Holley 600cfm (oli: lisää tyhmiä kysymyksiä)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jenkkijuuso, 26.4.2002.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    NO kun alkuun päästy niin antaa mennä vaan..
    Eli mikä sitten on samaisen kaasarin (holley 600cfm)toisella puolella samaa kohokammiota sijaitseva samanlainen ruuvi kun seos ruuvi onko se ilma?????;) niin ja mikä ilmeisesti on rikki jos kaasari vie tolkuttomasti bensaa, olisko liian isot suuttimet?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2002-04-26 12:41 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Webmaster 2002-05-02 10:12 ]</font>
     
  2. elky

    elky Gearhead

    Siinä kaasuttimessa on molemmin puolin ensiöpuolen kohokammiota tyhjäkäynnin säätöruuvi, joka säätää tyhjäkäyntireiästä tulevan seoksen määrää. Ruuveja on kaksi sen takia että molemmille ensiöpuolen kurkuille on omansa. Jos moottori vie tuhottomasti bensaa, ei vika ole välttämättä kaasarissa. Jos vika nyt kuitenkin on kaasarissa, se voi olla liian korkea bensan pinta, liian rikkaalle säädetty tyhjäkäynti, tukkeutuneet ilmasuuttimet tai liian suuret suuttimet. Suuttimet tosin vaikuttavat eniten täyskaasulla, joten ne eivät ole todennäköisin vika.
     
  3. -TH-

    -TH- Gearhead

    Bensan syöntiin vois olla syynä että powervalve on hajalla.
     
  4. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Hmm. Miten testaan toimiiko powervalve vai ei ja jos ei niin löytyykö sitä uspartsista varaosana niin ja missä sijaitsee ilma suuttimet/kanavat

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2002-04-27 00:33 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2002-04-27 00:34 ]</font>
     
  5. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Power valven saa testattua ainakin 2 tapaa.

    1. Kohokammio auki, suutinlevy irti (siis se 1cm paksu levy jossa tyhjäkäynti seos ruuvit ovat), ruuvaat power valven irti. Odota kunnes bensa on haihtunut ja sitten vaan se venttiili huulien väliin sieltä isommalta puolen, imemällä havaitse että se sulku akseli liikkuu ja sulkee bensakanavan, jos näin ei käy ja ilma virtaa suuhusi, venttiili on rikki. Puhaltamalla voit tietty huomata myös sen kalvon vuotamisen.

    2. Ajossa alipainemittarin kanssa (epävarmenpi tapa) Kone normaali lämpötilaan, ajossa alipaine mittari näyttää yleensä yli 10, nyt lisäät kaasua pikkuhiljaa siten että haluat saada alipainemittarissa alemmat paineet. Kun alipainen määrä alitaa power valve kiinnipito arvon (noin 6.5 vakiona) venttiili aukenee ja lisää bensaa pääsee seokseen, tämä pitäisi huomata tehojen kasvuna. Jos näin ei käy power valve voi olla rikki.

    Huom, jos peukalo on keskellä kämmentä niin lue jostain netistä lisää tai pyydä joku asiaa tuntevampi avuksi kokeilemaan.
     
  6. -TH-

    -TH- Gearhead

    kyllähän niitä partsilta löytyy ja niitä on sitten eri "arvoisia" jne. se valven saa muuten melko helposti rikki, esim. kun kone aivastaa kunnolla takaisin, niin se voi olla sillä selvä. ja sehän alipaine mittayksikkö tais olla elohopeatuumina ilmotettu - ainkin niissä poowerivalveissa.Tuolla jenkkilän puolella on kaupan ns.powervalve savereita jonka voi asentaa jälkikäteen vanhaan kaasariin, jolloin nippa ei hajoa aina kun paukahtaa takasin.Uusissa holleyssa on kuulema tehtaalla jo ratkaistu em.propsi.itellä ei oo kokemusta savereista, koska ei täällä Suomen puolella kukaan ollu ees kuullu sellasista - ja en viittinyt ruveta tilaamaan pelkästään sitä.
     
  7. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    No nii kaasari on nyt lihoina ja jotain ainakin löyty eli ensiöpuolen kohon alla ei ainakaan ole jousta ja toisio puolen alipaine pumpusta puuttuu jousi jos siihen sellasta kuuluu. tavarat on nyt likoomassa ja sen jälkeen katotaan lisää, mistähän johtuu kun toisio puolen kurkut on ihan mustia eli siis käyny liian rikkaalla mutta sitä ei käsittääkseni pääse säätään eli mikä avuksi????? kaasarissa on myös 66 suuttimet ja luin että pitäis käydä 64:lla joten kannattaako vaihtaa kone on 318 moppe jossa edelbrock:n viri imusatsi ja 0.30 poraus muuten vakio niin ja powervalve on kondiksessa

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2002-05-02 10:02 ]</font>
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Holleynsivuilla on muuten hyviä räjäytyskuvia ja muuta tietoa. Esim mallit 4150/4160


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2002-05-02 10:26 ]</font>
     
  9. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Hmm... Edellinen omistaja lienee yrittänyt tehdä siitä toisio puolesta "mekaanisesti" aukeavan kun ei ole sitä jousta vastustamassa alipaine kalvoa. Voi olla syy kulutukseen.. ja eihän alipainemallissa ole muutenkaan kiihdytyspumppua toisiopuolelle joten huonosti moinen viritys toimisikin.

    Tarkista kaikkien bensa/ilmakanavien toimivuus, usein siellä on jotain hapettumisia alku tai loppupäässä.

    64-66 suuttimien ero ei tunnu pahalta, vakiona pitäsis olla kai 66 tai 67 muistaakseni. Voihan noita tietty vaihdella kun ilmeisesti holley toimittaa kaasarit pikkusen rikkaalla..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Ranchero-78 2002-05-03 08:59 ]</font>
     
  10. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    No nii varmaan tai jotai muuta fiksuu, tarkemmin tarkasteltuna myös powervalve oli v..uillaan joten vaihtoon menee sekin. mitä jos kaasari ei pelitä korkeintaan kahen kierroksen säädöllä nii, mikä on silloin hajalla(siis seos ruuvi), ja miten paljon voi nostaa tyhjäkäynti kierroksia säädettäessä siis siitä mekaanisesta kaasuvivussa olevasta ruuvista?
    tarviiko tiivisteet vaihtaa jos on säilyny yhtenä kappaleena?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jenkkijuuso 2002-05-03 13:35 ]</font>
     
  11. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Jos tiivisteet on hyvässä kunnossa niin käytä vaan niitä.. mutta elä laittele mitää tiiviste silikonia väliin niinkuin minun kaasarin entinen omistaja :smile:

    Jos bensa/ilma kanavat on putsattu ja power valve kunnossa niin mitään esteitä ei pitäisi olla hyvälle tyhjäkäynnille perus asetuksissa (1.5 kierrosta seosruuvit auki ja kaasuläpät sen verran että käynti on 500-800rpm)

    Tyhjäkäynti nopeus ruuvista voi säätää isommalle mutta siinä menee jo tyhjäkäyntiseos ruuvien vaikutuksen ulkopuolelle, mukaan alkaa tulla jo "nopea" tyhjäkäyntipiiri (?) ja jopa pääsuutin, eli yritä pysyä kuitenkin kohtuudessa.

    Jos olet saanu kaasarin jo kasaan uudella powervalvella sun muulla niin homman pitäs olla sillä selvä...
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead

    jos se ei rupea jekkaamaan niin hanki jostain kuva ja sekkaa onko siinä kaikki palikat niinku pitäis ja että sinne ei oo esim. ent. omistaja tehny "pellepelottomia" eli kairannu reikiä lvyyn tms.ja kasaa kaasari, olipa uudet tahi vanhat tilkkeet, esim. vaseliinilla tai jopa huulirasvalla - näin ne ei "pala" kiinni.
    ootkos tarkistanu kohot?ettei oo uppoovaa mallia? onko se kaasari uutta vai vanhaa satoa - onko sisuskalut muovia vai peltiä?
    kato kiihdytyspumpun nokka ja ehkä koko (jos sen ois joku vakka vaihtanu)
    joku reikä saattaa olla pahasti tukossa, koska, jos sillä hollilla on ajettu 95:lla niin on ilmeisesti vikaa siinäkin hapettuma on pirullista irrottaa, se kun ei liukene oikein mihinkään.
    Onkos se varmaa että se kone on muilta osin sellanen että palikat pelaa yhteen? Vai yht äkkiäkö se rupesi oikuttelemaan? eiköhän ne suutin koot ole vähän sinnepäin - en oo koskaan tienny olevankaan ns.tään kokonen askista ja tällä toimii laitetta. ja jos kulutus ei ole yht äkkiä vaan koko ajan ku oot ko.laitteellla pörränny ilmenny niin tarkista ne suuttimet - ei se nro kerro mitään todellisesta koosta. P.S. se viisteen koko siinä reiässä vaikuttaa myös "tuottoon" vaikka en usko että tämä on syynä mutta tiedoksi vaan kun/jos porailette suuttimia.
    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: -TH- 2002-05-05 00:13 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: -TH- 2002-05-05 00:22 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: -TH- 2002-05-05 00:39 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!