HEI-jakajan ennakonsäätöpiuhan ku irrottaa, kone sammuu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja J.J. Laakso, 26.3.2012.

  1. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Kone: Chevy 305 cid (1985), kaikki saasteherkut edelleen kytkettynä.

    Mistähän mahtaisi otsikon mukainen oireilu johtua?! Ennakkoa oli reilusti yli asteikon ja asteikolle asti ei voinut mitenkään pistää kun kävi sit niin huonosti. Korvakuulolta säädin ja hyvin tuntuisi pelaavan, mutta silti häiritsee...
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Säädä lampulla. Itellä kun oli ennakko täysin perseellään niin sammu letku irti. Säädä letku irti se käymään ja lampulla loput.
     
  3. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Ei ole letkua vaan johtoliitin (4-piuhaa) ja ilman sitä yrtin säätää niinku ohje sanoo, mutta en voinut kun sammu aina...
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Elä koko jakajan liitintä irrota vaan ainoastaan yhdestä johdosta avataan liitiin jossain kohtaa johtosarjaa, omassa tuliseinässä kuskin edessä, ikäänkuin muista johdoista erillään suojakuoren ulkopuolella.
     
  5. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Toi ohje on TBI:lle ja TPI:lle :soosoo:



    Vuosimallin huomioiden kyseessä on luultavimmin sähkökaasari, jolloin on 2 eri mahdollisuutta saada järjestelmä sytytyksen säätötilaan vuosimallista riippuen: vanhemmissa avataan nimenomaan se 4-johtoinen liitin jakajan vierestä ja uudemmissa kytketään aldl-liittimen A ja B yhteen. Tarkkaa vuotta systeemin vaihtumiselle en muista tähän hätään.

    Kummallakin systeemillä kone käytetään ensin käyntilämpöseksi ja GM:n ohjeen mukaan kone pitää olla sammuksissa säätötilaan ja siitä pois kytkettäessä. Säädön ajaksi voi kaasarista ruuvata tyhjäkäyntiä hiukan isommalle, että kone jaksaa käydä omillaan mittauksen/säädön ajan, mutta säätöhetkellä kierrosluku pitää tietysti oikea...

    Chevyn koneen ollessa kyseessä on myös mahdollista, että jakokoppa ja dampperi on eripariset tai dampperin ulkokehä on pyörähtänyt, jolloin merkit eivät täsmää ollenkaan :rotfl:
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  7. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Kyllä, auto on "sähkökaasarilla" ja ko. auton ohje nimenomaan on, että piuha irti, ei muuta. Mutta jos sen irroittaa koneen käydessä, sammuu ja jos ottaa ennen starttausta, ei auto käynnisty.

    Tuo dampperin ulkokehän kiertyminen on todennäköinen selitys sille, että on asteikolta pois, mutta se ei silti selitä tuota piuhan irroitus ongelmaa.

    Eli takaisin alkuperäiseen kysymykseen, missä vika? :D
     
  8. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Se uudempi, aldl-liittimestä säätötilaan laitettava versio hukkaa kipinän jos sen nelinapasen liittimen ottaa auki. Kokeile laittaa käymään ne A ja B yhdessä, et saa silla toimenpiteellä rikottua mitään. Jos ennakko on tällöin pienentynyt normaalista, järjestelmä on säätötilassa ja voit suorittaa homman loppuun. Onhan se aina vanhoissa vehkeissä mahdollista, että joku osa (esim. ECM) on vaihdettu joskus ja korvaava osa on voinut olla erilainen :wink:

    Normaalitilassa tyhjäkäynnillä ennakot huitelee jossain 20-30 asteen paikkeilla, joten silloin merkkien ei kuulukaan olla ajoituslampulla katsottavissa...
     
  9. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Ok, kiitos, kokeillaan tällä seuraavaks.
     
  10. Hectori

    Hectori 1st gear

    BAT tai B+ napaan pitää tulla 12v, muuten ei tuu kipinää.

    Ota se säädettävä ajotuslamppu hirvarilta niin tiedät missä mennään kipinän kanssa. Sitä takana olevaa nappulaa kun ruuvailee niin että ajotusmerkki on nollassa, niin näät siitä paljo on ennakkoo. Jos se ei tuu yhtään alueelle, otat multa siitä nokan ajotus setistä tulpanreikään kierrettävän stopparin ja haet sillä tarkan yläkuolokohdan niin näät onko sulla syystä tai toisesta merkit päin persettä koneessa.
     

Kerro tästä muillekin!