hiacen turbotus..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 251265, 27.7.2006.

  1. 251265

    251265 1st gear

    Voiko esim. vanhaan hiaceen laittaa turbon?
    Kuinka on, säästääkö se dieseliä vai ei?
    Onko kallis prokkis? vaikea?
    Onko niin että pannu kilahtaa ennen aikojaan
    kun ei kestä tehonlisäystä
    Kannattaako ees harkita vanhaan 2,4l dieseliin? :eek:
     
  2. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    kyl toi pata kestää turbotusta, kuha ei järjettömiä paineita tarjoa. Ja saahan sillä todenäkösesti riisseliä säästettyä. Mutta todenäkösesti käännät taas vastaavasti syöttöä lisää = lisää myös kulutusta, mutta kulkukin paranee.
     
  3. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    jossai dieseli palstal oli juttuu ku joku oli ahtanu toyotan 2.2 diesel koneen ja arveli tehojen olevan siin 300 pintaan ja väitti et se kestää sen viel hyvin. alakerta on kuulemma jo vakiona niin rankkaa tekoa
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lantaruiseri LJ-70 hylsyssä on toi sama 2-L kone turbolla ja kyllä ne tuntuu kestävän vaikka vähän ahtojakin nostaa. Legenda kertoo että molemmissa on jopa sama puristussuhde mutta totuus taitaa olla että ilman turboa olevassa se on 22.1:1 ja turbossa 21:1. Ja tollasella suhteella ei niitä ahtoja voi paljon yli 0.4 baria tyrkyttää ilman että patti hajoo.
     
  5. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Itselläni oli aikoinaan kaverin rakentama 2.4 turbo-Hiace. Kone oli ihan vakio vapari, ahtimena joku hukkaportiton Mitsun turbo. Eli ei ehkä ihan sivistynein kombinaatio. Kulkupuoli oli kyllä jotain ihan muuta ahtamattomaan verrattuna, mutta lämpöjen kanssa piti olla tarkkana, isoilla syötöillä kone kävi aika kuumana. Polttoaineen kulutus ei ainakaan pudonnut, mutta tuskin kasvoikaan. En sitä sen kummemmin mittaillut. Katsastusahdot oli 0.7, ja siellä ne ajossa kuorman kanssa usein kävikin. Maksimiahdot kävi kerran kokeillessa 1.0 barissa. Vähän hirvitti, mutta eipä siellä mitään tapahtunut. Teki mieli vaihtaa sinne hukkiksellinen ahdin, mutta siitä on niin paljon vaivaa... :)

    Ei se vaikeaa/kallista ole. Ahtimen lisäksi kun ei periaatteessa tarvitse kun vähän putkea pakokaasulle ja ilmalle sekä letkua öljylle. Mitään kallista erikoisosaa ei tarvita jos cooleriakaan ei asenna. Muutoskatsastuksen vaivahan siinä on jos laillista rakentaa...

    Omassa ahtimen paikka oli konen takana. Liekö ollut siellä tilankäytön takia, mutta aikamoinen putkentaivuttelu siihen tarvittiin.
     
  6. 251265

    251265 1st gear

    Osaako kukaan veikata mitä (noin suurinpiirtein) tollaseen
    kaks puolikkaaseen hiacen D-koneeseen maksais turbo?? :eek:
    Siis töineen..
     
  7. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Veikkaan, että hinta on ammattimiehellä teetettynä jotain nelinumeroista. Eli Hiacen hinta. Itse tehtynä homma saattaa vielä kannattaa.
     
  8. perkele

    perkele Gearhead

    jos oikein muistan niin meillä pitäs tallissa olla hiacessa peräisin oleva turbo paketti ....myytävänä myös jos se löytyykin sieltä
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Re: .

    Ihan niinkun jokainen pikkulohkochevy, johon on vaihdettu 14" kromi-ilmanputsari. :)
     
  10. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Re: .

    Mutta vähintään 3" korkea :rotfl:
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Käyppä tuolla katteleen vinkkejä.
     
  12. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Myö tehtiin mehtäleluun näin :eek:

    Ei maksanu mittää. 2,2D
    Vanhoja pakoputken mutkia, vanha pensatojotan pikkuturpo löyty hyllystä, vähän valskaa öljyä mut sitähän voi lisätä.
    Ahtoputket vesiletkuja viemärimutkia lemmaria ymym..

    Ei mikään kaunis mut toimii ja kulkee. Kestänytki toistaseks. Ahdot 0,8 max
    [​IMG][/img]
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    ........juu ja pajeron pumpusta saa sen "ahtopaineen tunnistus kellon" sopimaan toyotaan!! vai pistiköne koko pumpun?
     
  14. janne28

    janne28 1st gear

    Itse meinasin vaihtaa käyttis -93 hiaceen ohjaustehostimen ja laturin remmit eilen.Vähän aikaa yritettyäni sovitella käsiä ja avaimia tarvittaviin pultteihin tulin siihen tulokseen että ajetaan niin kauan että remmit lentää itestään pois.Säilöin uudet penkin taakse odottamaan.Onko japseilla pienemmät kädet vai olisko auton pellit kasattu moottorin ympärille tehtaalla? :mad: (onneksi chevyn konehuoneessa ei tule ahtaanpaikankammoa,sinne mahtuu vaikka istumaan kalupakin kanssa).Näin aihetta sivuten.
     
  15. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Et ole tainnut leikkiä Astron ja Vanin kanssa? Silloin ymmärsin miksi USA.ssa on niin paljon kiinalaisia siirtolaisia > Autoteollisuus ja korjaamot tarvitsevat pienkäsisiä :rotfl:
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mitä vielä, vanin huollothan onnistuu selällään maassa maaten. (olin tosin intissä pioneerinä)
     
  17. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Senköhän takia mulla puuttui kaikki tuulettimen tunnelit yms. myms. sieltä konehuoneesta? Ja olikohan se osasyy niihin lämpöongelmiin...?
     

Kerro tästä muillekin!