Historic Grand Race 23.-24.8 Ahvenistolla Hämeenlinnassa...!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja turboman1, 18.8.2008.

  1. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Nyt kun ollaan saatu myös Minit ajamaan muiden historic-autojen kanssa, niin tiedossa on varmaan parhaat kapinat vuosikausiin! Ja parastahan on se, kun Liukkosen Ford Falcon kulkee kylkimyyryä, eikä kukaan mahdu ohittamaan - ainakaan kurveissa :D

    Jos tuo tapahtumakalenteri ei päivity ajoissa, niin laitan vielä tuohon linkin, niin ei jää sitten infosta kiinni:

    http://www.historicrace.fi/HGR08/HGR08.html

    Ja radan parhaille katsomopaikoille pääsee omalla, tilaisuuden henkeen sopivalla harrastusautolla (karvanoppa-Corollalla ei siis pääse...mutta senkin voi jättää parkkiin vähän matkan päähän... :D )

    Niin ja sitten vielä yksi juttu: päivän päätteeksi yleisö pääsee tutustumaan kilpureihin ratavarikolle...ja molempina päivinä moottoripyörien ja -harrasteautojen paraati radalla...siihen pääset osallistumaan myös omalla harrasteautollasi!

    Siinä tärkeimmät ... see you there!
     
  2. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Piti vielä lisätä...

    ...että prätkillä pääsee katsomotasanteelle asti tai jos peli on tarpeeksi klassikko, niin ylös harjun laelle harrasteparkiin. Kawoja oli ainakin viime vuonna vino pino! :D

    Ps. Ei sen kulkupelin tarvitse olla timanttikunnossa, kunhan ei nytten ole ihan sikalintta... :lol: Pääasia, että on vanha...eli käytännössä yli 25v...
     
  3. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Kelpaako kumpikaan noista alla olevista harrasteparkkiin?
     
  4. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Veikkaisin, että Aspenilla pääsee kivasti sisään...

    Jos ihan noin silmällä katsoo (ja vuosimallia), niin Aspen on ihan Jees. Nissani näyttää vähän liikaa käyttikseltä, mutta jos on museokilvissä, niin luulisin "poikien" päästävän sillä verukkeella sisään... :) Kannattaa punnita auton harvinaisuusarvo ja ikä. Porukka haluaa kumminkin katsella ylätasanteella semmoisia autoja, joita ei ihan aina tule vastaan. Lisäksi tilakin on rajallinen.

    Mielestäni sama periaate olisi ihan ok, mikä oli käytössä Lahden Historic-näyttelyssä: 25v-vanhat kulkimet lähiparkkiin, muut kävelkööt pidemmältä! :) Jotain etuahan pitää olla vanhan auton pitämisestäkin...
     
  5. cstm

    cstm 1st gear

    Juu tervetuloa apparalle!!! Nyt mekin ollaan sit historic luokassa juuri noilla mineillä, semmoset oranssit kilpurit jos saadaan kuntoon ni ainakin toinen kisaa palkinto sijoista
    http://www.rollingrocks.fi/ ei oo ihan ajantasalla noi sivut mut kummiskin
     
  6. kautsi

    kautsi 3rd gear

    Minäköhän päivänä tuota kalustoa olisi parhaiten kuvattavaksi siellä, en ole itse päässyt koskaan paikan päälle eikä valitettavasti ole mahdollisuutta viettää koko viikonloppua Hämeenlinnassa..
     
  7. sössökoski

    sössökoski 3rd gear

    Sunnuntai on se päivä jolloin väkeä on oikeasti paikalla.
     
  8. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Liukkonen ja Falconi... Mites se yks Barracuda, joka menöö ohi ihan sen takia kun joku foorti menee hitauttaan mutkissa kylki edellä?
     
  9. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Kyllä kalustoa on kumpanakin päivänä...

    Kyllä kalustoa on kumpanakin päivänä. Kilpurithan ovat paikalla koko viikonlopun, joten niitä pääsee kyllä kuvaamaan sekä lauantaina että sunnuntaina.

    Harrasteparkissa kalusto vaihtuu varmaan 70-prosenttisesti lauantaista sunnuntaihin, joten se on melkein sama milloin niitä tulee bongailemaan.

    Sunnuntai on tietty pääkilpailupäivä, joten silloin voi olla tietty hieman enemmän autoja harjun laella kuvattavaksi.

    Tuossa on muuten Mini 1000-luokan nettisivut kuikuiltavaksi:

    http://www.minitonni.fi/index.php

    Ihan huimia aikojan nuo "koirankopit" ovat päästelleet Ahvenistolla. Täytyy tunnustaa, että turbotetulla siviiliautolla en ole päässyt noihin parhaimpiin aikoihin. Tosin painoa oli jotain 1320 kg ja hepoja vain 170 kpl. Mini tonnin minimipaino näyttäisi olevan 690 kg kuskin kanssa ja hepoja n. 100. Että ihan kovaa ne menee... :)
     
  10. MustangSally

    MustangSally Gearhead

    Varmaankin taasen sunnuntaina kattomaan Escortteja :p
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Re: Kyllä kalustoa on kumpanakin päivänä...

    OT

    No ei nyt minit mitään huimia aikoja ole ajanut mutta ihan sellaisia että ei nyt joka siviilauto silmille hypi..kertoo vaan ratojemme luonteesta kaiken ja rata-autoilusta yleensä.
    Taviksen on vaikea uskoa että Joku uusikin Corvette ottaa lunta tupaan vaikka 15 v vanhalta 2.0 L BMWltä ihan suvereenisesti sekä vanhemmat vettet ei pärjää mitenkään aikalaistensa kilpakumppaneiden matkassa...esim Vanhat BDA Escortit ja Alfa GT:t on täyttä myrkkyä jollekkin C2&C3 vettelle erityisesti meidän radoilla.

    Tuli tuossa mieleen että C4 vettellä päästellään kerholaisen käsissä hitaammin mitä Jokke Kallio Ahvenistolla kaksi päällä Esittely 156 Twin Spark Alfalla....ja kyydissä oli Falconilla Monzassa kisannut ukko joka meinas paskoa housuihinsa..kyydissä olija kertoi että hän luuli itseään kovaksi kuskiksi siihen asti.
    Jokke vielä höpötti miten myöhään Super Saloon Camarolla päästi jarrutuksen siinä kruisaillessa.

    Että se joka luulee itseään kovaksi kuskiksi niin voi unohtaa moiset höpöjutut.
    Itse tunnen muutaman aidosti kovan kuskin ja liikaa Zaino miehiä.

    Ja Minejä kisaamassa katson mielelläni, paljon enemmän kuin jotain merkkikerhon ratapäivää joka saa lähinnä haukotuttamaan merkistä riippumatta, tai noh Porsche Kerholla on edes yritystä se täytyy tunnustaa.
     
  12. Evita

    Evita 1st gear

    Jos duunit antaa myöten ja Ponunpaska selviää Espoosta sinne asti... Mutta aina on yritettävä :)
     
  13. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Kyydissä ei ole niin huisin hauskaa...

    Kyydissä ei ole niin huisin hauskaa, ainakaan Ahvenistolla...Itse olin Schroderuksen Ferrarin (355) kyydissä, kun hän paiskoi menemään rataa ympäri kohtuullisen tiukasti. Yritin kyllä laittaa vyöt tiukalle, mutta jarrutuksissa tuntui aina olevan 5 cm tyhjää selän takana... :)

    Kaksi kierrosta oli ihan riittävästi meikäläiselle, vaikka rataa on kierretty ihan tosissaan joskus 289" Mustangilla numero ovessa...kokemus siitä vieressä istumisesta oli lähinnä verrattavissa Linnanmäen Space Shottiin (nykyisin Raketti) - siinäkään ei voinut olla ihan täysin rentona! :D

    Merkkikerhojen ratapäivistä hauska muisto: Joskus 90-luvun alussa ainakin Scch, Alfat, Porschet ja Vetet olivat silloin tällöin Ahvenistolla yhdessä kulujen karsimiseksi. Ruotsista oli sitten tullut jopa vieraita Porsche-klubin kutsumana ja hekin tutustuivat Ahveniston huimaan rataan, joka ensikertalaiselle on kohtuullisen vaikea ja hidas ajettava.

    Mr Off Road Center eli Liukkonen oli tullut 6-pyöräisellä, ahdetulla Lantikalla paikalle ajamaan ja lähti radalle yhdessä Ruotsalais-Porchejen kanssa. Kun rata on persmuistissa ja tiedät ajolinjat, niin voit pitää maksimivauhtia tuollaisellakin monsterilla ja eräskin ruotsalainen Porschen omistaja oli vaan todennut ajon jälkeen että: -Vaikka kuinka yritin karkuun, niin aina vaan Land Rover peilissä suureni ja sitten se meni ohi...Jävla Finnor! :D

    Saman Juha teki meikäläiselle ensimmäisessä Esso Historic Grand Prix:ssä v. 1991 Alastarolla (nimi jouduttiin myöhemmin Grand Raceksi ja Essokin on nykyään Gulf...), jossa herrasmiesten kesken jaettiin lähtöpaikatkin periaatteella: Mä haluun lähtee takarivistä, niin voin ohitella paljon... :D
    Tosin Juhalla tällä kertaa autona oli 4-pyöräinen V8-Lantikka, mutta vinkuna kuului sieltäkin pellin alta...Aina se Lantikka vaan näkyi peilistä, kunnes meikäläisen jarrut kiehui Saharassa ja piti tehdä "kunniakierros" hiekalla ja silloin 4-veto olikin jo ohi...Voin vaan kuvitella, että kuinka paljon Porsche-hemmoja oli hävettänyt silloin Ahvenistolla!

    Tuosta näytöslähtökisasta (kaarelliset kilpurit oli sitten sen jälkeen) on joku kuva muistaakseni www.historicrace.fi -sivuilla kohdassa kuvagalleria ja vuosi 1991 eli tuossa linkki:

    http://www.historicrace.fi/PHOTO91.HTM

    Kuten kuvasta näkyy, niin radalla oli todellakin sekalaista kalustoa:
    MGB roadster, Ford Ranchero Cobra Jet (Pettersonin Kimi), Lantikka (Juha Liukkonen), Alfa 75, Porsche 911, oma SX 200 Tbo ja 4-ovinen vanhempi Alfa - ja olisko ollut Italian väreissä oleva Giulia, joka hyytyi matkalle.

    Leikkimielisen (veren maku suussa...) kisan voitti muistaakseni Pettersonin Kimi Rancherollaan, joten kuutiotuumat puhuivat jo silloin...

    Varsinaisessa kisalähdössä oli sitten mm. Sunbeam Tiger V8, MGB V8, Westfield 7, Opel GT yms. sekalaista kalustoa sielläkin. Erikoisin oli ehkä Ismo Karmakaisen musta avo-turbo-Corona! Lieneekö auto olemassa vielä tänä päivänä jossain?

    No pääasia oli se, että saatiin porukka radalle ja radanvarteen. Kaikilla oli mukavaa ja siitä se sitten lähti. Täytyy joskus kaivella perinteisten fotojen varastoa ja poimia parhaita paloja tuosta ensimmäisestä kerrasta ja scannata ne näytille johonkin.
     
  14. 57 Firedome

    57 Firedome Gearhead

    Montakohan noita BDA Escoja siellä mahtaa olla, ei kait ne kovin yleisiä ole?
     
  15. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Tuolla HRF-osoitteessa on myös alustava lähtöluettelo...

    Ensimmäisenä ketjussa olevassa nettiosoiteessa on lähtöluettelot luokittain, tsekkaa sieltä.

    Jälki-ilmoittautuneita saattaa myöskin tulla, joten lopullinen tilanne selviää vasta paikan päällä... :)
     
  16. MustangSally

    MustangSally Gearhead

    http://www.historicrace.fi/HGR08/HGRlistaHistoricG.html
    Äkkiseltään kilpailijalistoilta selviää vain ilmoitetuksi:
    1300 GT 3kpl, twincam 1kpl, RS1600 1kpl, RS2000 5kpl,RS(?)1kpl
     
  17. unknown

    unknown 3rd gear

    Re: Kyllä kalustoa on kumpanakin päivänä...

    Joo... aika "Mikki-hiiri" ratoja on nämä paikalliset radat.
     
  18. 57 Firedome

    57 Firedome Gearhead

    No, ei ole yleisiä, pikemminkin harvinaista herkkua kun on vain yksi listalla. Toisaalta senkin kuuleminen olisi jo matkan kohokohta jos pääsis lähtemään. Onkos tämä mukana oleva se Kemiläisen vanha kilpuri lasikuituisin jousipakoin?
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Re: Kyydissä ei ole niin huisin hauskaa...

    Jeps noinhan se on aina kun ei ole rattia mistä ottaa tukea.
    Aikonaan koitin filmata Alastarolla (1991/2?) Enin Arin -78 Anniversary Vettessä rata-ajoa ja vaikka sekin oli orkkistekniikkainen niin vielä kun oli kolmipistevöissä ja kamera olkapäällä ei siitä mitään tullut.

    Mutta pelkästään jo Esan kyydissä noin niin Jollain Lempisen Mikon kyydissä sitten haluaa ulos... kuten eräs WRC kuski muuten tekikin Alastarolla Lempon tempoessa Skodalla....
    *onhan noita tarinoita vaikka kuinka vaikka mä en ketään tunne...
    OT.
    Space shottiin mua ei kovin helpolla saa vaikka särkäniemen kaikki laitteet on läpi käyty...jotenkin vaan ei tuo ja Benji hyppy ole mun makuun...

    Voi hyvinkin olla ..itselle tuli 80 luvulla samanlainen Giulian koppa mutta maalasin sen kokovalkoiseksi jota se oli alunperin, muistelenb että jälkeenpäin moinen oli myös ellei peräti enemmänkin...tuo Italian/Mexicon väritys on sangen suosittu jostain syystä?

    Joo ja tuon jälkeenhän Kimi vetäisi Ahvenistolla Tarun mutkassa pitkäksi kun kuutiotuumat taisi ylittää jarrut ja koko hantin kylki rutussa...
    Kuviakin siitä on jossain netin syövereissä.

    Skannaa ihmeessä muistanb hyvin nuo ajat ja ollaan sitä oltu tuon MGB V8n kanssa rinta rinna Apparalla C1nkin kanssa....leveämmästä kumista oli MGBllä aika moinen etu...ja jarruista...suorilla sitten kelattiin kiinni.
    Tämä oli aikaa jolloin harkitsin aidosti C1 Vetten taluttamista radalle, nyt on sekin muisto vaan.
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Re: Kyllä kalustoa on kumpanakin päivänä...

    Ei ne radat italiassakaan tai manner euroopassa yleensä saatikka jenkeissä ole sen kummoisempia poislukien GP radat.
    Suomen radat on mitaltaan ja leveydeltään ihan keskikastia noin maailmanlaajuisestikkin eli sitä normaalia kansallisen tason huttua.

    Vai miksi luulit aikanaan Porschen 911/Alfan GTA/GTAj/GTAm tai Escon BDA->G:t olleet niin suosittuja/menestyksekkäitä ?
     

Kerro tästä muillekin!