Hitlerin kosto

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja herrakani, 6.1.2003.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    Löytyykö ihmisiltä vanhemmilta ja viisaammilta tarinoita, kuvia ja faktaa legendaarisesta SA kuplasta? Tekniikkana v-8:n mukaan 1835 vapaastihengittävä, ja matalia 13 aikoja meni. Muistan joskus skloddina nähneeni räyskälässä, pahaa ääntä piti, ja olisko savuttanutkin :smile:

    Kertokaa ihmeessä, jos tiedätte.
     
  2. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Se paras aika oli alle 13, 12.8jotain.
     
  3. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Viimeisessä olomuodossa peli oli vahvasti chopattu ja nimi oli pelkkä kosto, poliittisista syistä????
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    ratin takana oli Kotten Tallgren ...jos tarkoitamme samaa volkkaria
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Siinä veekasissa oli mainittu joku toinenkin sälli. En muista nyt mikä. Tietääkö kukaan tästä Kotten Tallgrenista? Googlella ei ainakaan löydä hitlerin kostosta eikä tallgrenista juuri mitään.
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ei siit olis netissä kuvia?
    Tai tarkempaa infoa tekniikasta?
     
  7. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

  8. moro joo toi kotten on tuttuja sekä myös timppa mikä ilm ajoi autoa sillon voi kysellä jos kundeilla olis kuvia autosta
     
  9. volsu

    on se ollu ainakin kiikalassa! katoppa mopoilijan kansioita.
     
  10. mke77

    mke77 3rd gear

    oiskos ollu 2 tai 3vuotta sitten käymässä myös kiikalan "börniksissä"....vihreä ja matala ja "kostosta" siinä höpistiin vaikka hitlerinä se paremmin tunnetaan!! ja paha oli ääni kuten "kuplissa" aina!!
     
  11. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

  12. OL

    OL 3rd gear

    Pommen Lindholm
    oli toinen kaveri joka vaikutti kyseisen kyygelin syntyyn ja ajoi räyskälässä myös alkuajoilla.
    En tiedä onko tämä kiikalassa nähty se "orkkis" kosto,
    koska näin "orkkiksen" 90-luvun taitteessa Pommenin autotallissa
    sen viimeksi " huilaamassa".. näytti hieman erillaiselta muistikuvana.
    Kyseinen kupla aloitti esiin marssin radoille normaali korisena
    alkujaan ja viimeinen evoluutio oli tää zopattu versio.
     
  13. Simo

    Simo 1st gear

    Löytyy kuva Räyskälästä 80-luvulta. Muistan tapahtuman varsin elävästi, kun Aatunkosto oli starttaamassa stripille niin kierrosten noustua kuului kova pamahdus ja auton perä hyppäsi korkelle ilmaan ! :D Alastulo tapahtui suunnilleen takavanteet päin asfalttia :D taisi koko konepaketti irrota korista..
    Valokuva on otettu heti tämän tilanteen tapahduttua.
    Skannailen joskus.
     
  14. OL

    OL 3rd gear

    Porsimista tapahtui enemmän ja vähemmän kun oli tekniikka tiukalla..
    olihan se sentään SA kilpuri !
    Olis silloin pitänyt olla jo aikonaan mukana tän päivän videovehkeet,
    olisi saanut huimaa materiaalia!
     
  15. niin ja kostossahan oli volkkarin boxeri kone ja vielä vapari tänään just juttelin timpan kanssa
     
  16. Kotten

    Kotten 1st gear

    Hitlerin Kostosta

    Tervehdys!
    Tämä keskustelu näyttää putkahtavan esille milloin milläkin foorumilla.

    Jos nimimerkki Simolla on kuva Koston ensiesiintymisestä, joka oli muuten Räyskälässä vuonna -78, olisin erittäin kiinnostunut kopiosta. Kaikki muutkin -70 - 90 lukujen kuvat Kostosta ovat erittäin kiinnostavat!

    Ensiesiintymisessä oli Kostossa laatikkona -60 luvun paketivolkkarin laatikko alennusvaihteilla joka aiheutti sen että perä asvaltilla pomppasi ylöspäin eikä eteenpäin...

    Lyhyesti historiasta sen verran että meillä oli Pommenin kanssa molemmilla pikkaisen piristetyt kuplat ja päätimme lähteä mukaan kisatouhuihin. Testasimme samaa autoa samoissa kisoissa ja koska Pommen oli selvästi nopeampi hän sai kunnian ajaa kilpuria. Pommen voitti vuoden -80 SM:n Street Altered ryhmässä normikorkuisella korilla. Seuraavana talvena päätimme tehdä amerikan mallin mukaan katon choppauksen. Muut laskivat kattoa tolpista 4 tuumaa. Meikäpojathan päättivät jättää se 4 tuumaa tuulilasin korkeudeksi.

    Tästä eteenpäin oli erilaisia teknisiä ja taloudellisiakin haasteita jotka johtivat siihen että Kosto jäi seisomaan vuoden -81 tai -82 kauden jälkeen.

    Pommen opiskeli niihin aikoihin toisella paikkakunnalla ja ihmissuhteet ajoivat meidät erilleen. Vuonna -85 otin Koston omaan käyttööni ja ajoin itselleni lisenssin. Sinä vuonna olin CA-ryhmän SM 3:nen ja paras aika oli 11,683 tekniikkana vapari 2332 ccm.

    Kosto on edelleen olemassa ja täydellisen uudelleenrakennuksen kohteena. Koppa säilyy entisellään (on toki vuosien saatossa kokenut evoluutiota) ja alusta + turvalaitteet upgreidataan vastaamaan tämän päivän sääntöjä. Tarkoituksena on tulla radalle kesällä 2009 uuden tekniikan voimin.

    Tekniikkana on vapari 2386 ccm.

    OL ilmeisesti muistaa ajankohdan väärin. Kosto oli Pommenin autotallissa
    -80 luvun alussa viimeisen kerran. Mutta aika vääristää perspektiivit eikä meistä kukaan nuorru! :D

    Kotten
     
  17. ripe

    ripe 1st gear

    Muistan kans tän Hitlerin koston, harmi vaan kun en silloin halunnut ymmärtää kuin jenkikaseja. Jäi tää Hitleri aika vähälle huomiolle, vaikka se pudotti melkosen monta kasia.
     
  18. OL

    OL 3rd gear

    Jep, Kotten valaisi asiaa , ja mulla varhaisdementiakin alkaa näköjään iskee kun vuosikymmenetkin menee ohi, Eli Kottenilla "Orggis koppa" tallessa kun tämä "Replika"oli kiikalassa viimevuonna .
     
  19. Kotten

    Kotten 1st gear

    Ei replika, vaan sama yksilö Kentsu ja Jimi Stenbäckin lainaamana heidän tekniikalla ja vuosi oli 2007!

    Kosto on siis vuosien varrella esiintynyt Kentsu Stenbäckin ajaamana -86. Itse taisin ajaa kaudella -87 ja Ville Turpelakin ajoi turbotekniikalla -80 - 90 lukujen taitteessa. Kentsu ja Riku halusivat vuonna 2005 ostaa kuplan minulta mutta suostuin vain liisaamaan sen. Samana vuonna Kosto oli esillä American Car Showssa mutta saatettiin ajokuntoiseksi Jyrängön Jussin toimesta kaudeksi 2007 Volkkarihappeninkejä varten. Kuskiksi siirtyi Rikun sijasta Jimppa. Sen kauden jälkeen oli tarkoitus että auto saatetaan nykysääntöjen mukaiseksi ja purin sen atomeiksi. Kaudeksi 2008 Stenbäckien perhe päättikin satsata omaan kilpuriin ja minä jäin aloitetun projektin kanssa omilleni.

    Hitler on levännyt välillä ja välillä siis käynyt myös ulkoilemassa.

    Kaudella 2009 tarkoituksenani on ajaa jossakin FHRA:n kisassa uudelleen lisenssi itselleni. Päätavoitteeni tulee todennäköisesti olemaan kuitenkin elokuussa Norjassa tapahtuva Volkkarien oma kiihdytystapahtuma Scandinavian Cal Look Classic.

    t. Kotten
     
  20. herrakani

    herrakani 1st gear

    Koleeta.

    Ite aloitin tän keskustelun kuutisen vuotta sitten ja löytyi sekä auto että rakentaja. :)
     

Kerro tästä muillekin!