Hioma-koneiden/laitteiden itse valmistaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja julpero, 29.4.2008.

  1. julpero

    julpero 1st gear

    joo o pitäs tehhä nauhahiomakone ja moottori ois 2,2kw 1500rpm , ensimmäiseks jos joku osais laittaa semmoisen todella yksinkertaisen laskukaavan että saisin laskettua tuolle hioma nauhalle sopivan "nopeuden" eli eikös niissä nauhoissa oo jotain suosituksia että 20metriä sekunnissa maks

    oisin ilonen jos joku osais auttaa kun näissä lasku hommissa olen hirmu huono

    ja sitten että tiedättekö mistä sais sopivan kokosen "kumipyörän" siihen toiseks rullaks , kun se varmaan ois hyvä olla ( autaa ainakin siihen että nauha syö paremmin kun sitä vasten painaa rautaa ja kumi joustaa vähän)

    ja entäs jos sen tekiskin ihan vaikka raudasta? niinku jollain oli kuvia omatekemästä nauhahioma koneesta
     
  2. thap

    thap Gearhead

    Hei!
    Katselepa tuolta mun kotisivuilta(timohapponen.net) tuota omatekoisen nauhahiomakoneen kuvaa. Tein sen joskus vuonna -83 eikä ollut sorvia eikä juuri muutakaan työstökonetta käytettävissä. No vanha Esabin puikkokone oli. Moottorina oli aluksi pesukoneen moottori linkouskierroksilla. Itse asiassa kulutin niitä kolme loppuun ennen kuin löysin kaatikselta laakerivaurioisen kolmivaihekoneen. Kierroksia koneessa on noin 1500 ja hiontapää on aavistuksen pienempi halkaisijaltaan, joten hiomapään kierrosluku lienee jotain 1700 r/min. Akselin toisessa päässä pyörii vielä iso huopa- tai räsylaikka. Tuon hiomapään pyörän tein siten, että otin sopivan rautaputken pätkän, jonka katkaisin ja hitsasin isäukon Mersun entisen vesipumpun siivapyörän päälle. Putsasin hiomalla putken pinnan ja liimasin vinottain 10 mm levyisiä roiskeläppäkumin palasia siihen Aralditilla kiinni. Hyvin on palvellut tähän päivään asti laite ja on kovassa käytössä edelleen.TH
     
  3. Eightball

    Eightball 3rd gear

    Kaava: nopeus (m/s) = telan kehän pituus (metreinä) x moottorin kierrosnopeus (kierrosta sekunnissa)

    eli ku itte laskeskelin tossa, niin noilla antamillasi arvoilla tarvitset telan/telat halkaisijaltaan 255 mm => silloin nopeus on 20 m/s

    älkää ampuko jos meni väärin.
     
  4. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

  5. julpero

    julpero 1st gear

    joo kiitos paljo vastauksista ja vinkeistä en ois uskonu että nuin hyviä vastauksia tulis :)


    ja netistä kahtelin nuita nopeus juttuja että jos laittas nyt vaikka moottorin kylkeen 260mm halkaisijalla olevan pyörän ja sitten hiomis päähän jos laittais vaikka hieman pienemmän pyörän = lisää nauhanopeutta , arvelin että joku 25m/ sek ois hyvä jos nauha ois vaikka aika leveäkin( jopa 150mm)

    se pitää vaan nyt arvioida se nopeus ja muistaa että jos on liikaa nopeutta niin moottori saattaa vaikka hyytyäkin liian helposti , kun tuossa kahtelin nii josain optiumin koneessa on 3kw ja nauhalla nopeutta 33m/sek

    hmm sorvaiskohan nuo pyörät ihan umpimötikästä? aikaa menis tietty ehkä enemmän ja painookin saattas jäädä enempi mutta sorvauksen jälkeen ja kun pyörät laitettas akselilleen niin niiden pitäs jären mukaan olla tasapainossa , voihan sitä sorvin johteilla sitte tasapainotella

    tai sitten ottas vaikka semmosta putkee jossa reilummin seinämä paksuutta ja siihen tekis sorvilla levyt kylkeen jossa ois tarvittavat reijät ja holkki läpi yms hitsais kiinni


    joo ja kahtelin tuota sun kotisivuas ja kätevä kone näytti olevan joo o , tommosta roiskeläppä juttua en oo älynnykkää ja mitähä liimaa se semone aralti onpi ?? :O

    itellä on ollu myös mielessä että laittais pitemmän akselin toiseen päähän laikkaa varten , tuo kumiläppä juttu kuulostaa nii hyvältä että ehkäpä teen sitten samalla tavalla kun tuskin se sileä metalli pinta on sitten niin hyvä ?


    kyllähän tässä säästäää aika hyvin visisin jos uuden kunnon koneen hinta on n. 1000e :D

    mitenkäs ootteko smirkkeleitä tehny ? ite tuli tehtyä yks ja pitäs tehhä taas joskus toinen kun sain koulusta kaks tasohioma koneen laikkaa , ne kiekat vaan pitää saada sopivaks laikoille se tuppaa olemaan onkelma :D aattelin hihnalla tai ketjulla tehdä välityksen että saa ne sopiviks laikoille , ja sehän minua kiinnostaakin että mitenkä toimisi ketjuvälitys jos moottori pyörisi 1500rpm ja pitäs nostaa ne kiekat n. 2500 rpm ? vois ketjuille tehdä kotelon jossa ne "uis" öljyssä tms
     
  6. jylppy

    jylppy Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Noista kuvista löytyy varmaan jotain mitä tarttet? Nuo missä on mustaa kumia on vetopyöriä. (paitsi ne kaks kuperaa.) Halkaisijaa en nyt pysty kertomaan ku oon hieman matkailemassa. Mutta ens viikolla jos kiinnostaa.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Meillä on töissä muutama nauhahiomakone ja niissä on 3 rullaa joiden päällä nauha pyörii. 1 takana ja 2 edessä. Etummaiset on päällekkäin ja niillä on väliä ehkä 50cm. Etummaisten rullien välissä on talla jonka päällä on jotain pehmeää kumia ja sen päällä grafiittinauhaa. Hiottavaa kappaletta voi painaa tallaa vasten ja se joustaa jonkin verran. Grafiittinauha pienentää kitkaa.

    Rullat on vähän samantyyppisiä kun jylpyn kuvissa, kumipintaisia.
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    En jaksanut lukea tarkkaan ketjua kokonaan mutta lisätään vielä: Rullien pitää olla pinnaltaan hieman kuperat että nauha pysyy päällä.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo, totta. Samoin jos akselit ei ole just linjassa niin nauha liukuu rullalta pois.
     
  10. julpero

    julpero 1st gear

    joo tuo on hyvä tietää että pitää olla kuperia , ja tietty linjassa olla pitää


    Jylppy kyllä mua varmaankin kiinnostaa mutta sahasin jo koululla kaks 150mm levyistä ja halkaisijaltaan 180mm putken pätkää , seinämä vahvuus jotain 6-8mm

    nyt vaan semmonen onkelma taas lisää että mietiskeltiin vähän että mitenkä mahtaa hiioo jos kiekkoja on puolet vähemmän kuin näissä kaupankoneissa yleensä onkaan , eli kaupan koneissa jotain 33m/sek ja omassa tulee olemaan vissiin vaan n. 15-10 m/sek luokkaa , ja ois koululla ollu kyllä semmonen 330mm halkasijalla oleva putki mutta :D menee vähän mahottomaks !?

    ja älysin senkin jutun väärin että jos sitä toista vapaasti pyörivää rullan halkaisijaa pienentäisi niin nauhan "nopeus kasvaisi" :D että silleen

    joo ja sen nauhan vetopyörän pinnnaks käy hyvin rauta ainakin niin oli koulun koneessa

    ja kyllähän tuon hiomis puoleisen rullankin voi tehdä itse oikeenlaiseks , vaikka sorvissa tai rälläkällä hiioo kuperaks samalla kun rulla pyörii sitten vaan jotain sopivata kumia ehtii ja leikelee palasia ja liimaa superliimalla kiinni vinottain hieman


    ja thap mitenkä sulla toimi tuo kone , syö hyvin rautaa ? minkäkokonen vetopyörä ? ja kertkokaahan jos jaksatte että mitä nää yleisimmät nauhat on , onko 150mm levyiset nauhat kalliita ? meenasin että semmosille nauhoille tekisin tuon ...
     
  11. julpero

    julpero 1st gear

    nonnii nyt alko smirkkeli rojekti kotona , jos taas joku matikkanero halluis laskee mulle tämmösen helpon laskun : moottorin akseli pyörii 1500rpm , akselille on laitettu kiilahihnapyörä jonka halkasija on 190mm , hihnan toisessa päässä on 100mm kiilahihnapyörä , kysymys kuuluu montako kierrosta minuutissa se akseli pyörii ?

    laitan nämä laskukaavat ainakin muistiin kun saatan jopa jotain älytäkin niistä :D yritettiin jo siskon kanssa laskee mutta eipä onnistunu :S
     
  12. jylppy

    jylppy Gearhead

    Jos haluais tehä oikein "fiinin" nii sijoittaisin ehkä taajuusmuuttajaan millä ajelis tota moottoria niin lujaa yli tai ali nimellisnopeuden ku lystää! Niin itte aattelin tehä.

    Ja jos jotakuta kiinnostaa nuo edellä olevat pyörät niin yyveetä vaa tänne perkeles!! :eek:
     
  13. 9000

    9000 Gearhead

    Se on 1,9 kertainen eli 2850rpm. Mutta mitä sillä tiedolla? Hihnan nopeus kai olellista joka olis pikaisella laskutoimituksella 894.9m/min tai 14,9 metriä sekunnissa. Menee aika lähelle sitä mitä tuolla aikaisemmin arvelitkin.
     
  14. julpero

    julpero 1st gear

    joo kiitos paljon!! just tuota tietoo kaipasin eli kun laitan tuohon jonkun hioma laikan niin pitää tietää kiekat suunnilleen, joo ja hihnan nopeuksia en oo kyllä aatellukkaan .

    nyt hitsasin akselin sähkömoottorin kylkeen , mutta en silti pilannut kokonaan sitä akselia , todella vaikeaa vaan saada akseli hitsattua suoraan ettei lieppaa , eise akseli liepannukkaan paljon mitään mutta kun laitto 200mm hihnapyörän nii johan alkaa näkyä heittoa! :/ mitenkähän se hihna pysyy siinä jos heittää alle puol senttiä !! :mad: että onko kokemusta tms?

    jylppy puhut totta taajuus muuntaja ois hyvä peli, isä onkin sähkö mies ja se osais semmosen laittaa varmaan kuhan nyt sais muut asiat ensin kuntoon
     
  15. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

  16. jylppy

    jylppy Gearhead

    Ebayssa näky olevan jotain mitsupisin 2.2 Kw:n muuttajaa hintaan 240 usd. Ei mun mielestä kauheen paha.
     
  17. thap

    thap Gearhead

    Tuossa minun koneessa on sekä vetopyörä että hiomapään pyörä ihan suoria. Eli niissä ei ole kuperuutta kummassakaan. Kun saa kerran tällättyä tuon nauhan kulun kohdalleen, niin kyllä se pysyy eikä luikertele mihinkään. Mulla sattui pöljyyksissäni vaan valittua silloin nöösipoikana 75x1500 nauhan mitaksi, eikä vakiona tuota hihnaa löytynyt vaan aina piti tilata. Nykyisin saa jo helpommin noita nauhoja. Ja sitä paitsi kuluneen nauhan kun kääntää toisinpäin, niin vahan kanssa voi kangaspuolella kätevästi loppuhioa joitakin materiaaleja. Tärkeämpää kuin se nauhan nopeus, on teho. Terästä pitää pystyä tarjoamaan koneelle niin ettei se hyydy missään vaiheessa.
    Taajuusmuuttaja on kyllä tosi kätevä kierrosten valinnassa. Nauhahiomakoneessa siitä nyt ei ole hyötyä jos ei haittaakaan jos hioo metalleja. Puun hionta ja muut pehmytmateriaalit on sitten toinen juttu. TH
     
  18. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Voi voi... Niinkuin varmaan huomasit niin hitsaamalla ei sitä kovin helposti saa suoraan, sauma kun aina jäähtyessään kutistuu ja vetää kappaleita kieroon. Miks se akseli pitää hitsata siihen, eikö siinä moottorissa oo kiilauraa? Sullahan menee moottorista laakerit alta aikayksikön.

    Helpottaa muuten jos teet sellasen yksinkertaisen patentin siihen akseliin/rullaan että saat ruuvilla käännettyä pikkusen akselin asentoa, koska sitä pitää takuuvarmasti viritellä aikansa ennenkö nauha pysyy rullien päällä suorassa. Ja pitäähän sulla olla siinä kiristysruuvikin jonka sä löysäät sillon ku nauhaa vaihdat. Niin, ja kun se nauha pitää aika kireällä olla niin se pyörii aika huonosti jos sulla rullat heittää puoli senttiä.

    Meillä on joku vajaan 2m x 100mm nauhalla oleva kone ja ne nauhat ei ole kyllä mitään halpoja. Mut toisaalta, kone on kyllä tosi tehokas ja helpottaa raakasti työskentelyä verrattuna smirgeliin. Ja mitä pidempiä ne nauhat on niin sitä hitaammin ne kuluu... :)

    En nyt äkkiseltään osaa sanoa kuinka lujaa tuo pyörii, mutta se on selvä ettei tuon rullissa saa olla heittoa milliäkään.
     
  19. julpero

    julpero 1st gear

    joo anteeks jos oon sotkenu teijän ajatukset tuon smirkkelin teon kanssa ja nauhahioma koneen kanssa , eilen vielä oli huonolla mallilla tuo smirkkelin teko heittävän akselin kanssa , no tänään kävin sepältä ostamassa valurautasen kiilahihnapyörän jossa oli oikeen kokonen reikä + kiila ura

    no tein siihen kiilan ja laitoin kiinni . nyt on se siinä vaiheessa että pitäs saaha tehtyä laakeri pesät ja akseli ja suunnitella niille hyvät paikat telineessä

    mitäs sanotte että voiko kiilahihnan kiristyksen toteuttaa niin että moottori on kiinteästi ruuveilla kiinni ja myös toinen pää myös, mutta itse kiristys tapahtuisi sillä kiristemellä mitä on autojen jakopäissä yms mitä ne onkaan , ei kuitenkaan jousen voimalla painaisi sitä pyörää hihnaa vasten vaan semmoisella "kiinteällä " rullalla minkä kirisi sopivaks ?

    http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... 9be9a3c2d7

    tuolla jottain kuvia



    joo kerrohan multislayer että mitä ne yleisimmät nauhojen leveydet on ja pituudetkin , että mitä sais kaupasta suoraan ostettua , kun kouluun taas maanantaina meen niin siellä alkaa nauhakoneen teko onkohan 150mm levyiset nauhat kovinkaan yleisiä ?


    joo ja "muuttaja" ois hyvä peli tosiaan esim tohon smirkkeliin senpä näkee tuleeko johonkin semmosta ostettua


    thap kiitos taas hyvistä vinkeistä :) ja kiitos muillekin!! :) eli eipä tarvihde minunkaan sitten välttämättä miettiä nuita kuperuus juttuja kun rakentelen konetta , ja jos oot tosiaan sitä mieltä että nopeus ei oo niin tarkkaa vaan se teho niin mitä muistaa tuo ja suunnitella sen mukaan


    ja tottahan toki nauhahiomakoneeseen tulee ainoastaan semmoiset kiristimet mitä on nyt vaikka mopoissa eli samalla periaatteella , ne on mielestäni yksinkertasimmat tehdä ja pitäisi toimia hyvin niillä kun kiristelee ja löysyttelee , monissa se kiristys on kyllä epäkeskolla( vivusta käännetään kätsää ja noppeeta) ja jousi on siellä välissä..


    joo enpä nyt keksi heti muuta sanottavvaa , tarkotus on tehdä tuo smirkkeli siks että siihen saa laitettua kovapalalaikan joka on jo ostettu ( joku 250mm halk.) , ja muutenkin saa laikkaa vaihdeltua erillaisia , kävi myös mielessä että jos vaikka joskus tekis siihen jäähdytys pumpun ! ja on käyny mielessä muutakin ( esim poranterotus koneen teko)
     
  20. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    En mä noita standardikokoja tiedä kun ei mulla ole kun tuo yks kone. Ei oo ollu tarvetta muille.

    Sun kannattaa ottaa yhteys johonki läheiseen työkalumyyjään ja kysäistä että mitä on tarjolla ja mihin hintaan, siitähän voi sitte valita parhaimman koon mikä on halvin ja teet koneen sen mukaan. Mut luulen että joku 150mm on jo niin leveä että sitä ei ihan jokaisen puljun hyllystä löydy...
     

Kerro tästä muillekin!