High speed -kardaanin tasapainotusta Suomessa ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Futurage, 27.10.2011.

  1. Futurage

    Futurage Gearhead

    Normitasapainotus kardaanille tapahtunee 700 tai 1400 rpm nopeudella.
    Epätasapaino(="keskipakomassa") kasvaa toiseen potenssiin joten normitasapainotuksen 1400 kierroksen epätasapaino kasvaa 5000 kierroksessa lähes 13 kertaiseksi.

    Mulla on edellämainittu tilanne Fairmontissa. 150 kmh nopeudessa moottori kiertää T 56 manuaalin 6.vaihteella( välitys 0,6) noin 3000 rpm ja kardaani tällöin 5000 rpm. Ja värinää/jurinaa esiintyy. Kardaani on tasapainotettu "normivehkeillä" ammattitaidolla 1400 kierroksessa.

    Onko Suomessa pajaa joka painottaisi kardaanin vaikkapa sillä 5000 kierroksella ? Tai vieläkin suuremmalla koska esim.Hallin seisovalla maililla 270 nopeudessa kardaani pyörii jo 9000 rpm...eli 150 kertaa sekunnissa. :eek:
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Mielestäni staattinen tasapaino kuin dynaaminenkaan ei juuri muutu kun kierroksia lisätään, sillä edellytyksellä että se on tehty tarkasti. Kannattaisiko vielä kokeilla 1400rpm painotus reklamaationa? Ihan vaan esimerkinomaisesti, vaikka tähän ei liitykään; renkaiden tasapainotus tapahtuu n. 45km/h. epätasapaino tuntuu useimmiten 80-100 km/h ja siitä yli ei sitten tunnukaan. Jos kardaani oikeasti on tasapainossa 1400rpm, niin voihan tietysti olla että se jurina resonoi jostain muualta.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitäs se vaikuttaa jos jortaani ei ole ihan suora? Pienilla nopeuksilla siinä ei tapahdu muodon muutosta mutta kovilla nopeuksilla taitaa tapahtua. Jos "mutka" on saatu punteilla piiloon niin se aiheuttaa murheita kun jortaani rundaa kunnon kierroksia.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tai jos ei jostakin syystä keskity ihan täysin auton alla? Ollut joskus ongelmaa parinkin kardaanin kanssa - kumpikin puntitettu sittemmin Fordin korjausmanuaalin ohjein autossa paikoillaan ja letkun klemmareilla. Ja hyvä tuli. Ehkä ei letkunklemmareilla 9000rpm kardaania, mut joillakin kiinteämmillä painoilla. Auto pukeille ja 270km/h mittariin... ...sitä tasapainoa vois ehkä mitata eräänlaisella 3 akselisella kiihtyvyysmittarilla. Anturi vuoroin taka-akselin kuoreen ja välillä vaihteistoon. Niin mä ehkä sen yrittäisin tehdä.
     
  5. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Onhan vaihteiston takahelan välys riittävän pieni? T- 56 erityisen tarkka tästä. Entäs kytkinlevy? Ei kai vaan kiinteällä keskiöllä?
    Mielenkiinnosta kysyisin vielä että mikä perävälitys/ pyörän halkaisija?
     
  6. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Onkos tollasessa tasapainotushommassa yleensä mukana joukit ja ristikot??

    Jos ongelmaa onkin siellä, mulla teki joskus vaurioitunu taikka muuten vaan huonolaatunen joukki tärinää, ei ollu ristikko ihan keskellä akseliin nähen.
     
  7. Razorass

    Razorass 1st gear

    LS-Veivi Laitilassa on mulla saanut kardaanit tasapainoon. klemmarivirityksiä en ole viitsinyt tehdä kun ei tuo kunnollinen painotus juuri mitään maksa.

    Jos kardaani on puntissa ja suora ja silti epäilee voimalinjan tärisevän niin kannattaa tarkastaa kardaanin nivelkulmat. On helppo tehdä ja tarvikkeet mittareihin saa vaikka Tiimarista. Varsinkin sykleissä tuntuva tärinä johtuu usein vääristä kulmista.

    Toinen juttu on mosan harmooniset värinät joita ei välttämättä vapaalla tunnu mutta kun on veto päällä niin sopivassa kierrosnopeudessa alkaakin tuntua, nää on sitten helppo sotkea kardaanin jyrinään. Automaatin turbiini tietty syös suurimman osan noista pannun värinöistä, mutta manuaali, superkevyt vauhtipyörä ja varsinkin jäykät voimalinjan kannatin kumit niin johan jyristää. Tätä on tietty helppo testata siten että ajaa sitä täristävää vauhtia mutta vaihtaa selkeästi pienemmän vaihteen, jos tärinä muuttuu niin tulee mosasta.

    Mä saan näppyjä kaikista ylimääräisistä voimalinjan tärinöistä ja niiden poistoon on tullut käytettyä melkoisesti aikaa ja vaivaa.
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Sitten kun kardaanin kulmat ja suoruus on kunnossa niin:

    "Critical Speed
    Critical speed is the speed at which a spinning shaft will become unstable. This is one of the single largest factors in driveshaft selection. When the whirling frequency and the natural frequency coincide, any vibrations will be multiplied. So much that the shaft may self destruct. Another way to think of this is that if a shaft naturally vibrates at 130 times a second, and one point on the shaft passes through 0 degrees 130 times a second (7800 RPM) then the shaft has hit a critical speed. There are several ways to raise the critical speed of a driveshaft. You can make it lighter, stiffer, or increase diameter without increasing weight. This is the reason carbon fiber makes a good driveshaft, it is stiff and light and can be made to any diameter or wall thickness. Aluminum, while it has a very good critical speed is not quite as strong as steel. Steel, with good strength characteristics will have a lower critical speed."

    Lainaus Mark Williamsin sivuilta.

    http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx

    Tuolla on myös taukukko noista kriittisistä pyörimisnopeuksista.

    Joskus on pakko harventaa perävälitystä ton takia. Ei oo kivaa jos kardaani tulee syliin vaikka 300km/h nopeudessa.



    Ton takia monissa autoissa on nopeudenrajoitin.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    :eek: Kuten missä?
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    3 gen camaroissa, uudemmissa thunderbirdeissä ja monissa jenkki pick-upeissa (näissä varsinkin) noin aluksi.

    Joku varmaan vänkää tästäkin vastaan mutta se rajoitin on nimenomaan kardaanin takia ainakin edellä mainituissa.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    3 gen camaroissa siis johtui rajoittimet kardaanista, mutta nelosessa renkaista?
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla joskus lävähti kardaani 72 kaminosta kierrosten takia. Kardaanipajalla laskivat että kriittinen nopeus olis ollu jotain 4500rpm, mikä tais ylittyä aika reilusti ennen posahdusta..! :rotfl:
     
  13. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    kardaani

    sama juttu täällä, pyyhkäisin 80-luvulla 454:lla ryyditetyllä kaminolla lappu lattiassa ja kardaani katkesi suunnilleen keskeltä. Ei ollut kovin kauaa kulunut SN:llä puntituksesta. Välitys oli 3.36:1 ja nakit 275/60-15.
    Pitkä akseliväli ja lyhyt laatikko - pitkä ja painava kardaani.
    Tekivät uuteen putkeen seuraavan, jolla en ehkä enää niin kovaa ajanut.
     
  14. pile

    pile Gearhead

    sportti autos tasapainoitettiin mulle (siis autoon)uusi kardaani ja siinä tuli juurikin vastaan tuo että joukit ei olleet koneistettu keskeisesti vaan kartaani heitti kehältä n. 1,5 mm molemmista päistä samallalailla.
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mulla oli vastaavia ongelmia. Laatikon hännän laakerin vaihto ja nivelkulmien säätö pienensi värinät siedettäviksi. Jos th400:sen välitys on 1:1 niin matka-ajossa kardaani kiertää 4000rpm. Kardaani 3.5" alumiini.
     
  16. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    mitään en tiä mutta ristikkojen pitää olla linjassa, muuten tulee värinöitä, jossain autoissa käytetään semmosta kardaania jossa on 2 putkee vähän matkaa sisäkkäin jotka on liittetty toisiinsa vulkanoimalla, jotain värinän vaimennus juttua sillä saavutetaan, voipi käydä niin että putket kiertyvät, eli vulkanonti antaa pikkasen periksi ja sen jälkeen ei risti-nilviäiset ole enään linjassa.. tommosta vulkanointi akselihan ei kannata käyttä jos on sitä tehon p#¤kaa enempi..ja kai se 1-osanenkin kiertyy jos niikseen tulee..
     
  17. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Varma vaihtoehto voisi olla tilata koko kardaani ristikoineen, yoket molempiin päihin kasattuna ja tasapainotettuna high speed käyttöön, suoraan Mark Williamsilta. Sitten askin takahela toleranssiin, kulmat kohdalleen, niin pitäisin aika ihmeenä jos vielä temppuilee.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Lainaan nyt senverran topiccia, sori, että mitähän se hännän helan ja yoken välys kuuluis olla? Laite on Chevy II ja askina TH 350.
    Hela on kyllä uusittu joku aika takaperin mutta yoke on vanha, näytti kyllä ihan OK-kuntoiselta? Sellaista aaltoilevaa jurinaa on ilmennyt 100-120kmh alueella ja kartaanikulmat oon kyllä tsekannu olevan ok. Reilummin kun antaa happee ei ongelmia esiinny em. nopeuksilla mutta pintakaasulla ajellessa jurputusta on...
    Koko kartaaniputkenkin vaihdoin ongelman takia mutta toista yokee ei löytynyt hyllysta että olis voinu testata.
     
  19. Futurage

    Futurage Gearhead

    Joo,

    ton hännän helan tulen uusimaan ennen ens kautta.Tuntuu että osa ongelmaa ainakin on siinä. Ajoin jonkin aikaa liian lyhyellä laatikon yokella, tämä kai saanut tärinät alulle ja sitä kautta hela lienee kulunut. Välystä on karkeasti arvioiden noin milli.

    Pukeilla ajaessa ilman kardaania (ylimääräinen yoke laatikon persiissä kiilattuna niin ettei pääse putoamaan) ei edes 350 kmh ajaessa ollut mitään värinää/tärinää...aika mielenkiintoinen simulaatio muuten... 6.vaihteella 7000 rpm pannussa sisätiloissa...

    Joku kysy takarenkaiden halkaisijaa, ne on 255 60 15 eli hieman kuluneina 68 cm ( joo, nopeusluokitus on ihan kunnossa..). Kytkinlevy ei ole kiinteällä keskiöllä.Perävälitys on 4,11 ja 6.vaihteen 0,62 muistaakseni.

    Parempi olis jos ajais suoralla vaihteella ( tyypillisesti manuaalissa 4.vaihde) ja pitemmällä perävälityksellä, näinhän ne kardaanin kierrokset putois.
     
  20. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Eihän ne kartaanin kierrokset putoo pienemmällä vaihteella, se on täysin matkanopeusriippuvainen. :soosoo:

    Missäs olet käynyt ajelemassa?
     

Kerro tästä muillekin!