Hitsaussauman tiivistäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja petrus, 11.1.2021.

  1. petrus

    petrus Gearhead

    Olen hitsannut vuotavaan bensatankkiin paikan migillä. Muuten hyvä, mutta sauma ei ole tiivis ja luulen, että minun hitsaustaidollani siitä ei tiivistä tulekaan.

    Mikä olisi paras aine sauman tiivistämiseen? Koritina voisi olla yksi, mutta jotenkin haluaisin jotain tukevampaa. Entä kovajuotos messingillä tai hopealla? Pillit löytyy.
     
  2. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Hopeajuotos toimii, myös onnistuu pillillä miggihitsauksen 'uudelleen' hitsaus. Pillillä siitä saa pitävän, migillä jää aina huokosia joista tulee bensa läpi. Mm rodiin modattu Volvon tankki teki samaa, pillillä ku kävi saumat läpi ni rupes pitämään. Tehtiin loiskelevyjä, toinen iso kylki uusiksi ja täyttökaula ainaki. Omaan autoon korjasin vuotavan JIG-liittimen rosteritankkiin tuolla hopealla.
     
    Mr Banner tykkää tästä.
  3. Väpsy

    Väpsy Gearhead

  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Hopealla helposti tiiviiksi. Kuhan on vaan virheettömän puhdas pinta.
     
  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    koritinalla ole 2 tankkia tinannut mikillä hitsaamisen jälkeen -68 Camaron ja -05 Jeepin ja ovat pitäneet
     
  6. Swinger

    Swinger Gearhead

    Koritinalla minäkin tiivistin mig saumat eikä ole vuotanut, mutta edessä olisi kuitenkin polttoaine tankin uusiminen mutta ongelma on ettei ole olemassa uutta tankkia. Tietäisikö joku jotain kätevää heeboa, yritystä kuka valmistaisi mittojen mukaan polttoaine tankin?
     
  7. petrus

    petrus Gearhead

    Ehkä koitan käydä saumat pillillä läpi ja tarjoilen paikoitellen vielä mig-lankaa kaveriksi. Nollakoon suutin on varmaan sopiva?

    Edit. Näemmä noita kokojärjestelmiä on yhtä monta kuin pillien valmistajiakin. No pieni pilli joka tapauksessa.
     
    Muokattu: 11.1.2021
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    https://www.kustomcars.fi/
    https://www.jannesgarage.com/
    http://ceecee.fi/yhteystiedot

    Tuossa nyt muutama missä varmasti onnistuu
     
  9. Pläkkäri

    Pläkkäri 1st gear

    Hopeaa pilleillä, puhdista erittäin huolella se sauma, jota tiivistät!
    Mutta mutta, jos joudut tekemään uusiksi tankin, niin mieti hiukan niitä saumoja, että mihin ne tulee ja minne tulee sitten särmätyt kulmat! Esim. Syvävedetty tankin "pohja" johon tigillä/migillä kansi kiinni ja sit hopeointi siihen!
    Ainakin kysyisin Meconetiltä, että olisiko valmista muottia syvävetoon!
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    JOS tekee uuden tankin niin koeponnistus paineella ennen ku pistää bensat tankkiin. Paukkuu paljon vähemmän ;)
     
  11. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Koritinalla on mun prätkän takki näköjään korjattu.
     
  12. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Ja muista paineistaa paineilmalla ja kattoa saippuavedellä saumat. Mutta, kokeile täysillä paineilla ja tosi pienillä paineilla. Mun tankki testattiin vaan isolla paineella ja siks vuoti 2 kohtaa eri hitsisaumasta ja hitsatusta JIC-liittimestä. Pikkupaineella oli selvä vuoto niissä kumminki.

    Ja puhun perus paineilmalaitteiston paineesta, n. 8 bar ja sitte mitä nyt tulee jos pikkusen laittaa painetta tankkiin.
     
  13. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Kyllä en missään nimessä lähtis työntään yli 1,0bar painetta bensatankkiin, tommonen 8bar kompuran säiliökin on tehty hiukan vahvemmasta tavarasta kun bensatankki, ja muodoltaan semmoseksi ettei muutu palloksi. Omaa tankkia koeponnistin saippuaveden ja 0,5bar paineen kanssa, hyvin tuli vuodot esille. Ja siis niin että saippuavettä sisälle ja painetta kaveriksi, kuplii kyllä pienimmätkin reiät esille tankkia pyöritellessä.
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Kilolla oon testannut ja aina on pitänyt. Mutta että 8.. en halua olla lähellä..
     
    juko7 ja Väpsy tykkäävät tästä.
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ei ole mitään syytä laittaa yli 0.3bar painetta tollaisen säiliön sisälle jos ollaan tarkastelemassa pelkkää tiiveyttä. Ei se bensa ole paineistettuna siellä. Hengenvaarallista laittaa 8bar tuollaiseen peltipönttöön. 8kg/neliösenttimetri repimässä pönttöä auki.

    Vällllä oikeen ärsyttää kun ihmiset antaa ohjeita mitkä ei välttämättä pääty hyvin. Polttoainesäillöiden hitsaus on yksi hyvä aihe näiden vaarallisten ohjeiden saantiin.
     
    juko7, isalmela, linc. ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. linc.

    linc. 1st gear

    Kuka vatipää yleensäkkään käskis laittaa painetta 8bar bensatankkiin, jotain rajaa pitäs olla näissäkin hommissa ja toisaalta, kuka vatipää uskoo sellaista heppua joka käskee laittaa 8bar painetta tuollaiseen peltipönttöön:eek:o_O:D
     
    juko7 tykkää tästä.
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Olis varmaan pitäny lisätä omaan koeponnistus suositukseen kans että ALLE 0,5bar riittää. 8BAR 1mm pellipönttöön on pommi!

    Työssäni joudun tekemisiin 80-110 bar kans tekemisiin ja välillä hirvittää oikeesti sattua johonkin sulkuun/säätölaitteeseen.
    Mutta joo kaikilla ei toi järki luista ja sitten luetaan juorulehtien lööpistä kuinka harrastajan kävi köpelösti :eek:.
     
    juko7 tykkää tästä.
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo joka ehdotti 8bar tankkiin, on varmaan saanut nimimerkkinsä ensimmäisen osan älynlahjoistaan.
     
    juko7 tykkää tästä.
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ja kun paineella koeponnistaa niin vettä täyteen ja sillä paine.
     
    juko7 ja Sierra tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!