Harrasteautojen vakuutusmaksut eri yhtiöissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja nuc-64, 23.6.2015.

  1. Formula400

    Formula400 1st gear

    Itselle tuli ajankohtaiseksi kysellä vakuutuksia muualta kun If lähetti vuositiedotteen -85 corveten liikennevakuutus maksusta jossa vuosihinnaksi oli noussut 540e 20%bonuksilla,neljä vuotta sitten kun siirsin vakuutuksen Iffille niin silloin vuosihinta oli reilut 350e.Nyt sain tarjouksen Popista jossa tarjottiin liikennevakuutusta hintaan 183e/v ja osakaskon sai hintaan 255e/v,joten otin vakuutuksen osakaskolla ja vaihdoin vakuutusyhtiötä saman tien.
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tänään vaihdoin Iffiin Novan ja Capricen vakuutukset, sen sijaan ministerivolvo ja koti/tapaturma/henkivakuutukset jäi Pohjolaan. Muutaman kympin ois keskittämällä vielä säästäny Chevyjen vakuutuksissakin, mutta tällä kertaa tämä hajauttaminen oli kokonaisedullisin vaihtoehto. Laskin, että liikennevakuutuksen piirissä molemmat Chevroletit 4,5kk/vuosi. Vuosihintoja kertoilin jo tuolla aiemmin.
     
  3. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tuli mieleen.. onko joku jostain saanut tietää paljonko pop vakuutus pyytää seisonnassa/liikennekäytöstä poistetusta autosta per vuosi. (op ja if pyytää jotain 15e laskua joka vuosi ns pitkään seisseestä autosta).

    ja entä hyvitetäänkö osakasko kokonaan liikennekäytöstä poiston aikana? jos ei.. onko jossain tiedossa kuinka paljon prosentuaalisesti vähennetään?
     
  4. pataatti

    pataatti Gearhead

    Osakasko pyörii ainakin IFillä koko ajan mulla ku auto talvilevossa.
     
  5. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Kasko on tarvinnu aina erikseen lopettaa, jos ei maksuja halua seisonnassa.
     
  6. -tl-

    -tl- Gearhead

    Taitaa olla jo joka vakuutusyhtiöllä tuo v**un minimi vuosimaksu, liekkö edes laillista laskuttaa tyhjästä. Pitäis varmaan tehdä kantelu kuluttajavirastoon tai johonkin? No onneksi liikenteestä poistetun auton vakuutuksen voi ja kannattaa nykyään irtisanoa.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Kattaako se ilkivallat, varkaudet yms tällöin jos auto on seisonnassa? Ethän sillon maksa turhasta jos näin on?
    En kyllä keksi muuta syytä laskuttaa seisonnassa olevasta autosta, ei perus liikennevakuutuksesta tule kyllä laskuja turhaan jos auto seisoo?
     
  8. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kannattaa muistaa ,että tallin vakuutus harvoin kattaa autoja esim. palon sattuessa
     
  9. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ei kata yhtään mitään, ihan perus liikennevakuutuksen minimi vuosimaksu.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla ei varmaan tarpeeks seiso autot sit kun koskaan tollasta vielä nähny :eek:
     
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mulle selittivät, että se on esim. Ifillä joku liikennevakuutuksen perusmaksu joka menee jos auto ei ole vakuutuskauden aikana ollenkaan liikenteessä, mutta jos taas on niin se esim. 15€ ikään kuin sisältyy siihen liikennevakuutusmaksuun. Eli esim. nyt ku ostettiin talouteen toi toinen Caprice vuodenvaihteessa, otin siihen liikenne+osakaskon, ja auto ei ole vielä ollu päivääkään liikenteessä meidän omistusaikana, niin siitä tulee nyt liikennevakuutuksesta 15€ + osakaskon hinta tähän ekaan laskuun, mutta ku otan auton keväällä liikenteeseen niin se 15€ hyvitetään siinä liikennevakuutuslaskussa. Osasinkohan selittää oikein? :D
     
  12. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tein aikanaan Spinneri Magazineen ns. vakuutusvertailuja, ja niissä tuli vastaan yllättävänkin suuria hintaeroja. Useinkaan suoranaista selitystä tälle ei löytynyt, eli tuntui, että vakuutusyhtiöt hinnoittelevat vakuutuksensa mutu-periaatteella ... vaikka totuus toivottavasti on toisenlainen.

    Se mikä kannattaa jokaisen tehdä ennen kuin vaihtaa yhtiötä on vakuutusehtoisin tutustuminen, vaikka se pienellä präntätty kilometrin mittainen teksti voikin tuntua kypsältä luettavalta. Eri yhtiöiden välillä voi nimittäin olle merkittäviä eroja samalla tuotenimellä myytävän vakuutuksen (esim. "osakasko") kattavuudessa yms.


    Vakuutuksia(kin) vertaillut

    Jari Sjöman
    ex-Spinneri Magazine
     
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    ei mulle ainakaan popista oo tullu mitään minimimaksuja seisoviin autoihin? ifistä aikanaan tuli ja senvuoksi lopetin sen yhtiön käytön. eikä muuten tuu tapiolassakaan.
     
  14. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Se minimimaksu hyvitetään seuraavan liikennekäyttöönoton yhteydessä. Näin ainakin If:ssä.
     
  15. viridia

    viridia Gearhead

    Pohjolassa on minimimaksu vuosittain 14€, eli jos auto vaikka 3 vuotta putkeen liikennekäytöstä poistossa, niin maksaa joka vuosi 14€..

    IFissä 25€, jonka maksaa kerran ja saa olla sillä vaikka sen 3 vuotta yhdellä maksulla. Tai jos ottaa samalla vakuutuskaudella liikennekäyttöön, niin hyvittäävät sen liikennevakuutusmaksusta.

    Tapiolastakin pyysin tarjousta ja kysyin tästä minimaksusta ja vastaus oli tällainen:
    "Meidän uusissa liikennevakuutuksissa on vakuutuskauden minimimaksu 20 euroa, mikä peritään jokaiselta vakuutuskaudelta, vaikka auto olisi liikennekäytöstä poistettuna."

    Popista en edes kysynyt, kun nettilaskurin mukaan kallis ja kaverilla oli korvausrahojen saanti melkoista leikkimistä kyseisen yhtiön kanssa..Ifin kanssa on homma toiminut, kun on vahinkotilanteessa tarvinnut asioida ja sinne neljä autoa siirsinkin Pohjolasta. Pohjolalla kuulemma joku uusi vakuutustuote tulossa kevään aikana, mutta ei asiakaspalvelija saanut sanoa, että milloin, eikä miten se vaikuttaa liikennevakuutusten hintoihin...
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    nonni. POPvakuutus sai mun jenkkiautosta asiakkaan (tunti sitten).

    päätin mennä halvimman mukaan.

    ´80 cutlass
    olisi ollut OPohjolassa yli 500e (liikenne). jäi heti laskuista pois.

    IF liikenne noin 260e (30% alennuksilla eli 37oe nollabonuksella) ja osakasko 390e (bonuksien jälkeen).

    uusi asiakas saisi IFistä enemmän bonuksia mitä olen aiempien vuosien aikana itse saanut kerrytettyä. viimevuoden liikennevakuutus autosta oli vuodelta noin 370e, tämä siis bonuksien jälkeen (15-20%). hieman on siis hinnat laskeneet kun viimevuoden liikennevakuutuksen hinnalla olisi nyt saanut osakaskonkin. se vaan ei ihan riittänyt minulle.

    kun taas POP.
    liikenne vähän yli 170e vuosi.
    osakasko noin 260e. (erikois tarjous -15% ja heidän lupaamat +80 bonukset jne)

    eli sain osakaskoa vastaavan turvan POPilta samaan hintaan kuin IFltä olisin saanut pelkän liikennevakuutuksen. olkoonkin että omavastuu voi olla isompi ja muitakin eroja on vakuutuksissa.. hinta on vain niin paljon halvempi. minulle kun tuo satanen on ihan oikeaa rahansäästöä.

    ----
    äh.. nyt siis on kolme autoa, jokainen eri vakuutusyhtiössä. if, pohjola ja pop.
     
  17. jarona

    jarona Gearhead

    Eilen kun innostitte niin rupesin laavaan vakuutuslaskureita,
    Lopputuloksena lähitapiolasta vakuutukset pohjantähteen -400 euroa.
    Subaru SVX näyttää olevan jotenkin punainen vaate useimmille vak. yht.
    Pohjantähti antoi saman turvan -400.
    Eli: Törmäys, eläin, ilki, vark, oik tur, lasi palo.
    Yhteensä koko juttu 788,0 euroa
    Tähän malliin se on hyvinkin toivottava, sori, en ajatellut,
    totta -58 Desotoon lasi enemmän maksaa...
    Niin, näin, tyytyväinen, toivon...
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Soittelivat Ifistä, kun olin vahingon yhteydessä pyytänyt.
    Sanoin, että en välitä prosenteista, vain se kiinnostaa, mitä maksaa.
    Sanoivat, että bonukset voi edelleen siirtää seisovasta käytössä olevaan (ei tarvi sitä uutta vakuutusta tehdä, joka on usein kalliimpi), ja minimi bonuksiksi tulee vähintäin 30. Moniautoetu on heillä nyt muuttunut niin, että minulla alennus muuttui 5:stä 15%:iin.
    Toisessa Volvossani on vain osakasko, ja se pysyy ilman irtisanomista voimassa seisoessakin. Täyskasko putoo seisoessa siihen osakaskon maksuun. Osakaskoon ei saa bonuksia, joten siksi se on minulla vain pikkusen halvempi kuin täyskasko. Vähän yli satasella olisin saanut täyskaskon, osakaskon sijaan! Nyt, kun saan sen kuivassa seisoneen koteloista pölyt puhalleltua, ja öljy/kotelosuojaseoksella kotelot ruiskuteltua, niin otan sen käyttöön, ja koitan muuttaa sen osakaskon täyskaskoksi.
    Vaikka If ei ole halvin, niin on heidän kanssaan asiointi niin vaivatonta, nopeeta, ja pavelualtista nykyisin, että heti ei ole vaihto mielessä.
     
  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    POP vastasi seisonta/liikennekäytöstä poisto kysymykseeni.

    "Liikennekäytöstä poiston aikana perimme maksua vain mahdollisesta kaskovakuutuksesta, mutta mikäli ajoneuvossa on vain liikennevakuutus, ei veloitusta ole seisonnan aikana ollenkaan."

    eli pitkään "seisovat" projektit ovat halvempia popissa. IF 25e kerta maksu. ja OP pohjola 14e joka vuosi.
     
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Perskule. IF on lakkauttanut konttoreita. Nyt lähin olis Hyvinkäällä!:eek:
    Ite asun Helsingissä. Näin sanoi tyttö puhelimessa.
     

Kerro tästä muillekin!