Historiallinen puupää apparalla.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja MPST 67, 25.8.2008.

  1. MPST 67

    MPST 67 1st gear

    Olin tuossa viikonloppuna ahvenistolla ajamassa kilpaa ja sunnuntain viimeisessä lähdössä A/V8 kisassa taas sattui ja tapahtui ja meinasi sattua pahemminkin. Ihmettelen suuresti ja haluaisin jonkinlaisen vastauksenkin seuraavaan tapahtumasarjaan. kuinka on mahdollista,että allekirjoittanut (kuten myös muutama muukin) joutuu varomaan ja väistelemään yhtä ja samaa takatuuppari tyyppiä koko kisan ajan?! Itse ajoin lähes kolme kierrosta sen takana ja jouduin nostelemaan vähänväliä ja kun lähdin ohittamaan äijä vetäisee suoraan eteen ,noh kerranhan sen ajolinjan saa muuttaa jos on toinen aivan imussa,MUTTA väistettyäni ja kun lähdin toiselta puolelta ohittamaan,niin tyyppi vetää suoraan eteen ja sitä vatkausta ja poukkoilua jatkui koko ajan. Ja tätä jatkui pitkään. La aamun kuljettaja kokouksessa kilpailun johtaja nimenomaan korosti,että nykysäännön mukaan ei ole ns.ennakko tai varoittavia lippuja vaan jos sinistälippua näytetään,niin tietä on annettava välittömästi, ja tämä tyyppi antoi tietä vasta NELJÄNNEN sinisen liputuksen jälkeen!! Voitte kuvitella miltä tuntui huomata varikonmäen loppunousussa ja mäen päällä,että ei se s. . . tana väistäkkään vaan puskee kylkeen -ja siinä kohdassa vielä!! Sininenlippu heilui alamäessä,tarunmutkassa ja vasta suolenkillä väisti ja uskalsin koittaa ohi vaikka mielessä oli,että mitä se vielä tekee. Sama sompaaja muuten pauhasi la varikolla suureen ääneen,että miten nämä v8-luokan autot ei kulje mihinkään,eikös tuossa nyt ole ilmeinen epäkohta kulkemisen ja mylvinnän suhteen.. No itselläni meni kisan voitto mahikset siihen,sillä noilla viimeisillä kolmella kierroksella tavoitin Liukkos Jussia mutka mutkalta ja maali viivalla eroa oli 1.1sek!! voitte kuvitella mitkä oli fiilikset kypärän sisällä,kun tajusi että yksikin kierros lisää ja voitosta olisi käyty todella tiukka kamppailu. Kysynkin nyt,että pitääkö tuolla kisassa oikeasti tapahtua aiemmin mainitun kilpailijan aiheuttama isompi kolari tai henkilövahinko ennen kuin asiaan puututaan. Asiasta olemme muiden kilpailijoiden kanssa keskustelleet jo pidemmän aikaa. väitän,että tähän asti on ollut vielä todella hyvä tuuri,ettei ole sattunut kuin kalusto vaurioita.

    Itse tapahtuma oli taas todella upea ja säätkin suosivat. kiitän kaikkia mukana olleita sekä järjestävää seuraa. Järjestelyt toimivat hyvin.

    RS431
     
  2. Jos tuomaristo on kattellut yhtään tuota ajoa niin luulisi lisenssin olevan k.o kilpailijalla _jälleen_ kuivumassa ottaen huomioon kaikki muutkin kauden aikana tapahtuneet seikat. Pakko siellä on olla tietoa koska pienempiäkin ajamiseen liittyviä asioita oli tuomaritornissa lapulla.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Eikös tällä sankarilla ollut kilpailukielto niinkuin Forever...näin mä ainakin RATA-SM puolelta olen ymmärtänyt?

    Sinun kohdalla mä olisin kylmästi mennyt siihen sisään varikon mäessä ja jos sen jälkeen pelti on nöyrää, voi voi, bye bye... itseppähän sulkee ladun (mulla olis ollut sulle jopa varakeula lainaksi...)
    Rata-autoilun perus-sääntö on että väistämisvelvollisuus on molemmilla (radalla, ei penkalla) jos ääriviivat leikkaa..eli kun tunget sinne sisään sun ei tarvitse väistää radan ulkopuolelle (Sisäpuolelle).

    Näemmä näyttä siltä että toi munapää saa meuhkata kisoissa sekopäisenä kunnes joku pistää sille stopin.

    Mun mielestä tuon miehen voi sulkea ihan mielenterveydellisistä syistä koska kun sitä on kuunnellut niin ei sillä aidosti ole mielenterveys kohdallaan, mulla on vaan muutama ruuvi sopivasti löysällä itsesuojelun osalta ja tuntuu että tuo jannu ei käy edes puolilla sylintereillä :poff:

    Vai pitäisko pistää auto viivalle ja lainata jollekkin vetomiehelle joka tulisi roadsporttiin raivaamaan latua... keitäs tossa tuttavapiirissä olisi joilla moisesta taustaa?
     
  4. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Kiinnittyi kyllä katsojanakin huomio tuohon ajeluun, kun maalin jälkeen vielä pitää yrittää ajaa kilpaa ja pyörähdellä mutkassa? Tais se sen jälkeen käydä kuitenkin kuultavana tornissa?
     
  5. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    Minäkin äimistelin laitetta mikäli kyseessä oli saksalaisvalmisteinen urheiluauto jossa motti takana....
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Mopoilijan kuvissakin näkyy ko. laitteen takana aina pitkä "trulli-juna" eli jono nopeampia autoja jotka yrittävät päästä ohi, usein vielä eri luokan kalustoa jonka kanssa ei pitäisi ajaa edes kilpaa sijoituksista kun ei ole samassa luokassakaan...

    Oliskohan tässä aiheeseen sopiva kuva:
    http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... 8_1312.jpg

    :)
     
  7. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Ot: Tuli muuten bogattua atan GTO parkissa tien varressa! Komia on.
     
  8. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    914?? :eek: Minusta toi kyllä näytti ihan ysiykstoistaselta..
     
  10. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    ei vaan flatnose.
    Tossa noita Flatareita on katseltu livenä viime aikoina kahta kaarellisina, punaista ja keltaista.
     
  12. joo tämä henkilö oli ilmoittautunut 914sella A-luokkaan. Ajoi sillä lauantain vapaat harjoitukset (mm. varikon punaisia valoja päin) ja vaihtoi jostain syystä ton B-luokkaan ilmoitetun lättänokan tilalle aika-ajoihin. En tiedä minkä sääntöjen mukaista mikäkin toimi on.

    Vuonna 2003 toi lättänokka meni Botniaringilla kilpailujen jälkeen rataa ympäri väärään suuntaan radan ollessa suljettuna. Kuljettajalla ei ollut lisenssiä ja kai harmitti kun ei päässyt kilpailemaan.
     
  13. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Olen samaa mieltä RS431 kanssa erään herran ajotavoista, ja touhusta yleensä.

    Herra X puhuteltiin järjestäjien toimesta jokaisen harjoituksen, ja aika-ajon jälkeen, ja liputettiin kerran ulos mustalla lipulla, ja kävi tuomaritornissa puhuttelussa kolaroituaan warm-up:n loppumisen jälkeen pääsuoran päässä.
    ( herra X oli ilmoittautunut kahdella autolla, toisella Roadsport A:n, ja toisella B:n, autot Porsche:t 911, ja 914 ), ja ajoi muuten A:n autolla su aamun warm-up:ssa C: ja B:n seassa. )

    Tämä foorumi on kuitenkin väärä paikka hoitaa asia kuntoon !

    Kyseisestä herrasta X olisi pitänyt tehdä juttu ( olisko ollu vastalause ) tuomaristolle heti kilpailun päätyttyä AKK:n kilpailusääntöjen mukaan.

    Henk koht. veikkaan, että jos niin olisi menetelty, kyseinen herra ei ajaisi viimeisessä kerhokisassa alastarolla, koska lisenssi olisi "huilimassa".

    toivottavastu muut kilpailijat pitävät herrasmiesmäisen asenteensa, koska romua tuli ihan riittävästi ahvenistolla jo nytkin.

    toivotaan tiukkaa, ja rehtiä kilpailua kaikille alastarolla, ja siten on katsojillakin mukavaa.
     
  14. pas2

    pas2 Gearhead

    Toimittekos kiitos seuraavan kerran valtopen ohjeen mukaan niin homma hoituu ja ei tarvi avautua "selän takana". Ihmettelen kyllä, ettei moisten tötöilyjen takia voida pistää ukkoa hyllylle ihan AKK:n puolesta ilman kilpailijoiden tekemiä valituksia...
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllähän tossa pitäis olla jo tarpeeks syytä AKK:n puuttumiselle asiaan kun noihan on sellasia toimenpiteitä josta kilpailun valvojan tulee tiedottaa AKK:lle omassa raportissaan joten on se kumma mikäli sieltä ei sit tule mitään sanktiota ko. kuskille. Edellyttäen tietty että ton kisan vastuuhenkilöt on siis raportoineet noi jutut asiaankuuluvasti eteenpäin.
     
  16. MPST 67

    MPST 67 1st gear

    Kisan jälkeen oli senverran lämpöiset tunnelmat,että ei tullut mieleenikään lähteä tuomariston juttusille. Ja kyllähän valtopelta aina hyviä ohjeita tulee :wink: Ja mitä tuohon avautumiseen tulee,niin seuraavan kerran jos sama pelleily jatkuu meinaan kyllä avautua ihan sen tyypin selän edessä välittömästi lähdön jälkeen-olkoonkin lähes puolet isompi ukko! Sitä löytää itsestään ihan uusia puolia aina kisalähdön jälkeen,kun on hiukka pulssikohollaan. Ei muuta tästä aiheesta tässä yhteydessä täältä-tähän. kiitos.
     
  17. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Älkää ymmärtäkö väärin mun kommantteja/ viisasteluja.

    Tämä on oikea paikka käydä keskusteluja, ja antaa kommentteja, mutta AKK:n kisoissa toimitaan AKK:n sääntöjen mukaan, ja toimenpiteet pitää tehdä siellä.

    Ymmärrän hyvin kuskin tunteet, siinä vaiheessa tarttis team:n kavereilla syttyä lamppu, ja kun kuskin otsa kylmenee sen verran, että siihen voi koskea, niin sitten pohtia yhdessä, mitä voi / pitää tehdä.

    Omana mielipiteenä sanon, etä huonosti meillä menee, jos nämä asiat yleensä täytyy hoitaa "vastalauseilla yms." tuomariston kautta.

    seurataan yhdessä mielenkiinnolla, miten tuomaristo asiaan reakoi, ja millaisen raportin AKK:n lähettää.

    hyviä rakentelu hetkiä , ja seuraavaa kilpailua odotellen.

    ps. jälkiviisaus on sitä "parasta" viisautta
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Onko nyt niin että noihin karkeloihin osallistuu aika paljon semmoista hissukkaporukaa, jotka ei oo tottuneet pitämään puoliaan? Ja että kilpailun tai yleensäkään ratasäännöistä ei ole oikein kaikilla tietoa? Kommunikointivirhe varmaan, eihän tuolla radalla niin passaa ajella kuin normaalisti kaupungin ruuhkaliikenteessä!

    Tuntuu vähäsen oudolta että joku viljo-matti-niilo-yli-vainio pääsee porukassa käyttäytymään nyt esitetyllä tavalla ja muut vaan koettaa varjella omia ajokkejaan rusinoitumiselta... :eek:

    Ei se silti ole hyvä konsti mennä riehumaan tai avautumaan (saati katkomaan kylkiluita...hehhhh...) moista kohdatessaan, energian tuhlaamista lähinnä.

    Onko tuoommoisessa Porsche 914:ssa (kuin tuo kuvan kilpailunumero 115) siis kuplan kone? Ei tietty huononna autoa sinällään, mutta kysyin vaan. :D
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    tossa on perusteet jo elinikäiselle kilpailukiellolla ennenkuin lisenssi edes taskussa....
    Olikohan sitten 2004 kun sai mustaa lippua Apparalla ja kun tuomaristo nuhteli äijä totes "Selvä" länttäs oven kiinni ja takaisin radalle....
    Toisaalta onhan mustalla lipulla muitakin radalle takaisin päästy mutta mun mielestä kun musta tulee niin soon varikolle ja suihkuun.

    Valtope on oikeassa, kuljettajan pitää tehdä protesti jos katsoo sen aiheelliseksi, ja puheet siitä että se ei ole enään kisaamista kun ratkotaan asioita tuomariston kanssa on vaan minun mielestä se ainoa oikea tapa pitää edes jonkinlainen kuri kisoissa jos ei muuten oteta opiksi.
    * koskee ihan kaikkea varikolla kuten sudittelut, kaljoittelu tai muu meuhkaaminen.
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jokainen kellä on lisenssi ja ajaa rataa on käynyt rataleimatutkinnon joten se että perusteet ei olisi tentattu tai olisi tiedossa on puppua.
    Kaikilla kisaajilla on tiedot ainakin joskus päntätty. Eri asia halutaanko noudattaa niitä.

    Mitä tulee Varikolla avautumiseen niin se on Motorsporttia kuten Vinoilukin mutta fyysinen kiinnikäyminen on jo No No josta kuski vastaa omalla lisenssillä koko tiimin osalta kuten muustakin koko Tiimin edesottamuksista kisaviikonlopun aikana.
    Itse olen kerran joutunut menemään mosiessa tilanteessa väliin juurikin sen takia että mielessä oli että kuljettaja ei menettäisi lisenssiään sen takia että Tiimin jäsenet kävivät kierroksilla, tosin ymmärrettävästä syystä mutta silti.
     

Kerro tästä muillekin!