Jaguar EXÄ-1 tuli tänään vastaan Kangasalla. Mikähän lienee kilpien tarina, olisko erossa tullut mukavasti lompakon täytettä?
Nuo SEX-69 kilvet oli aikoinaan tätin miehen sinivalkoisessa (-60?) Corvettessa Helsingissä. Vetten kyydissä tuli istuttua muutamia kertoja joskus 80-90 luvun taitteessa ja jäi myöskin kilpensä puolesta unohtumattomasti mieleen
Joskus 80-90-luvulla Seurassa oli Karpon ja Itkosen liikennepalsta. Joku huolestunut veronmaksaja oli ottanut kuvan liikenteessä bongaamastaan Ferrarista, jonka kilvessä oli pitkä rivi iitä ja ykköstä. Kysymys kuului, eikö liikennesäännöt päde rikkaisiin, sitä vaan ruuvataan joku lätkä autoon. Kohtelias vastaus oli, että kyseessä on ihan oikea rekisterikilpi. Yhdistelmä on joko sattumaa tai sitten hieman suuremmalla summalla saa haluamansa yhdistelmän. Jos kateudesta maksettais, Suomessa olis pelkkiä miljardöörejä.
Kyllä monet tuollaiset erikoiset kilvet ovat vaihdelleet autosta toiseen. Esimerkiksi tuo III-111 oli alunperin kuorma-autossa Kanta-Hämeessä (jossa noita I-alkuisia kilpiä aikoinaan käytettiin) ja tuo III-sarja oli jaossa siinä joskus 80-luvun lopussa, 1989 tai 1990, koska tuolloin olin itse töissä Turengissa ja noihin aikoihin funtsin että milloinkahan näkee tuon 111-numeroisen ja Kuorma-autossa sen sitten näin työmatkalla Hämeenlinnan ja Turengin välillä tuolloin. Kyseinen kuorma-auto on ilmeisesti jo siis poistunut liikenteestä kun kilpi on vapautunut ja joku on ostanut sen rättäriinsä. Lauantaina tuli nähtyä hauska kilpi vähän vanhemman herrasmiehen pikkulelu, Abarth 500 695 Tributo Ferrari, rekisteritunnuksella TOY-500. Ihan hauskan näköinen 500-lelufiiuhan se olikin tuollaiseksi uudeksi pompannapiksi. Kuulemma vielä ainoa laatuaan Suomessa.
Re: Lainaus (http://www.keravanenergia.fi/assets/Valkky20121.pdf) artikkelista: "Tällä hetkellä autoja on viisi, joista kolme vuodelta 1959: avo-Corvette, avo-Cadillac ja Chevy El Camino. Fordin Pick-up on vuodelta 1930 ja avo-Thunderbirdin retromalli vuodelta 2002. Yhteen autoista liittyy hauska tarina. Vesterinen oli huutokaupassa, jossa kurkkasi pressun alle ja yllättyi nähdessään avo-Corvetten. Se ei ollut silloin myynnissä, mutta myöhemmin päästiin kauppoihin. Auton rekisterikilpi oli SEX-69. Vesterinen muisteli joskus pikkupoikana nähneensä auton ja ihmetelleen että kuka pervo siinä ajaa, mutta nyt auto olikin omassa pihassa. Hän arveli, ettei sellaisilla kilvillä kehtaa itse ajella ja meni katsastuskonttorille, jossa konttoristi sanoi, ettei kilpiä voi vaihtaa. Mutta kun hän löi kilvet pöytään nainen naurahti, että kyllä se käy sittenkin."
Tänään bongattu Stadissa taksi-Skoda HNT-1 ja Kovasen bussi GI-61. Renkomäen ABC:lla sininen Bemu ÄLÄ-2.
BOS-1 ostettiin 90-luvun kieppeillä Esson pääjohtajan, Nils E. Silferbergin S-sarjan Mersuun. Peilistä katsottuna englantia ymmärtävät lukivat sen: I, son of a bitch... jossain vaiheessa samassa Mersussa oli Nissen 50v synttäreiden johdosta NES-50 -kilvet. En nyt muista oliko ne ennen vai jälkeen, mutta Mersun (280S) hän lunasti itselleen kilpineen jäädessään eläkkeelle. Muilla dirikoilla oli peruskalustoa kuten Ford Scorpio, Volvo 760 ja 500-sarjan 6-Bemu, joissa normirekkarit.
CRY-73 tuli Yokoniin eilen konntorin hyllystä , sattuu olemaan syntymävuosi ja varmasti sitä silloin(kin) itketti...