Harrasteauton reaaliarvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 24.6.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Makso mitä makso anto vähän väärän kuvan tai sitten oot kaarne2 ja satanenkin on tuskan takana :D
     
  2. kaarne

    kaarne Gearhead


    Tee toisin päin.

    Tarjoa omaa autoasi vapaille markkinoille ja katso millaisia tarjouksia saat.
     
  3. kaarne

    kaarne Gearhead


    Hyväksyvät kuulema liian helposti minkä tahansa katiskan museorekisteriin.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Totta
     
  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mää en henk kohtasesti ostas ikinä museoautoo
    ne on tehtaalta tullessa kaikki paskoja joita joutuu aina ite parantaan
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Harrasteajoneuvon hinta matemaattisella kaavalla :

    (Omistajan määrittelemä hinta x 0)+100€= todellinen arvo.
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ei mulle ole siitä asiasta kettuiltu vaikka neljässä amerikanautossani on yhteensä 14 ovea.
     
  8. kaarne

    kaarne Gearhead


    Mutta tiedät että eniten palvotaan 2d urheilullisia autoja joiden omistajat ovat usein heikolla itseluottamuksella varustettuja tyyppejä.
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kaarne24.fi taattua keskustelun tasoa, tämäkö ei nyt ole trollaamista ?

    IS
     
  10. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Vastaus on yksinkertainen: harrasteauton reaaliarvo on 10 miljoonaa dollariinia :):):)
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    melko uudenkin auton arvo voi pudota lähelle romuraudan hintaa jos mallia ei haluta ostaa,
    käytännössä ihan näin ei kuitenkaan tapahdu,
    jossain vaiheessa, alennuksia antaessa, tulee raja vastaan jolloin auto menee kaupaksi.


    Tällaisesta mallista ei odota kovin suuria harrastemarkkinoilla, toisaalta on olemassa esimerkkejä joissa kyseinen malli saavuttaa jonkinlaisen kulttiarvon ja haluttavuus ja sitä myöten samojen vekottimien myyntihinnat kasvavat räjähdysmäisesti,

    esimerkkinä tällaisesta ajoneuvosta voisi toimia vaikkapa pappatuna,
    niistä pyydellään jopa tuhansia, vaikka omasta mielestäni sellaisen reaaliarvo on korkeintaan joitakin satasia.

    tai esimerkiksi hyväkuntoisen -79 4d dillen reaaliarvo on korkeintaan joku 500 euroa,
    loppu on haluttavuuden muodostamaa ilmaa, teoriassa myyntihinta pyritään muodostamaan niin korkeaksi, että löytyy tasan yksi ihminen joka on halukas maksamaan sen.

    kyllä sen sanomattakin pitäisi olla selvää, että reaalitalouden säännöillä rahan hakkaaminen mihin tahansa vanhaan autoon on pelkkää haaskausta, mutta samasta mielisairaudesta kärsivät kanssaharrastajat tekevät osaltaan kaikkensa, että osaltaan omalla toiminnalla luodussa hintakuplassa pysyy edelleen ilma.
     
    rb ja eilhik tykkäävät tästä.
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Toisaalta, tämä sama lause pätee oikeastaan mihin tahansa. Jos oikein karrikoidaan, niin voisi sanoa että kyllä sitä ihminen elossa pysyy vaikka luolassa asumalla, koivuvihta munien päällä ja jäkälää järsien, ja kaikki sen yli menevä on toisaalta turhaa haaskuuta ihmisen elämässä :rotfl:

    -JJ-
     
    Rotten ja dodgeman tykkäävät tästä.
  13. DX

    DX Double Gearhead

    itse olen maksanut tuhansia euroja yli 30 vuotiaasta autosta, ei silti ole toistaiseksi tullut mieleenikään rangaista siitä itseäni luolassa hyttysiä muniltani hakaten.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mut oishan se kivaa silti? :D
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    viikonloppuna tuli yövyttyä astrossa kun en mm. viitsinyt levittää mökin lisävuodetta,
    eräänlainen luolan vastine sekin,
    tosin hyttysverkko tuli laitettua ikkunaan joten tuo kokemus jäi saamatta,
    sen sijaan munia muulla tavoin hakatessa tuli aivan ilmeiseksi, että vanhaan autoon haaskataan taas hieman rahaa, tällä kertaa toimivien takaiskarien muodossa.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  16. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Ihan yhtälailla on turhaa puhua minkään asian todellisesta arvosta. Hinnan määrittelee aina tarjonta ja kysyntä. Otetaanpa esimerkiksi maitopurkki. Jos yht'äkkiä iso osa ihmisistä lakkaa ostamasta maitoa, meillä on käsissä melkoinen määrä ylituotantoa ja hinta putoaa rajusti. Samalla tietenkin tuotantoa supistetaan, eli siitä tuleekin harvinaisempaa. Lopputuloksena hinta alkaa jossain kohtaa taas nousemaan kun kysyntää onkin enemmän kuin tuotantoa. Saman voi vääntää koskemaan mitä tahansa myynnissä olevaa, osakkeista kultaan, asuntoihin, maahan, metsään, autoihin jne. Ilman kysyntää tuotteen hinta on pohjalukemissa, piste. Tältä kantilta ajatellessa koko keskustelun avaus on totaalisen turha.

    Autoista pyydetty hinta alkaa laskea aika nopeasti liikkeestä ulos ajamisen jälkeen ja on enemmän käytettynä jossain vaiheessa pienen ja mitättömän välimaastossa, kunnes suurin osa valmistetuista on ajan kuluessa tuhoutunut ja joku päättää haluta juuri sellaisen. Siinä kohtaa syntyy kysyntää ja pyydetty hinta alkaa nousemaan. Arvon taas voi laskea muutenkin kuin vain pyydetyn hinnan perusteella. Vanhalla autolla voi olla tunnearvoa, se on omistajalleen historiansa tms takia tärkeä. Se on myös harrastuksena joillekin tärkeä ja tarpeellinen. Tai asuntoauton arvo tulee liikkuvana kesämökkinä, perheen/ihmisten yhteisenä tapana viettää aikaa. Veneen arvo on vaikka harrastajakalastajalle(tai ammattilaiselle) keino päästä vesille, hakemaan vähän jotain täytettä leivälle jne. Tätäkin voi jatkaa käytännössä esineestä/hyödykkeestä/asiasta riippumatta ties kuinka pitkään. Eli siltäkin kantilta on aivan turhaa avata keskustelua harrasteauton arvosta. Hinnan määrää siis kysyntä ja arvo on jokaiselle omistajalle omansa.
     
    leivonharri ja Roberto tykkäävät tästä.
  17. kaarne

    kaarne Gearhead


    Tässähän tämä asia tulikin selostettua eli vanha auto ei ole mikään sijoituskohde ellei sattumalta joku harrastaja ole siitä valmis maksamaan avokätisesti.

    Mutta tunnearvoa ei voi rahassa mitata ja hyvät fiilikset ovat tärkeämpi asia kuin joku tietty rahasumma tilillä imho.
     
  18. kaarne

    kaarne Gearhead


    Ainakin autojen suunnitteluun menee tuollaisia summia uutta mallia kohden.
     
  19. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Samoin voidaan todeta kullasta, asunnoista, maasta, metsäpalstoista, osakkeista jne... Ellei joku olisi maksamaan niistä jotain, ei niillä olisi minkäänlaista rahassa mitattavaa arvoa. Eli sen pitäisi riittää perusteeksi tämän keskustelun turhuudelle. Kysyntä määrittelee rahassa mitattavan arvon, eli hinnan. Ne automallit joilla siis riittää kysyntää, maksavat enemmän kuin ne joilla kysyntää on vähemmän. Sillä perusteella myös ne kysytyimmät toimivat sijoituskohteina, kuten muutkin sijoituskohteet.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Voitot tai tappiot realisoituu vasta myytäessä.

    Niin autojen, kiinteistöjen, kun kaiken muunkin....
     
    Naxu ja DX tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!