HEMI Barracuda ja Duster

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 4spdBcuda, 5.11.2010.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ajankohdasta riippuen moottorin teholukemillakin on ollut merkitystä eikä painoeroakaan sovi vähätellä, varsinkaan earlyssä...
     
  2. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Mielenkiintoista juttuva äijät. Mun HEM-11 ja monella muulla lukee otteessa 7.2 litraa koneen koko. Ei ongelmia vuosikatsastuksessa, mutta fyyran leimassa oli kun mentiin kilpaa ajamaan. Olis muka pitäny lukea Hemi rekisteriotteessa. FAAK!
     
  3. MJF

    MJF Gearhead

    Olisko sielä pitäny fyyralle lukea kuitenkin 6,98 litraa? 7,2 kun on 440.
     
  4. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Hemppa

    Muuten meni jotakuinkin näin, mutta ekojen lohkojen toimitusaika venyi tehtaalta yli vuoden. US-Parts tilasi monta heti, kun tieto valmistuksen aloittamisesta saatiin. Tapaus pääsi jopa jenkkilehteen, että mitäs nää suomalaiset puuhaa. Osa pokista ehti kiivetä puihin ja pari lohkoa oli aika kauan myynnissä. Esim. kansia ei vielä silloinkaan saanut ja Soinin lainaamat orkkiskannet oli ACS osaston mallikoneessa. Cratet tuli saatavaksi vasta paljon myöhemmin.
    Miss Mopar Performance jenkeistä oli myös ACS:ssä pelkkien lohkojen aikaan eli 94 ja Jamppa syötti sille lihapullia. Partsi oli silloin muistaakseni maailman top 3 MP osamyyjä Mancinin ja Summitin jälkeen.
     
  5. mg

    mg Gearhead

    Sen verran mitä oon tähän aiheeseen perehtynyt; sattuneista syistä...
    Niin onhan 426MW ja 426H samankokoisia litratilavuudeltaan; mutta lienee kompastuskivi, tehot.

    Kun 426H koneissa aikanaan oli enempi hepposia kun 440W koneissa..

    Nykyään on sitten Hemi pelkkä silmänilo; kun samoihin tehoihin päästään Wedgekoneillakin ihan kätevästi.

    Todellakin eikais hemppa-dustereita ihan liiaksi asti ole :D..
     
  6. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Ei. Niin kuin kerroin otteessa olisi pitänyt lukea Hemi. Oli mulla struokkiakseli jossain vaiheessa, mutta se oli porattu ja tilavuus oli 439/446 laskutavasta riippuen.
    Ja sitä ei vuosileimassa inssit suostuneet kirjoittamaan otteesen kun tuon taustan kerroin. Ei silloin vielä ollut tehot tapetilla, vaikka silloin uusissa rekisteriotteissa oli paikka mihin laitettiin moottorin teho.
    Heh, kun leimasin eka kertaa 58 avo Buickkiani oli jo silloin kauhuskenaariota odoltavissa.
    Tein 425 molopään käymään lyijöttällä gasolla ja se motti penkitettin. Siis siksi että tulevaisuudessa saatettaisiin puuttua tehoihin. Niin kuin nyt nykyautoissa on. Nyt en tarkkan muista mitä dynolapussa luki. Tais olla jotain 480hp ja otteesen tuli jotain 341kw. Se lukee otteessa vieläkin.
    Ihan vaan varmuuden vuoksi tulevaisuutta ajatellen mikä silloin näytti pahalta mitä tuleman pitää..
     
  7. Ent. mattamustan Dusterin muutoskatsastuksesta 426:lle on kulunut jo yli 20 vuotta. Ajoin sillä eräänä kauniina kesäaamuna muutoskatsastukseen ja iltapäivällä pois.

    Silloin wanhaan hyvään aikaan voimassa olleet Liikenneministeriön määrittämät henkilöautojen rakentelusäännökset mahdollistivat tällaisenkin katsastamisen ihan säännösten mukaisesti, kunhan ensin oli perusteellisesti perehtynyt säädöksiin ja tarvittaviin selvityksiin.

    Rakentelu oli silloin vapaampaa kuin nyt. Moottoreita pystyi vaihtamaan ja virittämään vapaammin, ei ollut kg/kW -suhdetta rajaavia säädöksiä, korinvaihdotkin olivat mahdollisia myös itsekantaviin autoihin, jopa kanta-auton mallisarjan ulkopuolelle ja muutettujen osien prosentit nollautuivat ajan kuluessa. Oi niitä aikoja...
     
  8. Bomber#1

    Bomber#1 Gearhead

    Onko tästä jotain faktaa, vai onko rebelin omia muistelmia? :wink:
     
  9. iivar1

    iivar1 3rd gear

    valiantti -70 oli joskus noin vuonna -92.tosin sekin leimattu 440,mut harvemmin ketään kiinostaa pienemmälle koneelle muutoskatastaa.
    mattamusta ja saman näkönen nykyäänkin.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei siellä otteessa tarvitse, eikä oikeen edes voi lukea mitään hemiä sen enempää kuin wedgeä, DOHC:ta tai sivuventtiiliäkään mottorin kohdalla.

    Mitä noihin lohkoihin tulee, niin ne oli ja ovat edelleen ihan ameriikanvaluja. Jostain syystä niiden teettäminen on ollut mopar performancelle ylettömän vaikeeta; pienet valmistuserät matalilla kustannuksilla ei oo ollut ilmeisen toimiva yhtälö. Valetuista lohkoista muistaakseni suunnilleen 1/3 oli koneistuskelposia, ja sama trendi jatkui pitkään myö muiden mopar perf lohkojen osalta vaikka valubokseja välillä siirrettiin lafkasta toiseen. Niiden saatavuus on ollut erittäin satunnaista vuosien varrella. Samoja ongelmia oli myös kansien kanssa. Tällä hetkellä mopar perfin trendi tuntuu olevan ulkoistaa kaikki mitä pystyy, ja esimerkiks noi isolohkot on nykyään Worldin tekemiä, vaikkei sekään järjestely nyt ihan suoraviivanene ole. Worldillä kuitenkin kokemusta noista rautalohkohomista pienemmälläkin tuotannolla aikalailla. Ja uudet alsahemikannet on Edelbrockin tekemiä, samoin kuin isolohkonkin.
     
  11. Bomber#1

    Bomber#1 Gearhead

    Näin ajattelin, et kuulosti aika wierd hommalta?
     
  12. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Wierd tai ei, näin vaativat Virtasalmella vikoissa kisoissa 1992. Oikea inssi nauroi moiselle. Lukihan otteessa rekisteritunnus HEM-ll eli "Hemi ykkönen". Se ei fyyran katsuria naurattanut.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niistä ajoista oltiin välillä menty paljonkin eteenpäin. Nyt ehkä viimeaikoina taas menty takaisinpäin pilkunnussinnan linjoille, mut kuitenkin yleensä säännön kirjaimeen perustuen. Joutunu itekin tekee päivityksiä asioihin joita ei oo ikinä aiemmin vaadittu. Mut tohon aikaan tota katsastushommaa pysty kuvaamaan lähinnä mielivaltaseks ja joidenkin egon pönkittäjäks.
     
  14. tmvv

    tmvv 1st gear

    Tietääkös kukaan että missä päin on nykyään se mattamusta (NOS-14) Dusteri. Siinä V-8 lehden esittelyssä konepellillä poseerava serkkutyttö kyselee sen perään ja olis mielissään jos saisi jotain tuoreempaa tietoa autosta.
    Mulle sentäs jäi tuosta pelistä komea mäntä kirjahyllyn koristeeksi :D
     

Kerro tästä muillekin!