Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kepol10, 21.11.2012.

  1. kepol10

    kepol10 Gearhead

  2. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    No siinäpä olisi nyt hyvä tilaisuus FHRA:lla maineen parantamiseen !
    Jos saavat aikaan harrasteajoneuvorekisterin niin palaan heti jäseneksi.
    FHRA ja SAHK omaavat kuitenkin sen verran enemmän arvovaltaa kuin kansalaisaloitteen kautta tehtynä saisi. Toivottavasti silti siinä keskustellussa vaikuttaneet aktiivit olisivat tässäkin puuhassa mukana. Ruotsin malli voisi kyllä olla hyvä saada pinnalle kun Jyrki-boy haluaisi pienten lasten äidit osa-aikatöihin Ruotsin mallin mukaan ja kovasti se meidän oikeusministerikin Ruotsin mallia hinkuu eräässä toisessa asiassa :D
     
  3. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    "Näin voi­tai­siin kor­ja­ta ti­las­to­jen vää­ris­ty­mät ja sii­vo­ta ajo­neu­vo­re­kis­te­ris­tä ro­mu­te­tut ja maas­ta vie­dyt haa­muau­tot."
    Jos Ruotsin malli saadaan niin ok, mutta kun pelottaa tosta luettavissa oleva "pakkoharrasteautorekisteröinti", joka sitten varmaan rajoittaisi ajelua? Kun meinaan itte kötöstellä '55 käyttöauton taas liikenteeseen.
    Ruotsin malli olisi mainio, tokkopa suurta kansantaloudellista menetystä tulisi jos +30v autot olisivat Skattebefriade. Ei meitä hulluja nyt ihan joka oksalla kasva ketä halutaan ajaa +30v autoilla vuoden ympäri.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    Harrasteautorekisteri sinänsä voisi olla ihan hyvä juttu , mutta se ei poista ongelmaa, eli ne liikennekäytöstä poistetut autot jotka on purettu varaosakäyttöön jäävät roikkumaan tilastoihin......nykyisen lain mukaan ikuisiksi ajoiksi.

    Ensiksikin pitäisi saada laki joka mahdollistaa auton poistamisen REKISTERISTÄ ilman romutustodistusta, vaikka tietysti se kirpaisee automaahantuojia ja suuria kierrätysfirmoja, mutta se on ainoa konsti saada rekisteri ajan tasalle.

    Mitenkähän on, lasketaanko tällä hetkellä museoautotkin mukaan, kun määritellään rekisterissä olevien autojen keski-ikää....itse en ylläty yhtään jos lasketaan.

    Ja toisaalta nythän on jossakin jo esitetty maksuja myös niille autoille jotka on liikennekäytöstä poistettuina.....sehän vasta kivaa onkin, kun maksat vaikkapa kymmenestä jo puretusta autosta "käyttömaksua" loppuikäsi, kun ne nyt sattumalta on sun nimissä rekisterissä....ja pois niitä ei saa ilman romutustodistusta....jota taas ei saa kun ei ole mitään mitä romuttaisi jäljellä.
     
  5. tabs

    tabs Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    ^Miten niin ei saa rekisteristä autoa pois romutustodistusta? Ainakin täällä konttorilla riitti kun vei kilvet otteen kanssa konttorille...
    Auto on poistettu rekisteristä nyt ja ikusesti eikä sitä saa enään uudelleen rekisteröityä samalla identiteetillä liikenteeseen.
    Sanoin että jää varaosa autoksi.
     
  6. debner

    debner Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    Tämä ongelma on puhtaasti keinotekoinen, miksi joku pitäisi saada pois rekistereistä? Kyllä sinne konesaliin bittejä mahtuu nykyään.
    Trafi osaa ajaa tiedostot joissa eri kriteereitä kuten liikennekäytössä olevat autot. Ja museorekisteröidyt. Ja liikennekäytöstä poistetut autot. Ja kaikki rekistereissä olevat.

    Jos halutaan laskea jotakin keski-ikää liikenteessä oleville autoille niin se voidaan tehdä laskemalla liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä. Siinä ei näy haamut merkitsevässä määrin.

    Rekistereistä löytyvien kaikkien autojen keski-ikä on luku joka kukaan tuskin mihinkään tarvitsee.?

    Ja varmasti voidaan tehdä lokerointia: 10 viimeisimmästä merkinnästä, 50 vuotta viimeismmästä merkinnästä yms. jos joku tarvitsee tuon kaltaista infoa.

    Harrasteautot ovat satunnaisesti liikennekäytössä, niistäkin moni voidaan siivota listoilta ajamalla tilasto jossa on autot joilla ei ole liikennekäytöstä poistomerkintojä ko. vuonna tms.

    Toki tuota helpottaisi harrasteautorekisteri jolloin tulee täppä, että harrasteauto - älä listaa käyttöautotilastoon.

    Tuo romutustodistushömppä ja rekistereissä roikkumis pelko on pelkkää romuttajien bisneslobbausta saada itselleen ilmaista rahaa ilmaiseksi tuotujen raaka-aineautojen muodossa.
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    Jep juuri näin. Täyttä skeidaa jota "myydään lottokansalle" uutisena ja ongelmana. Ainoa tavoite on saada helppoa fyrkkaa lain voimalla autonmaahantuojien omistamalle firmalle. Asiaa debner.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    Tässä vastaus muutamaan virheelliseen tietoon ja jos todella olette sitä mieltä ettei tästä kirjoituksesta tarvitse huolestua, niin ihmettelen kyllä millaisia harrastajia te olette.....



    http://www.hs.fi/autot/Ajoneuvorekisterissä+roikkuu+satojatuhansia+haamuautoja/a1305614397581
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit


    Lyödäänkö vetoa?
    Se on sun nimissä rekisterissä ikuisesti (ellei tule lakimuutosta)ja se on liikennekäytöstä poistettuna.
    Ja sen saa takaisin liikenteeseen kun käy konttorilla ottamassa sen liikennekäyttöön ja lunastaa siihen kilvet, ja jos olisi niin että siinä olisi vielä katsastusta jäljellä, sillä voisi lähtee ajeleen samantien.


     
  10. Beauville

    Beauville 1st gear

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    En suosittele lyömään vetoa rekisteriin jäännin puolesta.
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    No ei sitte lyödä vetoa, mutta olisin kyllä kiinnostunut tietämään miten se poisto onnistuu ilman romutustodistusta, tai todistusta auton tuhoutumisesta, jos lain mukaan ne ovat ainoa konsti tehdä lopullinen poisto....

    Jotenkin en usko että kukaan suostuisi sitä tekemään perustelulla , että auto jää varaosa-autoksi....sehän ei silloin ole mitenkään tuhoutunut.

    Laittakaa mulle yyveenä sen auton valmistenumero, niin mä kerron onko se vielä rekisterissä, sillä se selviää.
     
  12. tabs

    tabs Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    Laitampa sulle yv:n ja kyllä mulle aina pieni veto kelpaa 8)
    Oisko iso Karhu tai Sandels sopiva panos?
    Toinen on poistettu kuolinpesän puolesta ja toinen omia...
    Vitsihän on siinä että romutodistuksella poisto on ilmainen, mutta maksamalla liitteelisen rekisteri ilmoituksen ja ilmoittamalla ajoneuvon itse puretuksi homma edelleen onnistuu.

    Muoks:Em. toimenpide vahvistaa myös vakuutuksen päättämisen, eli ei roiku vakuutuksissakaan enään minimi vuosimaksulla kuten käytössäpoistossa.
    Muutenhan liikenne vakuutuksesta ei pääse eroon mitenkään...
     
  13. debner

    debner Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit


    Nyt meni ohi... mihin virheelliseen tietoon tuossa oli vastaus?
    Tästä kirjoituksestahan tässä keskustelussa on koko ajan kyse.
    Tuo kirjehän nimenomaan ei anna yhtään syytä pitää yllä romutustodistusrumbaa tai kehitellä käyttämättömyysveroja vaikka juuri niiden puolesta se hehkuttaa.
    Romutustodistuksella halutaan varmistaa että vaikka joku muu huomaa että kyseessä oli kansallinen- tai maailman harvinaisuus niin sitä läjää ei kukaan saa kunnostaa ajoon, hirmutärkeä paperi estää...
    Tai käyttämättömyysvero kaikista niistä päivistä tai vuosista kun auto on projektina tallissa...
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit


    Esimerkiksi tähän....

     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    Autosta voi palauttaa kilvet konttorille, jolloin vakuutukset ja verot kyllä loppuvat kokonaan. Kyseessä ei ole kuitenkaan lopullinen rekisteristä poisto joka onnistuu joko romutustodistuksella tai viranomaisen tekemällä selvityksellä auton lopullisesta tuhoutumisesta. Vakuutus kyllä loppuu kokonaan eli kyseessä on eri asia kuin "seisontavakuutus" taikka käytöstäpoisto.

    Kyllähän nuo ennen lakimuutostakin tapahtui samalla lailla, eli kilvet palautettiin ja lapussa muka luki että poistettu rekisteristä, mutta eihän ne käytännössä sieltä poistunut vaan auton tiedot löytyi edelleen atk-järjestelmästä, josta ne voi palauttaa rekisteröintikatsastuksessa. (onneksi!)Poistettiin vaan siitä rekisteristä jolle lähetetään verolappuja tms.

    Todennäköisesti monet minullakin olevat autot, joissa ei ole ollut kilpiä tällä vuosituhannella ovat edelleen atk-rekisterissä. Vanhemmat sitten vain mikrofilmillä. Mutta ei niitä ole käsittääkseni sillälailla poistettu kuin nyt tapahtuu romutustodistuksella.

    Kyseessä ei siis ole mikään vanhan systeemin korvike vaan ennemminkin lisäys jolla rekisterejä saadaan putsattua lopullisesti. Tosin kuten Jari hienosti kirjoitti niin onko sille sitten edes tarvetta paitsi jos halutaan kaikki vanhat autot hävitettyä Suomesta. Kun tuolta kuitenkin saadaan tehtyä atk-ajot jossa huomioidaan vaan liikennekäytössä olevat. Ja kuten toisessa HS:n lukijan jutussa todettiin, esimerkiksi kesäautot keikuttaa ikäkeskiarvoa kokonaisen 3kk verran..

    Eli kilvet voinee viedä konttorille kuten ennenkin. Jos taas kilpiä ei ole enää tallella niin sitten en tiedä, ainakin katoamisilmoitus ym?

    Siihen kuinka haitallista tällainen propaganda on nyt meidän harrastukselle en halua ottaa kantaa näillä tiedoilla. Mutta se, että tehdään vanhan auton myynnistä esimerkiksi perikunnalle positiivinen kokemus on hyvä tapa mainostaa vaihtoehtoa romutukselle, sen sijaan että haukutaan autossa kaikki mahdollinen ja tingitään hintaa alaspäin kaksi viikkoa, kunnes ei enää vastata puhelimeen.
    Virallisen romutuksen haukkuminen taas vie vain napit vastakkain kaikkien ympäristöhöyryjen kanssa vaikka olisi kuinka faktaa että kaveri näki kuinka..
    Positiivisessa hengessä "älä romuta aarretta" -kampanjointi ja myyntipalstojen mainostus tuntuisi minusta fiksummalta.

    Sekä se harrasteautorekisteri, jos ei etujen niin tulevaisuuden varmistamiseksi. Kaliforiassa meinasivat tehdä 90-luvulla korjaamoista riippumattoman saastesysteemin (EPA testing) jossa testeissä floppaavat pakkohaltuunotetaan ja romutetaan virkavallan avustuksella, sen sijaan että vialliset saastelaitteet korjataan. Sopivilla argumenteilla kaikki kauheudet on mahdollisia, muistakaa WW2..
     
  16. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    kilvet on vaan sulla autossa vuokralla jos poistat sen rekisteristä kilvet pitää palauttaa.
    jos toinen tai kumpikin puuttuu, teet katoamisilmoituksen ja maksat ne kilvet 10-12€ kpl vai mitä ne nyt maksaa?
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Helsingin Sanomissa FHRA:n Tapio Väljän mielipidekirjoit

    Pojat se on sillä lailla että cc on taas oikeassa. ts. Kilvet palauttamalla auto poistuu liiikennekäytöstä kilvet palautettuna. Jää rekisteriin. Ja saa liikennekäyttöön katsastamalla auton ja ottamalla kilvet päihin.
     

Kerro tästä muillekin!