Hiomaväri tai ruiskukitti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Timmo, 3.1.2009.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    Minkäslaisia eväitä on nykyisin olemassa, kun ajatellaan auton pohjustusta ennen varsinaista maalausta suht paksulla (vesi)hiottavalla aineella. Siis ruiskukitillä, tai hiomavärillä (lienevätkö jopa sama aine eri nimellä).

    Minkälainen suutin ruiskuun, taitaa tuo perus 1.5 olla liian pieni?

    Entä miten hienolla paperilla ko. eväs kannattaa hioa ennen pintaväriä, voiko pinnasta tulla "liian sileä"?

    Viimeksi käytin jotain Akzo Nobelin 1K filleriä, mutta se oli välikerroksena thermoplastisen kanssa touhutessa. Tuntui olevan kuitenkin melko jöötiä, ruiskutus onnistui 1.5 suuttimella ja muutamalla vedolla tuntui saavan paksuuttakin jonkin verran. Bonuksena tallissa näki jotain ruiskuttaessa.

    Linkkejä eväisiin?
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Käsittääkseni ne ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. (?) Ruiskukittiä olen vetänyt juuri tuolla 1,5 suuttimella, ohensin kylläkin hiukan. Ja 400 karkeus mielestäni riittää ennen pintaväriä. (Kohta joku väittää että ei riitä mutta väittäköön
    :rotfl: )
     
  3. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tarkennetaan sen verran, että pinnassa ei ole mitään syviä naarmuja, mutta hiontanaarmua pintamaalin hionnasta (320-400). Toisaalta haluaisin fillerikerrokseen paksuutta, jotta sen voisi ensin hioa, sitten täräyttää kontrollivärin ja hioa pikkuisen lisää ja sitten loppuhionta.

    Ennen paikkamaalauksia olen hionut jopa 1500 vesihionnalla ennen pintamaalikerrosta, mutta toki 400 on jo suhteellisen sileä, jos maali on vain täyttävää.

    Selailin hiukan, onko kokemuksia esimerkiksi tästä? Onko lirua, vai saako paksuuttakin.

    Miten paksu kalvon tulisi olla kertomaani tarkoitukseen?
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No eikös nuo mene ihan sillä hiomamaalilla?
     
  5. Buddy

    Buddy 1st gear

    Nelisatanen on ihan tarpeeks hieno loppuhiontaan jos kuivahionnasta puhut. Vesihionnassa kuussatanen.
    Näin kertoivat oikeat maalarit mulle... :wink:
     
  6. human62

    human62 1st gear

    Suosisin hionta-väriä, mielestäni ruisku-kitti halkeilee paksuina kerroksina herkemmin.
     
  7. J.Kyylä

    J.Kyylä 1st gear

    Ja mulle oikea maalari(t) sanoi että 400 kuivana riittää oikein hyvin.
     
  8. samip

    samip 1st gear

    millähän värillä aiot autosi pintamaalata? akryyli pintavärille toi kuivahionta 400:nen kyllä riittää mutta kaksikerros maalauksessa vesimassalle ei riitä... loppuhionta kuivana vähintään 500:lla mieluiten 600:lla varsinkin jos pintaväri on metallihopea tms.

    jos sulla ei ole pinnoissa mitään varsinaisia oikomisia niin filleri riittää aivan hyvin...
     
  9. roku65

    roku65 Gearhead

    Omat pohjatyöyritelmäni ovat menneet pääpiirteissään kolme märkää rundia hiontapohjaa(Dupont) välillä mataksi haihduttaen. Olen jopa ruiskuttanut eka rundin ohentamattomana 2.0mm suuttimen läpi ja seuraavat hieman ohennettuna turhan appelsiinin välttämiseksi.
    Lopuksi hunnutus kontrollivärillä, jos niin haluaa. Kun hiontaväriä on pinnassa näinkin paljon tulee varata riittävästi kuivumisaikaa, jotta pinnat eivät vetäydy myöhemmin.
    Ratkaisevinta suorien pohjien saavuttamiseksi on mielestäni riittävän karkealla tehty oikaisuhionta hiontapohjalle. Esim P180 hikihöylässä käyttäen. Tällöin kontrollivärin kuuluu hävitä. Jollei, lisää hiontapohjaa mataliin kohtiin. Lopussa voit lyhentää palikkaa siirryttäessä ohuempiin karkeuksiin p500 asti kuivahionnassa. Pelkkä "nelisatasella" pikkupalikalla tehty hionta ei poista pinnan pientä vipatusta, ainoastaan loiventaa.
    3 kerrosta yleensä riittää kohtalaisen hyviin peruspohjiin p180 tapahtuvan oikaisuhionnan hiontanaarmujen hävittämiseksi.
     
  10. kassinen

    kassinen 1st gear

    yleensä ruiskarii ei ohenneta jotta vältetään sen kutistelu joten suosittelen 2.5 ruiskuu ja hiontavärissä 1.6-1.7 jos maalaan akryylillä niin hion 800 vesissä jos massa niin 1200 vesissä muuten näkyy hionta jäljet
    1500 -3000 jos pitää kiilottaa
     
  11. delsol

    delsol 1st gear

    suosittelen www.kotilainen.com sivulta:
    http://www.kotilainen.com/epages/PPO.sf ... cts/144354
    tota hiomaväriä. paljon täyttävämpää kuin se 4:1 fylleri ja todella helppo hioa!
     
  12. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tuo CS vaikuttaa hyvältä, ja soveltuu myös nykyisellä kalustolla ruiskutettavaksi. Pidetäänpä mielessä.
     
  13. 69

    69 Gearhead

    Voiko 2k polyester fillerin päälle vetää 2k automaalin vai pitääkö laittaa joku väliväri?

    Pari pientä ruostekohtaa olen hiekkapuhaltanut, sitten inertaa pari kerrosta ja nyt tuo filleri pitäis hioa.

    EDIT: Laitoin vielä pohjamaalin
     

Kerro tästä muillekin!