HJ60 kone vaniin?(saattaa sisältää järkyttävää materiaalia)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cb125twin, 27.1.2005.

  1. Chevy K10 72

    Chevy K10 72 1st gear

    Sivusta tätäkin keskustelua seuranneena täytyy tähän väliin todeta että kukin tekee tyylillään, en ota kantaa siihen että saako jenkkiin laittaa japsi diesel konetta mutta jos semmosen kumminkin on päättänyt esim. vaniin näperrellä niin minä antaisin ääneni tuolle toyotan 4l dieselille, on jo riittävästi vääntöä tuossa 2H moottorissa (HJ-60) ja jos tuntuu että ei voima riitä niin sitten 12H-t. Huomatkaapa semmonen juttu että noissa Hj-60/61 koneissa (2H/12H-t) on muitakin huomattavia eroja kuin vain turbo, 12H-t on ensimmäisiä suoraruikutus koneita kuorma-autonmoottoreita pienemmissä moottoreissa, kun taas 2H on perinteistä esikammio tyyppiä, muitakin pienempiä eroja löytyy melkoisesti, käykääpä toyotan koneen arvostelijat ajamassa kunnossa olevalla HJ-61 autolla ja arvostelkaa vasta sitten, ei se hoijakkakaan mikään kevyt auto ole. Nissanin 2.8 diesel on mielestäni vaniin alamittainen, yhdessä El Caminossa on meidänkylällä tuo nipponin 2.8 diesel turbolla sekä automaattilaatikolla ja kyllähän tuo näyttää normaali liikenteeseen riittävästi kulkevan vaikkei mikään raketti olekkaan, vanissa vaan taitaa olla enemmän tuota painoa ja otsapinta-alaa maantiellä niin voi olla että alkaa meno hyytymään. Että tämmöstä tälläkertaa, näillä perusteilla sanoisin että ei muuta kun toyon kuutosta sovittelemaan johonkin automaattilaatikkoon ja kun siinä kumminkin on tekemistä melkoisesti niin tehdään ne muutokset sitten kunnolla ja huolellisesti, mikään ei ole turhauttavampaa mielestäni kuin huonosti tehty koneenvaihto oli se sitten bensa/diesel, diesel/diesel tai bensa/bensa swappi.
     
  2. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Jotenkin muistelisin että siinä turbottomassa hj:n koneessa on vain semmonen 90 heppaa. Mutta tosiaan se menee ihan oikeesti aika hyvin tommonen hj61, meillä tosin on vähän käännetty ruutia lisää, mutta voin sanoa että jalkoihin ei jää, kumminkin 2500 kiloinen auto. Jos haluaa viritellä välijäähyn mille tollasessa farkussa vois olla tilaakin hyvin niin voi käyttää jo vähän isompia ahtojakin.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    2H 103hv ja vääntöä 239Nm

    12H-T 136hv ja 314Nm

    1H-DT (90 ja uudemmat) 163hv ja 363Nm
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Olisko jotain luistamis-ongelmaa laatikossa tai että kardaani murtaa liikaa ja vie tehoa tai joku v8:n perä 2,41 välityksellä? Mulla on vapari 2,8d vm jotain 84 camino 79:ssä kovalla laatikolla ja ei tuntunu lähdössä 500-sarjan bemari pysyä tahdissa...
    Ei pumppua ole ruuvailtu kun kulutus pienenpuoleinen.

    1 kaveri sanoi ajaneensa vanhakoneisella cedricillä 200km/h mittariin kun oli kuskina, onhan niitä jälkiasennusturbolla.
    Tuo mun camino on selvästi ripeämpi kuin joku nissan/isuzu pickup mitä oon sellasilla ajanu.

    Toyopet, millasia lukemia on vastaavissa jenkkikoneissa, vaikka 305/307 bensa tai 5,7dx (näidenhän tilalle noita hj koneita ollaan laittamassa) ja onko kuinka vertailukelpoisia (samoilla kierrosalueilla)?

    6,2d on isotöinen laittaa bensakoneen tilalle ainakin 70-lukuseen g30:een?
    Voisko ajatella että trukkikutosen tilalle hj kone olisi kohtuuhelppo vaihtaa? Riittääkö jarrutehostimen alipaine jollei ole hydroboostia?
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin meinaat siis tehoja ja vääntöjä? No enpä nyt ihan ulkoa muista ja jostain syystä soneran netti nyt pätkii (yllättävää) niin en pääse edes muille sivuille kuin tämä (vielä yllättävämpää).

    350DX on jotain 105 hv ja vääntöä muistaakseni jotain päältä 300Nm, jos en ihan väärin muista. Huipputehot on 3600kierroksen pinnassa mikä on sama lukema kuin noilla kaikilla H-moottoreilla em.

    Meidän vanissa oli rek. otteen mukaan 120hv (siis nimenomaan hv ei kW). Mutta puhuuhan ne jostain 140hv lukemistakin. Ja jopa 170hv mutta en tiedä sitten mikä se virallinen on. Vääntöä on enempi kuin DX:ssä mutta en muista tarkkaan mutta kyllähän joku muu ne muistaa. Tuo toyota-tieto tuli vaan siitä, kun on tuota Crown harrastusta niin on toyotan moottoreista taulukot hyllyssä.

    EDIT: niin se 6.2 kuulemma vaatii sitä moottorikotelon suurentamista 78 ja vanhemmissa. KUULEMMA.
     
  6. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Millainen vaihteisto on HJ:ssä? Pystyykö helposti sovittamaan pelkälle takavedolle? Olis ajatuksena kuitenkin käyttää kone ja loota samasta autosta.
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    BJ40:ssä on sama kone kuin Toyota dynassa eli sen laatikko sopisi hj:n koneen perään? korjatkaa jos väärin? Eikös hj:n laatikon perässä ole suoraan laipalla jakolaatikko? Voisko siihen laippaan kytkeä kardaanin jollain "rättinivelellä"?

    Dyna-kuormuria ainakin on halvalla tarjolla, miksei 3L 4dsl jaksaisi vania liikuttaa? 8)
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sitä täristäjää ei kyllä kannata mihinkään laittaa. Sillä kun ajaa niin tippuu paikat hampaista ja hampaa suusta. Kyllä se kuutosen olla pitää. Kannattaa unohtaa se 3.4l nelonen ihan suoraan.

    Velu
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    soittelin tutulle:

    hj:n kone noin metrin korkunen (jollei ö-pohjan monttua laske) ja laatikon perässä on jakolaatikko pulteilla, laippa akselilla johon saa kardaanin. :p
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ... Helv., kuustoist näin kun kevät kirkastuu ja valo tekee päähän kipiää, ostin kerran diesel Golffin ja jumakekkele, siinä se ja tollanen ikuvanha th200, tiedättehän se kolmilovinen, niistä tulee kiva yhdistelmä rodiin, ei se sen lujempaa kulje, mutta eihän ne sillä org tekniikalla mihinkään nopiampaa mäne, taatusti pääsee joka lehtee, kajahtanu diesel roddari, kunnia on jo menny mutta maine senkun kasvaa ja Jukarainen hymyilee joka kerta vinosti kun moikkaa ...

    Menkää pihalle siellä paistaa aurinko ... tuleeko pää kipiäksi ???
     
  11. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Hienoa, lähdenpä tästä ostamaan osto- ja myyntilehteä... tottahan kuutosen käynti tasaisempaa on. Missä kohtaa siinä öljypohjassa on syvennys alunperin? Ei varmaan takana- sehän olis liian hyvä.
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    On se takana. Vaniinko meinasit? Farmiin tulee iso patti koko matkalle nokkapeltiin. Skottariin taitais sopia vaivattomammin.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Aika korkea on, ei tarkempaa tietoa ole. Ja mitä meinasit tuolla ö-pohjan montulla? Tuleeko se kaikkineen vielä korkeammaksi?

    Jos tosiaan farmariin meinaa, niin oldsin pikkulohko on ~70cm korkea ja isolohko ~80cm. Chevyt samaa luokkaa.

    ELi onhan siinä eroa.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kallista! kallista! Öljyn pick-uppi modifioiden sillä kantille, että venakoneistosta öljy pääsee vapaasti valumaan.. Tee siitä japna-nippon-diesel-slant six!
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kävin äsken mittaamassa HJn motin. 80cm korkeimmasta kohdasta ja se on myös 80cm pitkä. Ahdasta tulee..
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No eihän se sitten ahdista. Isolohkon kokoinen. Eikun tunkemaan vaan farmariin :rotfl:

    Ai niin haluaako joku sellaisen lahjoittaa? Toimivan ja kaikinpuolin hyvän tietysti. Eihän sitä maksullista konetta voi laittaa, menee kannattavuus :lol:
    Mielellään vielä se 4.2TD eli 163hv versio
    Jään odottelemaan. :wink:
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No niin olds-diesel tietoa

    5.7l Diesel V8

    Sytytysjärjestys 1-8-4-3-6-5-7-2
    Puristussuhde 22.5:1
    Poraus x isku 4.057 x 3.385"
    Teho 78-79 125HP @ 3600 RPM
    80-81 Truck moottorit 125HP @ 3600 RPM
    80-85 HA moottorit 105HP @ 3200 RPM
    Vääntö 78-79 225 Ft. Lbs @ 1800 RPM
    80-81 Truck Motors 225 Ft. Lbs @ 1800 RPM
    80-85 Car Motors 200 Ft. Lbs @ 1600 RPM


    4.3l Diesel V8

    Firing Order 1-8-4-3-6-5-7-2
    Compression Ratio 22.5:1
    Bore x Stroke 3.5" x 3.385"
    Horsepower...
    78-79 90 HP @ 3600 RPM
    Torque...
    79-80 185 Ft. Lbs


    4.3l Diesel V6 263 ci

    Firing Order
    Compression Ratio 21.6:1
    Bore x Stroke 4.057 x 3.385"
    Horsepower...
    82-85 Engines 85 HP @ 3200 RPM
    Torque...
    82-85 Engines 165 Ft. Lbs @ 1600 RPM

    Elikkäs tuo hlö-mallin 200lb.ft on ~271Nm

    Ja siinä 4.0 turbossa eli Toyotan 12H-T :ssä on 314Nm

    Ja 442-sivuston mukaan vakio 307 vääntää 255lb ft eli 345Nm

    Ja sitten vielä se vanin 292 suora kuusi; teho 120hv ja vääntö 215lb ft eli 291 Nm.

    6.2:lle löytyi kuukkelilla lukemat 157hv ja 386Nm, kuulostaa kovalta. Tosin samalla sivulla sitten väitetään 5.7:lle 127hv/305Nm


    Ja nyt kun näitä lukemia katsoo, niin alkaa tuntumaan vahvasti siltä, että minä tarvitsen tehokkaamman koneen
     
  18. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Mä oon omien koneitten tehottomuuden huomannut ihan muilla tavoin :wink: . Mutta kallista joo. Hinnat meinaan Tojotien. No onneks on aikaa katella. Pickuppiin ajattelin tällätä mä. Tosin ei oo vielä sitä pickuppiakaan.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niinhän se menee että laimeinkin bensakasi vääntää tollaset nipponit ojaan mutta harva bensakone varustetaan dieselin välityksillä joten on tulut ehkä ihmisille vähän väärä käsitys tosta dieselin vääntävyydestä. Toki turbolla saa sitten vähän asiaa parannettua mutta jos kattelee vaikka cumminssin 5.9 dieseliä joka varmasti on huippukone niin sillä hinnalla saa aikamoisen bensamosan rakennettua. Tietysti jos hakee halpoja ajokilometrejä niin dieselille on paikkansa. Mutta silti laittaisin jenkkiautoon mieluiten alkuperästä vastaavia tehoja/vääntöjä antavan koneen eli vaikka gm:n vehkeisiin 6.5 koneen. Turbolla tai ilman mutta noi nippontäristimet jättäsin niihin mätäneviin dynoihin ja landcruisereihin...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Usko Dieselin ylivoimaiseen vääntävyyteen johtuu paljolti siitä, että yleensä mallisarjan bensakone on iskutilavuudeltaan huomattavasti pienempi kuin Diesel, esim pakussa bensa Tojota on usein vain 1,8 L kun samassa korissa Diesel on jo 2,4 L. Tuon 0,6 litran voimin Dieseli vääntää kummasti alempaa ja pitemmälle.

    Lisäksi dieselissä liikkeellä olevat massat ovat yleensä bensistä suuremmat ja niitä on siksi vaikea saada tumppaamaan liikkeelle lähtiessä ja tästäkin syystä Dieseli tuntuu tumppuun todelliselta vääntöhirmulta. Lisäksi Dieseliä ei saa edes tukehtumaan liikaan kakkuun kuten bensakoneen voi saada, Diesei alkaa vaan täriseen ja savuttaan, ja taas tuntuu karvahattumiehestä, että kylä se voimma on se kun taas puhuu!

    Ja amerikkalaiset henkilöauton dieselit ja bensakoneet ei sitten sovi suoraan tuohon esitykseen, mutta selitys on Suomen olosuhteissa vähintään hyvä, kalusto kun on mitä on 8)
     

Kerro tästä muillekin!