Hitsauskärryn tekeminen itse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Motor & Parts, 26.10.2010.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Minulla on tuollainen vanha Telwinin valovirta MIG-hitsauskone ja siinä on 8kg hiilidioksidi suojakaasu pullo. Koneessa ei ole pyöriä ja laitteessa itsestään ei ole paikkaa suojakaasu pullolle, sellaista koteloa. Olenkin ajatellut että voisin hitsata neliöputkesta työkaluvaunu kehikon, johon sijoittaisin kyseisen koneen + suojakaasupullon. Laittaisin kyseiseen kehikkoon pyörät alle jotta liikutteleminen olisi helpompaa.

    Ajattelin tehdä tuon kehikon 20mm*20mm neliö rautaputkesta ja pohjassa ajattelin käyttää 1mm peltiä. Mallina kärryllä olisi suorakulmio. Kestääköhän tuo 1mm pelti hitsikoneen ja kaasupullon painon, vai pitäisiköhän pellin olla vahvempaa?

    Onko kukaan muu tehnyt itse hitsauskärryä?

    Saako näitä ostettua valmiina edes?

    Ajattelin jos harrastuksena tuollaisen tekisi :)
     
  2. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    no on se ainaki tukeva runko pullolle kuitenki kannattaa tehä tukeva teline
     
  3. jevman

    jevman 1st gear

    kyllä se millin pelti aikas paljon kestää
    ei sieltä hitsauskone läpi tule...
    ja kuten edellä mainittiin niin tee hyvä tuki pullolle että pysyypi kunnolla pystyssä
     
  4. Gerball

    Gerball Gearhead

    Tee kärryt nokkakärrystä.
    Tein itselleni joskus tuollaisen kun vanhassa oli 4 pikku pyörää alla eikä sen kanssa päässyt mihinkään (hiekkapihalla, esteiden yli, rappusia ylös!!! jne )
    Biltsusta nokkakärryt ja niitä hieman mukkaamalla tuli maailman paras miggi kärry. Itse kone etupuolella, 20kk pullo aisojen tälläpuolen. Nyt kulkee kaikkien esteiden yli, on helppo siirtää ja säilyttää
     
  5. aakoo

    aakoo 1st gear

    se on ihan siin että minkä ajan kulues ruostuu läpi. laita vaikka parimillistä jos kosteissa tiloissa säilytät.
     
  6. servopiili

    servopiili 1st gear

    Kerran kustomoin ostoskärryistä mikki-kärryn :p
     
  7. -TH-

    -TH- Gearhead

    ....tai hanki jostain ns.maitorullakko ja tee siitä, laita vaikka parikymmentä mm vaneri pohjaksi . halpa ja hyvät renkaat on sellasissa.

    selasella rullakolla on V8 konettakin helppo kuljetella.
     
  8. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kiitos viesteistä. Erittäin hyviä ideoita ja vinkkejä laitoitte :) Punnitsin koti vaakalla ton MIG:in + suojakaasupullon ni paioa näyttäisi olevan yhteensä 55kg.

    MIG konetta ja pulloa säilytän autotallissa, jonka lämpötila kyllä vaihtelee 0 asteesta aina tuonne +10. Eli talli on välillä ihan ylläpito lämmöllä, ettei mene pakkasen puolelle.

    Vähän offtopic mutta hajoaako tuollainen MIG kone jos lämpötila on liian alhainen? Mietin että mikäli tälläinen on vaarana voisin kovimmilla pakkasilla tuoda koneen sisätiloihin lämpimään.
     
  9. jake74

    jake74 1st gear

    mulla on alustana vastaava ku maitorullakko mutta paljon isompi. pyöräkki on isommat joten kulkee ulkonakin pehmeessä maassa. alusta on sen verran iso että esapin mikkikone mahtuu pulloineen ja pullona on 20kg pullo. migin viereen mahtuu esapin puikkokone.
    alusta ei maksanut mitää ku serkku toi sen työpaikalta.
     
  10. menu*

    menu* Gearhead

    Itellä Miggi on aina säilytyksessä kylmässä tallissa, eli talvella reilusti pakkasessa. Lankakotelossa oon alkanut pitää kosteudensyöjää, kun joskus pääsi lanka ruostumaan syyskosteilla, muuten en o huomannut mitään ongelmaa useammankaan vuoden aikana.

    Ei kai siitä millekään laitteelle haittaa olis säilyttää kuivassa ja tasalämmössä, mutta aina ei pysty.
     
  11. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Mikä olis sellanen hyvä hitsauskone mikä kestää olosuhteet joissa millinen kärryn alustapeltikin ruostuu puhki?
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    luultavasti mikä vaan kunhan migin ja lattian välissä on jonkunlaiset pyörät.
    mulla oli 80-luvun puolivälissä 2cm halkaisijalta muovipyörät kunnes tuossa muutama vuosi sitten vaihdoin isommat pyörät ja tein pullolle telineen mikin taakse.
    oma mikki ollu pakkasessa joka talvi: lankakelahan sitä tuppaa ruostumaan välillä.
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead


    lankarullaan voipi sumutella reilusti agenttia /crc:tä, luultavasti se halpis hitsausspreikin toimii tuossa, eli silleen sumuttelee jotta lankakerä imaisee öljyä kiepin sisään.
     
  14. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    noin niinku:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. -vellu

    -vellu Gearhead

    Tuommoinen tuli väsättyä nokkakärrystä.
    Kärry Puuilosta 24,90€ ja vähän putkea lisäksi.

    Toimii 8)

    [​IMG]
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    Tuli vaan mieleen että mitenkähän vaikuttaa sauman laatuun jos lanka on kyllästetty crc:llä?
     
  17. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    eipä juuri mitenkään. tällaista perushyvää jälkeä tulee kun lanka on ruosteessa tai antispatilla kyllästettyä[​IMG] :rotfl:
     
  18. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Ja kun tollaista kärryä tekee ja kunnon pyörillä niin miten olis
    - paikka jauhesammuttimille 2*6kg jotka on 43a 183bc
    - paikka puristimille joilla saa pidettyä kiinni kappaleesta
    - joku putki mihin saa tungettua hitsaussuojapeitteitä
    - paikka magneeteille joilla hitsaussuojapeitteet saa ripustettua
    - paikka työkaluille joilla suuttimen saa putsattua
    - paikka varasuuttimille
    - joku tellinki pikkurälläkälle ja laikoille
    - kotelo suojalaseille ja hitsauskopalle
    - paikka hanskoille ja mitalle
    - mielellään joku putki ylöspäin johon saa hitsaussuojapeitteen kiinni vaikka niillä magneeteilla olis helpompi rajata aluetta.

    Kaikki roju painaa mut sit ne on mukana eikä tarttis juosta hakemaan kaikenlaista vähän väliä.
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead


    eipä ole havaittu mitään outo saumassa, crc jää käytännössä pintaan ja palaa samantien pois kun hitsataan.
     
  20. Quest

    Quest Gearhead

    Tuolla varustuksella kun laittaa kärryyn 127:n navat ja vanteet niin kulkee kepoisasti.
     

Kerro tästä muillekin!