High speed -kardaanin tasapainotusta Suomessa ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Futurage, 27.10.2011.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ajatushan tuossa oli muuttaa perävälitystä harvemmaksi ja sitten ajaa niissä huippunopeuskisoissa pienemmällä vaihteella. Niin silloin kardaani pyöris hiljempaa ja kestäis paree, kuin tiuhalla välityksellä ja suuremmalla vaihteella. Huippunopeuden pysyessä suunnilleen samana.

    Uhmaako tämä jotain fysiikan lakeja?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Off topiccia mut sattu niin sopivasti kardaanin pyörintään. Ajelin perjantaina aamuyöstä Turun motaria Dartilla. Semmonen reipas sata lasissa ja noilla välityksillä automaatin kolmosella 3300rpm koneessa. Suht isokokoinen Garmin Zümo 550 moottoripyöränavi imukupilla tuulilasissa näyttää tietä ja nopeutta. Ja ... sit se irtoaa ikkunasta ja tipahtaa suoraan rattikarahkaan. A904 menee samantien kakkoselle ja jengat vähän päälle viiden tonnin. Kyllä lähti a) jalka pedaalilta ja b) uni silmistä välittömästi.

    Ja aihe palatkoon takaisin kardaanin tasapainoitukseen.
     

Kerro tästä muillekin!