heikko teho etulevyillä / takapainoiset jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja GN 87, 4.2.2004.

  1. GN 87

    GN 87 1st gear

    72 GTO:ta riivaa täysin käsittämätön jarruongelma. Autossa on orkkisjarrujärjestelmä, (etu levyt, takarummut), jolle on huollot tehty. Pääsylinteri, proportioning valve, palat, kengät, takasylkät, etuletkut jne. on kaikki uusittu, mutta autoa kiusaa käsittämätön takajarrujen lukkiutumisherkkyys, eikä etujarruilta löydy lähellekkään oikeita tehoja. Etusylinterit kuitenkin liikkuvat hyvin ja ilmatessa painetta tulee reilusti. Eli jarruttaessa takapää menee todella herkästi lukkoon ja etujarrut toimivat ikäänkuin viiveellä. Nesteet on uusittu ja järjestelmä putsattu monta kertaa. Putkien pitäisi olla oikeassa järjestyksessä ja lisäksi vika alkoi itsestään, eikä minkään muutosten jälkeen. Ideat ovat suoraan sanottuna täysin loppu. Uusia ideoita otetaan kiitollisena vastaan.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Impalassa sama vika, pitää säätää takaa kengät pari milliä irti rummuista niin pelaa. Mulla vikana tosin on väärä proportioning valve eli ei se ole vika vaan ominaisuus.
     
  3. GN 87

    GN 87 1st gear

    Jesh, samaa testattu GTO:ssakin ja tuloksena vaan syvempään painuva poljin. Mulla tosin auto toimi välillä niinkuin pitääkin ja vika tuli itsestään.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    putki tukossa?? ei muutakun paineen rajotin takajarrulinjaan!
     
  5. Stingray

    Stingray Gearhead

    Missä kunnossa on takarummut? Mulla on sama ongelma Dusterissa, vaikka on paineenrajoitinkin jo takapiirillä. Omat rummut on ainakin niin kuluneet, että luulen niiden antavan jarrutuksessa sen verran periksi, että menevät soikeiksi ja lukkiutuvat saman tien, tai näin ainakin asian järkeilin ja toivon. Saas nähdä miten tämän talven perusteellisen jarrurempan jälkeen toimii.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep "boijaavat" loppuunkuluneet ja ylikokoon sorvatut rummut voivat olla yksi syy.. Siis juuri tuo rummun joustaminen. Sehän lienee syy eneimmäissisämitan ilmoittamseen. Muinoin pula-aikana korjasivat tuota loppuun sorvatun rummun joustamista rummun ulkopintaan hitsatulla teräspannalla, ja vot toimi taas kuin väärä raha, vaikka sisämitoiltaan olikin jo liian suuri..

    Eli rummut irti ja mittaamaan..
     
  7. GN 87

    GN 87 1st gear

    Kiitos vinkeistä, mutta uskoisin rumpujen olevan vielä ihan ok kunnossa, eikä letkuistakaan ole irronnut mitään. Ovat itse asiassa uudet. Auto on nyt neljättä kertaa pajalla saman vaivan takia, eikä korjaamon äijätkään enää ymmärrä, mistä on kyse. Auto kuitenkin toimi viime kesänä vielä niinkuin pitääkin ja vika vaan yht´äkkiä ilmaantui. Tänään ehkä kuulen korjaamolta taas jotain, mutta pitänee löytää uus paja, ellei homma nyt toimi. Lähes kaikki jarruosat on jo uusittu, eikä autolla muutenkaan ole ajettu kuin 140 tkm, joten homma pitäisi saada toimimaan ihan orkkismallisenakin. Toki uusia ideoita saa lähettää, koska nykyiset venezuelalaiset korjaajat eivät ainakaan tiedoillaan loista!
     
  8. blacko

    blacko 3rd gear

    Mitenköhän lienee tuossa vehkeessä mahdollisuus, että takakengät on väärinpäin. Ainakin joissain autoissa mahdollista asentaa väärinpäin ja sillon tulee tota lukkiutumis juttua vastaan...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuli blackon kanssa sama juttu mieleen, eli pidemmillä hihnoilla varustetut kengät on etupuolella ja silloin toimii just noin. Kokeiltu on... Tai takana liian leveät/pitkät hihnat kengissä tms.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulla on 74 Dartissa sama "vika". Dartin propo venttiilissä on manuaalin mukaan muiden toimintojen lisäksi erityinen Hold-off-venttiili joka sallii paineen menon ensiksi ainoastaan takajarruille kunnes rumpujarrujen jousivoima on saavutettu.
    Manuaali sanoo "this valve keeps the output pressure to the front brakes in the 3 to 30 psi range until the hold-off pressure is reached (117psi) and then blends back to give full output pressure to the front brakes.."
    Tämä toiminta auttaa estämään etujarrujen lukkiintumista kevyessä jarrutuksessa jäisissä olosuhteissa... näin manuaalissa kerrotaan. Selvitäppä tuo katsastusmiehelle!

    Tosin ei minunkaan Darttini jarrut noin toimi vaan ovat normaali jarrutuksessa takapainoiset eli tuo Hold-off venttiili on varmaan viallinen.
     
  11. Simo

    Simo 1st gear

    Jostain syystä tulin taas nimettömäksi vaikka olen kirjaantuneena, johtuneeko vanhasta explorer ohjelmasta tai -kompuutterista?

    eli tuo 74 Dartti juttu on minun

    Simo
     
  12. GN 87

    GN 87 1st gear

    Toi takakenkien väärinpäinolo saattais hyvinkin osua oikeeseen! Eli ymmärsinkö nyt oikein, jos etukengät ovat pidemmät, on asennus väärinpäin? Tosin systeemi kuitenkin toimi puolisen vuotta ihan ok? Toi pitää kuitenkin tarkistaa, koska tällä hetkellä muistaakseni juuri etukengät ovat ne pidemmät. Eli kumminpäin ne pitää olla? pidemmät taakse ja lyhyemmät eteen? Kiitos vinkistä!
     
  13. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Aspenissa takajarrut oireili samallalailla. Käsijarru jätti takakengät liian lähelle rumpua
    ja lumella menia aina poikittain ku koski jarruja.
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Oletko kokeillut viilata niitä jarrukenkien päitä, yleensä se auttaa tohon vikaan.
     
  15. tommy

    tommy Gearhead

    Ja onko jarrut ilmattu oikein? Joissain automalleissa pitää tuo paineentasausventtiili "lukita" auki ilmauksen ajaksi. Ja tehostetuissa jarruissa tulee muistaakseni lyhyempi kenkä eteenpäin.
     
  16. blazer82

    blazer82 1st gear

    Itselläni oli Caminossa sama vika. Sitä yritettiin etsiä joka puolelta ja lopulta rupesin ostamaan uusia osia ja vaihtamaan palikka kerrallaan. Vika löytyi jarrukengistä, jotka olivat uudet. Vaihdoin ne uudelleen uusiin ja vika hävisi. Luulisin että kengissä oli valmistusvika.
     
  17. fairlane

    fairlane Gearhead

    no nyt on mulla sama vika 72 chevelle hylättiin konttorilla kun on liian takapainoiset jarrut,etujarrut piti kanssa ihan hyvin mutta katsuri kävi koelenkillä ja huomas että takapää lyö lukkoon ennen etupäätä,eli tarviiko mun nyt huonontaa takajarruja?
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Helpoimmalla tossa edellä mainitun Chevellen kanssa saattais päästä kun hommaa sinne vaan säätimen väliin. Meillä oli '67 pikupissa sama ongelma eli siihen laitettiin uudemmasta isot levyt eteen ja kaikki jarrut piti hyvin mut takapään rumpujarrut napsahti aina ensin lukkoon. Hommattiin sit Rácers Placesta säädin (49 €, on varastotavaraa) ja ongelma poistui samantein ja auto saatiin leimattua.
     
  19. fairlane

    fairlane Gearhead

    just tota säädintä kattelin kanssa noilla racers placen sivuilla
     
  20. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Tää on puhdas arvaus: taakse on asennettu liian pehmeätä/pitävää kitkapintaa omaavat kengät, takajarrut ovat alkaneet pitää "liian hyvin" vasta kun ne ovat kuluneet (=sovittaneet itsensä) tarkalleen jarrurumpujen muotoihin. Vaihda takajarrukengät "kovempiin" tai vaihtoehtoisesti eteen pehmeämmät =pitävämmät palat.
    Täältä härmästä saa ainakin eteen paloja eri kovuuksilla, takakengistä en tiedä. Itse asensin joskus kauansitten Willwoodin säätimen takapiiriin niin loppui takapainoisuus märällä asfaltilla.
     

Kerro tästä muillekin!