Hiekkapuhalluskypärä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja vierailija3, 28.1.2015.

  1. vierailija3

    vierailija3 Gearhead

    Kokemuksia eri malleista satunnaiseen harrastetoimintaan?
    Mistäs ootte ostanut?
    Riittääkö huppu, jonka alla nasse tai vastaava
    vai pitääkö olla ilmansyöttö?

    Tarjotakin saa, jos jollain ylimääräisenä?
     
  2. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Puuilossa näin nahkahupun, jossa oli karu verkko silmien eteen, huvittava esitys. Luulisi sen suojaavan yhtä hyvin tai huonosti kuin pelkkä pipo päässä. Jos isompia urakoita meinaat puhaltaa, kannattaa varmasti hankkia joku ilmansyöttönasse, tai näin ainakin itse olen oppinut kantapään kautta. Tavallisen hengityssuojaimen tai naamarin kanssa kaikenlaiset suojalasit huurustuvat heti ja ovat koko ajan aivan hiekassa, kun jotain auton alla puhaltelee. Lisäksi olen huomannut, että ainakin 3M ja Zekler pölysuojaimet päästävät iloisesti pölyä myös sisäreunoille, mutta jotkut halpissuojaimet eivät! Kannattaa olla tarkkana oman terveytensä kanssa, kivistävät keuhkot ovat ikävä kohtalo!
     
  3. Eliminator

    Eliminator 3rd gear

    Tuossa asiassa ei kannata säästellä. Itellä oli apollo 600 ja ilma tuli aktiivihiilisuodattimen läpi. Oli hyvä. Pelkällä vedenerottimella tulee öljyä läpi.
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Juu, se monelta unohtuu, että ilmaa ei saisi johtaa suoraan kompressorista kypärään, öljy ym. lika ei tee keuhkoille hyvää. Itselläni on maalauskäyttöön paineilmamaski, mutta siihen tulevan ilman suodatuksen järjestäminen maksaa huomattavasti enemmän, kuin itse maski. Itse löysin onneksi käytettynä suodatinpaketin, jossa on öljynerotin, vedenerotin ja hienosuodatin ja vyöyksikössä vielä aktiivihiilipatruuna. Jos uutena joutuu vastaavat suodatinjärjestelmät hankkimaan, taitaa hinnat vastaaville laitteistoille alkaa noin 500 eurosta ylöspäin. Vähäisessä määrin ja pienillä laitteilla tehtävään hiekkapuhallukseen olen rakennellut vanhasta hitsausmaskista "kypärän". Maskiin olen tehnyt keinonahasta jatkoksi hupun ja liepeen kaulan suojaksi. Laseina käytän Etrasta jämäpaloina halvalla saatavaa polykarbonaattilevyä. Tämän maskin alla olen käyttänyt puolinaamaria, kuulosuojaimia ja vielä suojalasejakin, koska vähän pölyä tuntuu vielä maskinkin sisään lentävän. Mielestäni tää voittaa kyllä 6-0 noi halvat rättimaskit, mutta ei tietenkään mihinkään ammattikäyttöön sovi, lähinnä harrastajan budjettisovellus.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Si kun löytää sodan-aikasen nassen, niin vanhemmissa suodattimissa on suodinaineena asbesti, eli tuoretta suodinta kehiin
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    puhallushommissa öljytön kompura on kova sana henkitysilman luomiseen
     
  7. -tl-

    -tl- Gearhead

    Moottorimaski on hyvä hiekkapuhalluksessa ja sama maski käy sitten myös maalauksessa, hionnassa, rälläköidessä ja muissakin hommissa jossa tarvii hengitys ja kasvosuojausta. Niin ja hitsarin huppu kaveriksi. http://www.temrex.fi/verkkokauppa/produ ... php?p=2605
     
  8. rakkari

    rakkari 3rd gear

    mul on toi scotin automaski hiekkapuhallus hommissa mukana, on aivan ehdoton laite muuten tuu mistään mitään.. ja noita pleksejä kun leikkelee metritavarasta niin ei maksa montaa penniä, kun tuo pleksi on pitemmän puhallussession jälkeen vaihtokunnossa
     
  9. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ei kannata pleksiä pilata, kun nuihin saa myös pleksin suojakalvoja.
     
  10. rakkari

    rakkari 3rd gear

    No joo.. saa niihin niitä kalvoja mut mä olen jostain etolasta hakenu tommosta läpinäkyvää muovia mistä leikannu "uusia pleksejä" eikä maksa kun muutaman euron
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  12. vierailija3

    vierailija3 Gearhead

    Heh! aika hauska, että laitoin ton ekan viestin Tammikuussa ja nyt jo tulee vastauksia ;)Ei siinä mitään hyvä jos jollekin muullekin on apua näistä jutuista!

    Ostin sitten ton Scotin automaskin joka on aivan pirun hyvä kaikissa hommissa missä tarvii hengityksensuojausta.
    Ja visiirin päälle voi leikkailla vaikka kontaktimuovista suojan tai vaikka useamman valmiiksi päällekkäin jolloin saa repäistä vanhan vaan pois.
     
  13. Gutless

    Gutless Gearhead

    ansiotyössä Scottin autoflow käytössä päivittäin ja täytyy sanoa näin viiden vuoden jälkeen että on se kivempi olla kun ei tartte yskiä epäpuhtauksien vuoksi. Työni kun on erittäin pienhiukkas / aerosoli / liuotinpitoista.

    Puhallisyksikön rakenne on vain hieman lapsellinen. Akku kun hieman kolahtaa niin kone sammuu ja akun kiinnikkeet rungossa saattaa hajota / olla hankalat käyttää. Selkäremmin kiinnikkeet ovat ohkaset muovikäikäleet mitkä helposti katkeaa kovemmassa menossa. Monet laitteet on korjattu wronicilla, siitä vain reilusti ruuvaten. Kunhan ei liioittele ruuvin pituuden kanssa.

    Kaiken kaikkiaan, muovisen rungon suunnittelu ja puhallinyksikön ohjauselektroniikka kärsivät lastentaudeista ja ilmeisesti pro flow on paljon robustimpi, myös hinnaltaan.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Puuilossa oli se kypärän päällä oleva huppu nyt 27 euroa.
    Vaihdoin sen sisällä olevan kypärän vanhaan hitsausmaskiin, jossa oli Dustmasteriin sopivat tuplaletkut sivuilla (ei se pään yli tuleva). Vaihdoin kypärästä ne nepparit siihen hitsauskoppaan. Niittasin ne lasin ylä-, ja alapuolelle (eli aukot pysyy kohdakkain). Dustmasterilla saa hupun sisälle ylipaineen, ja puhdasta ilmaa (P3-suodattimella). Eli ilma tulee ensin hitsauskopan sisälle, ja siittä sitten hupun sisälle, ja verkoista, ja kauluksesta ulos.
    Saas nähdä, pystyykö sitä verkkoa, ja polykarbonaattia siinä hupussa pitämään, kun kopassakin on lasi tiivistettynä. Lasiin ei tule niin helposti naarmuja, kuin polykarbonaattiin.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Clemcon suotimessa muuten lukee, ettei saa käyttää öljyvoidellun kompuran kanssa hiilimonoksidin/hään muodostumisen vuoksi

    Totapa en itekkään tiennyt
     
  16. GBS

    GBS 3rd gear

  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tuleeko nenä oikeesti tohon kohtaan [hämmästynyt hymiö]


    Tostahan varmaankin sais jalostettua hitsauskypärän joka ei tarttuis kiinni joka hemmetin nurkkaan ja ite autoonkin alla hitsaillessa sovittaa vaan automaatimaskin tekniikan
     
  18. GBS

    GBS 3rd gear

  19. valpas

    valpas Gearhead

  20. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Pureksimalla ja hieromalla päähän käytetyn kahvisuodattimen puruineen sekä vetämällä sitten vielä vanhat sukkahousut päähän, pääsee varmaan samaan tunnelmaan, kuin Puuilon hiekkapuhallusmaskilla. T. Niksi-Pirkka.
     

Kerro tästä muillekin!