Hionko vanhat kittaukset pois?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja FeV-8, 21.9.2014.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kyseessä siis vuoden 65 cutlass,jossa peltityöt edennyt siihen pisteeseen että vanhoja maaleja saisi alkaa hiomaan. Kysymys onkin että hionko vanhat kittauksetkin peltille vai jätänkö? Maalikerrosten alla on siellä täällä kittauksia, ei kuitenkaan kovin paksuja kerroksia. Tuli vain mieleen, että tekeekö itselle turhaa työtä, jos ehjää halkeilematonta kittikerrosta menee hiomaan pois.
     
  2. passerby

    passerby Gearhead

    jos vanhat on ehjää kittiä nii mitäs sitä pois hiomaan :) sillo vasta jos se on halkeillu.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Ilmeisesti vanhat maalit kumminkin poistuu melko tyystin, kun vanhat kittauksetkin löytyy ja teet sen suht karkeella paperilla.

    Ite en missään tapauksessa poistais niiltä osin joissa vanhoissa kittauksissa ei oo ongelmia,
    korkeintaan ihan vähän hioisin ympäristöä alemmas ja karvakitillä uuden "verhouksen", esmes. Soudal:in suht kevyesti hioontuva versio karvakitistä on ihan jees,
    tavis puolsoftia polyesterikittiä missä hienoa lyhyttä kuitua seassa.

    ku epäkeskolla hioo vanhoja maaleja veke niin kitti ei ole kovin hyvin kiinni jos sen reuna pakenee silleen "nyppiintymällä" ja terävärajaisesti, joskus varsinkin happopohjamaalien päälle tehdyissä kittauksissa on olemassa toi vaara.

    mutta jos se reuna-alue on siloinen ja läpikuultavakin, on kitti todnäk hyvin kiinni.

    Kokeenomaisesti voit jostain kohdasta missä kitti on selvästi suoraan peltiä vasten, pyyhkästä sen verran reunasta auki, että katot onko peltiin tullut pintaruskeeta.
     
  4. mercury62

    mercury62 1st gear

    Maalasin autoni kesällä ja monet osat mm.ovet oli paklattu edellisen omistajan toimesta jo yli 10 vuotta sitten. pakkelit olivat todella tiukasti PALJAASSA pellissä, ehdin siis yhtä ovea hioa hivenen kun tajusin taas työn turhuuden..olen aiemminkin jättänyt vanhat pakkelit paikalleen eikä ongelmia ole ollut. Ainoastaan sillon kun maalin tai pohjamaalin päälle on pakkelia laitettu, ongelmia esiintyy..
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Näin, eli jos kitti on kiinni puhtaassa karhennetussa pellissä, sitä on ihan turha lähteä hiomaan pois(lähes ikuinen).
    Mikäli kitin alta löytyy jotakin muuta kuin puhdas pelti, kannattaa talttaamalla kokeilla onko oikeasti kiinni, vai lähteekö jonkin kiehuneen 1K pohjavärin päältä levynä irti.
    Jos vähänkään irtoaa enemmän kuin murusina, kaikki pois ja puhtaalta pelliltä aloittaen homma uusiksi.
     
  6. Toope

    Toope 2nd gear

    Njoo,vanhat kitit on joskus hyvin tehty,joskus ei.Omat kokemukset on ollu pellille kittauksesta vähän 50/60.Jos on naarmu ollu maalipinnassa kittiin asti,niin 90% on ollu alkavaa ruostetta alla.Taasen kitit mitkä maalin päälle vedetty.lähes poikkeuksetta terveet,vaikka kitti paistais läpi.Tää on kai sellanen ikuisuuskysymys ja tappelun aihe,mut n.35v kokemuksella en kittiä pistä suoraan pellin päälle koskaan.
    Edit. Ja jos lahna on siinä vaiheessa että pitää miettiä hinkkaako ohuet kitit pois vai jättääkö,niin jokatapauksessa työ on melko lähellä sitä että ottaa kaiken pois,ei jää mieltä kaivertamaan,ja yöunia pilaamaan asia.
     
  7. KHe

    KHe 1st gear

    Ikuisuus kysymys tuo kitti asia on tosiaan lukemani perusteella ollut.
    Henkilö kohtainen MIELIPIDE on että kitti pellille jos autolla ei ikinä ajeta vesisateessa eikä käytetä vettä pesuun. muuten pelti pitää suojata jollain, kiiti on huokoinen ja päästää kosteuden läpi.

    Autoilla jota käytetään ajamiseen on aina olemassa riski että kosteuden kestävä maalipinta vauriootuu ja päästää kosteuden kittiin, ei tarkoita että pitää olla edes varsinaista maarmua tai kiveniskua vaan riittää että maalipinta ohenee jostain syystä - esim myllytys

    en väitä että on absoluuttinen totuus, mutta itse en pellille laita muuta kuin kosteuden ulkopuolella pitävää tavaraa koskaan.
     

Kerro tästä muillekin!