Hillikuitu osa = samanlainen valmistaa kun lasikuitu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 29.12.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin tehdääkö hiilikuitu osia samalla taktiikalla kun lasikuitu osia? esim. käytetäänkö hiilikuidussakin hartsia?

    onko mitään muuta huomioon otettavaa valmistuksessa?
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Riippuu hiilikuidusta. Eli hiilikuituosia voidaan tehdä samallatavalla märkälaminoimalla kuin lasikuituosiakin.

    Toinen mahdollisuus on käyttää preprex (kirjoitettiinkohan se noin?) hiilikuitua, jossa hartsi on jo kuidussa mukana, eli ko kuidulla tehtäessä osat pistetään muottiin, säkitetään ja vetaistaan alipaineella ilmat pois, sen jälkeen paisto autoklaavissa.

    Muistettavaa on myös se, että yleensä auto-osia on tehty nk. pätkäkuidusta käyttämällä polyesterihartsia.
    Tuloksena on halpa, suhteellisen painava osa.
    Kevyempään ja lujempaan osaan päästään, kun vaihdetaan hartsi epoksihartsiksi ja kuitu ristiinkudotuksi matoksi (vrt hiilikuitumatto).
    Miinuksena kalliimpi hinta.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli se mitä vois ite tehä lasikuidun tapaan on sellasta lasikuidun näköstä mattoa?
     
  4. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Juuu tai ei...

    Eli omissa varastoissa on pyörinyt sekä "pätkäkuidun" näköistä, että ristiinkudottua.
    Ristiinkudottu mitä loistavinta käsilaminointiin, mutta se "pätkäkuidun näköinen, no way, kokeilin ja hartsin imeytyminen suorastaan toivotonta...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    täytyy jostain käydä ostaa ja testa kans!.. kerron kans sit tuloksia ens vuonna..
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Piti vielä mainita, että toki sitä pätkäkuituista hiilikuituakin on varmasti sopivaa käsilaminointiin, mutta minulla oleva ei luonnannut.
     
  7. Riku123

    Riku123 1st gear

    Muista sitten hommatessasi hiilikuitua ja hartsia kysyä että ostamasi hartsi ja kuitu sopivat yhteen! Selvitä samalla hartsin kovettumisprosessi. Taitavat melkein kaikki hiilikuitu hartsit vaatia loppukovetuksen korotetussa lämpötilassa, eli osat saunaan. Jos vain kauniimpi sukupuoli siihen luvan antaa...

    Muutenkin paljon parempaan lopputulokseen pääsee jos osat saa alipainesäkkiin. Vähentää huokoisuutta ja hartsin määrää eli toisinsanoen parantaa osan lujuusominaisuuksia. Jos teet osia vain ulkonäöllisistä syistä riittää perinteinen lasikuitutekniikka ilman alipainesäkitystä.
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Loppukovettaminen on todellakin suotavaa, mutta ulkonäköosiin ei välttämätöntä.
    Kesällä osat kannattaa laminoinnin jälkeen viedä aurinkoon!

    Säkitys on paras, mutta yleisesti hankala ja kallis tapa...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko teillä kertoa liikkeitä mistä lähteä kyselemään hiilikuitumattoa ja hartsia?
     

Kerro tästä muillekin!