Heikko ja äänekäs startti moparissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Mopuristi, 7.8.2015.

  1. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Eli isolohkossa oli moparin ministartti se pyöritti jotenkuten. Sitten siitä tuli äänekäs ja alkoi pyörittää vaivalloisesti, kansirempan jälkeen käytännössä lakkasi pyörittämästä. Vaihdoin uuden tehokkaamman powermasterin. Mutta sekin pitää ääntä ja pyörittää heikosti. Laitoin uuden isomman akun, ei paljoa auttanut. Kaapelit ei pahemmin kuumene, päävirtakatkaisin ohitettu, ei apuja.

    Huono pyöriminen ja metallinen kova ääni liittyvät varmaan toisiinsa? Starttikehässä vikaa?

    Täytyy tsekata jotenkin hammaskosketus seuraavaksi
    .
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Saitkos moottorin käyntiin? Meinaan, että pyöriikö kone normaalisti.
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo, kylmänä saanu muutaman kerran käyntiin ja käy hyvin. Hetken käytyään ei meinaa saada enää käyntiin
     
  4. nuffield

    nuffield Gearhead

    Onkos ennakot millaset?
     
  5. kotr

    kotr 3rd gear

    Paljonkos puristuksia?
     
  6. Lasse73

    Lasse73 1st gear

    Kokeile nyt vaikka ensin, että ruuvaat tulpat irti ja sitte sahaat... jos kuullostaa , että pyörittää helposti eikä soraääniä... tulpat takas ja tsekkaa ettei liikaa ennakkoa ja sahaa sahaa... testaa... Jos pyörittää huonosti ja ääntää ilman tulppia molemmilla kokeilemillasi starttimoottoreilla, ota startti irti ja kato onko metallipurua siellä kytkin/turbiinikopassa...jos metallipurua vika startti/vauhtipyörä alueella jos ei metallipurua ja silti ei pyöritä, ota moottori irti ja pura moottori....
     
  7. kotr

    kotr 3rd gear

    No elä nyt helevetisä moottoria ala purkamaan. Korkeintaan starttimoottoria voi availla. Nuo nyky startit ihan kauhiaa paskaa.X racereilla ei tee yhtään mitään. Ja muut merkitki leveilleet yhtäkkiä. Ite ostin nyt remyn startin ja ainaki vielä hyvin pelannu ja starttaa kiivaasti. 1.8hp mainostehoa.
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Oliko remy mini mallia?
    Furysta laukes joku mini startti ja uutta pitäs löytää tilalle. :odroll:
    Joku minkä kanssa ei tarviis rukoilla starttaako vai ei...
     
  9. makaro

    makaro 1st gear

    remy alias delco alias delco remy on ainoa oikea mikä toimii suuremmassa osassa usa autoja.Yritys missä olen ollut 15 v tuo mm remyn laitteita uudestaan vuosien jälkeen koska muut ei yksinkertaisesti kestä...ja tidän mistä puhun koska myymme noin.100000 starttia ja laturia per vuosi maissa suomi, viro ja norja.Kasvatamme delcoa joka vuosi myös siksi että ei juuri eroa kiinan paremman tarvikkeen hinnasta..ja ei..en ole siellä töissä missä luulette
     
  10. Lasse73

    Lasse73 1st gear

    joopa joo... ja toivotaan ettei siellä mitään isoo oo menny... mut pyörittele sitä konetta siltä dampperin päästä jollain sinne sopivalla työkalulla ja tunnustele tilannetta.. toki voihan se starttikin olla kaput... Ja läppänä ,tosimies purkaa moottorin joka viimeistään tokan lähdön jälkeen joka tapauksessa huvikseen ;)
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    vois ajatella että jos startti on liian lähellä vetolevyä ja jomman kumman hammaspyörän hampaat pohjaavat niin vie kaiken voiman ja päästelisi ääntä

    powermaster startti on pelannut mulla nyt neljättä ajokautta hyvin, sillon tällön lyö tyhjää mutta toisella lähtee silloinkin kun malttaa odottaa pari sekuntia
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tästä innostuneena katsoin mitä delco-romulla olis tarjolla noihin natikan/ford 7.3 riisseleihin. Noh, remanufacturoituja Mitsubish OEM starttejahan ne...
    Tehoja niissä muuten 3.6kw eli 4.8hp, vrt edellä joku muikisteli Romun 1.8hp teho arvojen kanssa. Arvatenkin vastaavia diesel startteja löytyy cummins ja gm leireistä.
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Koneessa ei ole mitään vikaa, käy hyvin kun saa käyntiin. Viimeisimmän puristusten noston jälkeen puristussuhdetta ei ole mitattu, ehkä jotain 12-13.

    Täytyy jatkaa tutkimista huomenna, onhan tässä vajaa viikko motoparkkiin.
     
  14. kotr

    kotr 3rd gear

    Pelaako nyt?
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä se rupes jo huomattavasti paremmin starttaamaan kun vaihdoin: maakaapelin, isomman päävirtakytkimen, lisäsin toisen maakaapelin koneen ja rungon väliin sekä molemmat akunkengät. Eli tavallaan vähän kaikissa oli jotain sanomista.
     

Kerro tästä muillekin!