Hiivatti!! Fiiatti!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja BB Coronet 500, 16.7.2004.

  1. Fastback

    Fastback Gearhead

    Miten pitkä matkaa noissa "top speed" koitoksissa saa kiihdyttää ja mitenkä pitkä jarrutusmatka on?
     
  2. Duster

    Duster 1st gear

    Kyllähän tuo Lotus Omega kelaa kans yli 300km/h.
    Tuosta linkistä löytyy pari muutakin hyvää video pätkää Omegasta.

    http://www.algonet.se/~steeng/index.htm

    Vasemmasta reunasta Movies.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Duster 2004-07-18 17:21 ]</font>
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Tässä kohtaa hemi puhelet oikeastaan ekaa kertaa asiaa tän keskustelun tiimoilta:

    Ja tosiaan kannattaa jättää se käytännön testaaminenkin sinne baarin puolelle.

    Noihin nopeuksiin mihin toi hiivatti kykenee vaatii niin tekiöiltäkin kuin koneeltakin paljon.Tuskin tulee nopeampaa jenkkiä vähään aikaan samoille nopeuksille vaikka vaihteita olis 8...
     
  4. HEMI

    HEMI 1st gear

    No ei toi mikään mahdottomuus musta ole saada jekki kulkemaan ton vauhteja jos d-ryhmälaiset ottaa 400m:llä +250kmh (esim.hellmanin vette ja vähempikin voima riittää jos matkaa on 2km) niin mikäs ongelma se 270 on 2km matkalla muka on ja ideana tossa jutussa miks moni vaihteinen on parempi (Kohduudella tietysti niitä pykaliäkin eli ei 14-vaidetta) :smile: . Että kone kestää aina paremmin teho alueella (kaikkienhan toi pitäs tietää) joten se kiihtyy paremmin ja sit kun on monta pykälää niin sitten niiden avulla voi kelata huippujakin eikä kiihtyvyys pahemmin kärsi. Pistetään siihen fiiattiin powerglide ja sellanen perä valitys että se kulkee ton saman verran minkä ennenkin niin taitas jäädä vartilla kympit ajamatta ja eikä taitas 2km enää riittää että se saavuttas 270 vai ?

    Kyllä mäkin haluaisin yhden yli vaihteen mun darttiin kolmoselle asti kiihtys niin kuin enenkin (tietysti viehän semmonen loota tietysti vähän tehoja mutta kumminkin) mutta sitten olis vielä yks pykälä lisää jonka avulla kasvas ne huiputkin. Eikö juu eikö vaan vai onko nää vaihteet autoissa vaan sen takia että sitä keppiä on kiva hämmentää :grin:

    Kuulostaa ihan tuning poikien jutuilta tollaset että ei jenkit kule. Mutta jenki harrastajat yleensä panostaa siihen kiihtyvyyteen kun ei yleensä ole kuin se kolme pykälää kyllä ois jääny munkin autolta 12 sekan ajat ajamatta jos siinä olis semmoset välitykset että se kulkis 250kmh.





    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HEMI 2004-07-19 14:03 ]</font>
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Nyt on jo pakko ottaa kantaa. Jenkin saa kyllä kiihtymään ja kulkemaan. Jytky isolohko ja esim. Tremecin TKO600 5 v manuaali. Tehtaan takuulla kestää 600lbs vääntöä ja laatikolla ajetaan 9s aikoja 1300kg Mustangeissa -> laskekaa siitä paljonko kestää rytkytystä. Ylivaihdevaihtoehdot TKO600:ssa 0,64 tai 0,82.

    0,64 ylivaihde, 7000rpm, 28" rengas, kiihdytysystävällinen 4,11 peräruuvi ja 222mph. 222mph -> 355,2 km/h, johon ei ole huomioitu renkaiden säteen kasvun vaikutusta huippunopeuteen. Sama 0,82 ylivaihteella 173mph -> 276,8 km/h. Voitettavana on vierintävastus ja alati kasvava ilmanvastus. Kun vierintävastus ja ilmanvastus kohtaavat moottorin vääntömomentin kierrosluvulla x kiihtyvyys lakkaa ja nopeus säilyy.

    Sitten päästään siihen ongelmaan. Mulla on auto pikkuhiljaa valmistumassa ja mietin kovasti lähteäkö touring vai std. muskeli linjalle. Muskeli miellyttää mutta tuskin auto on mikään unelma ajaa +200km/h nopeuksissa puhumattakaan 275/60-15 renkaista tai alkuperäisistä levy/rumpujarruista. Melkoinen satsaus olisi tehtävä esim. 13" Baerin levyt ja min. 17" vanteet. Miten käy ajomukaavuden?
    -------------------
    edit:
    Jos muskelilook miellyttää niin kärrynpyörälook isoilla vanteilla kammoksuttaa, no ehkä jotku vintage wheelsin 17"/18" magnum 500:t ehkä menisi vielä. Mites sitten taas se ajettavuus. Eräästä isovanteiseista '60-luvun mussesta kuullut palautetta, että vetelee urissa ihan törkeästi. No pitänee noita vannekokojuttuja kysellä vielä alan forumilla.

    Futuragen mieleksi sanotaan vielä, että jytky pikkulohko käy myös :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fastback 2004-07-19 14:49 ]</font>
     
  6. HEMI

    HEMI 1st gear

    Kyllä toi pro touring on ihan jees eihän siinä mikä. Ei tollaset 17-tuumaset pahalta näytä (riippu tietysti vanteesta ja kuin levee se on). Mikähän villitys jenkeissä nyt on että takana on isompi vanne kun edessä ja joissain jopa takana on vielä sen lisäksi korkeeprofiili rengas ekaks luulee että siellä on joku iso katuslicksi mutta sitten kun kattoo takaa ni se on aika kapee, musta ne on aivan karseet (miten joku ilkee ajaa sehän näyttää ihan traktorilta, no tää oli vaan mun mielipide). Se challengeri musclecar calender sivuilla on aika karsee. Sivusta näyttää ihan hyvältä mutta sitten kun katsoo takaviistosta niin näkee sen renkaan leveyden se on ihan naurettava. Näyttää kun siinä olis jotkut hevoskärrin pyörat :grin:

    (Mutta enhän mä ole muotitietoinen ja tytötkin sen huomaa :grin: vai miten se meni :lol: )
     
  7. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Ongelmaksi muodostuu vaan se että mikähän moottori jaksaisi viedä sitä vehjettä 0,64 ylivaihteella sen 7000r/min?? Laskitko paljonko siihen tarvitaan tehoa??
    Varsinkin kun mietitään mitä maailman nopeimmat ns. superautot (Lambot, Ferrarit, Porschet, SLR ym) kulkee, minkälaiset ilmanvastusarvot niissä on jne...
     
  8. HEMI

    HEMI 1st gear

    Eiköhän toi pro modin koneella onnistu :grin: No leikki sikseen, joo se on liian pitkä tollaseen normaaliin katurassiin huippuja ajatellen mutta kyllä se varmaan helmaniin vetellä vetäs tonne jos vielä sais pikkasen kevennettyä tai ei sitä nyt välttämättä tarttis edes keventää kun ajattelee nascar autojakin että saahan nekin 320kmh vauhtia siellä ovaalilla eikä ne nyt nii hierveen aerodynaamisilta näytä eikä ne nyt kovin kevyitäkään ole sen verran niissä putkia kulkee sinne sun tänne ja taitaa olla vielä peltikorit ja siinä vetessäkin on enemmin vetoja kun niissä että kyl se vois onnistua ihan noillakin eväilla mitä siinä vetessä nyt on mutta kokeilemallahan sen tietäs :grin: Voihan se olla joistain ihme että sen vanhan "malmikasan"(lasikuitukasan) saa kulkemaan kovempaa ja lähtemään kun ferrarin tai lamborghinin tai muun "superauton"

    No niin taas mä meinasin vaahdota noista "superautoista"(barbiautot) mulla kun ei ole oikein arvostus korkeella niitä kohtaan :grin:
     
  9. Ahti

    Ahti 3rd gear

    joo, en mäkään vaihtais mun Falconia mihinkään SLR:n romuun, ei hän siihen mahdu edes kaljakoppaa takaloosteriin :wink:
     
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    En laskenut tehoa, mutta tarvittavan väännön kylläkin. Yritin sanoa sitä, että samaan pakettiin saa hyvän kiihtyvyyden ja kovat huiput, esim. 5v ylivaihde manuaalilla. Jenkit eivät ole kirottuja 3v automaatti kiihdytys tai highwayhauling kategorioihin.
     
  11. Futurage

    Futurage Gearhead

    Hävettää nää tulokset...eikö kunnon veekasin raakaa ylivoimaista voimaa saada tässä maassa sellaiseen autoon että alkaa turbovinguttimet jäämään häh ?...paraskin puhumaan tässä...Tarkoitus oli kyllä tänä kesänä käydä kokeilemassa Futuraa myös näissä kisoissa mutta jäi nyt haaveeksi tällä kertaa.Nykyiset takarenkaat kun ovat 255 60 15 ja luokiteltu 180 kmh asti..Ei oikein uskalla päästellä näin "tietoisesti" huippunopeuksia, renkaan sivun 15 cm korkeus kun ei nyt suoranaisesti paranna tämän aerodynaamisen tiiliskivikorin vaappumisominaisuuksia niissä nopeuksissa.Eipä silti, on kyllä tullut kokeiltua " pakon edessä" hieman suurempiakin nopeuksia mutta sai kyllä olla viimeinen kerta näillä renkailla.Tilasin kyllä jo tammikuussa autoon 17" vanteet mutta Weld/ Cragarilla on ko. vanteiden kanssa ollut hieman toimitusvaikeuksia.
    No, toi Fiiatin 288 kmh on kyllä jo sellainen lukema että taitaa jäädä joka tapauksessa saavuttamatta..Tiiliskiveä ei taida saada kulkemaan yhtä kovaa kuin kampelaa ellei siinä ole noin 3 kertaa enemmän tehoa...
    Mutta yleisesti ottaen kyllä jenkki kulkee siinä huippunopeuksia kuin euro tai japsikin.Luonnollisesti joku 300 Nissan tai T 5 Volvo on vakiona ajo-ominaisuuksiltaan vakiokunnossa aivan eri luokkaa kuin esim.300 000 ajettu 60-luvun harrastejenkki mutta tämä on vain hidaste, ei este.Samoin kuin 3-vaihteinen automaattikin. Aerodynamiikalle ei ratkaisevia muutoksia voi tehdä mutta näitä 2 muuta ei-toivottua ominaisuutta voidaan muuttaa.Siitähän hotroddingissa on kysymys.Nykyään saadaan mihin tahansa 60-luvun jenkkiin sellaiset ajo-ominaisuudet että auto on 250+ nopeuksissa vielä olosuhteisiin nähden aivan kelvollinen ajaa.Samoin löytyy useita 5-vaihteisia manuaaleja , jotka kestävät 500-600+ hv , esim .Tremeciltä tai Richmondilta.Totta on että nämä maksavat jonkun verran enemmän kuin perinteiset 3-loviset automaatit mutta rahalla saa yleisesti ottaen arvoistansa tavaraa.Eikä se ero nyt loppujen lopuksi niin valtava ole.Käytännön ero ajettavuudessa sensijaan on suuri. Itsellä on Futurassa Tremecin 5-vaihteinen TKO.Kestää ainakin tämän 550-570 hv kepeästi, ykkösen välitys on 3,27( !)ja vitosen 0.82. Kytkin on miellyttävä-ja pehmeätoiminen Zoom jonka poljinvoima on aivan kohtuullinen.Kulutus esim. lähes 1000 km Powerin reisulla kaikella sillä polkemisella ja tyhjäkäynnillä täydellä matkavarustuksella reilusti alle 20 l !!
    Vertaapa välityksiä 3-vaihteiseen automaattiin jossa perävälitys on vaikkapa 3,25 ja ykkösen vaikkapa 2,46.Ykkösen kokonaisvälitys 7,995 ( esim.mulla nyt 3,27 x 4,11= 13,44 eli vääntöä on ykkösellä käytettävissä 1,7 kertaa enemmän!) Vitosen välitykseksi muodostuu 4,11 x 0,82 =3,37 ja ilman automaatin luistoa. No, toi 4,11 on itse asiassa liian tiheä yleiskäyttöä ja huippunopeutta ajatellen joten mulla onkin 3,25 tulossa.Tällöin ykkösen kokonaisvälitykseksi muodostuu 10,63 ja vitosen 2,66.
    90-luvulla ajelin ensin Futuralla muutaman kesän automaatilla( AOD ja C4) kunnes 4-5 vuotta sitten vaihdoin manuaaliin.En ole katunut.Manuaalissa on munaa! Maantiellä on aika herkullista ohittaa esim.jostain 100 vauhdista..3.sisään - 4500 kierrosta pannuun ja petaali lattiaan,vielä on 2 pykälää jäljellä.
    Pikku vinkkinä vielä 5-vaihteista manuaalia harkitsevalle:eek:le tarkkana 5. vaihteen välityksen suhteen.Esim. Fordin T5 vitosen välitys on 0,63.Viitoselle kun vaihtaa niin kiihtyvyys hyytyy siihen.Joku 0,8 välitys on paljon maukkaampi.Perävälitys kannattaa välita auton käyttötarkoituksen kannalta.Ajoautoon esim. 3,5 perä ja 0.82 ylivaihde antaa lopulliseksi 2,87= oikein hyvä maantieajoon.
     
  12. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Jotenkin tuntuu olevan valloillaan uskomus ettei toi fiiatti tarvii lainkaan "oikeeta voimaa" tohon lähes 290kmh:n rykäsyyn. Ja oliko toiseksi nopein Audin RS6 pappafarmari? Pitäiskö meidän ottaa itseämme niskasta kiinni ja ruuvata ne 17" renkaat alle (vaikka kuinka ne "ajo-ominaisuudet kärsisi:)) ja käydä näyttämässä sitä isolohkon voimaa... Luonnollisesti katsastetulla autolla.
     
  13. HEMI

    HEMI 1st gear

    No niin nyt kaikki ruuvaamaan sitä tommysbillettia kiinni ja helmalevikettä vääntämään kun tuuninki pojat sano että niillä saa huippuja lisää :smile: Kun jenkit on kerran painavia nii kaine kestää sit maan kamaralla ilman mitään lärpäkkeitä. En ole kyllä minä ainakkan vaittänyt ettei siinä "oikeeta" voimaa olisi mutta ton kokonen mikroauto ei sitä niin paljon tarviikkaan (Siinä kyllä on paljon voimaa). Ei muuta kun johonkin c-ryhmän autoon ylivaihdemanuaali ja vähän fiksummat kumit alle ja alusta jäykäks eikä ne c-ryhmäläiset paljon enää paina esim vaikka dusteri siinä tuo muotoilukkaan ei enää ole niin tiiliskivimäinen. Ohan noita mahollisuuksia mutta kun olisi vaan sitä hilloo millä mällätä :grin: But Some Day

    Siinä ne jenkit kulkee kovaa missä muutkin nykyään bemaritkin painaa enemmin kun jotkut muskelit ja kullähän ne kulkee siellä sakasan mootoriteillä 250kmh niin miksei joku kevyempi jenkki pystys ja niin päin pois.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HEMI 2004-07-20 12:21 ]</font>
     
  14. Saku

    Saku 3rd gear

    Muistanette että suuremmissa vauhdeissa teho/paino menettää merkitystään ja teho/ilmanvastus muodostuu tärkeäksi. Esim C3 veten ilmanvastus on huima, C4 on jo nykyauto. Joku 0.3-0.35 kertoiminen jenkki olisi ihan jees, innostaisi mennä huippunopeuskisoihin. Muutoin voimaa tarvii ihan tolkuttomasti ja riskit sekä rahanmeno kasvavat sen mukaan.

    Street D nopeuspohjat lienevät TT Valiantin n. 267 varttimaililla. R-moton Chevellellä 265. Valtteri meni kovalla kytkimellä ja askilla (lenco) sittemmin kovempaa Outlawissa. Street C taitaa olla alle 250? Street B Virtala taisi ajaa 263.

    Tremekkien kestämät 600hv eivät taida riittää jos hiivatin 288/1300m (?)lukemia aikoo päihittää. Löytyisikö 1000hv/1000Nm kovaa askia & erillisjousitettua perää? Muut palikat olisivat aikalailla pelikunnossa omassa C3:ssa.
     
  15. Fastback

    Fastback Gearhead

    Kysäiseppäs Saku tuolta olisivatko saaneet jo TKO600 pohjaisen laatikon valmiiksi. TKO500 pohjaisesta sanovat näin; "outputs as high as 800hp and 750ftlbs (~1000Nm) and continuous reliable performance in the 10's and slower", liekö pelkkää mainospuhetta?
    http://www.x2cmotorsports.com/tranny_shop.shtml
     
  16. Saku

    Saku 3rd gear

    Vakio 500 näytti olevan 500lbs ja 600 vastaavasti 600lbs. Varmaan vakiolla 600-askillakin uskaltaisi kadulla ja huippukisoissa huristella. Kiihdytykseen slicksit alla ei taida uskaltaa kuin prepatulla 600:lla, ainakaan jos ahtopainetta nostaa nykyisestä ei-saa-vähemmän-asetuksesta (0,3-0,4bar).

    Twinturbo isolohkolla on ajeltu joku vuosi kiihdytystä ja todettu väännön rikkovan milloin mitäkin vetolaitetta. Kun sitten vetellä sudittelee kylillä ja jossain 150 vauhdissa alkaa rengas pitämään ja penkki työntämään selkää niin tulee kaasupoljin höllättyä. Planeettakin kun räjähtää ilman suojaa niin helposti menee rullatuolissa joku kymmenen vuotta. Muuten jees menoa, pitäisi vain löytää järkevät vetolaitteet niin pääsisi kellottamaan suorituskykyä.
     
  17. Futurage

    Futurage Gearhead

    Tampereelle ja Jyväskylään on molempiin tulossa Tremec 600:t vielä tänä kesänä.Jyväskylän Fordissa lienee reilu 600 hv, Tampereen pikkulohko Musse on tehoiltaan pienempi.
     
  18. HEMI

    HEMI 1st gear

    No mitenkäs se nyt näin että itse jenkki harrastajat on sitä mieltä että ei jenkkejä saa kulkee tää kuulostaa niin yläaste wanna be tuning poikien jutuilta :-? (ihme äijiä) :odroll:

    Olen optimisti tässä asiassa 8)

    No tässä on yks 68 chargeri joka kesti tiellä 190mph nopeukisissa siis oikealla tiellä ja 505hp:lla ja 4-lovisella manuaalilla ja pieniä muutoksia korissa ei mitään älytöntä kummiskaan mitä ei sais suomessa tehä. "pieni" tankki pojilla siinä. Ja chargeri ei todellakaan ole tunnetu aerodynaamikastaan (daytonat erikseen)
    (matka on mikä on mutta lisää voimaa niin eiköhän se lyhene)
    http://www.hotrod.com/featuredvehicles/45098/index.html

    Ja joilla on rahaa niin kannattaa ehkä unohtaa noi tremec:it ja siirtyy
    jericoihin ei luulis heti paukkuvan. (mutta kenellä sitä on :odroll: )

    Tuolta löytyy muutama video pätkiä noista pony exprees autoista
    http://www.racehome.com
     
  19. Futurage

    Futurage Gearhead

    Mukava stoori tosta Chargerista.Kuinkas lujaa muuten eurot ja japsit kulki silloin 50-luvun lopussa ja 60-luvun alussa? Esim. fullsize Fordien huippunopeudet 360-425 hv 352 / 390/ 406 / 427 Hi-Perf koneilla olivat karkeasti ottaen luokkaa 145-160 mph eli 230-260 kmh. Luonnollisesti perävälitys tuli olla oikea. Suomen autokannan keskiverto mosse kupla tai anglia kulki 30 hv:lla hädin tuskin sataa....
    Tänäpäivänä riittävän pitkällä perävälityksellä normikorinen jenkki katuviritetyllä pikkulohkolla ( 400 hv) kulkee normaalisti yli 250 kmh.100 hv lisää ja pieniä lähes huomaamattomia aerodynaamisia pikkutrikkejä ja 300 on hyvin lähellä.
    Tiiliskivi Fairmont on parhaimmillaan kulkenut 280-290 kmh vakio korilla,tosin madalletulla alustalla mutta ilman minkäänlaisia aerodynaamisia trikkejä.Tällöin moottorissa oli noin 500 hv.Luonnollisesti suljetulla alueella.Tapauksen muistaa varmaan hyvin eräs 2001 mallisen Ninjan omistaja...
     
  20. Fastback

    Fastback Gearhead

    Samainen Chargeri hajosi ennen erään kisan alkua ja tyyni omistaja otti kisaan osaa trailerillaan - tais keskinopeus olla jossain +100mph trailerilla...
    Samalla logiikalla 225 slant ukkojen kannattaa laittaa voimaloidensa taakse 727 ettei laatikot pauku. Jericot ovat jo tosi ökyjen hommaa. Esim. pelkän 5. jericon hinta ilman mitään kytkinhiluja, räjähdyskoppaa 5000 USD.
     

Kerro tästä muillekin!