Hirtti kiinni

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Elämää nähnyt Jouko, 18.7.2007.

  1. Nyt tuli autoon tosi mystinen vika ja vaiva. Lähdin tänään risteyksestä hieman reippaammin, en siis mitenkään kumi palaen vaan silleen nopeasti pois jaloista periaatteella.

    Moottori tai laatikko alkoi rääkymään kuin pistetty sika. Ääni oli sellainen, niinkuin kaksi hammasratasta ottaisi toisiinsa kiinni. Kaasu hirtti kiinni samassa hötäkässä ja ilmanpuhdistimen kotelo otti kiinni konepeltiin. Ilmanpuhdistin on ns. paistinpannumalli, ja siitä taittui imurööri.

    Tässävaiheessa kun kaasu hirtti kiinni, takarenkaat alkoi sutimaan ihan tosissaan. Pieni paniikki iski ja sammutin auto. Alustavissa tutkimuksissa tien varrella, en löytänyt muuta vikaa kuin että ilmanpuhdistimen nenä oli mennyt lyttyyn, osuessaan konepeltiin.

    Pääsin kotipihalle ihan normaalisti ajaen moottoritietä pitkin, en painanut matkan aikana kuitenkaan kaasua kovinkaan paljon.

    Osaisiko kukaan edes arvata mitä on tapahtunut. Minä olen asian suhteen ainakin ihan huulipyöreänä.

    Auto on 60 luvun Buick 430/th400 kaikki on täysin alkuperäistä, mitään virityksiä ei ole.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Villi arvaus: moottorin kumityyny rikki => moottori pääsee heilahtaan ylös ja vedättää kaasun auki.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Ja jos se ääni tuli siitä kun flekti otti johonkin kiinni.
     
  4. Kiitti paljon vinkeistä. Niinhän se asia oli, niinkuin arvelittekin. Moottori tykkäs mennä vinksin vonksin tai ainakin heikunkeikun.

    Pelkäsin kyllä jo pahempaa.
     
  5. Lepa

    Lepa Gearhead

    Itselläni kävi sama homma, moottorin kannatin kumi repesi ja kaasuhan siinä sitten hirtti auki. Tämän lisäksi ohjauskin jäi vielä jumiin, ja siinähän mentiin sitten jakajan yli niin että heilahti. PIENTÄ pulssin nousuahan se sitten aiheutti
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    65 letukassa oli kuulemma tyyppivika toi koneenkiinnikkeen pettäminen. Pahimmillaan kone tippui palkin päälle, samalla kaasu pohjaan hirttäen ja öljypohja lutaten etujarrujen putket, jotaka kulkivatpalkin päällä :poff:

    On se vasta mahtavalta tuntunut, kun 396 tai 409 raivoaa läsäkiinni ja etujarrut häviävät :poff:

    GM joutui tekemään tuntakia takaisikutsun, jossa kiinnikkeet vaihdettiin (?) ja jarruputkien kulku muutettiin. Oli muistaakseni ensimmäisiä suuria callback - tilanteita a-teollisuudessa?
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    eli myöhempi vaijerilla toimiva kaasu on tuon takia parempi.
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    Vaan entäs jos ne oiski ollu takajarrut mitkä ois kadonneet. Oispahan ollu muillekin kattomista ku rakkari polttaa kumia ameriikan letukalla :rotfl:
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Luultavimmin "polyglass" alla renkaat savusivat, vaikka etupää oli poissa...

    Ja vitut raggareista. kauan sitten (1997 - 57 v. ikäisenä ) kuollut ukkonikin oli aikoinaan joku vitun raggari..

    Katsomista on aina piisannut ja tulee piisaamaan..
     
  10. Ahis

    Ahis Gearhead

    Mulla bjuikissa kanssa korva p*skana, peruuttaessa ei juuri uskalla kaasua painaa tai lähtee livohkaan koko häksätin. Uudet korvakkeet on ollut ostettuna jo vuoden, eipä ole tullut vaihdeltua... Ostopäivänä kolmisen vuotta sitten opin sen kanssa elämään, tuli vähäsen rivakammin peruutettua taukopaikan parkkiruudusta pois... :oops:
     
  11. Impalamies

    Impalamies 3rd gear

    Tosta 65 letukoiden koneenkiinnikkeistä sen verran että takaisinkutsussa laitettiin vaijeri pitämään konetta paikoillaan mahdollisen pettämisen vahinkojen estämiseksi. Itse en ole kyseisiä vaijereita koskaan nähnyt, mutta 90-luvun alussa maahantuoduissa Impaloissa niitä oli kuulemma vieläkin näkynyt. Muistaakseni Assembly Manualissa oli esitelty kyseinen patenttiratkaisu.

    Jarruthan ovat yksipiiriset eli putken katketessa kaikki jarrut häviävät. Siinä sitten on ollut ohjaamo täynnä käsiä autoa pyöritellessä...
     
  12. Mun autossa on just tuo vaijeri. Se on toisesta päästä kannenpultissa kiinni ja vaijeri käy lenkin tukivarren tangon ympäri.

    Viime talven konerempassa tuo vaijeri sitten unohtui laittaa takaisin kiinni. Ja nyt kävi niinkuin kävi. Onneksi ei tullut pahempaa äksidenttiä. Virheistä oppii.. jne.
     
  13. Ahis

    Ahis Gearhead

    Nimimerkki Mickyllä on 401 naulapää valtavilla ketjuilla köytetty konehuoneeseen, rajunnäköistä mutta kestää varmana...
     
  14. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Vanttiruuvillakin noita varmuuskiinnityksiä on tehty.
     

Kerro tästä muillekin!