Harrasteauton vienti Amerikkaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jankinnu, 20.10.2010.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Onko kukaan uittanut autoa Suomesta Yhdysvaltoihin ja tuonut sen sitten joskus takaisin Suomeen?

    Minulla olisi mahdollisuus saada autolle ilmainen kuljetus Suomesta Yhdysvaltoihin. Tulisin työskentelemään ainakin 3 vuotta valloissa, jonka jälkeen sitten mahdollisesti uittaisin auton takaisin.

    Ilmeisesti auto tulisi rekisteröidä paikan päällä (Detroit) jonkin ajan kuluessa?

    Onko moisessa toimenpiteessä mitään tolkkua, jos ottaa huomioon, että kuljetuskustannuksia ei tarvitse ottaa huomioon? Jos auto on 60-lukulainen, tarviiko jenkkilään viedessä maksaa jotain tulleja yms?

    Mitähän rajoitteita moisessa hankkeessa voisi tulla vastaan jos auto on esim. muutoskatsastettu suomessa isommalle tekniikalle, meneekö kivuttomasti kilpiin jenkeissä?
     
  2. CamZ28aro

    CamZ28aro 1st gear

  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eikös tonne kantsis viedä lada tai volga tai jos oikein äveriäs tzaiga ja myydä siellä ja ostaa sieltä jenkki ja laivata se sitten takas :rotfl:
     
  4. buicksuper

    buicksuper Gearhead

    kannattasko hieman miettia sita hetkea kun tulet takaisin.. jos viet auton nyt sinne, se vie paluumatkalla kontissa yhden auton tilan, ainaskin miettisin että kun tulis takaisin suomeen ja tois jonkin uudemman muuttoauton: viper, musse, charger.. ja sitten myis sen pois. Ja sitten toinen juttu on se kun menet sinne niin siellä on projekteja/hyviä aihioita tarjolla enemmänkin jotka voi sitten rakentaa haluamalla tekniikaalla ja varusteilla ja tuoda sitten muuttokuormassa kotiin.
     
  5. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Eipä munkaan viesti vastaa sun kysymykseen, mutta onko sulla sitten kolmen vuoden päästä ilmanen kyyti autolles usa-suomi välille? jos ei niin sillä rahdin rahasummalla melko pitkän ajan vuokraa jotain säilytystilaa suomesta?
     
  6. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ehdottomasti kannattaa viedä täältä auto sinne, niitähän ei paikanpäältä saa. Myös ruisleipää salmiakkia ja sinappia kannattaa pakata konttiin.
     
  7. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Meillä oli tossa joku aikaa sitten kehitteillä tournee usan tapahtumissa omilla suomalaisilla harrasteautoilla ja asian eri lonkeroita tonkiessani sain autoliitosta tälläistä infoa:


    *Suomalaisrekisterissä olevan ajoneuvon vieminen Yhdysvaltoihin
    *USA:n autojärjestö AAA ei ylläpidä tiedostoja maahantuontimääräyksistä, vaan ohjaa kahden eri viranomaisen puheille:
    1) US Customs and Border Protection Agency (CBP) in the US Department of Homeland Security ja
    2) National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) / Department of Transportation

    Ensiksi mainitun edustaja kertoo, että tuotaessa ulkomaista ajoneuvoa Yhdysvaltoihin on täytettävä useampia erilaisia kaavakkeita.
    Lisäksi virasto huomauttaa, että maahan tuotavan ajoneuvon pitää täyttää USA:n pakokaasupäästöjen määräykset.

    US Customs and Border Protection Agencyllä on verkkosivuillaan paljon ohjeita maahantuonnista, http://www.cbp.gov/xp/cgov/import

    Verkkosivuilla on kohdassa Infrequent Importer/Traveler ohjeet, joiden otsikko on ”Non-Resident, Returning Military, and Returning Official Government Employee Importations of Personal Vehicle for Personal Use”. Niissä sanotaan mm., että
    sellainen henkilö, jolla ei ole pysyvää asuinpaikkaa USA:ssa, saa tuoda omaan käyttöönsä ajoneuvon korkeintaan yhden vuoden ajaksi, kun nämä ehdot täyttyvät:
    1) kyseessä on oltava maahantuojan oma henkilökohtainen ajoneuvo
    2) maahantuonnin tarkoituksen on oltava henkilökohtainen käyttö
    3) tuojalla ei saa olla Yhdysvalloissa vakituista asuinpaikkaa
    4) tuotavan ajoneuvon on täytettävä EPA- ja DOT –määräykset
    5) tuotua ajoneuvoa ei saa myydä USA:ssa

    Maahantuotaessa on täytettävä ajoneuvojen ajoturvallisuutta koskeva lomake DOT HS-7
    (D E C L A R A T I O N — Importation of Motor Vehicles and Motor Vehicle Equipment Subject to Federal Motor Vehicle Safety, Bumper and Theft Prevention Standards). Oheisen verkkolinkin kautta löytyy malli siitä:
    http://www.cbp.gov/xp/cgov/import/infre ... rter_info/
    personal_vehicle.xml <http://www.cbp.gov/xp/cgov/import/infrequent_importer_info/personal_vehicle.xml>
    Lomakkeeseen rastitaan kohta 5. Siinä maahantuoja selvittää, että ajoneuvo ei täytä USA:n liikenneturvallisnormeja, koska maahantuojalla ei ole asuinpaikkaa USA:ssa, ja hän tuo ajoneuvon tilapäisesti korkeintaan vuodeksi, ja että maahantuoja vie ajoneuvon pois maasta ennen kuin vuosi on kulunut umpeen. Kohtaan 5 täytetään myös tuojan passin tiedot. Jos tarvitsee lisätietoa, voi soittaa DOT:lle numeroon 1- (202) 927-0639 tai 1- (202) 927-2293.

    Vaadittaessa lomakkeen liitteiksi on laitettava lomake EPA 3520-1. EPA (Environmental Protection Agency) antaa määräykset ajoneuvojen päästöistä ja DOT viittaa Department of Transportationiin (koko nimitys on US Department of Transportation / National Highway Traffic Safety Administration), joka on ajoneuvojen liikenneturvallisuudesta vastaava viranomainen. Jälkimmäisen lyhenne on NHTSA.

    Päästömääräykset koskevat kaikista maista tuotuja autoja. EPA:n lomakkeen 3520-1 löytää verkosta US Environmental Protection Agencyn verkkosivuilta, www.epa.gov/otaq/imports/quikover.htm <http://www.epa.gov/otaq/imports/quikover.htm>. Lomakkeeseen on merkittävä rasti kohtaan ”code O” = ajoneuvon tuo maahan sellainen yksityishenkilö, jolla ei ole vakituista asuinpaikkaa USA:ssa ja joka aikoo käyttää ajoneuvoa enintään yhden vuoden.
    Lisätietoja voi kysyä a) puhelimitse (734) 214-4100, b) sähköpostitse Imports@epa.gov <mailto:Imports@epa.gov> tai c) telefaksitse 734-214-IMPO (4676).

    *Auton vakuutukset*
    1) Jos maahan viedään ulkomailla rekisteröity auto
    Otettava paikallinen liikennevakuutus maahan saavuttaessa. Vihreä kortti ei ole voimassa.
    Ajoneuvon vakuuttaminen on pakollista jossain muodossa kaikkialla USA:ssa. Erilaiset vahingonkorvauslait velvoittavat kuljettajan ottamaan pienimmän mahdollisen korvausriskin, jotta mahdollisen onnettomuuden seurauksena syntyvät vastapuolen henkilö- tai omaisuusvahingot saadaan katetuiksi. Vähimmäisvastuusummat vaihtelevat eri osavaltioissa.
    Joissain USA:n vakuutuksissa on ”No-Fault”-ehto. Sen perusteella auton omistaja voi vaatia vahingonkorvauksia omalta vakuutusyhtiöltään liikenneonnettomuudessa itselleen aiheutuneista henkilövahingoista. Tämän ehdon ansiosta auton omistajan ei tarvitse mennä oikeuteen todistaakseen, että toinen osapuoli aiheutti onnettomuuden. Useimmat ”No-Fault”-vakuutukset kattavat vain henkilövahinkoja, eivät siis auton, eli omaisuusvahinkoja. Tämä ehto ei kuitenkaan kumoa vahinkoa kärsineen oikeutta haastaa vastapuoli oikeuteen.
    Lisätietoa ulkomaalaisille ajoneuvoille vakuutuksia myyvästä yhtiöstä:
    American International Underwriters North America Inc.
    600 King Street
    2nd Floor
    Wilmington
    Delaware 19801
    tel.: +1 302 594 2175 or 800 343 5761 (maksuton USA:ssa soitettaessa)
    fax: +1 302 594 2152


    Toivottavasti tästä saat jotain apua. :odroll:
     
  8. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Joo kiitoksia kaikista vastauksista. Selvittelin asiaa sen verran, että totesin menevän vähän liian hankalaksi. Ainut houkutus tossa tosiaan oli ilmaiset kuljetukset. Ois voinu laittaa mehikaanot hiomaan koria ja joku krominen patti pellin alle niinku telkkusarjoissa :)

    Pitää koittaa katella tota hommaa toistepäin. Kerran vuodessa tulee käytyä Suomessa, joten pitää katsoa noi uittelut tännepäin jos vaikka innostuisi tuomaan useammankin menopelin.
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuhma ei rupeaisi autoa siellä tullaamaan, rekisteröimään tai vakuuttamaan, vaan pitäisi autossa Suomen kilvet - niillähän saa USA.ssa ajaa. Maksaisi vakuutukset ja verot Suomeen ja pitäisi / tilaisi voimassa olevan Green cardin vakuutusyhtiöltä Suomesta. Ongelma tulisi katsastuksen kanssa, mutta eipä siellä Suomen poliisia ole sakottamassa.

    Tämä "neuvo" oli tietysti ihan moraaliton ja kannattaa unohtaa..

    Täällä päin pyörii jo varmasti seitsemättä vuotta eräs Floridankilpinen auto kesäisin. Floridassa ei ole pakollista katsastusta, joten lievästi epäilen auton poistuneen missään vaiheessa Suomesta näinä vuosina. Luultavasti joku Amerikassa kirjojaan pitävä ottaa auton ajoon käydessään täällä kesäisin pariksi kuukaudeksi. Mukanaan tuo tuoreen rekisteriotteen ja greencardin vakuutuksista?

    Varmasti poliisi on huomannut saman, mutta minkäs mahtavat, kun kuskin kirjat ovat USA.ssa, vaikka olisi Suomalainen ja auton paperit ovat voimassa..
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    126 korinen S-Mersu?
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    US-GM-V8-peli. Jaa noita on muitakin?
     
  12. wili

    wili 3rd gear

    Chevy Tahoe Siilinjärvellä.
     
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Lappeenrannassa ajeli kolme-neljä kesää 124 koppainen kolmesatanen bensamersu Floridan kilvellä. Tuli omistajille ero ja auto jäi Suomeen, löysin sille ostajan Kouvolasta :D .
     
  14. hansa

    hansa 1st gear

    Muuttoautona vain yks auto, ellet asu riittävän pitkään suomessa välillä.
    Ite toisin sieltä vähän erikoiusemman esim mercury marauder 03-04 325hp tai sit joku uus retromalli esim challenger. Musseja täälä jo onkin jonkin verran, eli unohtaisin sen.
     
  15. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Jos muutat virallisesti USAan saat viedä minkä vaan ilman muutostöitä. Vie joku uudehko MG tai Lotus urheiluauto tai joku avo FIAT Bagheree (?) niin saat tilin. Erikoisista urheiluautoista joita ei ole tormäystestattu USAan, ei siis saa myydä siellä, saa parhaan tilin harrastelijoilta. "EvilBay'stä" näet mitkä maksaa.
     
  16. wili

    wili 3rd gear

    Tänään ajeli taas pitkästä aikaa tuo Tahoe Siilinjärven kylällä. Olisi kyllä hauska tietää auton tarina on sen verran monta vuotta jo täällä liikkunut.
     

Kerro tästä muillekin!