Historic Grand Race 23.-24.8 Ahvenistolla Hämeenlinnassa...!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja turboman1, 18.8.2008.

  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    joo ja kyytikin tollasessa Calikka quattrossa tuntuu about 5% siitä mitä Typhoonissa vaikka meno tuskin on Calikalla edes sen 5% vähemmän... kertonee vaan autojen ajo-ominaisuuksista kaiken....
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    nyt tuli hassu sana muoto :rotfl: :Esimerkiksi tuo oma 1992 (Typhoonin kanssa samanikäinen) Calibra Turbo 4x4 on valmistusmäärältään pienempi kuin Typhoon (vain 5% valmistetuista Calibroista on Turbo 4x4:sia) .


    5%caliproista........mitäs noita caliproja on tehty ??4miljoonaa??? ja viis prossaa on**** :rotfl:

    sori oli ihan pakko :oops: eikä sit mitään henk.kohtasta...kuhan nyt piikittelin
     
  3. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Mopoilijalta ihan järjetön määrä laatukuvia! Vaikka olin paikan päällä, niin noita kuvia katsellessa huomaa, että aika palijon on jäänyt paitsi tästäkin tapahtumasta.
    En ollut huppelissa taikka muutenkaan tiedottomassa tilassa.
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tässä aito BDA (Belt Driven Series A) 1600...viimeisethän 2l versiot oli BDG.
    [​IMG]

    Sun ruiskus voi olla Vaikka Alfaan sopivat....jatkot privana suotavaa.
     
  5. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Vuonna 2009 suurinpiirtein samoihin aikoihin...

    Vuonna 2009 kisataan suurinpiirtein samoihin aikoihin...eli Grand Race on perinteisesti sijoittunut koulujen aloituksen ja elokuun lopun väliin. Lopullisen ajankohdan ratkaisee AKK:n antama kilpailulupa ja Ahveniston varaustilanne.

    Saatanpa pistää samanmoisen topicin, kun aikanaan saamme kilpailuviikonlopun ajankohdan selville. Nyt hommasta oli selvää hyötyä, koska itse ei ennättänyt joka paikkaan ja kuvaaminenkin jäi sunnuntain harrasteparkin osalta tekemättä. :( Ja tuo p....leen digipokkari oli aina jäljessä kisakuvissa - usein kuvissa oli omat sukat kilpurin sijasta... :D

    Jos nuo hienot kuvalaukaukset eivät houkuttele vieläkin enemmän porukkaa Ahvenistolle ensi vuonna, niin ihme on! :)
     
  6. 55&64

    55&64 1st gear

    Mukava tapahtuma, harrasteparkki harjulla jälleen hieno joskin aika täynnä oli ainakin sunnuntaina. Pitäisikö 'ikärajaa' nostaa 30 vuoteen, niin
    tulis vähän enenmmän tilaa ja jäis 80 lupun lopun käyttökiulut parkkipaikalle..
    Käsiohjelmasta erityiskiitos, tässä olis esim. FHRA:lla oppimista.
    Kuuluu myös kohtuuhintaisen pääsylipun hintaan!
     
  7. ata

    ata Gearhead

    "caliproja" on tehty yhteensä kaikilla koneilla n. 250000 kpl 9 vuoden aikana (1989-1997) ja näistä noita tehokkaimpia Turbo 4x4-malleja n. 12500 kpl 5 vuoden aikana (1992-1997). Vuosimallikohtaisia tuotantomääriä GM Europe ei ole julkaissut. Mutta jotain parisen tuhatta noita 1992 Turbo-nelivetoja on siis tehty, osa Suomessa, osa Saksassa. Täällä niitä ei uutena myyty kuin 24 kappaletta tuon viiden vuoden aikana, mutta uustuontina niitä on sitten roudattu vähän liikaakin... omani ostin aikoinaan jo ennen tätä nykyistä tuontilakia ja siitä on maksettu aika kovat verot aikoinaan verrattuna tänä päivänä tuotavaan.

    12500 kappaleen kokonaistuotanto viiden vuoden tuotantoajalta tuolla tekniikalla ei siitä kyllä ihan massa-autoa tee... Ylivoimaisesti suurin osa tavallisista Calibroista on ihan 2-litraisella vaparikoneella ja etuvedolla, sitä voitaneen Typhooniin verrattaessa sitten verrata vaikka kaikkien Jimmyjen ja pikku-Blazerien tuotantomäärään...


    Meni vähän ot:ksi. Mutta se ikäraja tuonne HGR:n yläparkkiin voisi hyvinkin olla vaikka 30 vuotta, niinkuin museoautoillekin nykyään.
     
  8. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    Historicin harrasteparkkiasiaa

    No niin, minä olen se täällä parjattu Typhoon -kuski. Eipä ollut vuosimallirajoista tietoa saapuessani enkä toisaalta myöskään ajanut puomien läpi tai yhtäkään liikenteenohjaajaa nurin. Mielestäni Typhoon puolsi hyvin paikkaansa harrasteparkissa, jossa muuten oli väljempää kuin vuosiin. Harjulla suolenkin puoleisessa päässä oli parkkitilaa koko sunnuntain ajan, enkä koe vieneeni kenenkään paikkaa. Ymmärrän hyvin, että (ikä)raja täytyy vetää johonkin, mutta yksisilmäisyys on tässä turhaa.

    Muutaman vuoden olen käynyt HGR:ssa Jaguar XJS:lla vm. 1985, eikä sellaista portinvartijaa olekaan, joka erottaisi, onko ko. auto vuosimallia
    -78, -85 vai -90. Mielestäni ei tarvitsekaan olla: jos yleisö kokee vehkeen kiinnostavana, se on paikkansa harjulla ansainnut.

    Jos Historicin alkuaikoina suhtautuminen kalustoon olisi ahdasmielisyydessään ollut nimimerkki Atan luokkaa, mahtaisiko koko sarjaa olla olemassakaan? Kuka muistaa, että Juha Liukkonen kallisteli ensimmäiset kisansa 90-luvun alussa Land Roverilla ja myöhemmin single seatereihin siirtynyt Kim Pettersson Ford Rancherolla, lavan takaluukku auki ilmanvastuksen pienentämiseksi. Nyt väännetään peistä kuitenkin parkkipaikan (!!) asioista.

    Se kaveri (Mr. Ata?), joka kuittaili allekirjoittaneelle vielä harjulla avoimesta ikkunastani, ei mielestäni mitenkään edistänyt harrasteautoilun asiaa. Oikeastaan kyse ei ollut edes autoista, harrastuksesta vaan pelkästään huonosta käytöksestä. Ja lopuksi, kyllä Typhoon kuitenkin hieman harvinaisempi laite on kuin 4x4 Calibra, anna Ata googlen laulaa korutonta lauluaan ja pidä kädet peiton päällä.
     
  9. ata

    ata Gearhead

    Re: Historicin harrasteparkkiasiaa

    Joo, minähän se tosiaan olin... mutta tämä oma ahdasmielisyys on tullut järjestäjien taholta itselle. Useampana vuotena olen itse tuolla harrasteparkissa ollut myös sillä Calibralla, kunnes viime vuonna harrasteparkki oli muutettu mobilistiparkiksi ja minut käännytettiin pois alueelta, ajoin sitten normaaliin parkkiin kadun varteen ja sitten näin siellä muita samanikäisiä autoja ylhäällä. Tänä vuonna sama homma, käännytettiin pois useita autoja, oma GTO mukaanlukien, joka on tässä maassa vielä aika paljon Typhoonia harvinaisempi, vaikka noinkin uusi vuosimalliltaan.

    Minulla ei ole mitään Typhoonia tai muita "late model" harrasteautoja vastaan, päinvastoin, harrastanhan itsekin sellaisia, mutta se vain risoo kun joitain ei päästetä ja joitain päästetään. Typhoon on autona hieno ja harrastamisen arvoinen laite.

    Googletuksen perusteella Typhooneja on tehty 1992-1993 4697 kpl ja Sycloneita 2995 päälle, yhteensä SyTy:jä siis 7692 kpl kahden vuoden aikana. Opel Calibra Turbo 4x4:sia samaan aikaan tehtiin 1992-1997 12677 kpl viiden vuoden aikana, eli yhdessä vuodessa vähemmän kuin SyTy:jä. Tavallisten Calibroiden määrällä (238647 kpl, Suomessa n. 1500 kpl) ei ole merkitystä tai sitten Typhoonien määräänkin pitää laskea kaikki Jimmyt ja Blazerit.

    Että onhan se Typhoon vähän (mutta vain vähän) harvinaisempi jos lasketaan kaikkien vuosimallien yhteistuotanto, mutta sitten esimerkiksi rinnakkaismalli Turbo 4x4 Vectra menee jo sen alle harvinaisuudessa (viime vuonna tuolla oli yhden kaverin sellainen yläparkissa harvinaisuuden takia 2400 kpl kahdessa vuodessa)

    Toki nyky-Suomessa Calibra Turbo 4x4:sten määrä on huomattavasti suurempi kun niitä roudattiin tuossa muutaman viime vuoden aikana älytön määrä Saksasta moninkertaistaen niiden määrän ja romahduttaen maassa jo olevien autojen arvoakin. Suomessa Typhoon on toki paljon harvinaisempi tällä hetkellä. Toisaalta sitten tuo GTO on tässä maassa vielä harvinaisempi, kun ei niitä ole Eurooppaan tuotu kuin 1000 Vauxhallin nimellä myytyä Englantiin (300 kpl/vuosi koko Euroopan tuonti, vain Britanniaan) sekä tuntematon määrä yksityisesti tuotuja Pontiaceja Amerikasta eri Euroopan maihin, virallisesti ei yhtäkään. Muutenhan tämä on vuosimalliin nähden paljon yleisempi, kun pelkästään 2004-mallisia on tehty 15740 kappaletta, mutta toisaalta koko korimallia kaikilla myyntinimillä ja tekniikoilla maailmanlaajuisesti ikinä vain n. 60000 kpl.

    Sori, jos vaikutin tuossa törpöltä, pyydän sitä anteeksi, mutta kun oli portilla sanottu itselle ja monille muille, että 1985 oli ehdoton ikäraja vaikka auto olisi ainoa maassa, niin sitten sitä oli vähän ärsyyntynyt kun sitten tuolla olikin ikärajaa uudempia autoja. En mä olisi varmaan ärsyyntynyt ollenkaan jos ei olisi omaa pääsyä evätty tai monien muiden vastaavien autojen. Nyt se tuntui olevan kiinni portinvartijan päätöksestä tai auton kuskin supliikkitaidoista.

    Tuo ikäraja tuli muutenkin sinne vasta viime vuonna ekaa kertaa kun Mobilisti-lehti otti tuon parkkiksen "haltuunsa". Ärsytti se viime vuonnakin kun vaikka lehden tuplatilaaja ei päässyt alueelle autolla...

    Tuolla voisi olla joku muuten erikoisemmille mutta uudemmille autoille sopiva alue tai muuta sitten jos tuota ikärajaa halutaan vaalia. Tuo oli vain kahtena vuonna portilta auton vuosimallin takia pois käännytetyn kommenttia.
     
  10. turboman1

    turboman1 3rd gear

    No niin, ollaan ilmeisesti päästy asiaan... :D

    Tuolla jossain mainittu 30v ikäraja on mielestäni turhan tiukka. Kun museoajoneuvouudistuksessa ikärajaa korotettiin, niin ollaan me sen verran lojaaleja "orvoille senior youngtimereille" eli yli 25 vaan ei 30v, että ei ainakaan rajaa nosteta.

    Erikoiset yksilöt ovat asia sinänsä. Jos tilaa olisi, niin omasta puolestani harjun laelle saisi tulla vaikka panssarivaunulla... :) Kannattaa muistaa jo itäisen naapurimme toiminnoista tuttu, hyvää tahtoa osoittava ele, eli Mobilistiparkkiin yritettäessä kannattaa porttimiehelle sanoa, että: " Tämä auto on erittäin harvinainen ja ainutlaatuinen yksilö, katso vaikka näiden kiikareiden läpi" (kaivaen samalla takapenkiltä kylmän sixpackin...). Luulen, että Matin ja Jounin silmät aukenevat Pontiacin tai Calibran kauneudelle aivan eri tavalla... :rotfl:

    Leikki leikkinä: 25v ja harkinnan mukaan nuoremmat harvinaisuudet. Lopullisesti sen ratkaisevat armoitetut porttimiehet ja ylhäällä oleva vapaa tila. Kannattaa siis olla hyvissä väleissä jo pitkin vuotta ennakkoon. Esim. suurehko kermakakku mansikoilla Mobilistin toimitukseen vietynä, antaisi positiivista ennakkoasennetta ensi elokuuhun... :) kenties mansikoista voisi muotoilla Calibran tai Pontiacin... :D
     
  11. Karra3600

    Karra3600 3rd gear

    HRG

    Ata on "Mobilistin tuplatilaaja?" Jos todellakin tilaat lehteä tuplana, niin peruuta toinen ikäänkuin kostoksi.

    On muuten mielenkiintoisin hetkeen aikaan näkemäni autojen valmistusmäärälaskelma, eikä vielä päästy edes Calibran DTM -editioniin tai Lotus Omegaan, joiden yhteenlaskettu valmistusmäärä 90-luvulla jaettuna saman ajanjakson sateisten tammikuiden määrällä on varmasti jotain aivan uniikkia.

    Itse toivoisin mieluusti Typhooneja maahan. Se kun tietäisi lisää keskustelunaiheita, varaosia ja muuta vertaistukea. En koe, että se vaikuttaisi autoni arvoon, enkä ole siitä edes kovin kiinnostunut.

    Leikki leikkinä, anteeksipyyntö hyväksytty ja ensi vuonna kahvit (Ata tarjoaa) parkkipaikasta riippumatta?
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Re: HRG

    Peruutinkin toisen tilauksen viime vuoden jälkeen... Tilasin siis lehteä aikaisemmin yhtä itselleni ja toisen kappaleen isälleni. Nyt tulee vain itselle... joutui isä kärsimään... ei vain, hän ei lehtiä enää juuri lue kun ei oikein näe hyvin, niin kuvat voi katsella mun lehdistäkin kun käyn näyttämässä.

    No kun GM Europe ei ole julkaissut koskaan vuosittaisia valmistusmääriä autoille, vain koko mallisukupolven mittaisia ja joillekin erikoismalleille on eritelty tuotantomäärät. Ne DTM-editionit Calibrasta on muuten ihan vain pelkkiä myyntikikkoja, niissä ei ole mitään varsinaista teknistä eroa "tavallisiin" malleihin ja ne on varustettu vielä perus-2-litraisilla koneillakin. Eli niitä vain markkinoitiin tuohon aikaan DTM-kisojen maineella. Harrastajat on harrastajia ja itse satun olemaan "numerofriikki" joka on noita tuotantomääriä ym. keräillyt sieltä sun täältä vuosien mittaan... Harvinaisin Calibra muuten olisi sellainen kuin Cliff Motorsport Edition Turbo 4x4, valmistusmäärä 11 kappaletta yhteensä... tuossa on sentään omat erikoisvärinsä ja erilaiset puskurit ja listat ym. eroja normaaliin malliin. Lotus Omegahan ei ole edes harvinaisin Omega, harvinaisempi on Omega Evo 500, mutta kun niitäkin on nykyään Suomessa aika monta niin niihinkin rupeaa tottumaan, kun niitä on jossain merkkikerhon tapahtumassa useita rivissä. Porukka vain yleensä erottelee kaikkia erikoismalleja ja tuo Calibra Turbo 4x4 niputetaan yleensä aina kaikkien Calibroiden kanssa eikä monet ajattele että tuo tehokkain ja nopein malli on kuitenkin huomattavasti harvinaisempi kuin mikä tahansa Calibra, kun puhutaan todella eri tekniikasta eikä vain mistään teippiversiosta. Olen itse havainnut tuon, että Calibraa ei todellakaan arvosta juuri yhtään kukaan tänä päivänä, vaikka olisi mitä tekniikkaa sisällä. Vanha-autoharrastajille liian uusi, tuning-tyypeille liian vanha, jenkkiharrastajille liian euro ja tuning, tavallisille ihmisille liian vanha ja liian tuning ja epäkäytännöllinen ja jopa merkkiharrastajat eivät sitä tunnu arvostavan kun se on "vain coupe vectra" ja loput niputtavat kaikki Calibrat samaan "pinoon" jne. No itsehän on omat valinnat tehty. Itse tunnen useita noiden Lotus Omegoiden ja Evo 500-Omegoiden omistajia ja hienoja laitteita ne ovat nekin.


    Itseänikään ei haittaisi vaikka olisi kuinka paljon samanlaisia, varaosien saantikin voisi olla helpompaa, mutta muiden arvostukseen se tuntuu vaikuttavan.

    Oli tuossa yksi Typhoon samassa kaupunginosassa pitkään, nyt ei ole enää näkynyt siinä pihalla että vaikka sellaisenkin näki joka päivä, niin eihän se auton arvoa pudota. Nykyään kun näkee niin paljon monenlaisia erikoisia laitteita kotimaassakin.

    On tullut havaittua tuon GTO:nkin kanssa sellainen seikka, että aikaisemmin kun moisia ei täällä näkynyt, nuo Australian muskelit olivat monelle jotain todella hienoa ja sitten kun sellainen onkin ja näkyy, niin tulee tuo "ääh, nähty jo"-refleksi. Ja kun se on jenkiksi liian euro, euroksi liian jenkki, uudeksi autoksi aika erikoinen, muttei vanha-auto taas lainkaan ja oikeasti australialaisten autojen harrastajia ei Suomessa paljoa ole, niin on vähän ulkopuolinen. En ole jatkossakaan vanha-autoharrastaja, en yksipuolinen jenkkiharrastaja, en yksipuolinen euroharrastaja, en mikään tuning-harrastaja vaan joku oma alalajinsa. Muotit on muita varten. Ja on mulla noiden signaturen autojen lisäksi harrastekäytössa aiemmin ollut perheauton alkuperäinen sporttimallinen "käyttöautokin" jota tosin en ole vuoteen käyttänyt... jota en kuitenkaan ole halunnut myydä tuning-tyyppien pilattavaksi, että tuollaista 90-luvun autojen pussihousuiluakin on havaittavissa... kiertelen jenkki-, euro- vanha-auto, tuning-, merkkikerho-, ties missä ym. tapahtumissa kaikissa suht. sujuvasti enkä ole rajoittanut kauheasti tuota omaa mielenkiintoa autoihin, mitä nyt uudet normaalit käyttöautot ei kauheasti jaksa innostaa. Omat mielenkiinnon kohteet tuntuu laajenevan jatkuvasti. Aluksi olin kiinnostunut vain jenkeistä, sitten euroista ja nykyään molemmista ja tuo Australia se vasta mielenkiintoinen mesta autojen kannalta onkin. Auton iällä ei ole itselleni sinänsä mitään merkitystä.


    Tämä nyt alkaa olla jo NIIN ot:ta, mutta toisaalta kun HGR:kin meni jo, niin topicin väärinkäyttö ei liene niin kauheata. Ja mä olen aika ärsyttävä tyyppi muutenkin... :D :D Tai mä olen vain sellainen ikuinen pikkupoika joka joskus hermostuu kun "miks toi sai kun en mäkään saanut..." :)

    Ja ei siinä sinänsä ole mitään vikaa että HISTORIC Grand Race-tapahtumaan sallitaan vain tarpeeksi vanhat autot sisään. Mutta sitten kun mennään sinne harmaalle alueelle niin alkaa mennä hankalammaksi. Millaisia poikkeuksia voi ja kannattaa tehdä. Kun voi olla tosiaan vaikka 2 muuten identtistä autoa, joista toinen oli vaikka 1985 ja toinen 1986 niin toista ei olisi saanut päästää ja toinen kyllä, mutta en minä ole näitä sääntöjä tehnyt.

    Ärsytti sekin kun Lahden Classic Motor Showssa oli siinä vanha-autoparkissa jotain tuoreita urheiluautoja kun se oli tarkoitettu juuri vanhoille autoille. Siellä en edes yrittänyt tuollaista uutta autoa edes tyrkyttää sinne parkkikselle, ei tullut edes mieleen moinen.

    Ja se myös vähän joissain tapauksissa ottaa päähän kun joillekin autoharrastus == vanha-autoharrastus. Siis nykyään.

    Kyllä nykyään ihan tarpeeksi saa kuulla noita leasing-diesel-tila-autojuttuja muutenkin.

    Joo, olen toimittamaani Opel-merkkikerhon lehteen kirjoitellut aika monia mallihistoria-artikkeleita Opeleista ja myös tuosta Holden Monarosta joka tuo oma Pontiac omaa sukuaan myös on....

    Kyllä mä ne kahveet voin tarjota vaikka seuraavalla kerralla. :)


    Vielä kun ehtisi jossain vaiheessa käydä omat HGR-valokuvat läpi ja laittaa muutamia ehkä nettiinkin, vielä ei ole ehtinyt edes kamerasta koneelle ladata... :)
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei ole formulan..ihan aito BDA escon patti sarjoineen päivineen.
    Eikä puutu mitään.

    Nakkaas kuvia privan kautta niin hutkitaan, olen tosta sun vempeleestä kiinnostunut ihan mielenkiinnosta, itsellä on myös yksi truuttaa jonka ajattelin upottaa 439 Donovan pikkulohkon päälle E85lla kun se ruisku on ollut aikasemmin viinakäytössä Käenpesässä.
     
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Pyydettiin prätkistä materiaalia, latasin tuonne Photobukettiin pari, toisen joutui pätkimään kun oli tiedosto liian iso :) .

    Veteraanit radalla 1

    Veteraanit radalla 2

    Veteraanit varikolla

    Niin en ole mikään kuvaaja, ja laatukin on aika huonoa. Pitäis varmaan opiskella tuon kameran käyttö oikeasti - mutta kun kisojen tiimellyksessä ei oikein aikakaan aina riitä kuvaamisiin :odroll: . Onnistuin näköjään saamaan tuon kuvasuhteen oikein editoinnin yhteydessä 8) . Editoimaton on vielä korkea.
     
  15. kj

    kj 2nd gear

    Suuret kiitokset Karralle filmeistä8) ...
    Nyt saatiin kotiin olohuoneeseen HGR uusintana, tosin ilman tuoksuja :wink: ...
     
  16. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Ei huolta...

    Karran ei kannata huolehtia kuvamateriaalinsa hyvyydestä - pääasia, että joku saa aina jotakin kuvattua ja sitten jakoon muidenkin iloksi. :)

    Jollekin motskariparaatissa mukanaolleelle nuokin pätkät ovat mukava muisto tilaisuudesta ja harva on kuvaillut videota noinkin läheltä varikolla...

    Ei muuta kuin kaikki nekin, joilla on vielä jotakin kameran muistissa / koneella, parhaat palat jakoon...ja kaikki kelpaa, jossa jotain näkyy... :)
     
  17. MPST 67

    MPST 67 1st gear

     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Imatran Moottorikerhollahan on DVD-materiaalia myynnissä:

    IMK:n sivuilta löytyi linkki YLE:n Elävään Arkistoon
     

Kerro tästä muillekin!