Hiclone pyörrekiihdytin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 24.11.2004.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kellään kokemuksia tuosta imusarjan kummajaisesta?
     
  2. kerosene

    kerosene 1st gear

    if it is too good to be true - it probably is

    pyorteilya ilmanputsarissa, joka vahentaa oljynkulutusta, parantaa kylmakaynnistysta, antaa lisaa tehoa, reilusti parantaa polttoainetaloutta, sopii melkeeen joka autoon - hitto kun on hyva laite.

    Itse unohtaisin koko vempeleen. haluan nahda kun jostain modernista ruiskujapsista napataan 20% polttoaineenkulutuksesta pois jollain peltihakkyralla. Eikohan se miljardien kehitystyo ole jo tuollaiset ilmiselvat hommat (eh ilman virtausta imusarjassa ei varmaan kukaan ole tutkinut) ole jo ottanut huomioon. Ei siella loysaa enaa ole jaljella.

    # fuel savings of up to 20%
    # power increase of up to 15%
    # hydro carbon emission reductions of up to 30%

    Eikohan porukka taallakin tieda etta 15% lisatehoihin vaaditaan ihan oikeaa paneutumista ja oikeita muutoksia. Miten theo voi kasvaa ja polttoainetalous parantua? Hyotysuhteen parantamisessa ei ole valitettavasti noin helppoja oikoteita.

    "Hiclone simply changes the flow of air through the air induction system.
    Hiclones special fins create a swirling effect, this optimises flow through the air intake system and improves fuel-air mixing to allow near-complete combustion."

    Eli ilmanputsarissa oleva hakkyra pitaa ilman kierteessa (ilmanputsarissa virtaus on melkosen hidasta verrattuna loppumatkaan) koko imusarjan ja venttiilikanavien matkan ja viela sylinterissakin tuo vaikuttaa - ai miten niin. No vehjehan toimii myos dieseleissa joissa polttoaine ei kohtaa ilmaa ennen kuin pytyssa. Uskoo kuka tahtoo. yhdella 10-20% tehon lisays kahdella lahes taattu 20% parannus. hehee.

    Ennen turboa asennettu hakkyra tuo turbon 600 rpm aiemmin peliin. aha. Saakos niita myota ja vastapaivaan? sailyyko se pyorteily turbon lapi? eikohan se turbossa saa enempi jengaa se ilma kuin kiinteassa propellissa?

    "Just think of how nature produces its most efficient flow rates, invert a bottle or empty the sink and nature will show you how Hiclone works"

    Juu maapallon pyorimisen aiheuttama pyorre lavuaarissa ei nopeuta lavuaarin tyhjenemista. Pullo taas tyhjenee ilman kierretta nopeammin jos pohjassa on reika. Ehjassa pullossa kierre tekee reitin korvausilmalle, mutta moottorista ei vissiin ole mitaan tulossa ulos kaasarin suuntaan imutahdin aikana, joten vertaukset suolesta.

    Jos oikeen uskoo, saattaapi auttaa.

    Heikki
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jotenkin naurattaa kun ajattelen että mitenköhän tuo toimis tuossa mun turbokinnerissä. Ilma pyörteytettäis ilmanputsarissa, sitten se kulkis läpi ilmamassamittarin, turbon, välijäähdyttimen, kaasuläpän, imusarjan ja kannen kanavien. Plus metrin verran ahtoputkistoa. Varmaan pyöris vielä ilma samaan suuntaan päästessään sylinteriin. :lol:
     
  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Voisit laittaa takaikkunaan tarran joka varoittaisi voimakaasta pyörteilystä esim 2m etäisyydellä pakoputkesta..
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Älkääs nyt dumatko. Eikös Spinnerilehti testannut tuota ihan dynossa ja
    tulos oli positiivinen

    kyseessä taisi olla kyllä ruiskukone???
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Spinnerissähän olivat jotain tämäntyyppistä härveliä testanneet ja saaneet jotain hyötyä irti (oli kyllä luokkaa pari prosenttia, ei kymmeniä). Muitakin henkimaailman laitteita oli testattu myös sanmansuuntaisin tuloksin.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Meni vähän usko Spinneriin tuon jutun seurauksena... Vai että akun kaapelit, tuo helkkarin hyrrä ja se joku ihmeen kondensaattori lisää auton tehoa niin paljon, että 1,8L muuttuu 2.0L:ksi.. :eek:

    Siinä jutussa oli niin asiaa tuntevasti "laskettu" että osat on maksaneet itsensä muistaakseni 500km ajolla... :D

    Kovasti on hokkus pokkus vienyt pensaa aiemmin.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Uskoa älä menetä, vaikka laskelmissa selkeä virhe olikin; joka muuten korjattiin seuraavassa numerossa! Olemme toimittajia, emme matemaatikkoja ja sen takia joskus sattuu mokia kun alkaa leikkimään liikaa (?) numeroiden kanssa.

    Mutta dynotulokset sen sijaan olivat raakaa faktaa - itsekin yllätyin miten tuollaiset jonkun mainitsemat "henkimaailman härvelit" voivat vaikuttaa niinkin paljon. Niille jotka kyseistä artikkelia eivät ole lukeneet hieman tarkennettakoon, että emme väittäneet 1.8-litraisen muuttuneen 2.0-litraiseksi - emme edes tehon osalta - vaan kirjoitimme näin: "...127 hevosvoimaa (5500 rpm) ja 174 newtonmetriä (4500 rpm). Mainittakoon, että Ford ilmoittaa saman ikäiselle 2-litraiselle Focukselle tehoksi 130 hevosvoimaa (6000 rpm) ja väännöksi 176 newtonmetriä (3700 rpm) - jos toki näihin lukuihin pitää suhtautua varauksin viitaten testiautommekin todellisiin lähtöarvoihin...". Nuo todelliset lähtöarvot olivat 121 hp ja 170,5 Nm kun tehdas ilmoittaa arvoiksi 115 hp ja 158 Nm. Eli ihan raa'at faktat heitimme rehellisesti pöytään - toihin kuin nimimerkki "1purehell" hieman antaa ymmärtää! Teho nousi parhaimmillaan 4,4% ja vääntö 1,9%. Täydellinen juttu löytyy numerostamme 3/04 (s. 54-56).

    Kannattaa muistaa, että autovalmistajat tekevät moottorinohjauksen ohjelmat aivan muuta kuin maksimaalista tehoa tavoitellen, joten pienilläkin muutoksilla voi "kateissa" olevia koneja löytyä yllättävän monta...

    P.S. Akun kaapeleita ei jutussa vaihdettu, vaan ainoastaan lisättiin monisäikeiset ja selvästi auton omaa maakaapelia paksummat lisä-maakaapelit. Monen autovalmistajan originellit kaapelit ovat vain yksinkertaisesti turhan ohuita (kustannussyistä?).

    P.S.2 On se toisaalta kumma miten epäileväinen suomalainen (harrasteautoilija) on; jos myyjä väittää jotain sellaista mitä ei itse tiedä todeksi, epäillään takuu varmasti. Jos joku puolueeton taho sitten kokeilee kyseistä vekotinta ja toteaa myyjän puheet todeksi, epäillään tätä testaajaakin. On se vaan kumma...


    Kommentoi,

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla ainakin ilman putsari ahdistaa ihan tarpeeksi, eikä auto seosmittarin mukaan käy niin laihallakaan että olisi hyötyä kuristaa ilman tuloa.

    täytynee lukea artikkeli enen kuin annan lisää kommenttia =)

    ..odotellessa väännän tulevan ilman letkun korkkiruuvville muutaman lisäheposen toivossa.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Niin, tuntuu vähän erikoiselta perustelut, joilla nämä harpättimet yleensä tyrmätään: "No jos niistä jotain apua olisi, niin kyllähän se autotehdas olisi ne jo sinne laittanut." Samalla periaatteella virinokat, peltisarjat, kärjettömät sytytykset yms. tingeltangelit voi jättää sinne kaupan hyllylle pölyä keräämään. Ja samantein kaikki lehdetkin, jotka niitä testaavat ja väittävät niillä saavutettavan jotain etua. Ja rahaa säästyy!

    Ja vaikkei oma järki riitäkään käsittämään, miten joku laite toimii, niin voi se silti toimia. Minullakin rupeaa partakone surisemaan kun pistää töpselin seinään :D

    Mutta paljon on kyllä huuhaatakin tarjolla ja kun vielä usein kauppiaiden lupaukset edusita ovat n. 10 x todellisuus, niin ei ole ihme jos karvat nousee pystyyn...
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitähän jos noita laittais useemman peräkkäin, korostaiskohan se vaikutusta? Jollain tarttis päästä yli tuhannen hepan.
     
  12. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Sitten pitää jo laittaa vastakkaiseen suuntaan pyörivä tasapainoakseli/akseleita :wink:
     
  13. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Jotain rajaa tohon virittämiseenkin sentään, kax peräkkäin...varmaan kohta kolme jne. Eikö mikään riitä! :D
     
  14. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    Totta mooses parantaa, tuuppaa vaikka kolme niitä, ja solenoideilla kytketään aina seuraava mukaan ! Sitten rattiin kolme nappia, joissa lukee "SWIRL 1" , "SWIRL 2" ja "SWIRL 3" oikein Fat & Foolish - meininkiin ! (vai mikä se thyyning- leffa nyt olikaan ????)
     
  15. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Kyllähän pyörre parantaa ilman virtausta.

    Mutta että tuommoinen...ja tehonlisäys tuota luokkaa... :odroll:
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ai parantaa? Mihinhän se perustuu?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun ilma liikkuu pyörteisenä, siihen on sitoutuneena enemmän energiaa kuin lineaarisesti liikkuvaan ilmaan. Sitten kun tulee se ahtain kohta joka vastustaa ilman liikettä eli kuluttaa energiaa, siinä kohdassa pyörteily pienenee. Ilmaneteneminen jatkuu tehokkaana koska energiaa on ollut varastoituneena pyörteilyyn. Lineaarisessa virtauksessa energia on pois ilmanetenemisestä. Tätä mieltä oli herra Pasqal.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jaa, mostas moottoria herra Pasqal rakensi? Jos ajattelet vaikkapa tollasta imukanavaa, niin siellä on päässä sellanen venttilaattori joka on suurimman osan ajasta kiinni. Silloin se ilma siellä ikäänkun odottelee. Eli se ei oo mikään virtauspenkki jossa on jatkuva stabiili virtaus.
     
  19. jyha

    jyha 1st gear

    osaa pitää aina ottaa vaik ei mitään tietäskään.
    siitä venttiilihommelista: niitä taitaa olla auton moottorissa useampi kappale. eli lähes kokoajan on yks auki.(ei juurikaan odottelevaa ilmaa)
    sette taas toisaalta: jos tää härpäke parantaa ilman virtausta imusarjaan, se tarkottaa ilmanpaineen nousua imusarjassa-> alipaineen heikkenemistä bentsuunikoneissa. (eikös se imu oteta imusarjasta)vaikuttaako miten paljon
    apulaitteiden toimintaan? :-?
     
  20. jukka63

    jukka63 1st gear

    noihan on ihan kaikki silkkaa kusetusta.muutamalla dollarilla lisää tehoo ja pienempää polttoaineen kulutusta jne.aina löytyy joku amerikan peräkylän yliopisto ja tyytyväinen käyttäjä joka sanoo olen tyytyväinen, ole sinäkin tilaa tämä hilavitkutin. näitä tulee aina silloin tällöin myyntiin, tarkotuksena ottaa tyhmiltä rahat pois ja saada kusetuksen keksijän tilille katetta.aitoa kapitalismia siis.ps.mullakin ois myynissä kokeilu asteella oleva bensansäästö laite. säästää jopa 50%-90% polttoainetta! luulen etten saa patenttia niin voin paljastaa sen. laitetaan kaasu polkimen alle sopivasti sahattu kakkosnelosen pätkä,kiinnitetään nippusiteillä polkimeen.kakkosnelosen pätkän pituutta säätämällä voi säätää säästöä.jos on laitettu maksimi säästö, elikkä poljin ei liiku tyhjäkäynnistä alaspäin säästö on tuo jopa 90%.jne. :D
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!