Harrasteena Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 6.5.2011.

  1. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ok. Pitää huomenna soitella tarviketorit, motonetti ja muita puljuja läpi jos vaikka löytyis kamat. Muuten menee uspartsilta tilaamiseksi..

    Seuraa tyhmä kymysys: Mistäs mä erotan DOT4 ja DOT5 litkut toisistaan, kun en tiedä mitä siellä ennestään on? Sen tiedän että DOT4 on vissiin glykoli pohjaista ja olikohan tuo DOT5 sitte silikonipohjaista tjs..
     
  2. eski

    eski 1st gear

    USparts, southwesttrade.. ei taida motoneteista löytyä

    Purkin kyljestä löytyy mitä on. Jos et itse ole DOT5:sta (silikoni) laittanu niin ei takuulla sellaisia ole sisään laitettu.
     
  3. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Voehan helevetti.. satulan korjaussarja ~120€, uus satula kaikkineen 144€.
    Nyt kun oon herkistelly noita liukutappeja ja jarrumäntäki liikkuu aika keveesti. Se pölysuoja tosin oli rikki vähän ja menee ainaki uusiksi.

    Iski kummastus koeajolla ku ekan 3km matkalla kaikki pelas ok. Välillä kävin kokeilemassa jarrulevyä ja ei ollu yhtään kuuma. Noh, ajelin toisen mokoman lisää niin sitte alko aivan ykskaks laahaamaan. Hoksi selvästi ajotietokoneen kulutuslukeman noususta ja siitä ku pysy loivassa ylämäessä paikallaan. :eek:

    Sanokaas viisaammat että voiko tuo jumiutuminen johtua jarruletkusta. Se on kieltämättä hieman kärsineen näkönen. Tuli vaan semmonen mieleen että jarruttaessa paineenalainen jarruneste kyllä liikkuu vaivatta letkussa, mutta kun takasipäin ei sitten virtaakkaan ja ni sitte jää laahaamaan.
     
  4. eski

    eski 1st gear

    Voi kiesus.. onpa kalliiksi tulleet.. rockautosta vaan sitten

    En kyllä usko että letkusta johtuu. Mäntä voisi jumittaa.
     
  5. rapis

    rapis 1st gear

    voit olla oikeilla jäljillä tosin ei letku vaan putki. Litistyny tai turvonnu putki voi aiheuttaa tuommoista.
    Tai sitte kyse on tuosta yllä mainitusta männästä.
    elikkä tarkista putket, puhista ja hio hienolla paperilla männästä paskat pois. veikkaisin että loppuu laahaaminen.
     
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Rockautosta 1 satula 85,29 € kuljetettuna + alvi ja tulli.
    Jälleen tämä osa ei löydy 89 LeBaronin valikosta vaan esim. 89 Chrysler Daytonan valikosta.
    --
    CENTRIC Part # 14163511 Premium Semi-Loaded Caliper (Only 3 Remaining)
    Rear Disc brakes; Vented Rear Disc; Rear Right
    --
    Korjaussarjat / männät / letkut tuolla ei maksa paskaakaan ja niille kepeät kuljetuskulut + mahd. ei tule veroluonteisia kuluja ollenkaan.
     
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Nyt ois uus jarruletku, pölysuoja ja männän tiivisterengas hommattu. Iski vaan ropleema ku eipä löydy tuumasia avolenkkejä pakista. :(
    Ilmeisesti oikeat koot ovat 5/8" ja 3/8", korjatkaa jos oon väärässä. Ja kysymys siis on jarruletkun ja putken liitoksesta.

    Tuo prkleen ilmausnippaki on niin helevetin tiukassa ettei lähe vaikka antaa lämpöä.
    Seki näyttäs olevan 3/8" kokonen ja sitäkää ei oo lenkkinä vaan kuluneena hylsynä.. ja siksi ei uskalla kovin lujaa vääntää.

    Nyt sitten ettimään noita tuumasia avolenkkejä/avaimia jostain.. millisiä tuntuu olevan joka paikassa vaan ei tuumasia. :mad:
     
  8. eski

    eski 1st gear

    Jep. Tuumilla osuu paremmin kohdilleen noi jarrujen kamat. Jos muualta ei löydy niin aina voi bilhelvetistä tilata ja sieltä löytyy tuumasta montaa sorttia.
     
  9. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Nytpä on migi laulanut laulunsa ton automaattiryssen etujalkatiloihin, huomenna hiukan nypläystä ja perjantaina kokeillaan leimata!

    Harmi kun ei kestä kantti odotella jotta kävis pitkän leiman..

    Nyt ois nettiautossa halvalla mun toi valkonen raisu myynnissä vaihto mihkä vaan, ostakaa vaikka varaosiks mokoma!
     
  10. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Perhana ku ei ole varallisuutta enää juurikaan, joten ostamati jääpi. Sais tuon jarrurempan edes tehtyä että pääsis taas ajelemaan.
    Nyt pitäs keksiä joku patentti tuohon jarruhommaan että sais siirreltyä tuon vehkeen 250km päähän..
     
  11. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ou jeah, pentti patentin avulla auto saatiin ajamalla 250km päähän. Jarruletkun ja jarrusylinterin tiivisteen (myös pölysuoja) vaihdon jälkeen jarru toimii taas kuin ajatus.
    Jarrunesteet oli aika hirveän näköistä kuraa joten tulee sitten vaiheltua nekin samalla.

    Ohimennen tuli sitten paikkailtua ovien tiivisteistä pahimpia repeämiä nestemäisen kumin (kovettuu kuivuessaan) avulla. Jospa se pieni ärsyttävä suhina nyt loppuis.. :)

    Tuli tuossa hieman kokeiltua miten tuo vetää 5- vaihteella täyskaasulla. Jännästi alko vähä puutumaan meno about 4500rpm paikkeilla.. ihan kuin ei sais bensaa tarpeeksi. Tosin vauhtia on noilla kierroksilla jo aikalailla tarpeeksi joten eipä tuo oikeastaan haittaa.. harvassa muutenki täyskaasukiihdytykset tuolla kun tuntuu menevän puolella kaasullakin ihan riittävästi. :D

    Pitää bensansuodatin, syttytulpat+johdot yms pienet jutut laittaa seuraavaksi vaihtolistalle.. voipi johtua noistaki.
     
  12. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Hemmetti, käsijarrun kehintä ja ne sisemmät nivelet jotka kiinnittyy raidetankoon/hammastankoon tuli vikalistaksi, eli ei paha! ;) ottaen auton hinnan sekä viimeksi 4v sitten tapahtuneen katsastuksen huomioon! :D

    Onko noi nivelet hankalia vaihtaa, onko vinkkejä?

    Valkee lebaron lähtee toivottavasti kohta uudelle omistajalle ettei mun tarvii maalata sitä mattamustaksi :poff:
     
  13. eski

    eski 1st gear

    Aika erikoista että sisemmät, mutta onhan nekin kuluvaa osaa. Ulommat kun on rasvanipalla kuten alapallot niin rasvaa aina välillä kerran vuodessa niin pysyy pitkään hyvänä.

    Mutta joo.. sisäisten vaihto pitäisi olla että ottaa ulomman ensin irti. Sitten sisemmästä suojakumi irti. Kiertämällä lähtee auki (toivottavasti). Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja toiselle puolelle sama. Sitten vaan kulmien säätöön. Vasen ja oikea osa sama.

    Tai tekee kuten laiska (minä) eli osien kanssa sopiva korjaamo jossa säätävät kulmia että vaihtakaa noi ja säätäkää kulmat :)
     
  14. phaloon

    phaloon 1st gear

  15. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Seuraava ihmetyksen aihe ois takapyöränlaakeri. Onkos millainen homma vaihdella? Tarviiko prässiä tai muita spesiaali kamoja?
    Ruukataanko noita rasvailla ja kiristellä vai meneekö samalla vaivalla uus läkerol paikalleen?
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    takana on perinteinen "etupyöränlaakeri" eli helppo duunailla itse. ei pitäisi tarvita prässejä.
    etulaakerikin lähtee könttänä kuten aiemmin on sanailtu, eli senkin vaihtaa itse.
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Eikös sen ulomman laakerin pesä ole prässätty jarrulevyyn, vai oliko siinä nyt joku erillinen napa? Anyhow tuo laakeripesä pitäis ainakin periaatteessa vaihtaa jos sen laakerinkin vaihtaa. En sitten tiedä miten watuix voi mennä jos jättää vaihtamatta.
     
  18. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Paljonko piti köyhtyä moisesta? taijan ite turata ja säädättää kulmat kun jaksaa, näillä näkymin jää toi automaatticrysse talviautoksi, valkee lähtee ja avo kesäautona.. tämän kesän. ;)


     
  19. eski

    eski 1st gear

    Ulos lähtee ihan vasaralla ja ruuvimeisselillä mutta prässillä saa sitten sisään uudet kivasti. Kaipa ne vasaralla, vanhalla laakerilla ja sopivalla välikappaleella menee uudet sisään. Laakerirasvat väliin ja kiristys on sellainen että sormin vääntää kiinni. Sitten 1/8 kierros hylsyllä, avaus, sormin takas kiristys ja siinä.
     
  20. eski

    eski 1st gear

    Eip. Jossain 90-luvun tienoilla muuttuu etulaakeri erillisitä yhdeksi kiinteäksi nipuksi.
     

Kerro tästä muillekin!