Holley 750db säätäjää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja FASTDOHC, 12.4.2022.

  1. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Tervehdys.

    Olen nyt itse pähkäillyt ja yrittänyt opiskella englantia, että ymmärtäisi ohjeita joilla säätää otsikon mukainen kaasari. Kaveri kunnosti kaasarin uusilla osilla ja auto käy lämpöisenä hienosti. Mutta se säätäminen, olen nyt vuoden ajellut korva- ja perstuntumalla, mutta auto ei meinaa oikein kylmänä käydä, ei huoli yhtään huikkaa tai tulpat kastuu.
    Ja vetoja ei oikein ole. Bensa maistuu, mut sitähän saa asemilta. Tulpat ei hirveän karstaiset ja sytkä ok.

    Kysymys kuuluu: kuka tai mikä paja tekee edukkaaseen hintaan näiden säätöjä kunnolla ylöjärvi-tampere lähettyvillä????

    Että auto alkaa kulkemaan ja pelaamaan niinkuin pitää.

    Kiitos ja anteeksi.

    Vähän koneesta infoa: porattu 4bolt 350cid 030 ylikokoon. Tasa männät vakio isku. 58cc palotilan valukannet vähän sipistelyillä imukanavilla ja kohdistettu imasarjaan joka on Torkkel2, joku uusi räntäntänttä nokka, oli merkintä 286h.. ?? sain kaverilta, imarin ja kaasarin välissä korokepala, holley 750 db, hei jakaja, peltisarjat ja 2x3" hormeilla ja suorilla pikkuvaimentimilla. Jatkona vahvistettu th350 shiftkitillä..
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Suosittelen, BB Motors, lahti.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Muokattu: 13.4.2022
    FASTDOHC tykkää tästä.
  4. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Jaahas jahas. Täytyypi inssiltä kysyä. On vähän niinku "tuttuja". Täytyypi kysyä noista muistakin
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Mainitsit että vetoja puuttuu.
    Minkä kokoiset suuttimet sulla on ensiö ja toisio puolella?
    Perävälitys,turbiini ja auton paino olivat mitä?
     
  6. chevy thunder

    chevy thunder Gearhead

    Pro Street Orimattilassa 0443604426
     
    FASTDOHC tykkää tästä.
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Minun mielestä sytytys pitää olla kunnossa ensin ja tarkistettuna. Eikä riitä että perusennakko on todettu. Olen huomannut että monesta katuautosta puuttuu jakajasta alipainetoiminto kokonaan. Ero on tuntuva koska katuautolla normikuski ajaa enimmäkseen osakaasulla. Ei tietenkään sitten tarvita jos kaasupedaalissa on vain kaksi asentoa kuten kilpurissa.

    Kun oman autoni ostin, siitä puuttui jakajasta imusarjan alipaine ja tulpat aivan mustat vaikka pääsuuttimet 72/isolohko 7,2 litraa. Korjasin ennakot kohdalleen ja vaihdoin paremmat iridium tulpat. Ei mene enää tulpat mustaksi ja paukahtaa käyntiin kuin ruiskukone sekä vetää kuten pitää.

    Ne ennakot on nyt 229/235 nokalla ja kympin puristuksilla perus 14 astetta, täyskaasu 36-37 (perus+keskipako/3000 rpm) ja tärkein pintakaasu kierroksilla 55-60 astetta (perus+keskipako+alipaine). Jos alipaine puuttuu (letku) niin pintakaasu kruisailussa syttö laahaa parikymmentä astetta myöhässä, vetää huonosti ja bensaakin menee harakoille. Varmaan lämpöäkin tulee enemmän.
     
    three hundred ja FASTDOHC tykkäävät tästä.
  8. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Juu sytkä laitteet on uusittu hei jakajaa myöten ja on alipaine kello toiminnassa jakajassa tottakai, sehän on selvää. Täytyy kyllä toi "pintakaasu" ennakko tarkistaa. Tuossa on nyt perus ennakko n.18. sillä auto kävi kaikista tasaisemmin ja "kovinta" tyhjäkäynti (ilman että oli alipaine letku kiinni).

    Mites tuon osakaasulla tapahtuvan ennakon säätää? Kaasu 3000rpm ja säätämään? Alkaa vaan yli 25 ennakolla lukemat karkaamaan niin pahasti vesipumpun taakse ettei asteikkoa nää.

    En tiedä suuttimen kokoa, varmaan alkuperäiset kun kaveri hommas sen holleyn korjaus sarjan ja sanoin et tee siitä mahdollisimman vakio.
    Perävälityksestä en tiedä, muuta kuin et th350 kun 3 vaihteella mennään 3000rpm niin nopeus on aikalailla tasan 100km/h. Enkä osaa laskee siittä sitä välitystä. Turbiinista en tiedä, tuli tuon vahvistetun laatikon mukana kun se hommattiin aikoinaan.
    Auto on riisuttu pitkäkatto caprice, eli painoa ehkä vähän alta 1900kg. Painohan on, mut kyllä n.300hv (mikä on koneen NOIN. laskennallinen teho) niin ei liiku niin ripeästi kuin pitäisi. Ja tuntee sen perseeseen asti ettei vedä puhtaasti kun kiihdyttää..
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Niillä kamppeilla mitä on,niin pitäis monen meistä vaan yrittää tulla toimeen.

    Muutama ajatus siitä mitä olet kertonut.Uskon että kun lähdet paikaltasi liikkeelle ja runttaat kaasun pohjaan,niin ei juurikaan mitään veret seisauttavaa tapahdu?
    Sulla on nyt aivan epäsuhtainen kaasutin koko systeemiin.
    Lisäksi jos siellä on vakiot suuttimet mitkä Holley on sinne tehtaalla asentanut,niin käy todella rikkaalla.Ja pensaa varmasti menee niinkuin sanoit.
    Itse yrittäisin korjata tilannetta esim. Holley 600 vac.kaasarilla.Vois olla jopa pienempi.
    Torker 2 imusarjan tilalla vois olla Performer ja nappivalinta kaasariksi Quadrajet.

    Aika paljon sulla on nokkaa tuohon isoon lossiin.No syytä ollakkin kun antamillasi tiedoilla puristusta on luokkaa 11:1.
    Korjatkaa jos olen väärässä,mutta eikös noissa farkuissa ole aika pitkä perä,luokkaa 2.73:1?

    Tuossa jotain syitä miksi ei toimi,minun mielestä.
     
    Muokattu: 14.4.2022
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Säädettävä ajaoituslamppu on kätsä.
    Minulla sellainen, missä on kierrosluku ja säädettävä ennakko.
    Sekään ei ole välttämätön. Tekemällä dampperiin 30 asteen merkin pääsee jo katsomaan maksimiennakon ja on hyvä tuplatsekata.
     
    FASTDOHC tykkää tästä.
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Paljonko maximi ennakko ilman alipainetta?
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tätä ei kysytty, mutta maxin kanssa samoilla linjoilla, että 1-taso imari ylisuurella mekaanisella kaasarilla yhdessä jonkun 286 tänttäränttä-nokan kanssa 350 koneessa ei anna ihan parastaan painavassa pitkäkatossa.

    Vertailun vuoksi omassa vajaan 2 tonnin farkkusämpylän 383:ssa performer rpm imari, 600 vac holley ja xe256s nokka, ja muuten rengas palaa! :D

    Voisit kokeilla ihan huvikseen miten toimii kun otat kaasarista vaan sen toisiopuolen läppiä avaavan tangon irti ja ajat sillä 2-kurkkuisena.
     
  13. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Mulla oli tässä 600cfm ja sillä toimi, MUTTA kun kierrätti konetta täydellä kaasulla kiihdytyksessä niin alkoi pätkimään ja rykimään 4000rpm jälkeen. Mulla oli lainassa seossuhe mittari kaverilta niin heitti vaarallisen laihalle. Sit vaihdoin kaasarin tuohon 750cfm. Tällä ei lopu kakku 4000rpm jälkeen. Tiedän et suuttimet täytyisi vaihdella, mut ei hajuakaan mistä aloittaa. Sen takia amatilainen tässä kohtaa kehiin, tulee kerrasta kuntoon.
    Imari on paska, mut vaihtoehtona oli alkuperäinen tai Torkkel2 niin laitoin tuon kun muuta ei ollu sillä hetkellä.

    Eihän tällä mitään räjähtäviä lähtöjä tehä painon takia, mut ite istunu monen kasin kyydissä ja tällaisilla kokoonpanoilla ovat liikahtaneet paremmin kuin oma. Ja lähinnä se, että se edelleenkin tuntee perseeseen, ettei vedä puhtaasti, vaan pikkuisen rykimällä kiihtyy.
     
    Muokattu: 14.4.2022
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sen 600:senki ois tuohon pitäny piisata.
    Vaihoitko siitä ikinä suuttimia?
     
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jep. Stanujousi toisiolle, usein se on otettu jopa pois ja polttoaine pintojen tsekkaus vie pitkän matkaa.
    Maksimiennakokin on arvoitus.
    Paljon pielessä oleva ennakko saa "seokset" sekaisin.
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Sytkästä:

    Yleensähän tuota maksimennakkoa rajoittaa Nakutus ja joissain tapauksissa teho laskee jos on liikaa ennakkoa. Paras ennakko ja sen lisääntymiskäyrä on se joka parhaiten vastaa palotapahtuman nopeutta eri kierrosluvuilla

    Yleensä maksimina pikkulohkoissa on pidetty 38 ja hyvin suosittu luku on 36. On nähty yli 40 ennakoitakin.

    Yleensä ennakkokäyrä kannattaa olla aika nopeasti nouseva, ja yleinen mielipide on 2600-3000 All in. Tätähän siis säädetään vaihtamalla keskipakoennakon jousia ja mahdollisesti painoja. Pitää kuitenkin olla huolellinen kevyimpien jousien kanssa, ettei keskipakoennakko jää ns. kellumaan (ennakkoa tulee jo tyhjäkäynnillä) jolloin tyhjäkäynnin säätö on hankala kun kierrokset eivät pysy tasaisena

    Perusennakossa yleensä puhutaan 8 -14 ast jos halutaan täyttää saastemääräykset ja tämä on myös yleensä ns korjaamokäsikirjojen ohje. Tämä tulee myös osin siitä, että perusjakajissa keskipakoennakkoa voi tulla 20 astettakin, jolloin kokonaisennakko 14 asteen perusennakolla on jo 34 astetta, eikä kukaan halua antaa yleisohjeeksi sellaista jolla kone kilisee paskaksi. Sen verran kovat ovat vastuukirjaukset jenkeissä. Perusennakohan on siis se, jota säädetään jakajaa kääntämällä sytkälampun mukaan.

    Alipaine-ennakko meneekin sitten enemmän perstuntumalla, Jotkut sanoo että kokonaisennakko kaikki huomioiden ei saisi olla yli 50, jotkut pitävät rajana 56. Yleensä kanisteri antaa maksimissaan n 20 astetta. Saatavilla on sekä säädettäviä kanistereita että erilaisia alipaine-ennakon mekaanisia rajoittimia.

    Mulla n 9,5 puristeisessa pikkulohkossa 600 cfm edelbrokilla, MSD:n analogisilla sytkäkamoilla, Howardsin 212 / 218 asteisella rullanokalla ja trickflown Alukansilla homma menee seuraavasti:

    Perusennakko 24, keskipakoennakko rajoitetusti lisää 12 astetta, all in 2800. Alipaine-ennakon maksimi säädettävällä kanisterilla mahdollisimman löysä JA mekaanisesti rajoitettu 14 asteeseen. Maksimiennakko 36 ja alipaine päälle 14 eli teoriassa maksimi alipaineen kanssa osakaasulla 50. Ja tätä on hierottu ns. hellällä kädellä (nakutusanturilla ja valolla) jotta ei nakuta ja että veto toimii koko alueen läpi. Ruiskulla ja digitaalisella ennakkosäädöllä karttoineen ja antureineen pääsee helpommalla parempaan vähemmällä hieromisella.
     
    Muokattu: 14.4.2022
  17. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Kiitoksia paljon avuista. Täytyypi alkaa hieromaan ja tarkistelemaan asioita.
     
  18. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Nyt heräsi mielenkiinto 383:seen.
    Voisitko artsi kertoa tuosta moottorista lisää?
    Millä puristussuhteella on ja oletko mitannut puristuspaineita motista? Alukannet?
    Minkälaiset sytkäennakot sinulla käytössä?


    Tässä omia säätöjä, jos aloittajalle jotain apua:
    sbm 360 (365) puristussuhde 9.6:1 korvilla ja puristuspaineet compin xe268 nokalla 180-185psi. Amme palotilat.
    Sytkän olen säätänyt hyvin samoihin ja samalla filosofialla, kuin weijari tuossa kertoi omastaan, paitsi perusennakko kylläkin vain 14 astetta. Keskipakoennakko
    34 astetta/2600rpm ja 14 vacuumia. Liike rajoitettu ja kalvo säädin niin että vacuumiennakko poistuu pelistä 6 "Hg kohdalla (Powervalve aukeaa siinä)
    Kaikki siis 48
     
    Pietsi tykkää tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Löytyisihän tuolle moottorille "vippaskonsti" jolla sen saisi toimimaan pitkäkatossa aivan sellaisenaan vaihtamatta siitä mitään, kuin korkeintaan ne suuttimet oikean kokoisiksi.

    Perävälitys 4.11:1 tai tiuhempi ja turbiiniin stall speed luokkaa 3500 rpm.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kansina on L98 113-alut, puristusta 10.9 (polttoaineena E85/95).
    Sytkää perus jotain 16-17, täydet n.33-34, alipaine +10.
    Puristuspaineita en ole mitannu.
    Sille 600 Holleylle on tietysti tehty monenlaista rikastuslisää etanolin takia.

    Autossa on TH700 vakioturbiinilla ja 3.7 perällä, renkaat 275/50-15
     
    valtsu67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!