Harvinaista herkkua tarjolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja vipottaja, 1.12.2006.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Virheen takia hinnassa listattu uudelleen
    Alumahead
     
  3. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tostahan kehkeyty hauska pisnes loppupeleissä.

    Ameriikan virtuoosit slanttivoorumilla jeesusteli kaheksan sivun verran aiheesta, suunnitelmissa porukalla ostaa pois ja alkaa tekeen Argentiinassa uustuotantona kopiota ja vaikka sun mitä. Yks memberi haki tarjouksillaan kipuhinnan taustalta ja veti sit tarjouksensa pois, myyjä päätti kesken ja listas uudelleen, arvatenkin isommalla hintavarauksella.

    No myyjä lopetti toisenkin kesken, ja myi takaovesta jollekin vähempi vouhottaneelle, olihan se lukenu poikain tarinat ja tiesi tarkalleen kuinka paljon arvostusta palikalle löytyy. Sen eka hintavarauas oli 1500,- ja jengin mielestä 3000,- ei ois liikaa ja miten sitte kävikään, jäi saamatta kokonaan.

    Kyllä mua naurattaa toi meren takana elävien tyhymyys, oli myyjä sentään luvannu yhen muna pystyssä kakskurkkusen kans nukkujan tulla kattoon kantta ennenko se lähtee uuteen kotiinsa :rotfl:
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jokin aika sitten joku Slat Six forumilta meinasi teetättää neliventtiilisen alukannen. Keräili muita kimppaan. Ensimmäinen hinta-arvio oli $1500 kpl..... :odroll:
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Etenkin noi suunnitelmat uustuotannon tekemisestä vaikuttaa tosi realistisilta kun on kuulut paljonko tollanen pikku kansien valattaminen muotin tekemisineen ym maksaa. Jos niitä sais vaikka sata myytyä, ni hinta ei silti jäis ihan köykäseks. Ja lähtökohdakshan kannattaa ilman muuta ottaa 60-luvun alun parasta disainia oleva kansi ja tehdä siitä kopioita. :rotfl:
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mopar Performancen dirika David Hakim paljasti yhdessä Mopar Muscle lehden numerossa, että silloin 90-luvun alussa Chrysler käytti $500000 uusien hemi- ja wedgelohkojen valutyökaluihin (muotit ym.). Työkaluista tehtiin modulaariset eli samoilla perusosilla voitiin tehdä sekä hemi- että wedgelohkoja vaihtamalla vain esim. moottorikiinnikkeiden korvakemuotit.

    No tuhannella lohkolla kohdistuisi yhdelle lohkolle $500 valutyökalukustannukset. Ei ehkä kuulosta pahalta, mutta siihen materiaalit (n. 100 kg/ lohko??), valamisen työ- ja työkalukustannukset, koneistuksen työ- ja työkalukustannukset, tarvikkeet, kuljetukset varastointi jne. Hakim paljasti myös, että pelkästään hemilohkoja myytiin parituhatta kappaletta vuosittain (kunnes toimittaja vaihtui.... oliko 2004). Jos reilussa kymmenessä vuodessa olisi kaikenkaikkiaan tehty myyntiin vaikkapa 25000 lohkoa niin valutyökalukustannukset olisi enään $20 kpl (edellyttäen ettei ole merkittäviä valutyökalukuluja ja oletetaan epäkuranttien määrän olevan nolla).

    No sylinterikansien valaminen on hiukka eri luokkaa olevaa toimintaa. Riippuu tietenkin valutavasta. Mutta silti, myyntiä pitäisi olla tuhansia, että hinta jäisi kohtuulliseksi.

    Mitäs ne Suomessa valmistetut ralliescorttien billetkannet maksoi? N. 20000 mk kpl?
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se mitä Hakim ilmeisesti ei kertonut on, että hiton iso määrä noista lohkovaluista oli kelvottomia. Muistaakseni yli puolet meni heti jäteraudaksi. Alumiini on kai periaatteessa helpompi tehdä pieninä erinä, mutta siinäkin on omat kommervenkkinsä ja hakemisensa kun alsa valamisen jälkeen vetäytyy omiin muotoihinsa, eli muotin pitää olla jotain muuta kun valmiista tuotteesta otettu.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niistä "ensimmäisen polven" lohkoistakin (1992 - 2004)?


    Alumiini on myös halvempi valaa ja koneistaa mutta raaka-aineena kalliimpi. Siksi kait DaimlerChryslerin 5.7 ja 6.1 hemilohkot on edelleen raudasta?
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, näin mä käsitin, että myös ekan erän "hyvistä" lohkoista olis ollut hylkyprosentti tosi iso. Sen lisäkshän niissä sitten oli niitä seinämäpaksuusjuttuja, jolloin kaikki siiamilaiset ei ollut kelvollisia 4.5" poraukseen jne. No, kohtahan noita lohkoja taas pitäis olla tulossa, 440sourcella on jotain kiinan virityksiä jotka toteutunee ens vuonna, ja tällastakin oli kuulemma SEMAssa, pitäis olla lakuvuodesta markkinoilla: http://www.hpperformanceproducts.com/
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mopartsilla juttua HP Performance Products tuotteista (kauas tultiin slant sixistä...... :lol: )

    Toinen Moparts viestiketju jossa on myös kuvia uudesta MP isolohkosta ja huhuja, että World Products valaisi ne.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oiskohan tuota edes suunniteltu alumiiniseksi? Näytti nii-in samanlaiselta kuin pienitulppainen rautakansi. Lämmönjohtavuus on kuitenkin eri ja pian olisi ollut kanavat noesta ummessa kuin Buickin 215:ssa (jonka britit sitten korjasivat).

    Kyllä minäkin pienen hetken spekuloin 1xxx€ tarjouksen laittamista. Vaan sitten tuli valoa jostakin tupaan. Enemmän pännii se -60 Valiantti, jota kävin pari vuotta sitten Naantalin liepeillä katsomassa, ja jonka pois hakemista varten olisi pitänyt tulla uudestaan trailerin kanssa. HyperPak...
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ihan tosi? Alkuperäinen? Onko noita suomessakin :eek:
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ihme olis, jos ei oo ollut. Berner osoitti aina jonkinverran kiinnostusta myös erikoisuuksia kohtaan, ja myös harrasti/tuki kilpailutoimintaa. Maahantuojalla rakennettiin ja hot roddattiin autoja jo 60-luvulla. Lähinnä tulee mieleen tietty nää rallivaliantit, mutta myös katuautoja siellä syntyi. Esimerkiks, yks '65 signetti, johon jo 60-luvulla laitettu siellä ikäänkuin tehdasasennuksena kutiteltu 340 motti, nelilovinen manuaali ja 8 4/4" perä. Laite on ollut kohta parikymmentä vuotta projektina "peruskunnostuksessa", valmistuneekohan ikinä?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No, ei sentään. Mun silmissä se vaan oli ikään kuin valmis aihio.

    Kyseinen Valiantti oli semmoinen ihmekappale, täysin räpeltämättömänä säilynyt yhden omistajan auto. Mitään ei puuttunut, pölykapselitkin kontissa. Puolitoista sataa tuhatta mittarissa muistaakseni. Mä pyörin sen ympärillä varmaan pari tuntia miettien, minne senkin saisin jemmaan. Juotiin myyjän keittämät kahvit ja pähkäilin.

    Noita HyperPakkeja liikkuu, osia siis, aina silloin tällöin ja tuosta olisi voinut tehdä "ihan oikean". Sehän (HyperPaks) oli dealer optio ja tuosta raiskaamattomasta autosta olisi saanut tasan semmoisen kuin pitääkin. Vuonna -60 ei ollut kuin yhtä konetta, ei vielä alumoottoriakaan.

    Joku oikosulku päässä ja se jäi hakematta. Myyjä soitti viikon päästä perään (kai se näki, miten päässä pyöri) että otatko vai saanko myydä toisaalle. Ja mä pässi jätin ottamatta!

    Autoon liittyi kaunis tarina. Ruotsista palannut vanhempi herrasmies ei enää vanhoillä päivillään ajanut itse. Soitti pirssin paikalle ja pirssikuski ajoi vanhemman Moparmiehen sitten Valiantilla kaupoille ja takaisin.

    Jos se olisi mun tallissa, niin se olisi jo vähintäin Cliffordin satsilla Hyperpak nyt. Dutra Dualsit ois saanut tehdä pakosarjojen virkaa, jos ei muuta olisi löytynyt. Olen vinksallaan noin vinoihin kutosiin. Piti käydä zoomamassa sitä alukanttakin pari kertaa...
     
  15. proffa

    proffa Gearhead

    Darttiinon saanut muistaakseni 1962 valinnaisena täysalumiinista 225 kutosta. Olen nähnyt yhden koneen joskus kauan sitten. Melko harvinainen ei ollut kauaa saatavana.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei tullut tehtaalta tuotannossa alukannella, lohkolla sen sijaan kyllä. Se ei ollut varsinanen erikoistilaus, vaan niitä vaan laitettiin joihinkin vehkeisiin ihan pyytämättä. '62 Dart oli vielä intermediate size B-korinen auto.
     
  17. fisu

    fisu Gearhead

  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jonkinlaista osviittaa jälkituotetun alumiinisen /6 kannen hinnasta antaisi CHI:n tarjoaman Hemi 6 kannen hinta

    http://www.chiheads.com/6cyl_alloy_hemi.php

    Valitettavasti Australian Hemi kutosilla ei ole mitään yhteistä kallistettujen Amerikan serkkujen kanssa...
     
  19. Kernwaffe

    Kernwaffe 1st gear

    Tuota semmonen kysymys vaan notta, Onkoha noita Valiantteja montaki valmistetu tuolla Dusterista tutulla 340cid motilla ? ja onkoha mahoton ajatus asentaa tommosta 340 esim kutosen tilalle?.
     
  20. Käkö

    Käkö Gearhead

    Ei oo mahoton ajatus, edes viranomaisten mielestä...
     

Kerro tästä muillekin!