Hiekkapuhallus laite

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja CDV, 20.4.2006.

  1. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    Kuulaventtiilit kuluu äkkiä puhki,jos ei pidä hanaa puhallusletkun päässä täysin auki,näin ainakin itse yhden hanan rikoin
     
  2. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Letkun päässä olevalla hanalla kannattaa heittää vesilintua ja rakentaa oikeaoppinen ohjaus. Syöttöpuolelle magneettiventtiili ja nappi letkunpäähän tai sitten pneumaattinen ohjausventtiili ja joku 2/3 tieventtiili kaveriks.
     
  3. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    Juu,tuo letkun päässä oleva hana on siitä huono että kun sen sulkee,punnaa säiliöstä letkun täyteen hiekkaa.
    Sitten kun avaat hanan,tulee sieltä ensin kilo pelkkää hiekkaa,ennen kuin se alkaa oikein puhaltaa.
     
  4. K_Sa

    K_Sa Gearhead

  5. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    ^ kävin pyörittelemässä kiinan pannuja ja tuo timcon pannu näytti olevan tarkotettu soodalle/lasille.
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    täällä puhti 40 / 50 / 60 laitteista omakohtaista kokemusta.
    tuommosella puhti40 puhaltimella 3 autoa puhaltaneena ja toimii.
    kannattaa panostaa tuollaseen jos ei kiinnosta leikkiä piirileikkiä pytyn kanssa.http://www.tyokalutori.fi/shop/product/hiekkapuhallin-puhti-50?tm=&sm=hiekkapuhallus
    ja kunnon kypärä johon ilma öljyttömastä pikkukompurasta.
    jo 4bar riittää noihin peltihommiin niin ei tarvii mitään älytöntä tuottoa olla kompurassa. 3mm suuttimella oon päästänyt menemään. kakkosella kompura pääsis helpolla mutta menee liian helposti tukkoon.
    hiekoissa yllättäviä eroja. jotkut pölyää ihan helevetisti ja silloin häviää puhallus tehokin.
    tuommosen pytyn kun esim.kerhoporukalla hankkii niin jää aikaa ja rahaa muuhunkin.
     
  7. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    15 vuotta olen puhalluspönttöä toivonut ja pari vuotta aktiivisemmin Overdriven juttuja lueskeltuani haikaillut, erilaiset halvat puhalluslaitteet tuli kokeiltua välissä ja nyt vihdoin ostin oman Harbour Freightin mallisen Virtasen kaupasta, oli Puuiloa ja IKH:ta vähän halvempi. Itse asiassa lähdin ostamaan Virtasella myytävää isompaa, 80 litran mallia, mutta paikanpäällä se olikin jo aika kömpelön kokoisen oloinen ja käsittääkseni olisi vaatinut enemmän puhtia kompressorilta.

    Viime talvena lainasin kokeeksi nimimerkki Pas2:n vastaavaa vanhempaa IKH:n 40 litraista, johon niukin naukin riitti Bauhausin 50 litraisen öljyttömän pystykompuran 230 l tuotto. Puhallusletku tosin katkesi tietysti juurestaan pakkasessa ja varaosia ei saanut kaupasta, itse pitää korjata ja soveltaa (tekemättä vielä), niin kuin aina. Jatkossa mulla on joku Sisun painesäiliöstä väkästetty oisko 60 litran lisäsäiliö tuottoa parantamassa, varmaan pitää muutenkin parannella tuota pönttöä ennen kuin pääsen kantin runkoa puhaltelemaan. Hiekkaa muuten olen seulonut kokeeksi itse reikälevyllä ja muovilaatikolla käsin lykkien, hidasta, mutta halpaa.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sihtaamiseen marjapuhdistin ja tarkkaan muotoon leikattu hyttysverkko

    Sopiva saavi, niin se marjukka marjapuhdistin istuu suuaukkoon tiukasti ja kahvoista saa hetkutettua
    Esisihtaamisen jälkeen se hyttysverkko marjukkaan ja toiseen saaviin hetkuttamaan


    Oikeen laiska tehostaa hetkuttamista porakone vemputtimella tai tasohiomakoneen ruuvaamalla/köyttämällä saavin kylkeen ja saavi vaikka jousien päälle
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    kerran puhallettu/sihdattu hiekka vaan pölisee eikä putsaa kunnolla. siitä hiekasta tavallaan häviää se paras "särmä".
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tosin en voi osallistua oikeen kunnolla, kun pöntössä mitä ite käytän on ~6mm suutin

    Mutta se tosin tekee joko karkeaa pölyä tai hiekka jää ehjäksi pelkällä uudella hiekalla ei puhdistu kaikki pienimmät kraaterit, mutta kun puoletkin on sihdattua seassa se pöly puhdistaa ne kraaterien pienimmätkin pohjat

    1,5mm peltiä kun hiekoitetaan ovesta, ei oikeen pysty puhaltamaan ilman et kaivelee kaikki pienimmätkin reiät puhtaaksi

    Ja jos reikä ei ole puhdas, vaikka tinnerillä pyyhkii suodatetulla ilmalla puhaltamisen jälkeen, niin harmaa pohjamaali ruskettuu huomiseen mennessä.
    Jos maali ei rusketu, kestää pohjamaalin päällä kitti 2k primeri ja ohuelti levitetty väri useemman vuoden ilman ruostumista, mutta yhteen kohtaan johon jäi ruskea vivahde sinne kraaterin syvimpään pohjaan ja vaikka ei ruskettunut maali, sitä piti paikata parissa vuodessa
     
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    joo nuo syvät kraaterit on hankalia saaha puhtaaks ja 6mm suuttimella en uskaltais henkilöauton pelteihin päin osoittaakaan millään paineella.
    tarkoitin että se pölymäinen hiekka toimii ikäänkuin vaimentimena eikä päästä sitä teräväsärmäistä jyvästä kohteeseensa ja kun tarpeeksi kauan joutuu sitä peltiä sillä hiekalla rummuttamaan niin viimein se sitten venyy.
    kyllähän oon nähnyt kun ammattimies tuollaisen puhaltamalla venytetyn pellin kutistaa mutta siinä on ylimääräistä hommaa ja on syytä tietää oikeat peliliikkeet. muuten alkaa kittikaupan ovensaranat käymään.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ite oon sitä mieltä et hiekkapuhallus on kuin maalaaminen jos pelli venyy tai maali valuu jotain on tehty väärin

    Kuulemma ne kaverit jotka siltoja puhaltaa ammatiksi, osaavammat puhaltaa täyden kalja tölkin hiekalla alumiinille ja se tölkkihän ei ole paksun paksu
    Mutta suuttimen asento, hiekan määrä, puhallus etäisuus sun muut vaikuttaa valtavasti


    En sano, et ite ees osaisin puhaltaa, mutta en kyllä saanu mersun ovea venähtämään, kun koko listan alusen kahvan alapuolelta alareunaan asti joutu puhaltamaan
    Ja se ovi on todella vetelää ohutta peltiä, toisella puolella mitä ei tarttennu puhaltaa listaa laittaessa pullahti sisään se pelli, onneksi sai listan alle uitettua ohutta narua ja nykästyä oven suoraksi, ees lista ei irronnut [hämmästynyt hymiö]
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    hiekkapuhallus on pientä takomista jossa pelti venyy ja muokkautuu.
    kyllä olin itsekin ylivarovainen kun puhalsin tuosta satellitesta katon sisäpinnan.
    n.3bar ja 3mm suutin. hieno säkkihiekka. o.2-0.8rae.
    lattiapelteihin sitten ropistin vähän reilummin.
     
  14. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Sopiikohan nuo esim Puuilossa myytävät hiekkapuhalluspallot myös lasimurskalle?
     

Kerro tästä muillekin!