy miksi tuota ei päästetäisi läpi on juuri pelko suht.uusien "harrasteautojen" käyttämisestä veronkiertämiseen jatkuvassa käytössä. Siksi erilainen kilpi, tai jokin piirre kilvessä pitäisi olla - ihan apuvälineenä systeemin vesittävän kusettamisen estämiseksi.
     
  5. jackie_

    jackie_ 1st gear

    Ajatushan on erinomainen, mutta tuossa aloitteessa on kyllä pari juttua joiden perusteella se taatusti torpataan:

    Hieman askarruttaa tuo ajoneuvoverosta kokonaan vapauttaminen. Se saattaa jo jonkin verran tuntua verotuloissakin, jos kaikki esim yli 20-vuotiaat siistikuntoiset diesel-meset pistetään harrasteajoneuvoiksi. Jotenki vois ajatella että verot ja käyttömaksu maksettais tuon 100 päivän mukaan tai sit vaikka 1/3 normaaleista.

    Toinen juttu on toi muotoilu harrasteajoneuvosta:
    Onhan se pöllöa, jos harrasteajoneuvon on pakko olla rakenneltu :odroll:

    Laistahan on vasta jätetty aloite, ja se mennee valmisteluun kesälomien jälkeen. Nyt olisi tärkeää, että harrastaja pyrkivät kesälaitumilla kirmaavien kansanedustajien puheille ja lobbaavat aloitteen puolesta.
     
  6. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Vai 15 vuotias auto harrasterekisteriin, HALOO -94 auto vielä selkeästi
    käyttöauto. Suomessa autojen keski-ikä on jossain 10v paikkeilla.
    EI kannata edes yrittää/ ajatella saavansa -94 kinnerii mihinkään tilastoihin
    harraste ajoneuvona. En tiedä mikä olisi oikea ikä mutta 15v se ei tule koskaan olemaan.
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tätähän on tätä harrasteauton määritelmän problematiikkaa käsitelty jo pidemmän aikaa myös harrastejärjestöjen ja virkamieskunnan edustajien välisissä palavereissa ja tämänsuuntaiselle harrasteajoneuvoluokalle on olemassa kummassakin ryhmässä "tilausta", mutta tosiaankaan noin heppoisin määritelmin se ei onnistune.

    Muistaakseni ilmaan on heitetty museoajoneuvojen kanssa yhtenäistä ikärajaakin eli 30 vuotta.

    Tämäntyyppisen asian heittäminen kylmiltään lakialoitteen muodossa eduskunnalle ei varmasti paljoa ilahduta, mutta toivotaan että ennemmin tai myöhemmin harrasteajoneuvon määritelmästä saataisiin aikaan mahdollisimman hyvä kompromissi ja sitä kautta vauhtia tuonne byrokratiakoneistossa junnaaville harrasteautoluokan ehdotelmille. Samansuuntaisia ehdotelmia on eduskunnassa ollut jo vuosituhannen alussa käsiteltävänä ja silloinkin oli sama ongelma eli lakialoitteet olivat liian epämääräisiä, jotta niillä olisi ollut edellytyksiä mennä läpi.

    Jotta harrasteajoneuvoluokka toteutuu, pitää ensin alan valtakunnalisten järjestöjen ja valmistelevien virkamiesten löytää yksimielisyys siitä miten harrasteajoneuvo määritellään ja sen jälkeen kun asia etenee valiokuntien kautta eduskuntaan niin se onnistuu.
     
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    2 asiaa särähtää omaan korvaan:
    - ikäraja xxx-vuotta
    - pakko olla rakennettu..
    Mitä jos harrasteauto on vaikka uudehko saleen mustangi tai joku vastaava harvinaisuus tai uudemmasta laitteesta rankasti modifioitu laite? Mun mielestä pitäis olla mahdollisuus saada tuohon rekisteriin myös uudempi rankasti rakennettu laite tai joku harvinaisuus jonka tänne tuominen on kulttuuriteko.

    Tietenkin on vaikia osoittaa että mikä on harvinaisuus ja mikä ei. Tuossa pitäis viranomaisten pyytää lausunto esim joltain alan kerholta/asiantuntijalta, tai omistajan olisi näytettävä toteen että kyseessä on joku erikoispainos.

    Ettei tuota rekisteriä käytettäisi väärin, olisi 100 päivän käyttörajoitus ok. Autolla saisi ajaa vuodessa keskimäärin alle 2 päivänä viikossa. Eli ei voi olla käyttöauto se.

    Oma harrasteauto-kilpi olis hyvä idea, mutta ehkä' turhan kallis toteuttaa. Miten olisi joku "iiro-tarra"?
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ainakin mun 94 avo camaro ei todellakaan ole käyttis!!!!!!!
     
  10. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    No enpä tiedä, camarot aika halpoja jenkeissä ja rätti on lämpimämpi talvella kuin hardtop. Oikea superkäyttis!
     
  11. jusi99

    jusi99 Gearhead


    Ja senkö takia pitäis saada kaikki -94 alkaen harrasteajoneuvoksi???
    Varmaan jollain muulla on joku 2000luvun vessa mikä ei ole puhtaasti käyttöauto, vaan jollain tasolla harrateauto. Kyllä sen vispilän vaan tarvii olla oikeesti vanhempi, ylempänä ehdotettu 30v on ikävä kyllä PALJON lähempänä oikeata harrasteauton ikää, jos niille pitää kerran joku ikään perustuva helpotus saada.
     
  12. RB-440

    RB-440 1st gear

    Olishan tuo ehdotus jo jonkinlainen alku hyvään suuntaan. Jostain syystä hyvin säilynyt tai entisöity tai vaikka jollain aikansa mukaisillla varusteilla tuunattu vaunu vois mennä museoautoksi, ja rakenneltu peli, kuten customi, rodi, katukilpuri tai vaikkapa kansallinen kv-auto voitaisiin aika helposti tulkita merkittävästi rakennelluksi harrasteautoksi.

    Väliinputoajia varmaan olis aina, mutta jonkinlaista yhtenäistä linjaahan vois hakea tällä " valtakunnallisen rekisteröidyn harrasteajoneuvojärjestön lausunnon perusteella harrasteajoneuvoksi hyväksymä " - lauseella. Eli toi järjestö, mikä sitten lieneekään, vois koittaa harrastajavoimin päätellä, mikä on harrasteauto ja mikä ei. Valitusta tulee kuitenkin aina, teki miten päin vaan, mutta jonkin aikaa vois katsoa miten homma sujuu ja korjata linjauksia, jos on tarpeen.

    Lähinnähän systeemin ongelmat tulisi sellaisista rajatapauksista, joista on paha mennä sanomaan, että onko ne mobiileja vai harrasteautoja vai onko ne kaikesta huolimatta vaan käyttiksiä. Siinä pitäis sitten vaan käyttää lausunnon antajan omaa harkintaa. Auton ikä varmaan olisi eräs kätevä lähtökohta, jos ei ole selvää, miten auto eroaa käyttiksestä, mutta se ei ole silti mobiilikaan. Lisäksi suht hyvänä kriteerinä tulee mieleen auton kunto. Jatkuvan käytön jäljet tahtoo näkyä autossa kuin autossa, mutta harrasteauto ei yleensä rapistu samaan tahtiin kuin käyttisveljensä.

    Mitä tulee veronkiertopelkoihin, niin veronkiertohan aiheutuu veroista, eikä niiden kierämisen mahdollisvista porsaanrei'istä. Ajopäivärajoitus toimisi varmaan useimpien halpaa ajoa hakevien kohdalla, ylipäätään järkevä verotus tehoaisi toisissa tapauksissa ja aina on kuitenkin jossain se vastarannan kiiski, joka joka tapauksessa häröilee, oli systeemi mikä vaan. Punaisena lankana vois pitää, että systeemi toimii pääpiirteissään ja mahdolliset ylilyönnit tai rimanalitukset katsotaan sitten tapauskohtaisesti.
     
  13. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Kehittelin uuden harrasteauton määritelmän:

    Kaikki yli 30v vanhat autot ovat automaattisesti harrasteautoja ja myöskin yli 20 vuotta vanhoista sellaiset jotka täyttävät yhden tai useamman seuraavista kriteereistä:

    - Kaikki avomallit
    - Kaksi tai kolmipaikkaiset, joidenka kokonaismassa on yli 1400kg. Ei kuitenkaan lava-autot.
    - Alkuperäinen tehopainosuhde parempi kuin 7,5kg/hp tai kiihtyvyys alle 7,5s 0-100kmh tehtaan ilmoittamana.
    - Itserakenneltu auto joka dynossa antaa paremman kuin 6,5kg/hp tehopainosuhteen.

    Se on siinä!
     
  14. Turnn

    Turnn Gearhead

    Raakasti vaan se sama 30pv:n käyttöoikeus harrastepeleillekin!
    Miksi se pitäisi olla enemmän kuin museoautoilla,harrasteautojahan nuo MR-kilpisetkin on...
     
  15. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mutta kesäkäytössähän harrasteautot ovat, kesä on pitempi kuin 30 vrk.
    omalla galaxiella ajan ca 2-3 päivää viikossa x 6kk
     
  16. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Ei pitäisi vuosimallin mukaan lajitella autoa onko harrasteauto vai ei. Nykypäivänä kun on jo ihan oikeita harrasteautoja jopa 15v ikäisiä joilla ei ajeta kuin kesäisin tapahtumiin ym..

    Ennemmin panostaa siihen että miten auto on rakennettu, verohelpotusta minun mielestä ansaitsee vain täysin uudelleen rakennetut autot. On ne sitten suht alkuperäisiä tai rajummin muokattuja sen kyllä näkee heti mikä auto on oikeasti käyty läpi ja mikä ei.

    Ja tietysti sitten poikkeuksena voisi olla nämä harvinaisuudet mutta niidenkin kohdalla pitäisi olla todisteita siitä että auto on oikeasti aito harvinaisuus eikä replica.

    Mitään lintahtavia autoja onse sitten 60 luvun avo tai tuoreempi lankkukylki en näe verohelpotusta ansaitsevana harrasteautona... Huom. EN VIHAA LINTTOJA minulla itselläkin on sellainen
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Haista sinä p....a! :rotfl: Tollaset sun määritelmäsi tyyppiset autot on mun mielestä ihan turhanpäiväisiä kapistuksia, paaliin vaan. :poff: Sen sijaan raskaan päivätyön tehnyt sympaattinen lava-auto ansaitsee jo parikymppisenä päästä viettämään leppoisia eläkepäiviä harrastekäytössä. Mulla on esim. 19 vuotias ensimmäisen polven Cummins-Dodge, joka siirtyy ihan pian puhtaasti harrastukseksi, kunhan muut projektit saan pois alta. Kyseiset laitteet ovat Jenkeissäkin jo saavuttaneet jonkinlaisen kulttiaseman harrastuskohteina. Toi mainitsemasi 6,5 kg/hp ois kyllä suhteellisen helposti saavutettavissa, eihän se 2.5 tonnin painoisessa pick-upissa tee edes 400 hevosvoimaa. Jos se nyt siitä ois kiinni. Entäs sitten vaikka off-road autot, jotka ovat usein myös lava-autoja ja varmasti muuten täyttävät harrasteauton kriteerit?

    Ei sitten herneitä. Sitä vaan yritän sanoa, että meillä kaikilla on harrasteautosta omat näkemyksemme. Mun mielestä toi ehdotettu sadan päivän vuosittainen käyttöaika on vähän liikaa. Jos käyttöpäivistä oltaisiin valmiita tinkimään enemmän, niin ois varmaan mahdollista vastaavasti helpompi saada suuren (ja usein kateellisiksi syytetyn) yleisön ymmärrystä sille, että miksi toiset autot pääsevät halvemmalla verolla, vaikka ne syytävät kahden pakoputken täydeltä hiilidioksidia taivaalle.
     
  18. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kjäh kjäh, herneitä haistelen..

    Minä en jaksa odottaa HR kilvitystä...

    yritän tänä tai ens vuonna saada galaxien ihan MR kilpiiin :rotfl:

    MRRRRRRRRRRRRRRR
     
  19. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    No offroad autot mukaan kanssa! Niiden on pystyttävä ylittämään metrin syvä ja piripintaan täytetty mutainen vallihauta, joka kaivetaan Åken pääkonttorin takapihalle! Vaimo saa auttaa työntämällä jos laittaa korkokengät.
     
  20. 660

    660 1st gear

    tässä asiassa voitais ottaa mallia ruotsista yli 30v verovapaaks ja erillinen omavalmiste rekisteri
     

Kerro tästä muillekin!