HEI-jakajan pikakorjaus.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Seevu, 17.5.2019.

  1. Seevu

    Seevu Gearhead

    Ihmettelin jo viime kesänä koneen (Cadillac 500cid) epätasaista tyhjäkäyntiä ja tutkimusten jälkeen päättelin vian olevan jakajassa. Hommasin alkuperäisen HEI:n tilalle halvan kiinankopion(virhe?), mutta eipä se auttanut. Konerempan jälkeen nyt keväällä kiinalainen laitettiin kiinni ja kokeilemaan: tyhjäkäynti yhä "huojuvaa" ja käynnistäminen kylmänä vaati paljon kaasun pumppaamista ja sahaamista.

    Otin 1974 HEI-jakajan työn alle:

    [​IMG]
    Sisältä ei näyttänyt kovin pahalta.

    Rungon puhalsin ja akselin varren kiillotin rättilaikalla:
    [​IMG]

    Liika päittäisvälys akselilla saa aikaan sen, että "matoruuvi" pääsee liikkumaan ja ajoitus muuttuu käydessä:

    [​IMG]
    Siispä rattaan putkisokka ja ratas irti. Paikallisesta Etrasta eurolla kasa shimmejä ja välykseksi 0.30mm (suositeltu 0.30-0.50mm).

    Jakajan sisuskalut putsattiin ja kaikki alkuperäiset osat laitettiin takaisin (poislukien pyörijä ja kansi):

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tässä alemmassa kuvassa näkyy ainoa "viritys" joka jakajaan tehtiin. 40v.+ ömeriikassa jakajia rempannut guru(?) neuvoi laittamaan alipaine-ennakolle stoppipalan. Tässä tapauksessa liike rajoitettiin kolmeen milliin. (lipare alipainekellon varressa). Peltilätkä on kiinnitetty M3 ruuvilla. Sytkämodulin ja rungon väliin piitahnaa.

    Em. remppaukko neuvoi tulpankärkien välykseksi 0.045" (n.1.15mm), virtajohdoksi 4-6mm2 kaapelia, joka on kytketty suoraan IGN (ignition) napaan vaikkapa sulakerasiaan. Alkuperäisiä osia ei hänen mielestään kannata vaihtaa ja esim. Pertronixin Flamethrower-setin manasi alimpaan helvettiin.

    Jakajan laitoin paikoilleen ja käynti muuttui todella paljon! Käy tasaisesti ja lähtee avainta hipaisemalla käyntiin. Remppahomma on helppo ja halpa. Suosittelen!

    (ps. Kiinan HEIn välyksen poistin myös ja laitoin vakuumin rajoituksen. Jakaja lähti kiertoon, niin en päässyt testaamaan fiksauksen toimivuutta).

    https://www.davessmallbodyheis.com/
     
    Muokattu: 17.5.2019
    4d sedan, chevytb02, Jussi289 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ihan hyvähän se välys on laittaa ohjearvoon, mutta se tuskin on ollut syyllinen häiriöön. Siellä rattaan perässä kun on öljypumppukin, niin kyllä se pistää hanttiin niin paljon, et välys pysyy laidassa.
     
    Impala76, xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. Seevu

    Seevu Gearhead

    Caddyn koneessa ainakin öljypumpun käyttöakseli "tiputetaan" rattaan kuusikulmaiseen reikään ja siihen virranjakaja päälle. Minun ymmärrykseni mukaan pystysuuntainen liike on ihan mahdollinen. No joka tapauksessa kuten sanoit, niin ei siitä shimmaamisesta ainakaan haittaa ole.
    Omassa tapauksessa pienestä ruuvaamisesta oli iso hyöty vaivaan nähden.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Juu, mutta kun hammastus on vinohampainen, niin pumpun jarruvoima vetää väljät aina samaan laitaan niitä rikkoja vasten.
     
    Seevu ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  5. Seevu

    Seevu Gearhead

    Jep jep. Juurikin siksi shimmaus ;)
     
  6. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    en tarkoita välttämättä sinua mutta yleensä siinä kohtaa kun aletaan ostelemaan uusia virranjakajia on vian haku niin epätoivosessa pisteessä että kannattaa pysähtyä miettimään. Milloinkaan ei ole omista laitteista käyntivian syy ollut sitten loppujen lopuksi itse virranjakajassa vaikkei niiden superväljien jakajien korjauskaan ole pahitteeksi.

    Tarkasta autostasi jakopään välys. Mulla oli joskus aikoinaan samanlaista, alko käymään ihmeellisestä plätkyttämätllä niinkun olisi muka joku tehompikin kone, samalla tuli käynnistysongelmat. Vika "korjaantui" uudella virranjakajalla hetkeksi ja lopulta käyntiviat palasi pahempana. Mittailin ohivuotoja jotka oli hervottomat ja diagnosoin vian olevan niissä. Taas meni metsään ja kun avasin koneen tohon levälleen sillä ajatuksella että porauttaisin sen niin selvisi vian todellinen syy: Vika oli jakopäässä josta oli muovit lähteneet pois hammasrattaan päältä ja löytyivät öljypumpun siivilästä. Jakopäänketju oli ilmeisesti pomppinut siellä joittenkin hampaittensa yli, oli aivan tavattoman löysä.

    Älä mene samoihin miinoihin kuin minä, tarkasta jakopää!!
     
    Muokattu: 27.5.2019
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Poikkeus vahvistaa säännön. Mun muinoinen Fiat 126 kieltäytyi käymästä tyhjää. Miten lie päädyin ottamaan virranjakajan pöydälle. Sitä ei jaksanut käsin pyörittää. Rasva loppu ja puslat leikanneet kiinni. Voiteet sisään, herkistely ja paikalleen. Ja taas toimi! Ja siis aivan 100% jakajavaiva!

    Ei liian piukkakaan ole aina hyvä.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Et ollut ruuvaillu sitä rasvakuppia tarpeeksi vai oliko tossa enää sellasta.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    En muista. Oli semmonen yhden kesän auto. Ei tullut ihan joka kohtaa käytyä läpi.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ainakin 600 fiatissa on sellanen.sillä oli oikeen joku nimikin. Joku snautser- kuppi.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Täysin mahdollista, että on ollut. Mitä äsken googleviisautta tarkastelin, niin 126/500 jakajassa semmosta näy.

    Nelipyttyisessä kampikammion paine on suht tasainen, mut tasavälisellä sytytyksellä kakspyttysessä kampikammion tilavuus vaihtelee yhden kierroksen aikana iskutilauuden verran. Öljykorkin avaaminen sai melkoisen sotkun aikaiseksi. Arvaten ne on ajatelleet, että semmonen purskuttaja öljyää jakajansa sisältä päin.

    Tuossa se vaan petti. Värkki on purettu ja paalattu, eikä kiusaa enää ketään.
     

Kerro tästä muillekin!