helmapellin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 13.11.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Helmapellit pitäis vaihtaa auto-vanhukseen ja uudet on jo hankittu.. en ole ennen näin isoa savottaa autoon tehnyt ni vähän mietityttää.. Hitsataanko uudet pellit koko matkalta yhtenäisellä saumalla? Kuinka paljon kannattaa jättää vanhaa pellin reunaa uuden helmapellin alle vai leikataanko aivan tasalle? Toivoisin että näihin vastaa kokeneet henkilöt..
    kitooos!
     
  2. JPK

    JPK 1st gear

    ite laittaisin puskusaumalla ja yhtenäisellä hitsauksella, ja sit muistaa laittaa vielä kotelosuojat urakan jälkeen, niin ei tarvi heti uusia
     
  3. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Kuin myös.
    Lisäksi jos hitsaussauma tulee laajalle suoralle pellille(kylkeen) jättäisin sisäpuolelle kantatun parin sentin reunan, se pienentää huomattavasti vetämisen vaaraa.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Läpi sauma mutta lyhyitä saumoja ja jäähdytys välillä ettei lämpene ja vetele ennenkuin rälläköit vanhan pois auto kannattaa pistää monesta kohtaa pukeille.Eipähän notkahda niin helposti.
    Nimimerkillä ei meinannut mennä ovet enää kiinni Datsunista!
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    kantatun? Tarkoitatko että taitetaan parin sentin reuna alkuperäistä peltiä kotelon sisäänpäin?
     
  6. -TH-

    -TH- Gearhead

    pintapeltikö on kyseessä?

    pintapelti kannattaa hitsata ihan samalla tavalla kuin se on tehtaallakin tehty, eli pisteillä alareunasta ja esim. tolppiin tuleva sauma täyspitkällä, joissakin sekin on pisteillä.
    pisteille reijät voi porata vaikka akkukoneella tai jos omistaa hommaan tarkotetut pihdit,niin rijät syntyy helposti. poista varastomaali reikien kohilta, esim. niikroutukka ottaa malin hellästi pois, hio maali ennen reikien tekoa jotta tukka ei hajoa.

    kannattaa varautua parsimaan se alareunan vastainen pelti myös, se on yleensä kadonnut melko reippasti jos helman vaihto on tiedossa.
    99% jouvut korjaamaan muutakin kun pelkän helman, ei siis kannata arvoida aikaa väärin.

    varaudu sovittelemaan korjauspalaa autoon, SE EI tule käymään suoraan.
    jos lattia on hapantunut , niin korjaa se ensin ja siten vasta leikkaa vanha helma pois.

    hommaa useita lukkopihtejä/puristimia ym. apuvermeitä jotta saat pellin kohilleen ennen yhdenkään heftin hitsausta.
    kun oot heftannu helman muutamasta kohti,niin sovita ovia koppaan.

    elä piä kiirettä.
     
  7. JPK

    JPK 1st gear

    niksipirkka: hyviksi lukkopihdeksi on myös havaittu maajohdon kiinnityspihdit :oops:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yhtyisin edelliseen puhujaan eli pisteillä, n 5mm pellit päällekkäin. pellit puhdistetaan siltä osalta mistä tulevat päällekkäin. Ja hitsauksen jälkeen nappien silottelu ja tina saumaan. Ja eikun pakkelia ja maalia.

    Napeilla hitsatessa pelti ei vetele (pakkelin tarve vähenee) ja tinalla saadaan tiivis sauma niin ei kosteus pääse sisältäpäin maalin ja pellin väliin!!
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä pintapelti on kyseessä, eli siis alapuolelta pisteillä ja yläpuoli yhtenäistä saumaa? Saadaanko riittävän pitkillä tauoilla ja tuennoilla vetely kuriin, vai pitääkö valmistautua jotenkin muutenkin?
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Tinan kans on ihan yhtä pätevää myös korin tiivistykseen/saumaukseen käytettävät liimat,kunhan painaa sen saumaan tiukasti,niin että aine täyttää myös mahdolliset raot siittä saumasta

    Etu tinaan verrattaessa on se että joskus tulevaisuudessa on helpompi paikata tulevia reikiä kun se tina ei ole siellä kiusana.

    En ole koskaan tehnyt helmojen vaihdossa yhtenäistä saumaa mihinkään kohti pellit vain noin 0.5 cm limittäin ja sentin,pari saumanpätkiä n. 5cm välein. ei tuhraannu aikaa turhuuksiin
     
  11. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Täsmälleen näin miten -TH- neuvo!

    Kannattaa leikata se uus helmanpala (tai mitä nyt milloin vaihtaakin) vielä mahdollisimman lähelle semmoiseksi minkälaisena sen kiini laittaa. Sen kun laittaa vaihdettavan pellin päälle, niin voi piirtopuikolla piirtää leikattavaan peltii mahd. lähelle korjauspalan muoto. Sitte on hyvä leikata vanha pelti veks ku tietää suurin piirtein mihin kohtaan korjauspalan reunat tulee. :lol:

    Älä missään nimessä sitte mee leikkaamaan ulkopuolen ja sisäpuolen helmapeltejä yhtäaikaa pois, muuten notkahtaa! Itte oon havainnu helpimmaks tehdä ensin ulkopuolen helma, sitte sisäpuoli ja sitte jos vielä tarvii lattiaa hitsata. Tässä järjestyksessä on vielä kaikkei vähiten notkahtamisen vaara. :wink:
     
  12. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Hitsaa pitkäsauma niin, että ensin heftaat kiinni useemmasta kohtaa. Sitten jatkat pisteiden laittoa niin että eka heftin perään toinen hefti, tokaheftin perään toinen hefti, jne, jne... niin kauan että sauma on kokonaan hitsattu. Jäähdytä jokainen hefti märällä rätillä. Näin kun hitsaat, ni ei vetele, eikä tartte tuentoja eikä senkummempia taukoja. :lol:
     
  13. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Joo, jos jättää pekille hefteille ja vielä sitte tollasee tinan päälle tai vaan pakkeloi, niin kohta löydät lahoa taas. Et ikinä saa tolla systeemillä niin tiiviisti peltejä yhteen etteikö väliin pääsis kosteus. Kyllä se tinakin muuten tollasissa korjauksissa poksuu pois, eikä oo ees kovin halpaa korjata tinalla.
    Hitsaa vaan jos hyvän haluut, ei noi oikotie korjaukset oo kovin pitkäikäisiä.
     
  14. Pex

    Pex 1st gear

    Tossa vuosi sitten aloittelin laajahkoa peltien vaihtoa vaniin.
    Yksikään pelti ei tullut päällekkän, vaan päittäin.
    Helma on vanissakin aika pitkä. Kanttailin helman 1.5 mustasta.
    Heppasin siihen TUKEVASTI 30x30x3 kulmaraudan kiinni ennen hitsuuttelua. Pätkissä, ja jäähdytellen. Kuvat puhuvat paremmin;

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Joo puskusaumaa mäkin suosin, ei jää tolle kaveri kosteudelle rakoja asusteltavaksi. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!