Hitsikoneesta...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Chevy-74, 22.9.2003.

  1. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Elikkäs millasiin hommiin riittää tollane
    230v pienehkö juoksutetäytteisellä langalla varustettu suojakaasuton hitsikone??? Itellä ois tarkotus ihan pienempiä hommia tehdä peltiin, ei mihinkään paksumpaan materiaaliin, ajaa varmaan asiansa?
     
  2. Micky

    Micky Gearhead

    kyl sil just sen pellin saa täpittyä muttei kauheesti järeempää.
     
  3. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Tästä on aiemminkin väännetty kättä ja osa ei käyttäisi tuota edes verkon painona koska se liian halpa (kaikki alle 1000€paskaa..)
    Mutta itse olen saanut ihan hyvin hitsattua(siis omasta mielestä) tähän mennessä kolme autoa(Telwin 180€).Ammattihitsarikin on kehunut samaa vekotinta ja toissa pari päivää sitten eräs hitsaamista vähän enemmän tekevä(aiemmin väitti ettei kyseisellä vehkeellä mitään saumaa saa tehtyä)kokeili vekotinta ja hetken säätämisen jälkeen "saahan tällä hienoa saumaa".Suurin ongelma autopelti hommissa minun mielestä on se että tulee vähän liiankin paljon virtaa eli mulla on virrat minimissä..toinen mikä on tottumista vaativa on se että lankaan tulee virta vaikkei liipaisinta paina eli jos vähän hankalampi kolo niin helposti tulee rätinää ennen aikoja ja hitsari näkee tähtiä..

    Tosin minähän ostan muutenkin kaikki vekottimet kingkongeista ymkun ei viitsi ostaa esim rälläkkää joka on kalliimpi kuin autoni...(mutta ehkäpä sitten kun olen iso ja rikas..)
     
  4. B1

    B1 1st gear

    kannataa ostaa kuitenkin "merkki vehkeen" esab, kemmpi tai migatronic. helpotaa huomatavasti varaosien hakua kun ne hajoaa..... Ainoa mikä niisä pienissä hitsikoneissa on ongelma että "pistoli"kaapeli on niin perhana lyhyt ja se hajoaa helposti.Eikä sitä saa vaihdettua pidemäksi. Langaksi kannataa hommata esabin 12.51 0.6 tai 0.8 halpa ja hyvä.
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Ostin Telwin Bimax 152:sen ( täytelanka / kaasu ) ja olen kyllä tyytyväinen. Pro-äijät on sitten eri mieltä mutta kyllä tämä meikäläisen hommat hoitaa. En taida viitsiä hankkia sitä kaasua, kun täytelangan menekki on omissa hommissa sen verran vähäistä että kalliimpi hinta ei haittaa. Loppuu multa hitsarin taidot ennen kuin tosta vehkeestä ominaisuudet.
     
  6. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Joo, tollane Telwin tms. vois olla ihan ok laite. Lähinnä aikomus sheivata kahvat ym. tasaiseksi, johon riittää ihan täppäys ja kyllähän sillä pitäs saada aikaseks jonniinlaista saumaakin ja virtaahan siinä pitäs riittää paksuunkin peltiin..
     
  7. kryofiili

    kryofiili 1st gear

    Mulla on vanha tellwinin valovita mig-hitsi eikä mitään pahaa sanottavaa.Paksummilla aineilla lämpeneminen oli ongelma mutta lisäämällä puhaltimen siitäkin vaivasta pääsi.
     
  8. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Tuleeko tuolla täytelangalla hitsatessa paljon kuonaa? Käsittääkseni se on ainoa isompi ero täytelangan ja suojakaasun välillä?
     
  9. molopaa

    molopaa 1st gear

    Tuosta kuonasta: Riippuu mikä on paljon.

    Esim. Hitsasin joskus helevetin huonolla Telwinin puikolla ja kuonaa tuli varmaan 5x metallin määrä. Vika saattoi olla hitsaajassakin osittain, mutta kone oli kyllä todella huono.

    Nyt olen ostanut Kempin Miggerin ja siinä tuleva kuona on murto osa puikkokoneen kuonasta. Toisaalta, saa siinäkin sitä paukutella, mutta ei mitenkään ylettömästi.

    Tietenkin myös langalla on merkitys kuonan määrään.
     
  10. kryofiili

    kryofiili 1st gear

    kyllä suojakaasu systeemit on paljo toimivampia auto hommissa.oon parikertaa hitsannu täytelanka koneela enkä oo saanu muuta ku pahan mielen.mig-hitsaus kokemusta on kaasun kans yli 20 vuotta.se voi kans vaikuaa tuloksiin.
     
  11. molopaa

    molopaa 1st gear

    Itse hain juuri suojakaasukaasupullon, jotta voin sanoa "palataan" kuonalle.

    Toivottavasti se hitsaaminen on taivaallista. Saa ruosteet ja reiät kyytiä prkl!
     
  12. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Tottakai suojakaasulaitteet on parempia, ite en oo puikkokoneen lisäksi muulla hitsannutkaan, mutta hintaeroakin löytyy. Tosin käytettynä voi saada edullisestikin valovirta kaasumigin, et täytyy nyt kuulostella...
     
  13. petro_din

    petro_din Gearhead

    hinnoista en tiedä, mutta kempin super kempomatilla(vm 90?) miggi vekottimella on tullu hitsattua sen mit oon hitsaillu... ei puikko kone ainenkaan autohommiin sovellu... ellei ny ihan jotain runkopalkkeja hitsaile...

    ja juu, suojakaasu rox!
    eihä sitä osaa etes kuvitella miggiä ilman suojakaasu pulloa... sehä ois liian kevytki liikutella yksinään, jne...

    ja juu, loppuu taito ennenku kempin rajat tulee vastaan
     
  14. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Tottakai suojakaasulaitteet on parempia, ite en oo puikkokoneen lisäksi muulla hitsannutkaan, mutta hintaeroakin löytyy. Tosin käytettynä voi saada edullisestikin valovirta kaasumigin, et täytyy nyt kuulostella...
     
  15. CarinaDX-85

    CarinaDX-85 1st gear

    Eihän kaasuttomalla ja kaasullisella migillä ole oikein mitään yhteistä. Opettelin joskus hitsaamaan kaasullisella koneella ja sitten ostin juoksetintäytelanka koneen ko oli pakko hitsata autoa ennen katsastusta ja joutu opettelemaan koko homman uudestaan melkein alusta alkaen... Mut ko siihen tottuu niin on aika hyvä vehje ainaki normaali kotikäytössä ko ei tartte hitsata kovin paljoa... Oon hitsannut jotain 6 millistä rautaa ja virta riittää ihan hyvin ko hitsaa alhaalta ylöspäin... parhaiten hitsaa 1,5-2mm peltiä... Ja pitää aina hitsata vetämällä, työntämällä hitsaaminen ei oikein tahdo onnistua...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asiahan on niin että puikkokoneesta tulee 10x enemmän sitä kuonaa kuin migistä, oli sitten kaasu tai täytelanka.
    Pitää vaan muistaa aina naputella/harjata ne kuonat pois.
     
  17. Muki

    Muki Gearhead

    Täytelankakoneesta (Telwin 152 Bimax) vielä sen verran havaintoja, että nyt kun sillä olen enemmänkin hitsannut on tullut esiin tuo kuonan syntyminen. Jos vaan kuljettaa kärkeä maltilla esim. 90 asteen liitoksessa, ja rakentaa palkoa sellaisella aivan pienellä z-liikkeellä, eikä hosu, tulee kyllä oikein kivaa saumaa. Parit saumat rälläköin auki ja siistiä oli.

    MUTTA jos hosuu hiemankin, on jälki herkästi sellaista mitä voi kuvailla laittamalla kielen hieman suusta ulos ja puhaltamalla voimakkaasti.
     
  18. plaza

    plaza 1st gear

    yx auto jo tullu ydintäytelanka migillä korjattua.itse laitoin virrat täysille ja langansyötön lähes kokonaan pois.jo alko pistettä syntymään.vaihdoin myös melko ison kylkipalan samalla vehkeellä,mikkikolvi toisessa kädessä ja paineilma toisessa kädessä.joka pisteen ku kylmensi ni eipähän kylki vedelly.mig on just tasan 199 euron laatu laite,virran katkasussa oli jotain häikkää ku lanka osu peltiin vaik ei liipasinta painanutkaan ni johan räpsäytti.kai se silmä sit joskus siihen tottuu....
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    -sama pulma mulla. liittyneekö tohon napaisuuden kääntöön? (nimimerkillä jahtaan violettejä pilkkuja)
     
  20. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Sama ongelma mullakin,tosin kyllä siihen "tekniikkaan" oppii ja minusta asiaa helpoittaa euromaskin käyttö niin ei tarvi pelata sen räppänän kanssa.

    nimim.tähtien välkyntä vähentynyt
     

Kerro tästä muillekin!