Harvinaisimmat isolohko(autot&muut)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 26.6.2014.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eikös olekin provosoiva otsikko.

    Niin pitää ollakin.

    Sitten asiaan.

    Tai sitä ennen, unohdetaan tällä kertaa GM:n, Moparin, Fordin ja AMC:n omat autot.

    Siis häh?

    Niin niin. Just niin. Kyllähän legendaarisia isolohkoja laitettiin muihinkin automalleihin, kuin vain noiden yllämainittujen valmistajien autoihin.

    Odottakaa vielä hetki, niin pääsette (ehkä) jyvälle. Jos sellainen foorumeilla koskaan onnistuukaan..

    Vielä yksi juttu. Unohdetaan pikkulohkot, ainakin näin aluksi.

    Alotetaan Moparista. Ja nyt mennään pelkästään oman muistini mukaan. En jaksa googlata, googlatkaa itse halutessanne. Ja kertokaa vapaasti lisää; google-linkitkin otetaan riemulla vastaan.

    Niin; legendaarinen 426 Hemi. Sellaisia asennettiin ainakin Monteverdeihin. Monteverdi Hai:ta rakennettiin peräti kaksi kappaletta, joista toisen olen joskus nähnyt. Moottori oli tarjolla myös muutamaan muuhun Monteverdi-malliin, mutten ole koskaan nähnyt valokuvaa moisesta.

    Muita automalleja, joihin Hemiä olisi asennettu, en tiedä.

    Sitten 440. Sekä Magnum että Six Pack. Ainakin Jensen Interceptor, kuten myös jo aiemmin mainittu Monteverdi. Onko muita?

    Mainitaan vielä 383. Jensen toki, mutta myös Facel Vega, jos oikein muistan.

    Fordin isolohkoista AC Cobra tulee tietysti ekana mieleen. Sekä 427 että 428. Oliko muita isolohkoja Cobrassa? Entä oliko muita automerkkejä/malleja jotka käyttivät Fordin isolohkoa? Shelby Mustang, tietysti, mutta muut?

    Sit on Chevroletin vuoro. Legendaarinen 427 big block päätyi ainakin Isoon. Siis Iso Grifoon. Muita?

    Pontiacin, Oldsin tai Buickin isolohkon käyttäjiä ei tule mieleen ainuttakaan, valitettavasti. Ei myöskään AMC:n isolohkon käyttäjiä.

    Jatketaan. Replicoiden kaltaiset, pienvalmistajien piensarjat. Kyyyllä niitä tehtaitiin jo 60-luvullakin. Päätyikö esim. yhtään LS-6:sta sellaiseen?

    Mutta jottei mene pelkästään jaaritteluksi, niin laitetaan vähän kuviakin.

    Kuvia aivan jostain muusta. Nimittän veneenmoottoreista.

    Ahh...Hemihän se siinä!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Miettikääs jotain 60-luvun lopun Rivaa kahdella Hemillä...

    Missäs muualla näitä legendaarisia isolohkoja olisi voitu käyttää?

    Maamoottoreissa?

    Varavoimaloissa?

    Armeijan laitteissa?

    Kertokaa ny joku! :)
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Turun lentoasemalta:

    Legendan mukaan Ginge??- merkkinen paloauto piti sisällään pumpun, joka ruikki vaahtoa Oldsin 455- koneella, ja taisipa purjekoneita vedellä taivaalle Cadillacin kone Turun lentoasemalla, mutta konkreettista todistetta ei ole.

    Hantta
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    Stutz oli pontiacin 455 koneella.
     
  5. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Moblassakin esitellyssä Chrysler-Daimler FF: ssa MoParin isolohko
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^Tuo on varmaan sieltä harvinaisemmasta päästä, kun niitä tehtiin kaikki yksi kpl? Arvokkain/kallein ei kyllä silti.

    Muuta: eikös joku alihankkija käyttänyt Chevyn isolohkoa lentokoneessaan? Muistan varmaan väärin, kun ei tuo ole uudestaan tullut mistään vastaan.

    Tulipa lievä ot mieleen: allekirjoittanut oli polttarisankarin (jossain määrin korkeanpaikankammoinen, kuulin myöhemmin) kanssa pienkonelennolla joskus viime vuosituhannella. Itse en kokenut toimitusta ollenkaan epämiellyttäväksi, kunnes lentäjä mokoma meni kehaisemaan meille turisteille, että tässä lentokoneessa on muuten Kuplan kone! Voi jössis, se surullisenkuuluisa kylmä rinki heilahti ohjaamoon ja siellä erään sänkitukan aunuksen ympärille ihan heti... Meillä on suvussa Kupla, ei sillä, mutta hei; Kuppelin kone LENTOKONEESSA! :eek:
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Helsinki-Vantaan lentokentän Scammel (?) paloauton vaahdotustykin käyttömoottorina Moparin 413. Teollisuuskäyttöön ja mm. matkailuajoneuvoihin 413 isolohkoja tarjottiin vielä 70-luvun alussa.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Niin mielenkiintoinen topiikki, että pitää laittaa hiukan ot. Upinniemen kasarmin trakttorihallin takana Bombardier lumikiitäjä, jossa konehuoneessa kurkisteli Moparin pikkulohko, eli taisi olla 273 cid. Ja olihan noita AC- replikoita useampiakin Fordin isolohkoilla.

    Hantta
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    En osaa vastata et missä ollut, MUTTA 427 "cammer" on vissiin harvinaisempi.
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Chapparallin can- am autoissa oli alumiininen Chevyn 427, mutta oliko koskaan missään sarjatuotantoautossa? Taisi mallimerkintä olla l88, eliCorveten - 60 luvun loppupuolen proto?

    Hantta
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin, kun vaan joku tietäisi millaiseen autoon tuollainen asennettiin aikanaan (tässä ketjussa ei Ford, vaan joku muu automerkki/malli).

    Sama ongelma vaivaa GM:n LS7 isolohkoa. Ei niitäkään ilmeisesti koskaan asennettu GM:n toimesta ainoaankaan henkilöautoon.

    Mutta entäs ns. motor homet? Hmm...kukas löytää evidenssiä!
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Taisi sama motti olla myös McLaarenin kanaam-autoissa?
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ei lasketa, pliis. Early-Hemi olkoon ikuisesti isolohko vaikka esim. 241cid punasen pässin :poff: iskutilavuus onkin alle normipikkulohkojen. http://www.autotraderclassics.com/image ... /50549.JPG
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Sitten on tietysti Kellison, eli kitcar-tyyppinen piensarjavalmistaja jostain 1950-1960 -luvulta. Tiedä sitten oliko niillä isolohkoja ollenkaan... Enivei, Sears Pointissa joskus törmäsin tuollaiseen, tosin avoversioon.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pikkulohko-Foortikos tuolla majailee?

    http://www.kellisoncars.com/
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Hos- bos motskari Chevyn 502 cid.

    Hantta
     
  18. Mutku

    Mutku Gearhead

    Kaikkien sireenien äiti: "The Chrysler air raid siren produced the loudest sound ever achieved by an air raid siren." Tommonen pitäis olla joka mökkisaaressa!

    OT (taas :poff: ): pikkupoikana ihailin mökkinaapurin kulmikasluonteista pappaa. Oli Ehnroothin komppanian konkareita. Ei ollut väleissä vastarannan hipin kanssa. Hippi luuli olevansa nokkela ja pyöritti betonimyllyä rannassaan, tyhjässä myllyssä oli nyrkin kokoisia kiviä älämölöä antamaan. Noo, veteraanimme nosti lahonneesta kalastusveneestään keskimoottorin rannalle pukkiin, syttö myöhäiselle ja niin paukkui suorasta putkesta sinisen liekin myötä välirauhaehdotus varmaan Savonlinnaan asti. Tyyni öinen järvenselkä kantaa... Naapurisopu kunniaan!
     
  19. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Tollanen Kellison löytyy suomesta ainakin yksi kpl. Jos en ihan väärin muista niin kyseisessä yksilössä corveten 327 ja 4v muncie sekä fordin 8" taka-akseli.
     
  20. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Lola T70, kilpa-autotkin lasketaan? Näitähän varustettiin kaiketi iso- ja pikkulohkolla.

    Kohtuullisen harvinaisia nykyisin, valmistusmäärä ei kai riitä harvinaisimipiin.
     

Kerro tästä muillekin!