Herkules paineilmakompura

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja JYN85, 16.4.2009.

  1. JYN85

    JYN85 3rd gear

    Onko OD:laisilla kokemuksia Bauhausin myymistä Herkules merkkisistä kompressoreista?
     
  2. voittol

    voittol 2nd gear

    Ei ole ittellä , naapuri osti n. kuukausi sitte sellasen pienen ,mitä nyt ilmoteltiin 69-79euroo, oli vähä leikkikalun näkönen, mutta onhan siinä mahtavan mittanen takuu, itte hain vammalan villihinnasta einhellin tiistaina, kunnon kiinanlaatua sekin.
     
  3. willalande

    willalande 2nd gear

    Herkules... Nimi ainakin on mahtava.Ettei vaan olis perkules?
     
  4. ManseRAM

    ManseRAM 1st gear

    Ostin eilen sen 450l version.
    Ainakin Käynnisty joten hyvä on. ;)
     
  5. JesseX

    JesseX 1st gear

    Naapurin tallissa tais tuommonen herkules merkkinen kompura olla. Oisko ollu 100 litran säiliöllä se ja hyvin on kuulemma pelannu kohta vuoden ajan.
     
  6. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mites muut nuo hinnat alkaen kompurat, tartteis jonkun edullisen ku tuli saatua yks iso säiliö
     
  7. transport01

    transport01 3rd gear

    Saatko muuten mitattua tuon vastapainetuoton? Minulla on ollut harkinnassa samainen kompura kakkos kompuraksi, jonka voisi tarvittaessa raahata nykyisen rinnalle tuoton kasvattajaksi. Jos tuosta mallista irtoaa 200l vastapainetuottoa (joka pitäisi olla mahdollinen ko moottoriteholla), niin kompura kiinnostaa. Ei vaan viitsisi raahata laitetta kotiin testattavaksi ja sitten takaisin kauppaan, jos tuotto on ihan jotain muuta, kuin mitä voisi moottoritehon ja lupausten perusteella voi olettaa.

    Mittauksen voi tehdä esim seuraaavasti:
    Lasketaan ilmoja pois sen verran, että kompura käynnistyy ja kellolla otetaan aika käynnistyksen ja pysähtymisen väliltä ja painemittarista ylös käynnistymis ja pysähtymispaineet. Ilmankulutusta ei tietenkään saa olla tänä aikana.

    Tässä kommentteja siitä isommasta kolmesylinterisestä 100 litran säiliöllä olevasta mallista (600/100/10), jolle luvataan tuotoksi 600l/min, 2,2 kW moottorilla :odroll:

    Mittaamani vastapainetuotto hiukan yli n 200l/min :soosoo:. Tuo 600l ei voine edes teoreettisena imutuottona pitää paikkaansa, kun moottori on yksivaiheinen ja tehona 2,2 kW.

    Kompurassa ei ole käyttöaikarajoituksia, vaan käyttöaikasuhde on "cont", eli jatkuva. Ainakaan 30 min yhtäjaksoisella käytöllä ei kuumene kummoisesti. Lisäksi kompuran ääni on aika leppoisa puksutus, joka on plussaa.

    Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen 360 euron ostokseeni. Tuottokin vastasi odotuksia.

    Tässä kuitenkin varoituksen sana ostoa harkitseville:
    Jos luulee ostavansa 600l tuotolla olevan kompuran, niin varmasti pettyy. Jos ymmärtää ostavansa alle 400€ kompuran ja tietää mitä sillä rahalla voi odottaa, niin ostokseen voi olla jopa tyyttyväinen, kuten minä. :)
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi on kumma juttu että niistä saa ilmoittaa tuotoks ihan mitä vaan. Harvemmin ilmottavat kuitenkaan alakanttiin. Työkalujen kulutuksetkin on aika sekavia ainakin näissä halpiksissa, ehkä niissäkin ovat sitten kohdallaan kun laatu ja hinta on jotain muuta?
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Uskoisin, että hyvissä kompuroissa pitää ilmoitukset aika hyvin paikkaansa. Bauhaussissakin oli hyviä ja halpoja kompressoreita . Kun kyselin myyjältä mitä näissä halvoissa mahtaa olla vastapainetuotot, niin sain vastaukseksi, että en tiedä. Tuolla on myös kompuroita, joissa todelliset vastapainetuotot on ilmoitettu ja ne ilmoitukset pitää paikkaansa. Vertailemalla sylinterilohkon kokoa voi vähän arvella mitä näistä saa irti.

    Aika selväksi tuli, että jos haluat varmasti jonkun tuoton osta hyvä, jos haluat jotain minkä tuottoa ei kukaan tiedä osta halpa.

    No jos kone kestää, niin onhan tuo selvästi tehokkaampi, kuin samanhintainen hyvä kompura. Olen laiteeseen tyytyväinen, jos se kestää sen takuuajan 5 -vuotta ja sen jälkeen tarvittaessa voi vaihtaa pelkän lohkon tai sähkömoottorin.
     
  10. petrus

    petrus Gearhead

    Aika pätevä nyrkkisääntö vastapainetuotolle on että yleensä sitä on noin 100 litraa minuutissa per kilowatti. Näyttää sopivan myös tuohon sinun mittaukseesi.
     
  11. Chevy350

    Chevy350 1st gear

    Itellä kuvaa vastaava halpiskompura, mutta pari asiaa askarruttaa.
    Mitä nuo mittarit kuvastaa ? Epäilen että vasemman puoleinen on säiliön paine ja oikeanpuoleinen paineen taso mikä päästetään ulos ?

    Joku vois kertoa miten tuossa oikeen toimii tuo paineensäädin ?
    Ruuvataanko oikeanpuoleista nuppia niin että ei päästä mittarin mukaan kuin sen tietyn verran painetta ulos vai ? Niin ja annetaanko koneen päristä aina punarajalle asti, tasaako se ylipaineen sitten automaattisesti ?

    Kompura on mökillä ja olen koittanut sitä kerran tai pari, siitäkin jo muutama vuosi aikaa.

    [​IMG]
     
  12. willalande

    willalande 2nd gear

    juuri noinhan se toimii kun epäilit.letkupainetta säädetään siitä punaisesta nupista.säiliön paineeseen se ei vaikuta.
     
  13. Chevy350

    Chevy350 1st gear

    Näissä halvoissakin taitaa olla sellainen ylivuotoventtiili, että kone saa päristä jonka jälkeen se päästä ylimääräset paineet automaattisesti pihalle.
    Silloin kun käytin niin muistelin vaan että toppasin sen aina ennen kuin paine meni säiliön kohdalla punaselle. En tiennyt tuosta toiminnasta tarkemmin niin nyt ajattelin varmistella, ei tunnu kivalta, jos ylipaineen johdosta räjähtää kiinametallit silmille :rotfl:
     
  14. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    ostin kans yhden tosi halvan uuden kompuran ja kun ekan kerran veteli kohti maksimipaineita niin katsoin paremmaksi poistua toiseen huoneeseen. :rotfl:
    Ei kuitenkaan posahtanut. Pieni pelko aina tervettä näiden kanssa.
     
  15. transport01

    transport01 3rd gear

    Epäilykset mittareista osui oikeaan. punaisesta nupista säädetään uloslähtevä paine. mustan kotelon sisällä on säätö katkaisupaineelle. säätö pitää tehdä töpseli irti. säiliön kyljessä on tyyppikilpi, mikä kertoo maksimikäyttöpaineen. sen yli ei kannata säätää. Tosin ylipaineventtiili hoitaa homman, jos painekytkin ei toimi tai on säädetty liian ylös, eli ei sitä väärällä säädöllä saa räjähtämään.
     
  16. Chevy350

    Chevy350 1st gear

    Meinaat että tuo musta jötikkä pitää avata ja sieltä säätää sitä katkaisupainetta ?
    Mielestäni se olisi järkevää saada hieman matalemmalla ettei se mene sen ylipaineventtiilin hommiks joka kerta kun alkaa päriseen.

    Onko tuossa paineensäätimessä sitten jonkulainen ala tai yläraja milloin ei tule painetta läpi lainkaan ?
    Mietin vain, jos haluan käyttää vaikka maaliruiskua 2bar paineella niin saako sitä painetta mitenkään vakiintumaan että ruiskusta kun vetäsen liipasinta niin sieltä kanssa sitten tulee noin 2bar -+0.3bar.

    Hakusalla on hieman kompurahommat, mutta nämä jutut on hyödyllisiä monille muillekkin kompuran omistajille ja niille jotka aikovat hankkia :D
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Paineensäätö

    Itse käytän maalatessa erillistä paineensäädintä, jolla 10 bar säiliöpaineen saa alennettua tasaiseksi 1.5-2 bar paineeksi. Paineensäädin pitää paineen vakiona säiliöpaineesta riippumatta; säiliöpaineessa on aina ylä- ja alaraja ja siksi sen käytöstä suoraan maalaukseen seuraa painevaihtelua ja lisäksi ainakin itsellä kompuran syke näkyy jos yrittää maalata ilman paineensäädintä
    EDIT: siis tämä kapine on venttiili erotukseksi edellä kuvatusta painekytkimestä, ei ollut kallis ja on varmaan peruskamaa hyvissä maalitarvikeliikkeissä
     
  18. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    199,00 EUR hintaisessa Herculeksessa on nyt ilmennyt sellainen ongelma, ettei kone jaksa lähteä pyörimään jos tankissa on vähänkään enemmän painetta. Voiko olla joku markan vika vai joko nyt saa skannatun, tulostetun ja laminoidun kuitin ottaa mukaan tallin seinältä? Fiksumpi olisi vienyt jo huoltoon, mutta en ole jaksanut kaivaa tuota tallin perältä kyytiin.
     
  19. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Mulla on samanlainen halpis herkules. On aika tarkka jännitteestä, sillä mulla ei lähde ulkopistorasiasta käyntiin jos pytyssä painetta. Talilla ok. Mitattiin jännitteet vaiheilta ja kas kummaa yhellä vaiheella on senverran alenemaa, ettei lähe käyntiin sen vaiheen takana olevilta pistorasioilta.
     
  20. Lohkoneuvos

    Lohkoneuvos 1st gear

    Hah, kyllä se on sitten sähköistä kiinni. Sain jo kerran palovamman kompuran jatkojohdon töpselin kärjistä. Sähköt mallia Intia lie syyllinen 100% varmuudella asiaan. Pitääkin koittaa kammetaa sille toisaalta virtaa.
     

Kerro tästä muillekin!